Toon posts:

Linux vraag [newbie]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet zo'n kenner van linux daarom vraag ik jullie om hulp.

M'n buurjongen heeft een nieuwe computer gekocht en z'n oude maar op zolder geparkeerd.
Het betreft een 486 met 16mb en geen cd-rom ingang, je kunt er alleen maar een diskette inpleuren..

Nou vroeg hij zich af hoe hij er linux op kon zetten.. Er zit ook geen netwerkkaart in dus overpompen wordt ook lastig.

Ik weet zelf ook niet hoe ik het nu zou doen en heb em maar aangeraden een cd-rom erin te zetten of een netwerkkaart te kopen..

Misschien dat iemand een ander idee heeft dat wel met diskettes werkt.

Hij vertelde me ook dat er een linux versie was die maar 1 diskette in beslag nam.. :?

Ik meen ook wel ooit zoiets gehoord te hebben maar dacht dat dat ging om een server en niet om een PC.

Kortom, wie weet raad...

Verwijderd

Je zou toch voor de installatie eventjes de cdrom uit je nieuwe bak kunnen trekken.
Er zijn idd linux distros op een flop. Maar dan word je wel erg beperkt in de mogelijkheden naar mijn mening.

Let er ook ff op dat niet elke distro geschikt is voor een 486.

Verwijderd

Én uiteraard nog een NIC er inzetten want naar mijn mening heb je niets aan Linux als je niet op een netwerk zit.

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-08 19:38
gewoon netwerkkaartje erin idd. kan je gewoon installeren via het netwerk.
Ik vind trouwens wel dat hoe "makkelijker" de distro, des te meer geheugen je nodig hebt voor de FTP installatie.

Verwijderd

Topicstarter
Tjah, hij kan er iig wel een mooi servertje van maken..

Ik neem aan dat jullie niet aanraden een van de nieuwste netwerkkaarten erin te pleuren..
Wat past bij zo'n 486 ?! En hoe installeer je die bijbehorende driver in linux !?

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:50

Petuhr

FreeBSD

Op maandag 23 juli 2001 18:52 schreef rhand0z het volgende:
Én uiteraard nog een NIC er inzetten want naar mijn mening heb je niets aan Linux als je niet op een netwerk zit.
Wat heb je aan Windows als ie niet aan het netwerk hangt???

Even veel als Linux...

Je kan op beide textverwerken, games spelen, internetten (via modem)...

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gewoon een goedkoop kaartje van een tientje ofzo.
Maar je kunt gewoon vanaf diskette alles installeren, daarna kun je geloof ik via de parallele poort de rest overblazen.
Een cd-rom is echt geen vereiste.
Maar ja, ik denk dat het wel een redelijk klus is, ik zou eerst eens lekker proberen op een 'makkelijke' pc dat scheelt al een hoop, dan heb je genoeg kennis om iets wat moeilijkere dingen te doen.

(486 is nou niet echt dat je zegt een geweldige experimenteer machine, veel verder dan een keertje X opstarten kom je niet, want dan ben je zoveel verder dat je er al geen zin meer in hebt, als je wat wilt rommelen met configs dan is het wel interessant, maar ja, waarvoor zou je willen rommelen?)

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:06

iGadget

Wowsers!

Debian heeft deze mogelijkheid ook (base install via diskettes en dan verder via welk ander medium dan ook) en ik moet zeggen, het werkt als een trein. Aanrader dus!

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Verwijderd

Topicstarter
Debian is toch gewoon een distro !? En waar kan ik die het best wegplukken ??

Hij wil er trouwens (hoor ik net) een SERVER van maken..
Alleen later wil hij em echt openzetten maar nu nog alleen ff apache + php + mysql e.d.

• radicalEMT
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:56
Knal er eenvoudig pci netwerkkaartje in, of anders isa als je geen pci sloten hebt. Je moet dan wel even de irq en IOport weten voor het installeren. Kan je meestal uitvogelen met een proggie dat je bij je netwerkkaart krijgt.
Dan maak je een bootdiskette mbv rawwrite en je neemt image bootnet.img of iets dergelijks, start een ftp server op een computer met cdrom, boot de 486 met de diskette en installeer linux over netwerk!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 23 juli 2001 21:52 schreef Tizzwat het volgende:
Debian is toch gewoon een distro !? En waar kan ik die het best wegplukken ??

Hij wil er trouwens (hoor ik net) een SERVER van maken..
Alleen later wil hij em echt openzetten maar nu nog alleen ff apache + php + mysql e.d.
Heh, hij wil er een server van maken, maar hij heeft geen netwerkkaart? Dan zou ik sowieso die eerst maar eens regelen, dat levert meteen een installatie mogelijkheid op.

Qua installatiemogelijkheden:
• Floppies. Wil je niet (100+ floppies is not funny).
• CDrom. Gewoon cdrom ff uit een andere compu halen, erin zetten, installen en weer eruit halen.
• HD. Je kunt de HD van de 486 in een andere compu zetten, en dan daar de install files op gooien, en dan de HD terug in de 486 en installen. Ik heb hier geen ervaring mee overigens.
• HD 2. Je kunt ook de HD in een andere compu hangen, daar GNU/Linux op installen, en dan die HD (met geinstalleerde GNU/Linux) terughangen in de 486. Kunnen wel wat haken en ogen aanzitten.
• Netwerk. Zeker als je een goeie inet-connectie hebt (kabel, adsl, ...) kun je meestal vrij makkelijk een ftp-install uitvoeren.

Er zijn 1-flop distro's ja, maar dat zijn dingen die bedoeld zijn puur als routertje enzo... Om daar nou apache en mysql op te gaan zetten? neuh...

Gezien het feit dat die compu niet zo heel snel is en niet zo heel veel ram heeft, en dat je er puur een servertje van wilt maken, is het eigenlijk aan te raden om geen grafisch spul te installen.

Debian en Slackware zijn distro's die iets meer gericht zijn op de 'geavanceerde gebruiker', in zover dat ze niet echt proberen technische details te verbergen voor de user, en standaard geen grafisch spul installen (van Slack weet ik dat niet zeker). Ze laten je wat meer zelf doen zeg maar, maar het gevolg is wel dat je minder overbodig spul krijgt en dat je meestal beter weet wat er aan de hand is.

Debian is iig heel goed over inet te installen (ik install al mijn Debian bakken zo): bootflops downen, erin duwen, booten, en de install vragen beantwoorden (Debians install wordt overigens meestal niet als makkelijk ervaren).

Merk verder op dat bijvoorbeeld Mandrake en Progeny volledig voor een Pentium of hoger zijn gecompiled, en dat die dus niet gaan werken op een 486.
Pagina: 1