Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• naps
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 31-01 11:52
Ik probeer mijn domotica systeem uit te breiden met een shelly1 achter mijn muurschakelaar. Helaas werkt het niet helemaal zoals ik had gehoopt. Als ik het licht aan va de schakelaar aan doe ziet de app niet dat de lamp aan staat en moet ik dus 2 keer drukken om hem uit te doen. En andersom.. Als het licht dat via de app is aangezet en ik het vervolgens via de schakelaar uit wil doen, moet ik deze ook 2 maal omhalen. Het is volgens onderstaand tekening aangesloten (meerdere malen gecontroleerd):

Doe ik iets verkeerd of is dit een beperking van de shelly1?

naps wijzigde deze reactie 26-01-2019 15:32 (6%)

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Jumper ook goed staan?

• naps
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 31-01 11:52
Je kan blijkbaar meerdere soorten schakelaars instellen bij instellingen van de app. Opgelost door Button type in te stellen op edge switch.

naps wijzigde deze reactie 26-01-2019 19:17 (18%)

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 00:21
@naps
Mag ik zo vrij zijn om te vragen waarom de fasedraad rood is, de nul zwart en de schakeldraad blauw :?.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Galosh_
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09:09
Dit plaatje maakte het aansluiten voor mij erg duidelijk.
Daarom even de revisie gemaakt die @Puch-Maxi voorstelde

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13:35
Hebben jullie een extra draad getrokken naar de wandachakelaar?

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• robvanu
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 12:45
@Possible Dat kan, maar vaak heb je bij het lichtpunt wel al alle draden beschikbaar. Dan zou je de Shelly 1 daar kunnen plaatsen ipv achter de schakelaar.

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13:35
robvanu schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 07:49:
@Possible Dat kan, maar vaak heb je bij het lichtpunt wel al alle draden beschikbaar. Dan zou je de Shelly 1 daar kunnen plaatsen ipv achter de schakelaar.
Meestal is dat redelijk vol toch ? Ben benieuwd of dat wel gaat passen. Zal ik eens moeten checken.

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• robvanu
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 12:45
Possible schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:49:
[...]

Meestal is dat redelijk vol toch ? Ben benieuwd of dat wel gaat passen. Zal ik eens moeten checken.
Bij mij past het al op 4 plekken. Je kan uiteraard ook draden checken. Dat zijn eigenlijk de 2 opties.

• Rushhour77
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17-02 22:24
Hoi,

Ik wil ook eens met de shelly gaan experimenteren. Ik begrijp dat fase draad nodig heb en dat daarom de aansluiting mogelijk bij de lamp kan gebeuren zodat ik geen draad hoef te trekken.
Ik heb op dit moment al schakelaars van Livolo (zo 1 met glas touch panel). Weet iemand of dit soort schakelaars goed werken met shelly? Of moet ik nieuwe schakelaars kopen?

Thx!

Rushhour77 wijzigde deze reactie 21-06-2019 17:03 (11%)

• Dshop
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14-02 12:29
@Rushhour77 Je kunt de schakelaars blijven gebruiken, dit is aan te passen in de Shelly schakelaar. Het is alleen wel zo dat wanneer je bijvoorbeeld de lamp uitschakelt via de app. het relais in jouw Livolo wel aangeeft dat de lamp is aangeschakeld. De Fase is overigens de bruine draad en deze is als het goed is aanwezig bij de Livolo.

• Rushhour77
Dshop schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:33:
@Rushhour77 Je kunt de schakelaars blijven gebruiken, dit is aan te passen in de Shelly schakelaar. Het is alleen wel zo dat wanneer je bijvoorbeeld de lamp uitschakelt via de app. het relais in jouw Livolo wel aangeeft dat de lamp is aangeschakeld. De Fase is overigens de bruine draad en deze is als het goed is aanwezig bij de Livolo.
Thx voor je antwoord. Als ik goed begrijp bedoel je dus dat het rood/blauw ledje in de schakelaar dan niet meer de status van de lamp aangeeft omdat deze via de shelly geschakeld wordt. Dat is minder, maar voor het gemak neem ik dat nu voor lief.
M.b.t. tot Fase, ik bedoelde de blauwe nul draad. Deze zit volgens mij niet achter de schakelaar. Maar ik ga kijken of ik via een stopcontact in de buurt een kabel kan trekken. Anders zal ik het alsnog achter de lamp aansluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stehof
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 18-01 17:16
Het plaatje is op zich duidelijk hoe je hem moet aansluiten, ik zit nu alleen met een 2-weg schakelaar (hotel schakeling) en heb nog geen idee hoe ik dit het beste kan aansluiten, iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• stehof
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 18-01 17:16
Het aansluiten is gelukt middels het volgende schema mocht iemand er naar op zoek zijn ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• studiodubio
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16-02 23:00
stehof schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:57:
Het aansluiten is gelukt middels het volgende schema mocht iemand er naar op zoek zijn ;)

[Afbeelding]
Handig schemaatje!

En heb je de shelly1 achter de wandschakelaar of contactdoos(in plafond)?

studiodubio wijzigde deze reactie 07-07-2019 19:04 (9%)

• Elsdeniep
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 23-07-2019
Ik zit al een uur te kijken naar bijgaand plaatje.

http://prntscr.com/oiueuc

Kennelijk begrijpt iedereen dit, behalve ik.
Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen de beide jumper settings?
Het lijkt mij dat de bovenste setting (rode jumper) identiek is aan de setting helemaal onderaan (blauwe jumper).

• Akumu22
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13:25
Hoi,

Ik wil een opbouw schakelaar vervangen doormiddel van een shelly en deze vervolgens netjes wegwerken met een blindplaat. Echter heb ik 3 zwarte draden welke aangesloten zaten op de opbouwschakelaar.

Hoe weet ik nu welke zwarte draad op welke aansluiting van de shelly1 moet?

Alvast bedankt voor de hulp :)

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:56
Is die schakelaar toevallig onderdeel van een hotelschakeling?

Welke ader waar voor is kun je meten.

frickY wijzigde deze reactie 24-07-2019 07:57 (28%)

• Akumu22
frickY schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:56:
Is die schakelaar toevallig onderdeel van een hotelschakeling?

Welke ader waar voor is kun je meten.
Er heeft ooit, vermoed ik, wel nog een trekkoord in de kamer gezeten. bij het afhalen van het behang kwam ik nog een inbouwdoosje tegen. Hier verder geen aandacht aan besteed en is nu overheen gestuct. Dus het kan goed zijn dat dit inderdaad een hotelshakeling is. Mijn kennis is op dit gebied nogal nihil, maar wil toch zelf proberen het aan te sluiten.

• Redbaard
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 05-01 16:58
Zojuist ook even de wandschakelaar van de muur gehaald. Betreft een enkele schakelaar. Nu zie ik echter maar 2 draden, zwart en bruin.

Kan ik hier de shelly aansluiten of moet ik nog een kabel trekken?

In de doos in het plafond bij de lamp zag ik wel een aarde draad, blauw, bruin en zwart..

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 20:06
Redbaard schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:55:
Zojuist ook even de wandschakelaar van de muur gehaald. Betreft een enkele schakelaar. Nu zie ik echter maar 2 draden, zwart en bruin.

In de doos in het plafond bij de lamp zag ik wel een aarde draad, blauw, bruin en zwart..
Dan zou ik m als je de ruimte hebt in het plafond in je centraaldoos plaatsen, boven je lamp. Daar heb je alle kabels bij elkaar.

• tokko1
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13-02 09:09
Redbaard schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:55:

Je hebt die derde draad echt nodig, maar zoals mijn bovenbuurman al zegt gewoon in de box in het plafon aansluiten als je daar genoeg ruimte hebt. Fysieke schakeling en lamp schakeling hoeven niet dicht bij elkaar te zitten zolang de schakeldraad maar naar je shelly gaat ipv de lamp.

Bij mijn hotelschakeling was het een hoop gekloot met in welke box hij moest, maar in het plafon was het zo gefixt :D

Check mijn china reviews op Reviewblog.tweakers.net

• Thijsmans
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:07
Je hebt de nul (blauw), fase (bruin) en schakeldraden (zwart) alle drie nodig, je moet immers ook je shelly van stroom voorzien. Inbouwen vond ik een crime, daarom heb ik de shelly in het armatuur van de lamp geplaatst. Een verademing qua ruimte.

Benieuwd naar jouw ervaring met mijn e-book prijsvergelijker!

• Redbaard
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 05-01 16:58
Oke, dan ga ik even kijken hoe ik het dan moet aansluiten. Zitten aardig wat draden . In de behuizing van de lamp zelf ook ruimte gelukkig

• respect!
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 09:32
Vraagje,
als je de shelly bij de lamp in het plafond plaatst, betekend dit toch dat de schakelaar altijd moet aanstaan?

• BoschR
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 13:54
Tot nu toe lukt het mij altijd nog om er een blauwe draad erbij door te trekken. Gewoon bruin of zwart er doortrekken met een nieuwe zwarte of bruine en een blauwe natuurlijk.

PVOutput live - 3060wp

• Akumu22
respect! schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:32:
Vraagje,
als je de shelly bij de lamp in het plafond plaatst, betekend dit toch dat de schakelaar altijd moet aanstaan?
Klopt, ik heb dit echter opgelost door een extra bruine draad te trekken. Deze sluit je vervolgens aan op de bruine(L) van de schakelaar en de (L) shelly. Zo heeft shelly altijd stroom ook als de schakelaar uitstaat. Werkt perfect, tevens de shelly als edge switch ingesteld. ideaal icm homey

• respect!
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 09:32
Dacht ik al, ga ik dat eens proberen.
Bedankt voor de bevestiging.
Akumu22 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:42:
[...]

Klopt, ik heb dit echter opgelost door een extra bruine draad te trekken. Deze sluit je vervolgens aan op de bruine(L) van de schakelaar en de (L) shelly. Zo heeft shelly altijd stroom ook als de schakelaar uitstaat. Werkt perfect, tevens de shelly als edge switch ingesteld. ideaal icm homey

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
Rushhour77 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:44:
[...]

Thx voor je antwoord. Als ik goed begrijp bedoel je dus dat het rood/blauw ledje in de schakelaar dan niet meer de status van de lamp aangeeft omdat deze via de shelly geschakeld wordt. Dat is minder, maar voor het gemak neem ik dat nu voor lief.
M.b.t. tot Fase, ik bedoelde de blauwe nul draad. Deze zit volgens mij niet achter de schakelaar. Maar ik ga kijken of ik via een stopcontact in de buurt een kabel kan trekken. Anders zal ik het alsnog achter de lamp aansluiten.
Is het jou uiteindelijk gelukt om het werkend te krijgen?

• Rushhour77
GioStyle schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:52:
[...]

Is het jou uiteindelijk gelukt om het werkend te krijgen?
Wat bedoel je? Wat ik in ieder geval niet werkend krijg is shelly icm de livolo touch panels. Deze werken niet samen! Ik moet nog verder testen met een "normale" lichtschakelaar die ik van livolo heb besteld.

• GioStyle
  • Nu online
Rushhour77 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:57:
[...]

Wat bedoel je? Wat ik in ieder geval niet werkend krijg is shelly icm de livolo touch panels. Deze werken niet samen! Ik moet nog verder testen met een "normale" lichtschakelaar die ik van livolo heb besteld.
Dat bedoel ik inderdaad. Ik ben nog steeds aan het prutsen om die setup werkend te krijgen. :X

• Rushhour77
GioStyle schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:17:
[...]

Dat bedoel ik inderdaad. Ik ben nog steeds aan het prutsen om die setup werkend te krijgen. :X
Zoals gezegd werkt het in ieder geval niet out of the box. Zie ook hier als je duits kan: http://forum.creationx.de/forum/index.php?thread/1260-shelly-touchlichschalter/&pageNo=2
Ik ben iig van plan over te stappen naar schakelaars zoals deze als ik tijd heb:
https://www.aliexpress.com/item/629099686.html

Ik moet hem wel nog testen.

• martijn22222
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 13-02 16:46
Ik heb inmiddels al Shelly's geplaatst. Werkt goed. Binnenkort ontvang ik de Shelly dimmers. Ik weet alleen niet welke LED spots het beste past bij dit model. Ik kan me voorstellen dat ie niet met iedere LED dimbare spot overweg kan. Het moet warm dimbaar licht zijn en niet wit.

Momenteel heb ik een GU5.4/MR16 fitting. Ik ervaar in de praktijk dat daar niet veel spots voor zijn. Is jullie advies om die te laten zitten of ook te vervangen?

• hampeleman
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 07-02 16:12
Ik ben inmiddels ook in het bezit van een Shelly1 maar ik heb boven bij de lamp te weinig ruimte om deze in de centraaldoos er bij te plaatsen.
Nu heb ik gekeken bij de schakelaar zelf en hier liggen mooi alle 3 de kleuren echter krijg ik de shelly er niet bij geplaatst.
De oorzaak ligt denk ik aan het feit dat hier 3 schakelaars en 1 stopcontact zitten dus er lopen al extra draden door naar de andere schakelaars waardoor ik de shelly er niet tussen krijg met al die wago's en de shelly zelf. Iemand nog een gouden tip?

hampeleman wijzigde deze reactie 04-01-2020 14:33 (3%)

• GioStyle
  • Nu online
Heb je geen plafondlamp waar je de shelly in de lamp zelf kwijt kan?

• hampeleman
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 07-02 16:12
GioStyle schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:18:
Heb je geen plafondlamp waar je de shelly in de lamp zelf kwijt kan?
Hmm daar heb ik niet eens aan gedacht...
het is inderdaad gewoon een plafonniere dus zou hij daar wel in moeten kunnen. zit alleen nog geen led lamp in dus qua warmte weet ik niet of dit handig is maar dat is een kwestie van led lamp aanschaffen en dan is dit opgelost.

Ik ga eens kijken of ik deze daar in weg gemoffeld krijg. bedankt voor de reactie!

• jdruwe
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 29-01 23:27

Heeft iemand een idee wat voor schakeling dit is? Ik kan met 2 verschillende schakelaars een lamp aan en uit doen maar op de schakelaar zelf staat het icoontje van een kruisschakelaar, heeft die er normaal geen 3?, ik zelf ken er niet zoveel van. Hoe gemakkelijk is het om in deze setup een shelly toe te voegen?

Ook raar is dat die 2 bruine draden samen komen ipv elks een 'gaatje kiezen'. Ik heb dit huis zo gekocht, de elektriciteit lag er al.

jdruwe wijzigde deze reactie 28-01-2020 00:04 (36%)

• theredone51
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:01
jdruwe schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:31:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Heeft iemand een idee wat voor schakeling dit is? Ik kan met 2 verschillende schakelaars een lamp aan en uit doen maar op de schakelaar zelf staat het icoontje van een kruisschakelaar, heeft die er normaal geen 3?, ik zelf ken er niet zoveel van. Hoe gemakkelijk is het om in deze setup een shelly toe te voegen?

Ook raar is dat die 2 bruine draden samen komen ipv elks een 'gaatje kiezen'. Ik heb dit huis zo gekocht, de elektriciteit lag er al.
Het symbool op de schakelaar geeft aan wat het is:

Een enkelpolige kruisschakelaar dus, normaal zou je daar inderdaad 4 kabels op aansluiten, met aan begin en eind een wisselschakelaar:

Maar de kruisschakelaar is dus ook te gebruiken als wisselschakelaar door 1 uitgang niet te gebruiken, hetgeen lijkt te zijn wat ze bij jou hebben gedaan. In ieder geval, die inbouwdoos zit al redelijk vol, misschien beter een andere plek zoeken voor je Shelly :)

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 10:01
Alleen heeft een prutser de draadkleuren verwisseld, blauw hoort NIET in die schakelaar... |:( Goed opletten dus! (Of beter, oplossen... O-) )

• jdruwe
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 29-01 23:27
@theredone51 Ik dacht al dat er iets aan de hand was, bedankt voor de info ;)
@septillion Ook dat nog :p Zelf heb ik niet veel kennis van die dingen, ik zal eens iemand moeten laten komen die me deftig kan uitleggen wat nu net wat doet.

• pickboy
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17-02 13:03
Elsdeniep schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:12:
Ik zit al een uur te kijken naar bijgaand plaatje.

[Afbeelding]

Kennelijk begrijpt iedereen dit, behalve ik.
Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen de beide jumper settings?
Het lijkt mij dat de bovenste setting (rode jumper) identiek is aan de setting helemaal onderaan (blauwe jumper).
Het verschil zit hem in de voeding.

Bovenste plaatje gaat uit van 230V wisselspanning (AC) en het onderste plaatsje van laagspanning (DC) van 12V of tussen 24V en 60V.

Waarbij in het laatste geval je dus met de jumper de ingangsspanning kunt selecteren.

• stijndef
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 16-02 15:05
Ik ben ook bezig om mijn eerste shelly aan te sluiten en zie dat ik 2 fasedraden in L1 heb (onderste van de 2 schakelaars)..
Hoe ga ik hiermee om ?

https://imgur.com/a/E78lAvT
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True