Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• boppe2015
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 26-02 20:29
In de slaapkamer heb nog een Einhell airco hangen. Deze moet hoog nodig vervangen worden.
Nu is airco ophangen, buizen leggen ed wel redelijk goed te doen, maar voor ik dat kan doen moet eerst die oude unit van de muur af.

Als ik die koppelingen los maak komt het koelmiddel R huppeldepup vrij. Hoe kan ik dat het beste doen of moet een STEK dat ook doen?

Beste antwoord (via boppe2015 op 29-01-2019 08:33)

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11:38
Ik had laatst gevraagd wat het kost om een airco te laten afkoppelen/recyclen.
Dit kostte bij deze zzp-er 125 euro. Afhankelijk van het model was het soms ook mogelijk het gas op te slaan in de buitenunit.

De wet schrijft voor dat alleen gecertificeerde personen en bedrijven mogen werken met installaties waar koudemiddel in zit.

Alle reacties

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

cactusman

nu met extra naalden

boppe2015 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:16:
In de slaapkamer heb nog een Einhell airco hangen. Deze moet hoog nodig vervangen worden.
Nu is airco ophangen, buizen leggen ed wel redelijk goed te doen, maar voor ik dat kan doen moet eerst die oude unit van de muur af.

Als ik die koppelingen los maak komt het koelmiddel R huppeldepup vrij. Hoe kan ik dat het beste doen of moet een STEK dat ook doen?
stek laten doen.... daarbij is dat koelmiddel aardig wat waard als het R134A is...

euhmmmm

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
De meeste airco's kunnen zelf de leidingen leegtrekken en alle koudemiddel in de buitenunit opslaan.
Lees de handleiding.

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED
Gat in ozonlaag: vnl. drijfgassen (CFK's), gat dicht in 2060: FIXED
Broeikasefffect: vnl. CO₂ (en methaan en lachgas), afbouw uitstoot begonnen

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21-10 23:22
Gebruiksaanwijzing / installatiehandleiding raadplegen. Er is meestal een toetscombinatie waarmee je het systeem geforceerd kunt laten draaien. Dan na een paar minuten de ene kraan dicht, dan vijf minuten later de andere (zuigleiding) kraan dicht. Al het koelmiddel zit dan in de buitenunit.

Durf niet te zeggen hoe dat zit als je enorm hebt bijgevuld voor excessieve leidinglengte.
cactusman schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:18:
[...]

stek laten doen.... daarbij is dat koelmiddel aardig wat waard als het R134A is...
30 euro per kilo ofzo. Zal met 1,5 kg ook wel weer ophouden.

En het kan ook nog verontreinigd zijn met olie.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 27-01-2019 14:41 (8%)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11:38
Ik had laatst gevraagd wat het kost om een airco te laten afkoppelen/recyclen.
Dit kostte bij deze zzp-er 125 euro. Afhankelijk van het model was het soms ook mogelijk het gas op te slaan in de buitenunit.

De wet schrijft voor dat alleen gecertificeerde personen en bedrijven mogen werken met installaties waar koudemiddel in zit.

• boppe2015
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 26-02 20:29
tnx
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True