Beste Tweaker-vrienden,
Probleem:
De computer start de BIOS (en vervolgens Windows) zelden op. Tevens verschijnt het boot menu (en het logo van het moederbord) niet in beeld. Met het resultaat dat de PC nu onbruikbaar is.
Uitleg:
Wanneer ik de computer aan zet lijkt alles intern (ogenschijnlijk) prima te werken. De vans beginnen te draaien, de GPU geeft licht, het lampje bovenop de kast licht op en de CD lade is bruikbaar. Externe apparaten zoals monitor, wifi dongel, toetsenbord en muis werken echter niet. Het probleem speelt sinds ik verhuisd ben. Alleen m'n netwerkstructuur is veranderd in die tijd (van kabel naar wifi-dongel). Het zou echter ook door de verhuizing zelf kunnen komen. Het lijkt alsof de PC in een soort loop terecht komt en uberhaupt niet de BIOS kan activeren. Dit scherm zie ik dus ook echt nauwelijks. Wanneer de BIOS/Windows het wel doet gaat er zo'n 3 tot 10 minuten overheen.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10 - Custom PC - SSD voor Windows en programma's - HD voor mediabestanden
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
1) BIOS in om naar boot time te kijken (geen resultaat)
2) Monitor checken op externe pc
3) Kast open gemaakt om de kabels te checken (alles zit vast)
4) GPU los gekoppeld en monitor direct aangesloten op moederbord
5) RAM verwisseld van slots (van A-C naar B-D) -> na het starten, herstart de pc zichzelf om de 10 seconden. Na het terugzetten op de originele slots blijft de PC wel gewoon proberen de BIOS/Windows te laden.
6) Moederbord gecheckt op doorgebrande elementen en vocht vlekken (niet aanwezig)
7) Windows Startup Repair laten runnen door in veilige modus op te starten (geen issues gevonden)
Windows Device Performance & Health een scan laten doen (geen issues gevonden)
9) Software gerunt om RAM health te checken
10) Externe hardware zoals wifi-dongel, monitor, toetsenbord/muis (via USB) ontkoppeld.
11) CMOS battery er uit en er weer in gezet om BIOS te forceren
12) Default settings ingesteld in BIOS (niet dat ik ooit overclocked heb)
Mijn vraag:
Hoe krijg ik de BIOS/Windows van de PC weer geladen wanneer ik de PC opstart? Waar zou dit aan kunnen liggen?
Built:
Alvast bedankt voor het lezen en de hulp!
Nog een fijne zondag!
Met vriendelijk groet,
Mysticmave
Probleem:
De computer start de BIOS (en vervolgens Windows) zelden op. Tevens verschijnt het boot menu (en het logo van het moederbord) niet in beeld. Met het resultaat dat de PC nu onbruikbaar is.
Uitleg:
Wanneer ik de computer aan zet lijkt alles intern (ogenschijnlijk) prima te werken. De vans beginnen te draaien, de GPU geeft licht, het lampje bovenop de kast licht op en de CD lade is bruikbaar. Externe apparaten zoals monitor, wifi dongel, toetsenbord en muis werken echter niet. Het probleem speelt sinds ik verhuisd ben. Alleen m'n netwerkstructuur is veranderd in die tijd (van kabel naar wifi-dongel). Het zou echter ook door de verhuizing zelf kunnen komen. Het lijkt alsof de PC in een soort loop terecht komt en uberhaupt niet de BIOS kan activeren. Dit scherm zie ik dus ook echt nauwelijks. Wanneer de BIOS/Windows het wel doet gaat er zo'n 3 tot 10 minuten overheen.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10 - Custom PC - SSD voor Windows en programma's - HD voor mediabestanden
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
1) BIOS in om naar boot time te kijken (geen resultaat)
2) Monitor checken op externe pc
3) Kast open gemaakt om de kabels te checken (alles zit vast)
4) GPU los gekoppeld en monitor direct aangesloten op moederbord
5) RAM verwisseld van slots (van A-C naar B-D) -> na het starten, herstart de pc zichzelf om de 10 seconden. Na het terugzetten op de originele slots blijft de PC wel gewoon proberen de BIOS/Windows te laden.
6) Moederbord gecheckt op doorgebrande elementen en vocht vlekken (niet aanwezig)
7) Windows Startup Repair laten runnen door in veilige modus op te starten (geen issues gevonden)
9) Software gerunt om RAM health te checken
10) Externe hardware zoals wifi-dongel, monitor, toetsenbord/muis (via USB) ontkoppeld.
11) CMOS battery er uit en er weer in gezet om BIOS te forceren
12) Default settings ingesteld in BIOS (niet dat ik ooit overclocked heb)
Mijn vraag:
Hoe krijg ik de BIOS/Windows van de PC weer geladen wanneer ik de PC opstart? Waar zou dit aan kunnen liggen?
Built:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 216,59 | € 216,59 |
1 | ASRock B85 Pro4 | € 0,- | € 0,- |
1 | MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G | € 0,- | € 0,- |
1 | Seagate Desktop HDD, 1TB | € 40,- | € 40,- |
1 | BitFenix Shinobi | € 57,50 | € 57,50 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 65,- | € 65,- |
1 | Antec VPF Series 450W | € 0,- | € 0,- |
1 | Crucial BX100 250GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 379,09 |
Alvast bedankt voor het lezen en de hulp!
Nog een fijne zondag!
Met vriendelijk groet,
Mysticmave