Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Twee dezelfde monitoren, maar geen gelijke kleuren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13-10 09:57

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb twee monitoren, beide LG 24MP59G, die ik (bij mijn beste weten) hetzelfde heb ingesteld, maar de kleuren zijn niet gelijk. Het is met name opvallend dat het ene scherm geler is in het wit dan de andere.
Weet iemand of ik een instelling mis, kan ik bijvoorbeeld 2 monitoren tegelijkertijd calibreren? Zou het kunnen liggen aan productieverschillen en zal ik het handmatig recht moeten breien?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het betreffen beide LG 24MP59G monitoren, die ik niet op hetzelfde moment gekocht heb. Er zit een maand of twee tussen. Daarnaast gebruik ik windows 10 en zijn ze beide met de bijgeleverde hdmi kabel aangesloten op een GTX 1050ti 4GB.
Ik heb geen toegang tot een Spyder of iets dergelijks.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Uiteraard zijn de scherminstellingen gelijk (RGB, contrast, gamma, helderheid etc). Daarnaast heb ik gekeken of de instellingen in het nvidia control panel ook gelijk zijn. Ik heb ook gekeken of ICC profielen in windows color management iets zouden veranderen, maar dit doet niks (zichtbaars).

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

Alle reacties

• Goofy1978
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:48
Verwissel de hdmi kabels eens, dan kun je uitsluiten of je gpu soms verschillende signalen uitstuurd.

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13-10 09:57

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Dit heeft geen effect, dus dat lijkt uitgesloten. Bedankt voor je suggestie.

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Je kunt 10 dezelfde monitoren hebben met exact dezelfde instellingen en op elk scherm een andere kleur zien. Het is gewoon zeer exemplarisch. De een heeft een wat gelere witbalans, de ander een wat blauwere. Kan prima.
Een paneel slijt ook over tijd natuurlijk en als het ene paneel 2000 branduren meer heeft dan de ander, dan levert dat gewoon een verschil op. Daarom moet je monitoren ook om de x-tijd opnieuw calibreren, omdat door gebruik de intensiteit gewoon slijt. Vaak miniscuul, maar toch kan het net genoeg zijn om een grotere kleurafwijking te veroorzaken dan dat je zou willen.

De enige manier om het echt gelijk te krijgen is om toch met calibratieapparatuur aan de slag te gaan en beide monitoren in dezelfde lichtomstandigheden te calibreren. Hou daarbij de default 120cd/m2 aan en een 6500K kleurtemperatuur.

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True