Gratis Google Home, invoerrechten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje terug een 'app' gemaakt voor de Google Assistant. Nu kreeg ik afgelopen week een mail van Google, waarin stond dat mijn app vaak gebruikt wordt. Daarom kon ik een form invullen (naam + adres etc..), om een gratis Google Home te claimen. Dat heb ik gedaan. (Ik heb eerder al een Google T-shirt gekregen, die werd bezorgd zonder problemen, met DHL dacht ik).

Nu is mijn vraag: Moet ik daar invoerrechten over betalen? Een Home kost in Amerika $89. Dus invoerrechten hoeven sowieso niet (pas vanaf €150). Maar moet ik wel BTW + inklaringskosten betalen? Of niet?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Joramk op 26-01-2019 21:59)

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Dat is een misverstand, net als dat het uit zou maken of iets een geschenk is.
Het maakt niet uit of u de goederen wel of niet hebt besteld. Een voorbeeld van niet bestelde goederen is relatiegeschenken.
bron

Het gaat om de waarde en of de verzender particulier is of een bedrijf/organisatie. Indien particulier, dan ligt de grens voor het niet betalen van btw en 2,5% invoerrechten op een waarde van Eur 45. Indien een bedrijf of organisatie, dan ligt de grens voor btw op Eur 22 en voor invoerrechten op Eur 150.

Dus, uitgaande van een waarde van Eur 144, verzonden door een bedrijf van buiten de EU, zal er wel btw (ook over de verzendkosten en eventuele verzekeringskosten) en inklaringskosten gerekend mogen worden, maar geen invoerrechten.

Mocht de waarde toch boven de Eur 150 geschat worden, dan zul je ook invoerrechten (en btw daarover) in rekening gebracht krijgen. Zie ook de rekenvoorbeelden van de Belastingdienst.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:11
Was het geen spam? :p

http://www.invoercalculator.nl/ hier kun je berekenen wat je aan invoerrechten moet betalen

Edit: wordt die Google Home dan niet gewoon vanuit ergens in de EU verzonden?

[ Voor 25% gewijzigd door Felix! op 26-01-2019 18:28 ]

No one is listening until you fart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
Felix! schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 18:27:

http://www.invoercalculator.nl/ hier kun je berekenen wat je aan invoerrechten moet betalen
Nee, het was geen spam ;). Maar geldt dit ook voor cadeau's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-07 08:22
Niet voor gifts idd, maar daar zijn ze ondertussen streng op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
HvanL schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 18:29:
Niet voor gifts idd, maar daar zijn ze ondertussen streng op
Ah, okay.
Het gaat om het 'bestelbedrag', maar dat is 0$.
Dus hopelijk geen invoerrechten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:11
Voor "gifts" niet, maar dat woord wordt vaker gebruikt dan van toepassing is, dus die truc kennen ze inmiddels wel.

Misschien heb je wel geluk en word je niet gecontroleerd en hoef je geen invoerrechten te betalen.

No one is listening until you fart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:37
Aangezien het van Google zelf afkomt, denk ik dat de kans groot is dat er gewoon een degelijke vrachtbrief bij zit. In tegenstelling tot de 101 verkopers uit China die maar wat aanmodderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-07 08:22
Mocht het je wel belast worden en heeft google het als gift verstuurd, gewoon bezwaar maken met je mailtje van Google als bewijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
Bedankt voor jullie snelle en goede hulp!
Google zal dit inderdaad wel goed op orde hebben @alex3305 .
Dat ga ik dan ook zeker doen @HvanL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:33
En anders vragen of ze het naar Google Nederland kunnen sturen dan kunnen zij dat regelen met de Belasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
loki504 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 18:59:
En anders vragen of ze het naar Google Nederland kunnen sturen dan kunnen zij dat regelen met de Belasting
Dat kan inderdaad ook nog. Of Google Nederland stuurt er een naar me op, zit gelijk een Europese stekker aan ;). Maar dat wordt 'm waarschijnlijk niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:33
Joramk schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:12:
[...]

Dat kan inderdaad ook nog. Of Google Nederland stuurt er een naar me op, zit gelijk een Europese stekker aan ;). Maar dat wordt 'm waarschijnlijk niet :P
Er zijn genoeg Nederlandse YouTubers die toen Google Home net in Nederland kwam hem als "Kado" hebben gekregen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Het maakt niet uit of u de goederen wel of niet hebt besteld. Een voorbeeld van niet bestelde goederen is relatiegeschenken.
bron

Het gaat om de waarde en of de verzender particulier is of een bedrijf/organisatie. Indien particulier, dan ligt de grens voor het niet betalen van btw en 2,5% invoerrechten op een waarde van Eur 45. Indien een bedrijf of organisatie, dan ligt de grens voor btw op Eur 22 en voor invoerrechten op Eur 150.

Dus, uitgaande van een waarde van Eur 144, verzonden door een bedrijf van buiten de EU, zal er wel btw (ook over de verzendkosten en eventuele verzekeringskosten) en inklaringskosten gerekend mogen worden, maar geen invoerrechten.

Mocht de waarde toch boven de Eur 150 geschat worden, dan zul je ook invoerrechten (en btw daarover) in rekening gebracht krijgen. Zie ook de rekenvoorbeelden van de Belastingdienst.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
8088 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:20:
[...]

[...]

bron

Dat dacht ik zelf ook... ik heb Google (US) een mail gestuurd, maar die reageren pas maandag op z'n vroegst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Ik zie het inderdaad in je openingspost staan en volgens mij klopt je verwachting. Het is alleen afwachten op welke waarde de douane de Google Home zal schatten. Wie weet gaan ze wel uit van USD 89. Hoe dan ook, je zult goedkoper uit zijn dan wanneer je 'm zelf aan zou schaffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
8088 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:33:
[...]

Ik zie het inderdaad in je openingspost staan en volgens mij klopt je verwachting. Het is alleen afwachten op welke waarde de douane de Google Home zal schatten. Wie weet gaan ze wel uit van USD 89. Hoe dan ook, je zult goedkoper uit zijn dan wanneer je 'm zelf aan zou schaffen ;)
Gewoon even afwachten. Voor 3 tientjes aan belasting/kosten wil ik dat ding best hebben. Misschien gaat ie de douane gewoon door en is ie gratis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-07 18:43

Koenvh

Hier tekenen: ______

Weet je zeker dat die wel naar Nederland verzonden wordt? Toen ik destijds diezelfde e-mail kreeg, en na ging vragen op welke termijn die zou komen, kreeg ik te horen dat ze nog niet naar Nederland versturen (ondanks dat je wel voor Nederland kunt kiezen op het formulier).

Dit was het antwoord:
Unfortunately, developers in the Netherlands are currently not eligible to receive a Google Home.

[ Voor 20% gewijzigd door Koenvh op 26-01-2019 19:43 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
Koenvh schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:40:
Weet je zeker dat die wel naar Nederland verzonden wordt? Toen ik destijds diezelfde e-mail kreeg, en na ging vragen op welke termijn die zou komen, kreeg ik te horen dat ze nog niet naar Nederland versturen (ondanks dat je wel voor Nederland kunt kiezen op het formulier).

Dit was het antwoord:

[...]
Nederland kun je idd kiezen. Een google shirt heb ik 3 maanden terug wel ontvangen. Binnenkort krijg ik bericht of ze m opsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Joramk schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:56:
[...]

Nederland kun je idd kiezen. Een google shirt heb ik 3 maanden terug wel ontvangen. Binnenkort krijg ik bericht of ze m opsturen.
Ja, dat shirt hangt hier ook in de kast, maar destijds hadden ze nog geen plannen om de Google Home voor ontwikkelaars naar Nederland te brengen. Maar ik heb er ook maar weer eens een e-mail aan gewaagd, misschien doen ze het nu wel.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
Koenvh schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:03:
[...]

Ja, dat shirt hangt hier ook in de kast, maar destijds hadden ze nog geen plannen om de Google Home voor ontwikkelaars naar Nederland te brengen. Maar ik heb er ook maar weer eens een e-mail aan gewaagd, misschien doen ze het nu wel.
Ik weet niet hoe lang geleden je in aanmerking kwam voor de Home, maar nu is 'ie ook officieel in Nederland te koop. Dus misschien sturen ze er nu wel een op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

8088 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:33:
Men gaat uit van de waarde zoals opgegeven in de pakbon, men kijkt nooit naar wat hetzelfde product in een NL winkel kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
Felix! schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 18:27:

Edit: wordt die Google Home dan niet gewoon vanuit ergens in de EU verzonden?
Ik zie nu pas je edit. Voor zover ik weet worden de T-shirts & google Homes vanuit Googleplex (Amerika) verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

CH4OS schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:09:
Men gaat uit van de waarde zoals opgegeven in de pakbon, men kijkt nooit naar wat hetzelfde product in een NL winkel kost.
Als er geen (kloppende) pakbon is, dan zal er wel geschat moeten worden.

[ Voor 1% gewijzigd door 8088 op 27-01-2019 01:55 . Reden: toevoeging ter verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
8088 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:53:
[...]

Als er geen pakbon is, dan zal er wel geschat moeten worden.
Een pakbon is verplicht voor pakketjes uit Amerika, dacht ik. En het is Google, die hebben dat vast wel op orde. Hoop ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Joramk schreef op zondag 27 januari 2019 @ 00:03:
Een pakbon is verplicht voor pakketjes uit Amerika, dacht ik.
Dat zou goed kunnen. De andere kant op in ieder geval.

Maar ik zie dat mijn vorige bericht incompleet/onduidelijk was, dus dat heb ik aangepast. Wat ik aan wilde geven is dat de douane wel degelijk rekening zal houden met de daadwerkelijke waarde bij een mogelijk niet kloppende opgegeven waarde.
En het is Google, die hebben dat vast wel op orde. Hoop ik.
Ik denk dat je daar wel vanuit kunt gaan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
Net een mail gekregen van Google, dat zij ervoor gaan zonder dat ik geen invoerkosten hoef te betalen. Als dat wel het geval is kan ik een bericht sturen en fixen ze het :).

@Koenvh misschien het proberen waard om er ook een aan te vragen? Want nu sturen ze wel naar NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@Joramk Goed om te horen, ik heb ook een email gestuurd, en kreeg vanochtend antwoord dat ze het "intern gaan overleggen".

Echter zorgt het tijdverschil tussen Mountain View en Nederland wel voor een redelijk trage communicatie.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandirks
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-02 21:45
Ik ben nou wel nieuwsgierig wat @Joramk gemaakt heeft voor de Google Assistent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joramk
Koenvh schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:36:
@Joramk Goed om te horen, ik heb ook een email gestuurd, en kreeg vanochtend antwoord dat ze het "intern gaan overleggen".

Echter zorgt het tijdverschil tussen Mountain View en Nederland wel voor een redelijk trage communicatie.
Inderdaad, dat het 9 uur vroeger is daar, is erg vervelend. Want ik wel vreemd vind is dat ik soms een mail krijg, terwijl het daar dan 12 uur 's nachts is. Maar hopelijk krijg je er ook een :)

@jandirks
Ik heb "Netherlands Quiz" (engels) & "Niederlande Quiz" (duits) gemaakt. Een quiz over Nederland. Daarnaast ook nog 'Koentje Feyenoord' (nederlands), een spraakassisent als feyenoord-mascotte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jandirks
Dankje Joram!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
Heb 't niet zelf gecodeerd. Gaat allemaal met templates invullen etc.. maar wel leuk om te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandirks
Ik wil niet teveel off-topic zijn, ik ben ook bezig met zoiets, maar het is nog best lastig om iets te maken. Zeker leuk om een beetje mee te klooien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joramk
jandirks schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:54:
Ik wil niet teveel off-topic zijn, ik ben ook bezig met zoiets, maar het is nog best lastig om iets te maken. Zeker leuk om een beetje mee te klooien
Een trivia maken is puur een google sheet invullen. Wil je zelf een assistent maken wordt t inderdaad een stuk lastiger.
Pagina: 1