Partaker B16 Fanless minipc kit met kaby lake refresh cpu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
Bij het zoeken naar een mogelijk compacte fanless alternatief voor mijn desktop stuitte ik op de volgende fanless minipc kit uitgerust met kaby lake refresh cpu's

Partaker B16
Core i7:
http://www.inctel.com.cn/product/detail/467.html
Core i5:
http://www.inctel.com.cn/product/detail/466.html

prijzen:
https://www.aliexpress.co...12GB-SSD/32913548185.html

Afbeeldingslocatie: http://www.inctel.com.cn/include/upload/kind/image/20180827/20180827160825_4062.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.inctel.com.cn/include/upload/kind/image/20180827/20180827160825_8125.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.inctel.com.cn/include/upload/kind/image/20180827/20180827142125_6718.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.inctel.com.cn/include/upload/kind/image/20180827/20180827142125_7968.jpg

De kaby lake refresh cpu's zijn redelijk energiezuinig (typ. 15W TDP) en ontworpen als laptopcpu dus dat maakt ze waarschijnlijk ook goed geschikt voor een compacte fanless desktop.

Heeft iemand ervaringen met dit apparaat of deze fabrikant? De beschikbare gegevens zijn op z'n minst gezegd summier. Zo werkt de driversite van de fabrikant niet en lijken de drivers van dit specifieke ontwerp er ook niet tussen te staan.

Er zijn 2 varianten beschikbaar, één op basis van een Core i5 8250u CPU (in zilver en één op basis van een core i7 8550u CPU (zwart)
De overige verschillen tussen de 2 varianten zijn naar wat ik kan zien dat de i7 variant een extra displayport heeft ipv VGA en een extra SD cardslot ipv een aantal usb2 poorten aan de voorkant. (4x usb3.0 hebben beide beschikbaar).
Qua I/O is het dus niet vreselijk modern (geen usbC /thunderbolt etc).
Binnenin is een M2 ssd slot aanwezig, wat sata poorten en 2 sodimm slots.

Ik vraag me af of dit een verstandige koop is als compacte desktopvervanger waar niet op gegamed wordt (meer wat surfen, lichte fotobewerking, office), of kan ik beter voor iets als een intel NUC gaan (nieuwe bean canyon serie) en de fan op de koop toe nemen.
Vooral de vage chinese fabrikant zonder drivers (die zullen wel op een onleesbare dvd-r meegeleverd worden volgens goed chinees gebruik..) maakt mij een beetje onzeker.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
TDP zegt weinig over energiezuinigheid, het geeft alleen aan wat de koelcapaciteit moet zijn. Alle normale desktop processoren zijn tamelijk zuinig als ze niets doen, want dan schakelen ze terug.

Misschien is een ASRock DeskMini (mini-STX) iets voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
mrmrmr schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:05:

Misschien is een ASRock DeskMini (mini-STX) iets voor je.
Die asrock is niet passief gekoeld, dus dat is in beginsel geen alternatief in de strekking van dit topic.
Als ik iets met een fan wil, dan koop ik wel een nuc ofzo. Kleine pc's met fan zijn overal te vinden.

TDP is inderdaad niet hetzelfde als energiezuinigheid, maar de voorhanden koelcapaciteit is natuurlijk wel de bottleneck voor een kleine passief gekoelde unit. Vandaar dat een notebookprocessor erg geschikt is.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 27-01-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De DeskMini gebruikt heel weinig in idle (5-10W), dat betekent dat het weinig warmte ontwikkelt en weinig koeling nodig heeft. Als je het goed inricht kun je die passief gebruiken.

Ik draai mijn servers en werkstations in towerbehuizingen met Intel 100 of 300 chipset en desktop processoren vrijwel passief. Die verbruiken allemaal minder dan 10W in idle. Als er weinig verbruik is, is actieve koeling ook niet nodig. Ik heb bijvoorbeeld een 4.2 GHz i3-7350K met een Arctic 11 passieve koeler.
Als je fanless wilt werken sluit je geen warm lopende HDD aan. Een koele SSD zoals een WD Green past wel prima, kost ook niet veel.

Een grotere ("luchtige") kast is voor fanless en zuinigheid ook aan te bevelen. Bijvoorbeeld een Fujitsu D3643-H mATX met Pentium Gold G5400 op 3,7 GHz verbruikt met een zuinige voeding idle minder dan 4W onder Windows 10. Als je warme componenten weinig ruimte geeft om de warmte af te staan aan lucht of kast, dan is dat minder goed.

Er zijn in principe geen shortcuts in de noodzaak voor warmteafvoer. Een processor (desktop of 'U') draaiend op hoge frequentie moet zijn warmte kwijt kunnen, linksom of rechtsom, of anders moet deze terugschakelen. Normale desktopprocessoren schakelen standaard terug naar 800 Mhz als ze niets te doen hebben, en dan verbruiken ze ook niet veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
Ok, maar ik zie nog steeds niet iets wat je zegt dat een alternatief is voor een fanless minipc.
Ik bedoel die koelers waar je het over hebt....die zijn al bijna net zo groot als dit ding 8)7
Ik bedoel, je hebt het over 10W idle....da's al bijna de TDP van een 8250u :o
Ik ga ook niet bij een dagelijks gebruikte desktop de koeling dimensioneren op het idle verbruik; dat lijkt me echt zeer onverstandig. Het ding moet gewoon kunnen werken.
Ik ben dus op zoek naar een volwaardige fanless mini pc, wat een alternatief zou kunnen zijn voor het apparaat wat ik in de TS aanhaal (wat ik al schrijf, de fabrikant vind ik best wel vaag), niet 1 of ander experimenteel groot ding wat alleen op idle kan draaien. Dat is geenzins een alternatief in deze context.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 27-01-2019 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De 10W heeft niets te maken met TDP. Dat zijn 2 totaal verschillende waarden. De een is een complete server/werkstation met hard disks en al en de ander een maat voor warmteontwikkeling van de processor.

Veel klein formaat computers verbruiken meer dan 10W, soms enkele keren meer. Denk dus niet dat de TDP daar iets over aangeeft, dat is een misverstand.

Zoals ik al zei: de ASRock DeskMini is klein en geschikt voor fanless gebruik. Ik gaf ook aan dat ruimte (lucht) een goede koelmethode kan zijn. Als je per se een klein apparaat wilt, valt dat natuurlijk af.

Chinezen maken typisch alles wat mensen willen kopen, maar de echte vraag is of ze voldoende koeling bieden. Als dat niet zo is schakelt de processor terug of bereikt nooit de maximale frequentie.

Even afgezien van bovenstaande problemen: kijk eens bij Logic Supply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
mrmrmr schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:41:

Zoals ik al zei: de ASRock DeskMini is klein en geschikt voor fanless gebruik. Ik gaf ook aan dat ruimte (lucht) een goede koelmethode kan zijn. Als je per se een klein apparaat wilt, valt dat natuurlijk af.
Volgens de asrock site moet er een actieve koeler in. Ik zie ook niet hoe een passieve koeler daarin gaat werken of passen, tenzij het zijpaneel verzaagd wordt oid en er een enorme passieve koeler uitsteekt.
Daar begin ik niet aan, dit topic staat niet voor niets in complete systemen en niet in het casemodding forum. Ik wil of een kant en klaar ding, of een ding wat ik met kant en klare componenten kan opbouwen met een degelijke processor (8250u of sneller, dus geen atom of dat soort spul)
Of ze moeten 1 of andere deksel als optie hebben waarin heatpipes zitten en een koellichaam, maar dat kon ik niet vinden. Als minipc met fan geloof ik best wel dat het een prima product is voor een prima prijs en een interessant alternatief voor een NUC (wel wat groter en helaas een beetje weinig usb poorten).

Ik begrijp ook niet helemaal waarom je met ingewikkelde verhalen over servers en workstations komt, da's totaal niet on topic want het heeft absoluut niets te maken wat ik zoek en zorgt alleen maar voor verwarring.
Voor de goede orde, ik zoek een compacte fanless mini pc, wat ook in de TS staat.
Even afgezien van bovenstaande problemen: kijk eens bij Logic Supply.
Helaas ver ver ver buiten het budget; een exemplaar met een beetje degelijke processor (i7 kaby lake, vergelijkbaar met i5 kaby lake refresh) gaat al ver ver boven de 1000 euro kosten.
Zij richten zich ook verstandig op industriele pc's waar dit soort bedragen wel verantwoord kunnen zijn.

Het enige waar ik nog naar aan het kijken ben is zelf een mini itx pc bouwen op basis van een Akasa fanless kast, maar da's ook niet echt goedkoop (~€100 voor alleen het kastje), waarbij ik me afvraag of het ook echt veel beter is.

Ik zit momenteel meer te dubben of het hebben van een extra displayport, sd cardreader en i7 8550u de meerprijs van 60 euro waard is tov het i5 8250u model die echt aantrekkelijk geprijst is voor €245

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 28-01-2019 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:47
Als het echt passief moet zijn en een cpu van de vorige generatie geen probleem is zou je ook eens naar deze MSI modellen kunnen kijken: https://tweakers.net/pric...keyword=Msi+cubi+3+silent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
Ja de MSI cubi heb ik idd ook al gezien. Maar helaas max een i5-7200u (dual core) voor een echt forse prijs (€450+ voor alleen de barebone/kit). Het performance verschil tussen een i5-7200u en een 8250u is fors.
Dus eigenlijk vind ik dit niet zo'n goede deal. Zo'n kastje is naar hedendaagse normen m.i. niet meer dan €200-250 waard.
Ik vind hedentendage zo'n i5 8250u wel het minimum voor een nieuw systeem. Ik heb bijv. al meer dan een jaar een laptop met zo'n cpu en dat was destijds een budgetlaptop (sub €800)

Van wat ik heb kunnen vinden is deze partaker b16 eigenlijk het enige volwaardige krachtige exemplaar voor een normale prijs. Binnen vergelijkbaar budget is al het andere met ventilator en dan is er voldoende keus, zoals een NUC of zo'n mini-itx barebone van asrock. Die laaste is wellicht stiller te krijgen omdat daar een boxed cooler in past, en een nuc heeft zo'n notebook style koeler.

[ Voor 48% gewijzigd door mr_petit op 28-01-2019 14:35 ]

Pagina: 1