Auto-renewal van online abonnementen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaanone
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-08 16:23
Mijn vraag

Beste medetweakers,

Ik heb een jaar geleden een jaarabonnement genomen op Brilliant.org. Het leek mij een interessante service, maar na het een maandje gebruikt te hebben was ik er klaar mee. Ik wilde dus gaan opzeggen, zodat ik niet meer aan het abonnement vastzat.

Tijdens het opzegproces kreeg ik de melding dat ze vóór de renewal date een reminder zouden sturen. Ik besloot daarop om nog niet op te zeggen,, misschien zou ik later toch weer een course willen volgen.

Je raad het al, ik heb nooit een melding ontvangen en zojuist krijg ik een melding van PayPal dat Brilliant.org 70 euro van mijn rekening heeft afgehaald voor een nieuw jaarabonnement. Natuurlijk heb ik nu gelijk mijn abonnement opgezegd zodat hij niet meer wordt verlengd volgend jaar, maar het komende jaar zit ik nog aan een abonnement vast van 70 euro dat ik werkelijk nooit gebruik.

Er staat nu niets meer op hun site over een reminder die gestuurd wordt vóór renewal date, terwijl ik zeker weet dat mij dit eerst wel werd verteld. Het feit dat ze dit verdienmodel hanteren laat zien dat een service als Brilliant.org geen vertrouwen heeft in wat het de klant geeft en op een een zielige en onethische manier geld wil verdienen. Dat gezegd hebbende, vraag ik mij af:

Zijn er meer mensen met dit soort ervaringen online?
Zijn er regels voor dit soort diensten?
Hebben zij het recht om zomaar weer mijn abonnement een jaar te verlengen zonder dat ik hier enige melding van krijg?
Weet iemand een manier om mijn geld terug te krijgen of moet ik deze accepteren en incasseren?

P.S. Ik hoop dat ik met deze vraag op de juste plek/forum ben,, zo niet, excuus :S

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Ze mogen wel gewoon stilzwijgend verlengen ja, maar dan heb jij ook het recht om maandelijks op te zeggen. Dus je zou 64 euro en n beetje nog terug moeten krijgen als je nu opzegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 10:12
mark-k schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:08:
Ze mogen wel gewoon stilzwijgend verlengen ja, maar dan heb jij ook het recht om maandelijks op te zeggen. Dus je zou 64 euro en n beetje nog terug moeten krijgen als je nu opzegt.
Brilliant.org is een Amerikaans bedrijf met Engelse site. Ze maken internationaal reclame, maar dat maakt ze nog lang niet onderhevig aan de Nederlandse wet van Dam.

Consumentenrechten zijn helaas een stuk zwakker in Amerika. Een site die zich specifiek op Nederland richt (Herkenbaar aan dingen als Nederlandse tekst, prijzen in euro, nl domein, enz. enz.) kunnen met een beetje geluk gedwongen worden zich aan de Nederlandse wet te houden. Maar dan nog zijn recht hebben en recht krijgen twee verschillende dingen.

Maar brilliant.org? Nee

[ Voor 29% gewijzigd door Nijn op 27-01-2019 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 16:39

MsG

Forumzwerver

Nijn schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:43:
[...]

Brilliant.org is een Amerikaans bedrijf met Engelse site. Ze maken internationaal reclame, maar dat maakt ze nog lang niet onderhevig aan de Nederlandse wet van Dam.
Ze adverteren ook gewoon met Europrijzen, ik weet niet of de maandelijkse opzegtermijn Europees geregeld is of dat dat een binnenlands privilege is, maar je doet juridisch gezien al best gauw zaken volgens onze lokale wetgeving. Alleen dat afdwingen is nogal een tweede.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 10:12
MsG schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:49:
[...]
Ze adverteren ook gewoon met Europrijzen
Maar dat is dan ook wel het enige. En prima verklaarbaar met marktdifferentiatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Nijn op 27-01-2019 19:51 ]