Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:50
Ik heb net een nieuwe Honeywell T6 met draad goedkoop aan kunnen schaffen en geinstalleerd.

Echter lijkt de thermostaat flink wat kuren te hebben. Sinds ik hem gisteravond heb aangesloten gaf hij minimaal 21.5 graden aan, terwijl ik het verwarmsysteem heb uitgezet. Het zou dus moeten afkoelen zou je denken. Maar na 1-2uur werd het steeds warmer en gaf de thermostaat 23.5 graden aan.

Vervolgens heb ik de ketelmodule uitgetrokken en de CVketel op een lage watertemperatuur gezet. Toen begon het natuurlijk kouder te worden. Ik ben gaan slapen en toen ik vanmorgen wakker werd waren alle verwarmingen aan en was het 20-21 graden in de woonkamer.

Net heb ik alles weer aangesloten; de thermostaat geeft 21 graden aan terwijl hij uit staat en de radiotoren blijven gewoon warm en de ketel lijkt ook te blijven werken.

Ik heb alle kabels al eens nagelopen en opnieuw aangesloten, maar dit verhelpt het probleem niet.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-09 18:52
Geeft de thermostaat tijdens deze temperatuurstijging ook het ‘vlam’ icoontje aan? Als dat niet het geval is dan stuurt je thermostaat geen warmtevraag naar de ketel en zit het probleem niet in de thermostaat.

Check even goed of de ketelmodule correct op de ketel aangesloten zit.

[ Voor 14% gewijzigd door B-lex op 27-01-2019 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je zegt niet wat voor ketel je hebt.
Niet per ongelukt sluiting gemaakt bij het aansluiten van de ketelmodule zodat deze altijd 'aan' staat ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:54

The Executer

Lekker belangrijk!

Bij het aansluiten van een Remeha iSense op een Intergas begint deze ook direct te stoken wanneer er geen buitentemperatuur-sensor is aangesloten. Dit komt doordat de iSense de regeling schijnbaar op buitentemperatuur afstemt, en doordat er geen sensor aan hangt meet hij een waarde ver in de min. Als reactie hierop zal hij continue de ketel laten stoken.

Misschien vergelijkbare situatie?

[ Voor 4% gewijzigd door The Executer op 27-01-2019 10:58 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
ZeRoC00L schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:50:
Je zegt niet wat voor ketel je hebt.
Niet per ongelukt sluiting gemaakt bij het aansluiten van de ketelmodule zodat deze altijd 'aan' staat ?
Sorry, inderdaad. CVketel is Vaillant ecoTEC classic VHR NL 23-28/5-3 Combiketel.

Je bedoelt dan bij de ketelmodule het rechtse knopje en lampje? Deze staat inderdaad uit, want als ik deze aandruk wordt de ketel inderdaad nog actiever.
Verder heb ik het zo aangesloten: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ELqBU7Y.png

Wat betreft het vlam-icoontje. Gister was dat icoontje af en toe te zien (terwijl de ingestelde temperatuur laag stond). Momenteel staat de thermostaat uitgeschakeld en geeft dus geen icoontje weer, maar wel dat het 22 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Weet je zeker dat je niet de OT (open therm) aansluiting moet hebben ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
DukeBox schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:06:
Weet je zeker dat je niet de OT (open therm) aansluiting moet hebben ?
Ik denk het niet omdat mijn ketel hiervoor een aparte adapter nodig heeft. En ook de vorige thermostaat (die wel werkte) ondersteunt geen opentherm en is een 24V thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Wat staat er in de handleiding van de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

illuvattarr schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:13:
Ik denk het niet omdat mijn ketel hiervoor een aparte adapter nodig heeft. En ook de vorige thermostaat (die wel werkte) ondersteunt geen opentherm en is een 24V thermostaat.
Klopt, zag het net in de handleiding staan:
Bij de ecoTEC classic wordt de opentherm print niet meegeleverd, die opentherm module is een optie die u apart
kunt bestellen, artikelnummer 0020017895, de montage en aansluiting werken hetzelfde als bij de ecoTEC plus.
Na verwijderen van de rode doorverbinding sluit u hierop uitsluitend opentherm regelingen zoals b.v. de
Honeywell Modulation kamer(klok)thermostaten aan.
Niet helemaal ontopic maar ik zie dat die print zo rond de €100, kost, beetje afhankelijk van de leeftijd en staat (en dus verwachte levensduur) van je ketel kan het geen onverstandige investering zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Ik heb de handleiding door zitten zoeken voor de thermostaat aansluiting. En de kabel zat inderdaad op de verkeerde aansluiting in mijn CV ketel. Oude thermostaat was een modulerende die op de zogenaamde 'bus' aansluiting zat. Deze heb ik veranderd naar de 24V aansluiting en nu lijkt de thermostaat goed te reageren bij verwarmen en niet-verwarmen.

Echter lijkt de temperatuursensor me niet helemaal correct. Die komt namelijk niet onder de 20 graden, zelfs als de thermostaat uit staat, de ketel dus niks verwarmt en de radiatoren koud zijn. De echte temperatuur lijkt me dan lager dan dat de thermostaat aangeeft. Als ik hem daarna op 21 graden zet begint 'ie wel te verwarmen tot de sensor op 21graden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Hang er een ouderwetse kwikthermometer naast ter vergelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• illuvattarr
B-lex schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:40:
Hang er een ouderwetse kwikthermometer naast ter vergelijk.
Yes, die ga ik even regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Het kan ook gewoon zijn dat het een "gevoels"-temperatuur dingetje is.

Hier in huis na een week of 2 de hele dag de vloerverwarming lekker op temperatuur om het overdag 19,5 te houden slaat met die relatief hoge buitentemperatuur van vandaag de verwarming nagenoeg niet aan, en geeft de thermostaat wel aan dat het 19,5 is.
Maar 19,5 met een koude vloer "voelt" veel kouder dan 19,5 met een warme vloer.

Ik merk dat geregeld bij een buitentemperatuur rond de 5-10 graden dat het koud aanvoelt en de verwarming een half graadje hoger moet zetten voor een vergelijkbaar comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
ocaj schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:54:
Het kan ook gewoon zijn dat het een "gevoels"-temperatuur dingetje is.

Hier in huis na een week of 2 de hele dag de vloerverwarming lekker op temperatuur om het overdag 19,5 te houden slaat met die relatief hoge buitentemperatuur van vandaag de verwarming nagenoeg niet aan, en geeft de thermostaat wel aan dat het 19,5 is.
Maar 19,5 met een koude vloer "voelt" veel kouder dan 19,5 met een warme vloer.

Ik merk dat geregeld bij een buitentemperatuur rond de 5-10 graden dat het koud aanvoelt en de verwarming een half graadje hoger moet zetten voor een vergelijkbaar comfort.
Dat zou zeker kunnen, dat het een gevoelsdingetje is. Vandaag is de temperatuur inderdaad net wat hoger wat ervoor zorgt dat de verwaming minder straalt. En dat die 'straling' (zo noem ik het maar even) juist op een koude dag zorgt voor het warmtegevoel.

Ik ben benieuwd wat een thermometer aan gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-09 19:26

GerritGekke

Gamechanger

@illuvattarr heb je voor jezelf een oplossing gevonden?

Ik zit met dezelfde situatie, heb een recente AWB ketel welke ook op de BUS werkt. De ketel werkt modulerend, want als ie stookt lees ik op de ketel variërende temperaturen af.

Echter vannacht de klok handmatig terug gezet naar 16,5 graad, maar vanochtend stond de klok nog gewoon op 21 graden. Ik vond het al aangenaam warm in de kamers.
Wat mij opvalt is dat het sysmbool van de ketelmodule communicatie niet aanwezig is. Is dit bij jou ook het geval?

Iemand enig idee waarom de temperatuur niet daalt en de ketel constant blijft draaien?

 Karma

• thuis650
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-11-2020
De honeywell chromotherm blijft ook op een Valliant warmte vragen zonder vlam symbool, ook bij ingestelde temp 20 graden lager dan huidige temp
Pagina: 1