Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
Ik heb hier de melding van de Android update naar 9.0 ontvangen, alleen kan ik het niet installeren. Update is 1700MB groot en die ruimte heb ik blijkbaar niet. Nou ja, dan gaan we ruimte maken. Alleen krijg ik met geen mogelijkheid verbinding met de telefoon zelf op de PC. Wél met de SD card, alleen veel foto's en filmpjes staan blijkbaar op de telefoon, ondanks dat dit op de SD card moet worden opgeslagen. Kopieren naar de SD card schijnt niet te lukken. Althans, ik kreeg geen foutmeldingen, ik zie ze alleen niet terug op de SD.

Ik wil uiteraard de foto's en filmpjes niet kwijtraken. Bij Nokia helpservice heb ik mij al gemeld. Die komen met als beste oplossing dan alles naar 'de cloud' te sturen... Ja hallo! dat lost A het probleem niet op, en B, Ik wíl niet naar de cloud.
Het is om hopeloos van te worden...!

Beste antwoord (via rens-br op 04-02-2019 21:46)

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-09 10:02
Lednov schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 22:50:
stel dat ik dat gedaan zou hebben, geen idee ofdat zo is, hoe kom ik daar achter en hoe zou ik dat uit zetten ongedaan maken?
Als je doelt op "SD kaart instellen toevoegen aan intern geheugen".
Dat wordt "adoptable storage genoemd"

Meer informatie: https://androidworld.nl/nieuws/adoptable-storage/

Afbeelding verschil tussen wel/geen adoptable storage:

Instellingen -> Opslag
Afbeeldingslocatie: https://www.androidplanet.nl/wp-content/uploads/2015/10/adoptable-storage.jpg

Links is als je SD kaart gewoon ingesteld staat, rechts is als je de SD kaart als "adoptable storage" staat.

Mocht het zo zijn dat je SD kaart als adoptable storage ingesteld staat:
Als je dat ongedaan wilt maken, dat word je SD kaart helemaal leeg gehaald. Zonder backup ben je je data op je SD kaart dus ook kwijt.

Kan zijn dat het wat ingewikkeld wordt nu.
Wellicht dat ik je berichten niet helemaal goed begrijp, maar ik probeer uit te zoeken waar het probleem zit ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Lednov je openingspost bevat momenteel wel erg weinig informatie waar we iets mee kunnen. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart.

Zou je het volgende willen aanvullen / toevoegen:
- Welke stappen voer je allemaal uit en krijg je daar foutmeldingen bij? Zoja -> welke?
- Welke stappen voer je uit met het kopiëren?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
geen foutmeldingen, zoals ik al vermeld heb.

De SD kaart die in de telefoon zit is wél bereikbaar maar de interne opslag van de telefoon niet.
Ik voer dus geen stappen uit met kopieren omdat er nog niets te kopieren valt!

ondertussen is Nokia wel bij mij teruggekomen en heb ik al heel wat meer stappen ondernomen, als ontwikkelaar ingesteld, veilige modus, soft resets, van opladen naar MTP instellen in ontwikkelaar scherm het maakt allemaal niets uit. de interne opslag is onbereikbaar.

Overigens is de chatfunctie best handig als je een en dezelfde persoon tegenover je hebt. Ik krijg het gevoel dat ik nu al door meerdere ben 'geholpen' en dat zij het verder ook niet meer weten...

Ook als ik de SD kaart eruit haalt, dan wordt de telefoon wel verbonden, alleen ik kan niet bij de opslag.

AANVULLING:

Wanneer de SD kaart eruit is, zegt de telefoon dat er géén foto's op mijn telefoon staan... Dat is vreemd, want er wordt nog wél 3.6 GB aan verbruik aangegeven...

[ Voor 10% gewijzigd door Lednov op 27-01-2019 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Onertussen is de update gelukt, dat dan weer wel.
Alleen ik heb een goede zondagmiddag met de Nokia Support gechat en uiteindelijk is de conclusie dat de telefoon dan maar opgestuurd moet worden.

Want de interne opslag is gewoonweg niet te bereiken vanaf de PC. Waarom? Niemand die het weet.
Ik heb nog met een Android toestel meegemaakt dat dit niet kon. USB kabel in de PC en in de telefoon. Windows eventueel even laten ratelen. Eventueel driver installeren en hop! Je had toegang. Nou dus niet met mijn Nokia...

Waarom er 3.5 GB aan foto/videos op het interne geheugen staan, die er niet lijken te zijn, geen idee. Ook daarvoor zegt Nokia naar de reparatie er mee!

Ja, heel genoegen neem ik daar dus niet mee! Ik wel weten waarom het dan niet werkt of gaat, of dat er een heel simpele instelling wordt gemist...

Maar ik ben bang dat er niets anders op zit....

Dus, als iemand nog een lumineus idee heeft, dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Heb jij toevallig deze al geinstalleerd op je PC?

https://nokia-pc-suite.nl.softonic.com/

de Nokia PC suite, deze is bij veel Nokia toestellen nodig.. waarom geen idee..

maar ik heb zelf ook een paar Nokia's gehad en zonder die pc suite kon ik ook niet veel met het toestel aan de PC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Nope! gaan we eens proberen :)

gedownload, geinstalleerd, en geen verbinding met de telefoon... Is dit niet eigenlijk stiekem voor de oude Nokia toestellen?

[ Voor 68% gewijzigd door Lednov op 29-01-2019 12:14 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Lednov schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:04:
Dus, als iemand nog een lumineus idee heeft, dan hoor ik het graag!
Krijg je geen melding in beeld die toestemming vraagt voor USB file transfers?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dJtEjQc7KqdVvuM6QAuLIFcO/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Ja, en die toestemming geef ik ook ;)

Sinds files nu geïnstalleerd staat op de telefoon met de update heb ik ondertussen al wél toegang tot de bestanden, nu alleen nog er af zien te krijgen :)
Dus het is niet zo, wat ik stiekem vermoedde dat er loze ruimte wordt vastgehouden en daardoor problemen met opslag onstaat. Die foto en video bestanden staan wel degelijk op de telefoon!

[ Voor 82% gewijzigd door Lednov op 30-01-2019 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
Je kunt nu dus wel bij je interne opslag van de PC?
Je weet nu waar de foto's/video's staan die zoveel ruimte in beslag nemen of niet?

In ieder geval, gokje van mij:
Thumbnails map die veel ruimte in beslag neemt.

Probeer eens via een file explorer app, bv. https://play.google.com/s...alphainventor.filemanager
Die heeft een "analyse" knop zodat je direct ziet waar de veel ruimte in beslag wordt genomen.

Bij mij zat het in de thumbnails map. Verborgen bestanden weergeven:
Interne opslag -> DCIM -> .thumbnails

Kijk eens hoe groot die map is en eventueel die map helemaal leeg gooien.

Daarna zal de telefoon opnieuw naar alle foto's/video's gaan scannen, dat kan een tijd duren.
Die is bij mij nu 1,5GB, daarvoor was die volgens mij groter. Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel foto's/video's er op staan.

[ Voor 37% gewijzigd door Myliobatis op 31-01-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Van de PC? ja, dat is gewoon de SSD :) van de nokia kan ik ernog steeds niet bij. ik zal eens de file explorer laten draien. Alleen zolang ik niet het interne geheugen van de nokia kan bereiken via de pc, vraag ik mij af hoeveel het helpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
Lednov schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:16:
Van de PC? ja, dat is gewoon de SSD :) van de nokia kan ik ernog steeds niet bij. ik zal eens de file explorer laten draien. Alleen zolang ik niet het interne geheugen van de nokia kan bereiken via de pc, vraag ik mij af hoeveel het helpt...
Ik doelde er op zodat je in ieder geval vanaf je telefoon de bestanden op je interne geheugen goed kan bekijken, ruimte vrij kan maken.
Of eventueel een backup te maken als er belangrijke bestanden opstaan om een factory reset te doen mocht er geen andere oplossing zijn.

Het niet kunnen zien van de interne opslag op de PC kan ik namelijk niet iets op bedenken, aangezien je al toestemming geeft om toegang te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Jij bent niet de enige, Nokia zegt dat ik maar mijn toestel ter 'reparatie' moet aanbieden. Maar ja, aangezien eerst de bestanden er van af moeten, zie ik dat niet zitten.

Want nee, ik kan er bij in de zin dat ik weet dat de bestanden erop staan. Als ik ze naar dropbox of iets dergelijks wil sturen gebeurt er vooral heel veel niets.....

Ook andere bestanden die ik wél via de PC kan bereiken (staan op de SD kaart) geeft foutmelding, zal morgen eens even een screenshot maken.

Ik snap alleen werkelijk niet waar het nou mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:42
Vreemd, hier ook een Nokia 5 maar na akkoord geven op de melding zoals in de post van @apis29 kan ik gewoon door de interne opslag van de telefoon bladeren en bestanden verwijderen/verplaatsen. Zie je de telefoon wel staan in 'Deze computer'. En zie je ook de geëmuleerde cd-rom drive, hiermee kun je nog een extra Nokia driver installeren?

Nokia5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Ja, Ja en Ja.

Alleen als ik dan naar de Nokia 5 Navigeer, dan krijg ik alléén de D kaart te zien.

de "cd rom" krijg ik óók en doe dan de driver intalleren alleen krijg niet de indruk dat daarmee iets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
Lednov schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 21:44:
Jij bent niet de enige, Nokia zegt dat ik maar mijn toestel ter 'reparatie' moet aanbieden. Maar ja, aangezien eerst de bestanden er van af moeten, zie ik dat niet zitten.

Want nee, ik kan er bij in de zin dat ik weet dat de bestanden erop staan. Als ik ze naar dropbox of iets dergelijks wil sturen gebeurt er vooral heel veel niets.....

Ook andere bestanden die ik wél via de PC kan bereiken (staan op de SD kaart) geeft foutmelding, zal morgen eens even een screenshot maken.

Ik snap alleen werkelijk niet waar het nou mis gaat.
Ik heb verder geen grote problemen met de telefoon, anders dan wat software matige problemen met bv. de camera sinds de laatste update.

Beperkte interne opslag is gewoon een bekend probleem van telefoons met 16GB opslag.

Voor de zekerheid, heb je je SD kaart ingesteld om te gebruiken als interne opslag?
Als je dat wel gedaan hebt, dan klopt het dat je SD kaart niet te lezen is vanuit Windows.
Ik heb dit zelf niet, dus ik weet even niet zeker hoe de situatie er dan uit zie zien.

Heel begrijpelijk dat je zoveel mogelijk uit wilt sluiten door zelf aan de slag te gaan, voordat je je telefoon ter reparatie terug stuurt.

Even opnieuw quoten:
[b]Lednov in "[Nokia 5] Interne opslag is onbereikbaar vanaf PC"
Ik wil uiteraard de foto's en filmpjes niet kwijtraken. Bij Nokia helpservice heb ik mij al gemeld. Die komen met als beste oplossing dan alles naar 'de cloud' te sturen... Ja hallo! dat lost A het probleem niet op, en B, Ik wíl niet naar de cloud.
Het is om hopeloos van te worden...!
Gebruik een file explorer op je telefoon, zorg dat je alle belangrijke bestanden kopieert van het interne geheugen naar de SD kaart. Foto's/video's.
Maak een backup van je Whatsapp gesprekken.
Whatsapp -> Instellingen -> Chats -> Chat back-up
Eventueel ook naar de cloud dan kun je je foto's/video's van Whatsapp ook backuppen.

Het eerste dat er gedaan zal worden bij het terugsturen van je telefoon, zal een factory reset zijn.
Kun je net zo goed zelf doen, zolang je er voor zorgt dat je al je belangrijke bestanden backupt.

[ Voor 27% gewijzigd door Myliobatis op 01-02-2019 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
stel dat ik dat gedaan zou hebben, geen idee ofdat zo is, hoe kom ik daar achter en hoe zou ik dat uit zetten ongedaan maken?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Myliobatis
Lednov schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 22:50:
Als je doelt op "SD kaart instellen toevoegen aan intern geheugen".
Dat wordt "adoptable storage genoemd"

Meer informatie: https://androidworld.nl/nieuws/adoptable-storage/

Afbeelding verschil tussen wel/geen adoptable storage:

Instellingen -> Opslag
Afbeeldingslocatie: https://www.androidplanet.nl/wp-content/uploads/2015/10/adoptable-storage.jpg

Links is als je SD kaart gewoon ingesteld staat, rechts is als je de SD kaart als "adoptable storage" staat.

Mocht het zo zijn dat je SD kaart als adoptable storage ingesteld staat:
Als je dat ongedaan wilt maken, dat word je SD kaart helemaal leeg gehaald. Zonder backup ben je je data op je SD kaart dus ook kwijt.

Kan zijn dat het wat ingewikkeld wordt nu.
Wellicht dat ik je berichten niet helemaal goed begrijp, maar ik probeer uit te zoeken waar het probleem zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Nee ik kan je volgen, alleen zal morgen er verder naar kijken. Want ik vermoed zomaar dat dit het probleem gaat zijn...
het wordt nu alleen wat laat :) iig dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lednov
een dagje later, en hier even dan een update. Ik begin sterk het vermoeden te krijgen dat @Myliobatis bij het juiste eind zit.

Dit is wat ik zie als ikde Nokia aan de PC knoop:
https://imgur.com/sxP5lQ1

en dit is wat de nokia zegt over het geheugen:
https://imgur.com/KfgtQ5o

lijkt er dus inderdaad op dat de SD kaart is ingesteld als intern geheugen. verklaart waarom ik er niet bij zou kunnen komen.
Pagina: 1