Automatische Backups naar TransIP Stack met Restic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jortdbokx
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-05 19:15
Let op! Op het moment ondersteunt stack deze functionaliteit nog niet i.v.m. Beta versie van hun sftp setup.

Stack + Restic setup

Een paar maanden terug kreeg ik van iemand een gratis code voor 1TB aan opslag bij TransIP stack. Een mooi gebaar uiteraard, zeker omdat ik al een tijdje zat te zoeken naar een manier om dagelijkse backups te maken van mijn home-server.

In het begin heb ik geprobeerd dit met webdav te doen, alleen dit leidde regelmatig tot probleme met volle caches en ander gedoe. Dus toen er bij TransIP laatst een aanbieding was om 250GB extra en SFTP toegang tot je stack voor €3,03 per maand. Om automatische backups te realiseren heb ik besloten Restic te gebruiken. Het opzetten hiervan was niet zo simpel als ik hoopte, dus hierbij deel ik graag mijn ervaring

Mijn server draait Ubuntu 18.04. De meeste informatie in deze guide zal ook bruikbaar zijn voor andere linux distro's. Voor windows/mac gebruikers raad ik Stack z'n eigen client aan.

Stap 1: account gegevens verzamelen
Als eerste moeten we de loging gegevens van onze stack halen. Dit lijkt op het eerste ook makkelijk, maar er kan veel verwarring ontstaan over hoe de accountgegevens worden gegeven.

Op de dashboardpagina van jouw Stack (te vinden op jouwnaam.stackstorage.com/settings) vind je de volgende 2 velden onder sftp:
  • Server: jouwnaam.stackstorage.com
  • Gebruikersnaam: jouwnaam@jouwnaam.stackstorage.com
Nu zouden meeste mensen (terecht) denken dat je via sftp dient in te loggen met sftp jouwnaam@jouwnaam.stackstorage.com.
Maar nee! Stack heeft het eigenlijk correct neergezet en je dient dus in te loggen met sftp jouwnaam@jouwnaam.stackstorage.com@jouwnaam.stackstorage.com.

Goed, nu dat we dat even hebben laten bezinken, gaan we verder met het instellen van een wachtwoord.
Op de tokens pagina (jouwnaam.stackstorage.com/settings/tokens), kunnen we een nieuwe token aanmaken voor onze sftp verbinding. In dit voorbeeld zal ik hiernaar refereren met <token>
Stap 2: Installeren van Restic en sshfs
Restic is redelijk simpel te installeren met de gebruiksaanwijzingen in hun documentatie.

Om met de Stack te communiceren zou gebruik gemaakt kunnen worden van de ingebouwde SFTP functionaliteit van restic. Maar helaas, zoals bleek uit een eerdere versie van deze post, werkte dit niet naar behoren.

Daarom gebruiken we sshfs om een sftp locatie te 'mounten' als netwerkschijf.
Op ubuntu is sshfs makkelijk te installeren met apt install sshpass.
Stap 3: environment file/script
Om te voorkomen dat we telkens onze authenticatie gegevens in moeten vullen, maken we een klein scriptje wat automatisch environment variables instelt.
Ik heb dit scriptje geplaatst in mijn home directory genaamd restic_env.sh
met de volgende inhoud:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash
export RESTIC_REPOSITORY="media/backup_folder"
export RESTIC_PASSWORD="<Plaats hier een lang en veilig wachtwoord>"
export SSHPASS='<token>'

if [ ! -d $RESTIC_REPOSITORY ]
  then
    echo $SSHPASS | sshfs -o password_stdin jouwnaam@jouwnaam.stackstorage.com:/backup $RESTIC_REPOSITORY
fi

de eerste 2 variables specificeren welke restic repository we willen gebruiken en welk wachtwoord we ervoor gebruiken. Hier duidt je ook aan in welke folder je de sshfs schijf wil mounten.
De laatste variable vertelt sshfs wat ons sftp wachtwoord is.
Als laatste mounten we de sftp netwerkschijf in de locatie van $RESTIC_REPOSITORY met als subfolder in stack 'backup'.

Voordat we dit bestand kunnen uitvoeren dienen we de folder gedefinieerd in $RESTIC_REPOSITORY aan te maken op onze server sudo mkdir /media/backup En zorgen dat wij als gebruiker in de folder mogen (sudo chown $USER /media/backup)

Als je een subfolder gebruikt op stack (in dit voorbeeld 'backup') Zorg dan dat deze folder is aangemaakt op stack.

Vergeet ook niet de juiste permissies aan het script bestand te geven met chmod +x ~/.restic_env
Stap 4: het maken van de repo
We dienen eerst een repo aan te maken.
Hiervoor stellen we eerst onze environment variables in:
. ~/.restic_env
Daarna voeren we het volgende commando uit:
restic init

offtopic:
Je kunt ook sshpass -p <token> gebruiken i.p.v -e
Stap 5: Het backup script
In de een na laatste stap maken we een scriptje die cron voor ons dagelijk kan runnen om backups te maken, en oude backups weg te gooien. Ik heb mijn script gebaseerd op dat van erikw op github . Het ziet er als volgt uit:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
#!/usr/bin/env bash
# Prune backups and make a new backup

# Exit on failure, pipe failure
set -e -o pipefail

# Clean up lock if we are killed.
# If killed by systemd, like $(systemctl stop restic), then it kills the whole cgroup and all it's subprocesses.
# However if we kill this script ourselves, we need this trap that kills all subprocesses manually.
exit_hook() {
        echo "In exit_hook(), being killed" >&2
        jobs -p | xargs kill
        restic unlock
}
trap exit_hook INT TERM

# How many backups to keep.
RETENTION_DAYS=14
RETENTION_WEEKS=5
RETENTION_MONTHS=12
RETENTION_YEARS=3

BACKUP_PATHS="/home/jort /var/lib /var/www /var/opt /etc /opt /storage/nextcloud /usr/local"
BACKUP_EXCLUDE_FILE="/etc/backup/excludes"

# Set environment variables
source /home/jort/.restic-env

# Remove locks from other stale processes to keep the automated backup running.
restic unlock &
wait $!

# Do the Backup
restic backup --verbose --one-file-system --no-cache --exclude-file=$BACKUP_EXCLUDE_FILE $BACKUP_PATHS &
wait $!

restic forget --verbose --prune --keep-daily $RETENTION_DAYS --keep-weekly $RETENTION_WEEKS --keep-monthly $RETENTION_MONTHS --keep-yearly $RETENTION_YEAR&
wait $!

echo "Backup & cleaning is done"

Hierin kun je zelf instellen hoeveel dagen, weken, maanden en jaren aan backups je wil bewaren.
Ook kun je instellen welke folders je graag wil backuppen. Het is ook mogelijk een .gitignore achtig bestand te linken met daarin filters voor at niet in de backup moet.
Stap 6: Cron
De laatste stap die we nog moeten doen is het maken van een cronjob om het script in de vorige stap automatisch uit te voeren. Ik heb ervoor gekozen om elke 2 dagen een backup te maken. Hiervoor heb ik de volgende cron entry:
* 2 */2 * * jort /etc/backup/backup_service.sh 2>&1 | /usr/bin/logger -t backup-service
Het is belangrijk om het script als je eigen user te laten runnen, omdat anders de stack ssh hostname niet gevonden kan worden. Verder log ik wat er gebeurt zodat ik met grep backup-service /var/log/syslog makkelijk kan zien of de backups gewerkt hebben.
Backups bekijken
Om te zien welke snapshots (lees: backups) restic gemaakt heeft gebruiken we het volgende commando:
restic snapshots
Voor meer informatie over hoe je restic kan gebruiken om o.a. backups terug te zetten kun je het best terecht op de restic documentatie .
Final remarks
Zoals je kan zien is het niet heel straight-forward om backups te maken naar stack. Het zou een stuk makkelijker zijn als stack het mogelijk zou maken om public/private ssh key pairs te gebruiken, Zodat restic meteen met stack kan verbinden.

Ondanks deze struikelblokken heb ik deze setup nu een week draaiend en werkt het perfect. Ik hoop dat deze guide jullie help met het maken van je eigen backups, laat vooral weten als er foutjes/verbeteringen zijn voor deze guide.

[ Voor 18% gewijzigd door jortdbokx op 02-02-2019 23:38 . Reden: Waarschuwing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:44
Leuke setup. Ik wil binnenkort ook aan de slag om mijn Stack meer te gebruiken dan ik nu doe. Ik zat aan duplicati te denken. Restics kende ik eigenlijk niet. Zal het een s vergelijken. Deze gaat in de bookmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:49
Dankje voor je uitleg.

Ik wil Stack ook gaan gebruiken voor backups. Liever wel via Windows. De cliënt van Stack vind ik zelf wat log aanvoelen. Ben dus nog aan het kijken voor een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:18

Locke_

Iron within, Iron Without!

hmm, gaat iets niet lekker. Als ik de init start dan krijg ik onderstaand
(-v toegevoegd zodat ik wat meer info krijg van wat er gebeurt)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# restic -v init -o sftp.command="sshpass -v -e ssh stack -s sftp"
subprocess sshpass: Warning: Permanently added the RSA host key for IP address '2a01:7c8:fe11:179::4' to the list of known hosts.
subprocess sshpass: Welcome to the STACK SFTP server, use username <stack-username>@<stack-domain> to connect
subprocess sshpass: SSHPASS searching for password prompt using match "assword"
subprocess sshpass: SSHPASS read: ****@****.stackstorage.com@****.stackstorage.com's password: 
subprocess sshpass: SSHPASS detected prompt. Sending password.
subprocess sshpass: SSHPASS read: 
subprocess sshpass: 
Fatal: create repository at sftp::/Kingsport failed: Close: ssh command exited: exit status 255

Het duurt ongeveer 3 tot 5 minuten tussen de laatste subprocess sshpass: en Fatal, maar als ik in stack zelf kijk zie ik wel dat hij een folderstructuur heeft aangemaakt.
code:
1
2
3
4
5
6
Kingsport
- data
- index
- keys
- locks
- snapshots

Ik ben ondertussen ook nog aan het rommelen, maar enig idee?

Edit : zojuist ook getest via Strato hidrive, dat werkt onmiddelijk. Lijkt dus aan stack te liggen...

[ Voor 29% gewijzigd door Locke_ op 27-01-2019 12:53 . Reden: layout leesbaar gemaakt ]

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jortdbokx
Locke_ schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:29:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
subprocess sshpass: Warning: Permanently added the RSA host key for IP address '2a01:7c8:fe11:179::4' to the list of known hosts.
subprocess sshpass: Welcome to the STACK SFTP server, use username <stack-username>@<stack-domain> to connect
subprocess sshpass: SSHPASS read: ****@****.stackstorage.com@****.stackstorage.com's password: 
subprocess sshpass: 
Fatal: create repository at sftp::/Kingsport failed: Close: ssh command exited: exit status 255

Het duurt ongeveer 3 tot 5 minuten tussen de laatste subprocess sshpass: en Fatal, maar als ik in stack zelf kijk zie ik wel dat hij een folderstructuur heeft aangemaakt.
code:
1
2
3
4
5
6
Kingsport
- data
- index
- keys
- locks
- snapshots

Edit : zojuist ook getest via Strato hidrive, dat werkt onmiddelijk. Lijkt dus aan stack te liggen...
toon volledige bericht
@Locke_ Wat hier waarschijnlijk fout gaat is dat als je voor de eerste keer met een andere computer verbinding maakt via ssh, je de fingerprint van de public key moet accepteren. sshpass denkt dat ie hier je token moet invullen en komt dus in de problemen.
Om dit te verhelpen kun je het beste even inloggen met sftp stack zodat je zelf de fingerprint kunt accepteren.
Ik zal mijn guide hierop aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:29
Heb je geen foutcodes gekregen bij de init van de repositorie?

Ik heb de env's geset:
SSHPASS=<<token>>
RESTIC_REPOSITORY=sftp::/backup
RESTIC_PASSWORD=<<password>>
BIj het uitvoeren van de init:
~#restic init -o sftp.command="sshpass -e ssh stack -s sftp
zie ik in mijn stackstorage wel dat er folders (o.a. in data) aangemaakt worden. Ik krijg echter de volgende error maar krijg niet achterhaald wat de oorzaak is :? :
~#restic init -o sftp.command="sshpass -e ssh stack -s sftp"
Fatal: create repository at sftp::/backup failed: Close: ssh command exited: exit status 255

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jortdbokx
M@rijn schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:45:
Heb je geen foutcodes gekregen bij de init van de repositorie?

Ik heb de env's geset:

[...]

BIj het uitvoeren van de init:

[...]

zie ik in mijn stackstorage wel dat er folders (o.a. in data) aangemaakt worden. Ik krijg echter de volgende error maar krijg niet achterhaald wat de oorzaak is :? :

[...]
toon volledige bericht
Zou het kunnen dat je, net als bij
Locke_ schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:29:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
subprocess sshpass: 

code:
1
2
3
4
5
6
Kingsport
- data
- index
- keys
- locks
- snapshots

toon volledige bericht
Nog niet de server z'n fingerprint had geaccepteerd?

Ik zal nog even op een andere machine testen of ik dezelfde problemen krijg.

Edit: Ik zie inderdaad dat init niet goed loopt. Toen ik deze guide schreef had ik al eerder via webdav een repo gemaakt, dus ik nam aan dat die stap goed zou verlopen. Ik zal even kijken wat er mis gaat

[ Voor 4% gewijzigd door jortdbokx op 28-01-2019 00:37 . Reden: restic init werkt inderdaad niet zoals beschreven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jortdbokx
@M@rijn @Locke_ Ik heb het net even op een andere machine geprobeerd en krijg dezelfde errors als julie. Er gaat iets niet helemaal goed met de sftp verbinding, verbose tags geven niet heel veel nuttige output. Ik moet me hier nog even in verdiepen

Update 1: Ik heb zojuist alle mogelijke combinaties van commandos en paramerters geprobeert en krijg erg vreemde resultaten. Ik kan wel handmatig files 'putten', maar zodra ik dat via restic doe werkt het niet. Alleen bij mijn bestaande repository werkt alles wel zoals zou moeten.

Update 2: Zojuist restic in debug mode geïnstalleerd. Hij maakt alle folders aan zoals hoort, maar zodra hij de verbinding wil sluiten geeft stack een error

[ Voor 48% gewijzigd door jortdbokx op 28-01-2019 22:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-04 21:57
Ryan_ schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:07:
Dankje voor je uitleg.

Ik wil Stack ook gaan gebruiken voor backups. Liever wel via Windows. De cliënt van Stack vind ik zelf wat log aanvoelen. Ben dus nog aan het kijken voor een oplossing.
O.a. Duplicati. Draait op Windows, Linux, Mac, NAS (Qnap, Synology) en slaat de backups encrypted op. Vrijwel alle platformen waarop je de backups wil opslaan worden ondersteund, ook dus Stack. Software is gratis. Lees eens het Backup forum op tweakers.net. Staat behoorlijk veel over verschillende backup software die te gebruiken is.

[ Voor 22% gewijzigd door Ynnoz op 28-01-2019 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
De gratis variant van Stack ondersteund geen SFTP en zal je het met WebDAV moeten doen!

https://www.transip.nl/kn.../idee/605-stack-met-sftp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
GrooV schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:57:
De gratis variant van Stack ondersteund geen SFTP en zal je het met WebDAV moeten doen!

https://www.transip.nl/kn.../idee/605-stack-met-sftp/
Ik denk zomaar dat we allemaal de upgrade naar de betaalde versie al hebben gedaan. Ik wel iig anders had dit ook bij de TS nooit kunnen werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:18

Locke_

Iron within, Iron Without!

Ik had al een vermoeden dat het niet aan mij lag (ik heb een betaalde stack en had de ssh key al geaccepteerd). Ik heb het nu omgebouwd naar Strato hidrive. Nu moet ik alleen de andere data die daar staat naar stack verhuizen ;-)

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@rijn
@jortdbokx @Locke_

Voila, ik ben maar om het issue heen gaan werken. Om het werkend te krijgen moet je aan de slag met SSHFS en sshpass. Ik kreeg het echter op de betreffende Debian machine niet aan de praat met:
Bash:
1
sshpass -p "<<token>>" sshfs .....

Ik heb het uiteindelijk weten te fixen dmv het setten van een environment variable SSHPASS:
Bash:
1
2
3
export SSHPASS='<token>'
export RESTIC_REPOSITORY=/media/backup
export RESTIC_PASSWORD=<<password>>

en vervolgens:
Bash:
1
echo $SSHPASS | sshfs -o password_stdin <<username>>@username.stackstorage.com:/backup $RESTIC_REPOSITORY

Vervolgens een init gedaan en voila. Zojuist de eerste folder van 300MB gebackupped :)

[ Voor 1% gewijzigd door M@rijn op 28-01-2019 22:09 . Reden: added fellow users ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jortdbokx
M@rijn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:08:
@jortdbokx @Locke_

Voila, ik ben maar om het issue heen gaan werken. Om het werkend te krijgen moet je aan de slag met SSHFS en sshpass. Ik kreeg het echter op de betreffende Debian machine niet aan de praat met:
Bash:
1
sshpass -p "<<token>>" sshfs .....

Ik heb het uiteindelijk weten te fixen dmv het setten van een environment variable SSHPASS:
Bash:
1
2
3
export SSHPASS='<token>'
export RESTIC_REPOSITORY=/media/backup
export RESTIC_PASSWORD=<<password>>

en vervolgens:
Bash:
1
echo $SSHPASS | sshfs -o password_stdin <<username>>@username.stackstorage.com:/backup $RESTIC_REPOSITORY

Vervolgens een init gedaan en voila. Zojuist de eerste folder van 300MB gebackupped :)
toon volledige bericht
I see, mounten van sftp is natuurlijk ook een optie XD

Ik zal zo even mijn setup wijzigen en de guide aanpassen zodat meer mensen hier gebruik van kunnen maken.
Thx voor de hulp :)

Edit: Eerste backup maken ging redelijk. Alleen nu heb ik geregeld verbindingsproblemen met Stack. Ik denk dat de mensen bij TransIP nog wat werk te doen hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door jortdbokx op 29-01-2019 12:46 . Reden: Werkt toch weer niet :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Er is nog een sshfs reconnect variable dacht ik die op de achtergrond beter reconnect. Ik zal dit nog eens proberen uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jortdbokx
M@rijn schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:16:
Er is nog een sshfs reconnect variable dacht ik die op de achtergrond beter reconnect. Ik zal dit nog eens proberen uit te zoeken.
deze had ik geprobeerd met -o reconnect,ServerAliveInterval=15,ServerAliveCountMax=3, werkt perfect alleen nu krijg ik een vreemd probleem met stack waar ik geen bestanden mag schrijven (wel folders aanmaken en bestanden lezen). Heb alle sshfs opties geprobeerd maar stack staat het niet toe. Ook kan ik niet met de gewone sftp command line bestanden uploaden, tenzij ik de sshfs schijf unmount en een half uurtje wacht, dan kan het voor de een of andere reden wel weer.

Ik heb het probleem aan de TransIP helpdesk voorgelegd, en zij zeiden dat ze het "zullen doorgeven aan de technische dienst", en dat het waarschijnlijk te maken heeft met dat sftp nog een beta functionaliteit is.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Ik heb vanochtend mn configuratie omgebouwd naar:

https://restic.readthedoc...other-services-via-rclone

Ik maak met rclone nu een webdav connectie. Dit werkt makkelijker, nu even afwachten of het ook consistent blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
M@rijn schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:34:
Ik heb vanochtend mn configuratie omgebouwd naar:

https://restic.readthedoc...other-services-via-rclone

Ik maak met rclone nu een webdav connectie. Dit werkt makkelijker, nu even afwachten of het ook consistent blijft werken.
Ik wilde me hierin verdiepen om vergelijkbare redenen (gratis Stack en paar ubuntu machines te backuppen) dus vroeg me af of je het stabiel gekregen hebt? Indien niet dan kies ik denk ik toch voor AWS S3 ivm lagere cost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Sander schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:33:
[...]

Ik wilde me hierin verdiepen om vergelijkbare redenen (gratis Stack en paar ubuntu machines te backuppen) dus vroeg me af of je het stabiel gekregen hebt? Indien niet dan kies ik denk ik toch voor AWS S3 ivm lagere cost.
Nope helaas, ik ben zelf overgestapt naar Backblaze: https://www.backblaze.com/b2/cloud-storage.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:08

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

@jortdbokx

Is hier inmiddels een update van / aanbeveling welke tool je hier het beste voor kan gebruiken? Rsync / Rclone, Restic, Duplicati..?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jortdbokx
@Yariva
Ik heb een tijd lang dit werkend gehad door een combinatie van Restic voor het backup management en rclone voor de webdav verbinding (url: https://<username>.stackstorage.com/remote.php/webdav/).
Dit werkte redelijk, alleen toen ik een keer daadwerkelijk bestanden verloor en een backup terug moest zetten duurde het belachelijk lang om een snapshot te recoveren.

Daarom heb ik mijn abbonement opgezet en heb ik een goedkope 1TB server bij time4vps gehuurd, dit kost wel iets meer dan stack. Maar het is de snelheidsupgrade meer dan waard. Hiervoor gebruik ik nu simpelweg Restic met sftp erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:08

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Dat is wel jammer. Ik zal er nog eens induiken en zo nodig deze post aanvullen met bevindingen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caviatjuh
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 16:11
time4vps is toch goedkoper dan een betaalde Stack? Mijn eigen account zit nog in het goedkope 1250GB tarief omdat ik die al eerder een upgrade gegeven had, maar de account die mijn moeder gebruikt is €2,50 voor 250MB of zoiets. Zelfs Hetzner is tegenwoordig goedkoper.
Pagina: 1