Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naps
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik probeer mijn domotica systeem uit te breiden met een shelly1 achter mijn muurschakelaar. Helaas werkt het niet helemaal zoals ik had gehoopt. Als ik het licht aan va de schakelaar aan doe ziet de app niet dat de lamp aan staat en moet ik dus 2 keer drukken om hem uit te doen. En andersom.. Als het licht dat via de app is aangezet en ik het vervolgens via de schakelaar uit wil doen, moet ik deze ook 2 maal omhalen. Het is volgens onderstaand tekening aangesloten (meerdere malen gecontroleerd):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JYMFOvF.png

Doe ik iets verkeerd of is dit een beperking van de shelly1?

[ Voor 6% gewijzigd door naps op 26-01-2019 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jumper ook goed staan?
Afbeeldingslocatie: https://forum.creationx.de/index.php?attachment/2110-shelly1-230v-png/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naps
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Je kan blijkbaar meerdere soorten schakelaars instellen bij instellingen van de app. Opgelost door Button type in te stellen op edge switch.

[ Voor 18% gewijzigd door naps op 26-01-2019 19:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 19:52
@naps
Mag ik zo vrij zijn om te vragen waarom de fasedraad rood is, de nul zwart en de schakeldraad blauw :?.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galosh_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 11:02
Dit plaatje maakte het aansluiten voor mij erg duidelijk.
Daarom even de revisie gemaakt die @Puch-Maxi voorstelde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DFcgiPScSRVxETqr2xeoEFAf/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:15
Hebben jullie een extra draad getrokken naar de wandachakelaar?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanu
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-06 11:28
@Possible Dat kan, maar vaak heb je bij het lichtpunt wel al alle draden beschikbaar. Dan zou je de Shelly 1 daar kunnen plaatsen ipv achter de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:15
robvanu schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 07:49:
@Possible Dat kan, maar vaak heb je bij het lichtpunt wel al alle draden beschikbaar. Dan zou je de Shelly 1 daar kunnen plaatsen ipv achter de schakelaar.
Meestal is dat redelijk vol toch ? Ben benieuwd of dat wel gaat passen. Zal ik eens moeten checken.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanu
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-06 11:28
Possible schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:49:
[...]

Meestal is dat redelijk vol toch ? Ben benieuwd of dat wel gaat passen. Zal ik eens moeten checken.
Bij mij past het al op 4 plekken. Je kan uiteraard ook draden checken. Dat zijn eigenlijk de 2 opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushhour77
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-01 09:38
Hoi,

Ik wil ook eens met de shelly gaan experimenteren. Ik begrijp dat fase draad nodig heb en dat daarom de aansluiting mogelijk bij de lamp kan gebeuren zodat ik geen draad hoef te trekken.
Ik heb op dit moment al schakelaars van Livolo (zo 1 met glas touch panel). Weet iemand of dit soort schakelaars goed werken met shelly? Of moet ik nieuwe schakelaars kopen?

Thx!

[ Voor 11% gewijzigd door Rushhour77 op 21-06-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
@Rushhour77 Je kunt de schakelaars blijven gebruiken, dit is aan te passen in de Shelly schakelaar. Het is alleen wel zo dat wanneer je bijvoorbeeld de lamp uitschakelt via de app. het relais in jouw Livolo wel aangeeft dat de lamp is aangeschakeld. De Fase is overigens de bruine draad en deze is als het goed is aanwezig bij de Livolo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushhour77
Dshop schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:33:
@Rushhour77 Je kunt de schakelaars blijven gebruiken, dit is aan te passen in de Shelly schakelaar. Het is alleen wel zo dat wanneer je bijvoorbeeld de lamp uitschakelt via de app. het relais in jouw Livolo wel aangeeft dat de lamp is aangeschakeld. De Fase is overigens de bruine draad en deze is als het goed is aanwezig bij de Livolo.
Thx voor je antwoord. Als ik goed begrijp bedoel je dus dat het rood/blauw ledje in de schakelaar dan niet meer de status van de lamp aangeeft omdat deze via de shelly geschakeld wordt. Dat is minder, maar voor het gemak neem ik dat nu voor lief.
M.b.t. tot Fase, ik bedoelde de blauwe nul draad. Deze zit volgens mij niet achter de schakelaar. Maar ik ga kijken of ik via een stopcontact in de buurt een kabel kan trekken. Anders zal ik het alsnog achter de lamp aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stehof
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-09-2022
Het plaatje is op zich duidelijk hoe je hem moet aansluiten, ik zit nu alleen met een 2-weg schakelaar (hotel schakeling) en heb nog geen idee hoe ik dit het beste kan aansluiten, iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stehof
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-09-2022
Het aansluiten is gelukt middels het volgende schema mocht iemand er naar op zoek zijn ;)

Afbeeldingslocatie: https://community-openhab-org.s3.dualstack.eu-central-1.amazonaws.com/original/3X/c/5/c51f70e94c802be7e381e3fe461718bc66b474df.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiodubio
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-06 23:26
stehof schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:57:
Het aansluiten is gelukt middels het volgende schema mocht iemand er naar op zoek zijn ;)

[Afbeelding]
Handig schemaatje!

En heb je de shelly1 achter de wandschakelaar of contactdoos(in plafond)?

[ Voor 9% gewijzigd door studiodubio op 07-07-2019 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-06 18:20
Ik zit al een uur te kijken naar bijgaand plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://prntscr.com/oiueuc

Kennelijk begrijpt iedereen dit, behalve ik.
Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen de beide jumper settings?
Het lijkt mij dat de bovenste setting (rode jumper) identiek is aan de setting helemaal onderaan (blauwe jumper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
Hoi,

Ik wil een opbouw schakelaar vervangen doormiddel van een shelly en deze vervolgens netjes wegwerken met een blindplaat. Echter heb ik 3 zwarte draden welke aangesloten zaten op de opbouwschakelaar.

Hoe weet ik nu welke zwarte draad op welke aansluiting van de shelly1 moet?

Alvast bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Is die schakelaar toevallig onderdeel van een hotelschakeling?

Welke ader waar voor is kun je meten.

[ Voor 28% gewijzigd door frickY op 24-07-2019 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
frickY schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:56:
Is die schakelaar toevallig onderdeel van een hotelschakeling?

Welke ader waar voor is kun je meten.
Er heeft ooit, vermoed ik, wel nog een trekkoord in de kamer gezeten. bij het afhalen van het behang kwam ik nog een inbouwdoosje tegen. Hier verder geen aandacht aan besteed en is nu overheen gestuct. Dus het kan goed zijn dat dit inderdaad een hotelshakeling is. Mijn kennis is op dit gebied nogal nihil, maar wil toch zelf proberen het aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-03 06:55
Zojuist ook even de wandschakelaar van de muur gehaald. Betreft een enkele schakelaar. Nu zie ik echter maar 2 draden, zwart en bruin.

Kan ik hier de shelly aansluiten of moet ik nog een kabel trekken?

In de doos in het plafond bij de lamp zag ik wel een aarde draad, blauw, bruin en zwart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-06 16:20
Redbaard schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:55:
Zojuist ook even de wandschakelaar van de muur gehaald. Betreft een enkele schakelaar. Nu zie ik echter maar 2 draden, zwart en bruin.

In de doos in het plafond bij de lamp zag ik wel een aarde draad, blauw, bruin en zwart..
Dan zou ik m als je de ruimte hebt in het plafond in je centraaldoos plaatsen, boven je lamp. Daar heb je alle kabels bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:39
Redbaard schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:55:

Je hebt die derde draad echt nodig, maar zoals mijn bovenbuurman al zegt gewoon in de box in het plafon aansluiten als je daar genoeg ruimte hebt. Fysieke schakeling en lamp schakeling hoeven niet dicht bij elkaar te zitten zolang de schakeldraad maar naar je shelly gaat ipv de lamp.

Bij mijn hotelschakeling was het een hoop gekloot met in welke box hij moest, maar in het plafon was het zo gefixt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je hebt de nul (blauw), fase (bruin) en schakeldraden (zwart) alle drie nodig, je moet immers ook je shelly van stroom voorzien. Inbouwen vond ik een crime, daarom heb ik de shelly in het armatuur van de lamp geplaatst. Een verademing qua ruimte.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-03 06:55
Oke, dan ga ik even kijken hoe ik het dan moet aansluiten. Zitten aardig wat draden . In de behuizing van de lamp zelf ook ruimte gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• respect!
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-12-2022
Vraagje,
als je de shelly bij de lamp in het plafond plaatst, betekend dit toch dat de schakelaar altijd moet aanstaan?

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 11:53
Tot nu toe lukt het mij altijd nog om er een blauwe draad erbij door te trekken. Gewoon bruin of zwart er doortrekken met een nieuwe zwarte of bruine en een blauwe natuurlijk.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
respect! schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:32:
Vraagje,
als je de shelly bij de lamp in het plafond plaatst, betekend dit toch dat de schakelaar altijd moet aanstaan?
Klopt, ik heb dit echter opgelost door een extra bruine draad te trekken. Deze sluit je vervolgens aan op de bruine(L) van de schakelaar en de (L) shelly. Zo heeft shelly altijd stroom ook als de schakelaar uitstaat. Werkt perfect, tevens de shelly als edge switch ingesteld. ideaal icm homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• respect!
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-12-2022
Dacht ik al, ga ik dat eens proberen.
Bedankt voor de bevestiging.
Akumu22 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:42:
[...]

Klopt, ik heb dit echter opgelost door een extra bruine draad te trekken. Deze sluit je vervolgens aan op de bruine(L) van de schakelaar en de (L) shelly. Zo heeft shelly altijd stroom ook als de schakelaar uitstaat. Werkt perfect, tevens de shelly als edge switch ingesteld. ideaal icm homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:28
Rushhour77 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:44:
[...]

Thx voor je antwoord. Als ik goed begrijp bedoel je dus dat het rood/blauw ledje in de schakelaar dan niet meer de status van de lamp aangeeft omdat deze via de shelly geschakeld wordt. Dat is minder, maar voor het gemak neem ik dat nu voor lief.
M.b.t. tot Fase, ik bedoelde de blauwe nul draad. Deze zit volgens mij niet achter de schakelaar. Maar ik ga kijken of ik via een stopcontact in de buurt een kabel kan trekken. Anders zal ik het alsnog achter de lamp aansluiten.
Is het jou uiteindelijk gelukt om het werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushhour77
GioStyle schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:52:
[...]

Is het jou uiteindelijk gelukt om het werkend te krijgen?
Wat bedoel je? Wat ik in ieder geval niet werkend krijg is shelly icm de livolo touch panels. Deze werken niet samen! Ik moet nog verder testen met een "normale" lichtschakelaar die ik van livolo heb besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Rushhour77 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:57:
[...]

Wat bedoel je? Wat ik in ieder geval niet werkend krijg is shelly icm de livolo touch panels. Deze werken niet samen! Ik moet nog verder testen met een "normale" lichtschakelaar die ik van livolo heb besteld.
Dat bedoel ik inderdaad. Ik ben nog steeds aan het prutsen om die setup werkend te krijgen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushhour77
GioStyle schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:17:
[...]

Dat bedoel ik inderdaad. Ik ben nog steeds aan het prutsen om die setup werkend te krijgen. :X
Zoals gezegd werkt het in ieder geval niet out of the box. Zie ook hier als je duits kan: http://forum.creationx.de/forum/index.php?thread/1260-shelly-touchlichschalter/&pageNo=2
Ik ben iig van plan over te stappen naar schakelaars zoals deze als ik tijd heb:
https://www.aliexpress.com/item/629099686.html

Ik moet hem wel nog testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Ik heb inmiddels al Shelly's geplaatst. Werkt goed. Binnenkort ontvang ik de Shelly dimmers. Ik weet alleen niet welke LED spots het beste past bij dit model. Ik kan me voorstellen dat ie niet met iedere LED dimbare spot overweg kan. Het moet warm dimbaar licht zijn en niet wit.

Momenteel heb ik een GU5.4/MR16 fitting. Ik ervaar in de praktijk dat daar niet veel spots voor zijn. Is jullie advies om die te laten zitten of ook te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampeleman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-01 20:21
Ik ben inmiddels ook in het bezit van een Shelly1 maar ik heb boven bij de lamp te weinig ruimte om deze in de centraaldoos er bij te plaatsen.
Nu heb ik gekeken bij de schakelaar zelf en hier liggen mooi alle 3 de kleuren echter krijg ik de shelly er niet bij geplaatst.
De oorzaak ligt denk ik aan het feit dat hier 3 schakelaars en 1 stopcontact zitten dus er lopen al extra draden door naar de andere schakelaars waardoor ik de shelly er niet tussen krijg met al die wago's en de shelly zelf. Iemand nog een gouden tip?

[ Voor 3% gewijzigd door hampeleman op 04-01-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Heb je geen plafondlamp waar je de shelly in de lamp zelf kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampeleman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-01 20:21
GioStyle schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:18:
Heb je geen plafondlamp waar je de shelly in de lamp zelf kwijt kan?
Hmm daar heb ik niet eens aan gedacht...
het is inderdaad gewoon een plafonniere dus zou hij daar wel in moeten kunnen. zit alleen nog geen led lamp in dus qua warmte weet ik niet of dit handig is maar dat is een kwestie van led lamp aanschaffen en dan is dit opgelost.

Ik ga eens kijken of ik deze daar in weg gemoffeld krijg. bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdruwe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sLM4AkH.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wpusXaR.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TeWdSJb.png

Heeft iemand een idee wat voor schakeling dit is? Ik kan met 2 verschillende schakelaars een lamp aan en uit doen maar op de schakelaar zelf staat het icoontje van een kruisschakelaar, heeft die er normaal geen 3?, ik zelf ken er niet zoveel van. Hoe gemakkelijk is het om in deze setup een shelly toe te voegen?

Ook raar is dat die 2 bruine draden samen komen ipv elks een 'gaatje kiezen'. Ik heb dit huis zo gekocht, de elektriciteit lag er al.

[ Voor 36% gewijzigd door jdruwe op 28-01-2020 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 21:49
jdruwe schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:31:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Heeft iemand een idee wat voor schakeling dit is? Ik kan met 2 verschillende schakelaars een lamp aan en uit doen maar op de schakelaar zelf staat het icoontje van een kruisschakelaar, heeft die er normaal geen 3?, ik zelf ken er niet zoveel van. Hoe gemakkelijk is het om in deze setup een shelly toe te voegen?

Ook raar is dat die 2 bruine draden samen komen ipv elks een 'gaatje kiezen'. Ik heb dit huis zo gekocht, de elektriciteit lag er al.
Het symbool op de schakelaar geeft aan wat het is:
Afbeeldingslocatie: https://ivan.goethals-jacobs.be/resources/symbols/pic/Symbolen_all.png

Een enkelpolige kruisschakelaar dus, normaal zou je daar inderdaad 4 kabels op aansluiten, met aan begin en eind een wisselschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/22724/files/69978131/niko-kruisschakelaar.jpg

Maar de kruisschakelaar is dus ook te gebruiken als wisselschakelaar door 1 uitgang niet te gebruiken, hetgeen lijkt te zijn wat ze bij jou hebben gedaan. In ieder geval, die inbouwdoos zit al redelijk vol, misschien beter een andere plek zoeken voor je Shelly :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Alleen heeft een prutser de draadkleuren verwisseld, blauw hoort NIET in die schakelaar... |:( Goed opletten dus! (Of beter, oplossen... O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdruwe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-11-2024
@theredone51 Ik dacht al dat er iets aan de hand was, bedankt voor de info ;)
@Septillion Ook dat nog :p Zelf heb ik niet veel kennis van die dingen, ik zal eens iemand moeten laten komen die me deftig kan uitleggen wat nu net wat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 21:12
Elsdeniep schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:12:
Ik zit al een uur te kijken naar bijgaand plaatje.

[Afbeelding]

Kennelijk begrijpt iedereen dit, behalve ik.
Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen de beide jumper settings?
Het lijkt mij dat de bovenste setting (rode jumper) identiek is aan de setting helemaal onderaan (blauwe jumper).
Het verschil zit hem in de voeding.

Bovenste plaatje gaat uit van 230V wisselspanning (AC) en het onderste plaatsje van laagspanning (DC) van 12V of tussen 24V en 60V.

Waarbij in het laatste geval je dus met de jumper de ingangsspanning kunt selecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijndef
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik ben ook bezig om mijn eerste shelly aan te sluiten en zie dat ik 2 fasedraden in L1 heb (onderste van de 2 schakelaars)..
Hoe ga ik hiermee om ?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/E78lAvT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maffie500
  • Laatst online: 13-06 11:57
Ik wil ook een shelly aanschaffen en aansluiten.
Nu gaat de blauwe draad rechtstreeks naar de lamp en zijn gaat er een zwarte naar de schakelaar en van daar gaat er een zwarte naar de lamp.
Hoe sluit ik hier een shelly op aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianchang
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-01 17:23
Hallo allemaal, ik wil de Shelley gebruiken om een wcd te schakelen met de shelly en zonder schakelaar er tussen. Kan dit? Zo ja heeft iemand een aansluitschema en welke instelling moet je doen in het device?

Bedankt alvast

Gr Fabian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@fabianchang Dat kan, maar dan kan je die WCD dus alleen uit of aan zetten dmv de app (of een browser etc).

Aansluiten is in dat geval meestal redelijk simpel. Sluit de bruine en blauwe draad aan op je shelly. Op de I zet je ook de bruine draad. Met een zwarte draad ga je dan van de O naar de WCD. Op je WCD sluit je dan ook nog de blauwe draad aan.

Op de SW van je shelly hoef je dan niets aan te sluiten, je hebt immers geen schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 09:30
Inmiddels heb ik 2 shelly's (type 1) geplaatst in de centraaldoos bij de lamp; zo hoefde ik geen draden te trekken en tevens was één lamp ook een hotelschakeling die zo gemakkelijk intact is gebleven.

Nu kom ik er in de badkamer niet onderuit om een nul-draad te trekken naar een dubbele wip-schakelaar die 2 lampen schakelt. Ik heb nog blauw montagedraad liggen, soepel (meeraderig), iets dunner (ik gok 1.5mm) dan een 'normale' VD-draad. Omdat het puur is om de shelly van stroom te voorzien, en die nauwelijks iets verbruikt, leek me dit wel te moeten kunnen, maar krijg graag bevestiging van iemand die wél elektrotechnisch is onderlegd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro4sho
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-02 18:40
brentnl schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:24:
Inmiddels heb ik 2 shelly's (type 1) geplaatst in de centraaldoos bij de lamp; zo hoefde ik geen draden te trekken en tevens was één lamp ook een hotelschakeling die zo gemakkelijk intact is gebleven.

Nu kom ik er in de badkamer niet onderuit om een nul-draad te trekken naar een dubbele wip-schakelaar die 2 lampen schakelt. Ik heb nog blauw montagedraad liggen, soepel (meeraderig), iets dunner (ik gok 1.5mm) dan een 'normale' VD-draad. Omdat het puur is om de shelly van stroom te voorzien, en die nauwelijks iets verbruikt, leek me dit wel te moeten kunnen, maar krijg graag bevestiging van iemand die wél elektrotechnisch is onderlegd :+
Ik heb dit zelf eerst als test gedaan en het was geen probleem. Als het om 2 lampen gaat lmoet dat kunnen denk ik, maar ik ben uiteraard geen elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Het zal wel werken, hij voert alleen de stroom voor de Shelly. Netjes? Absoluut niet ;) Mag het? Denk het ook niet maar daar geen expert in. Maar ik zou gewoon even een rolletje VD halen.

PS. Daar kan je hem niet gewoon in de centraaldoos plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
maar krijg graag bevestiging van iemand die wél elektrotechnisch is onderlegd :+
Als je wil weten hoe het met de regels zit, kan je het beter hier vragen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Laatst online: 13-06 06:27
Akumu22 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:42:
[...]

Meestal heb je bij de plafond-aansluiting (verdeeldoos) ook wel bruin (L) zitten, dus je Shelly kan je daar "op spanning zetten", de zwarte draad komt vanaf de schakelaar en die wordt geschakeld vanaf de bruine draad en díe bruine draad komt heel waarschijnlijk vanaf diezelfde verdeeldoos. om de lamp te kunnen schakelen moet je dan ook de bruine op de "I" schroeven en op de "O" komt de lamp en vanaf de lamp gaat het via blauw naar de "N".

Dit geldt voor de Shelly 1 ;)

lekker, reageren op een post van 20 sep 2019 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Kees-Jan op 16-06-2020 13:08 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan

De Bruin/blauw combi die nodig is op de Shelly1 (L en N) is puur om de Shelly zélf van stroom te voorzien. Zou ook met een gewoon lampsnoer kunnen.

Maar...
... je hebt de bruine (L) ook nodig om via de Shelly1 te kunnen schakelen als je dan de L en de I doorverbindt bij de Shelly1 ligt het er maar net aan hoeveel Watt je wil schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
In dit geval gaat het dus om een Shelly 2.5 aangezien er 2 lampen geschakeld moeten worden. De centraaldoos is daarom (denk ik) lastig, omdat daar maar 1 lamp direct op zit aangesloten, de ander hangt op een andere locatie in de badkamer. Ik weet dus niet zeker of beide schakeldraden in die centraaldoos eindigen, dat lijkt me dan van niet? Misschien enkel de fasedraad (L) van centraaldoos naar lamp, maar als ik de shelly daar tussen zet, dan werkt de shelly alleen als de fyiseke schakelaar aan staat toch?

Als dit alsnog mogelijk is hoor ik het graag, want de rest heb ik ook in de centraaldoos gedaan en daarvan weet ik inmiddels hoe het werkt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

De centraaldoos waar de schakelaar nu op uitkomt heeft (99% kans) zeker beide schakeldraden :) En grote kans dat je daar anders je N vandaan had moeten halen. Je hoort de fase en nul ergens heen gewoon bij elkaar te houden namelijk en niet via twee routes moeten aanvoeren. (Geen idee of het verplicht is maar het is super onoverzichtelijk als je dat niet hebt.)

Dus tenzij er gebeund is lijkt mij de centraaldoos nog steeds de makkelijkste plek. Vandaar dus mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
brentnl schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:29:
In dit geval gaat het dus om een Shelly 2.5 aangezien er 2 lampen geschakeld moeten worden. De centraaldoos is daarom (denk ik) lastig, omdat daar maar 1 lamp direct op zit aangesloten, de ander hangt op een andere locatie in de badkamer. Ik weet dus niet zeker of beide schakeldraden in die centraaldoos eindigen, dat lijkt me dan van niet? Misschien enkel de fasedraad (L) van centraaldoos naar lamp, maar als ik de shelly daar tussen zet, dan werkt de shelly alleen als de fyiseke schakelaar aan staat toch?

Als dit alsnog mogelijk is hoor ik het graag, want de rest heb ik ook in de centraaldoos gedaan en daarvan weet ik inmiddels hoe het werkt ;-)
Gewoon kijken wat er in die centraaldoos aan draden zit, dan weet je het?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
Kees-Jan schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:38:
[...]
Gewoon kijken wat er in die centraaldoos aan draden zit, dan weet je het?!
Klopt, inmiddels gekeken én aangesloten. Helaas bij het monteren van de plafondlamp blijkbaar alles iets te strak aangedrukt, waardoor de schakeldraad op SW2 los is gekomen (denk ik). Schakelen werkt nu alleen nog maar met de app en niet meer met de schakelaar (werkte wel toen ik alles testte toen het nog open lag). :o

De schakeldraad van lamp 2 liep inderdaad dwars door de centraaldoos heen. Deze heb ik doorgeknipt en aan beide eindes een lasdop geplaatst met een stukje draad richting de shelly. Dit was echter allemaal vrij krap, en daarom staan nu een aantal draden enigszins op spanning. :+

De deksel van de centraaldoos past er echter niet meer op, dus die heb ik eraf moeten laten. Condens zou in theorie nu de centraaldoos/shelly kunnen bereiken, al was de deksel ook niet 100% luchtdicht natuurlijk aangezien er kabels doorheen kwamen.. ik ga er gemakshalve vanuit dat dit geen kwaad kan en zowel.. dan merkt de aardlek dat vanzelf op 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
had je de shelly niet beter buiten de centraaldoos kunnen houden?
dus "in" de lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
Kees-Jan schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 06:52:
had je de shelly niet beter buiten de centraaldoos kunnen houden?
dus "in" de lamp?
Ja dat was m'n originele plan, maar daar bleek de bedrading al helemaal te kort voor (had zo'n aansluitset bij de shelly aangeschaft omdat ik zelf geen aderhulstang en aanverwante artikelen heb :+ )

Ach, straks maar weer de ladder op, houdt je bezig zullen we maar zeggen. Ben in ieder geval blij dat ook 2 lampen schakelen middels de shelly prima werkt ;-) Wist niet eens dat de 2.5 ook stroom meet per apparaat, ook wel leuke bijkomstigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@brentnl Je had nog even kunnen kijken of er meer speling in de schakeldraad zal aan de kanten waar hij is aangesloten (dus lamp en schakelaar) en dan stukje terug trekken. Ik had hier ook een doos waar alles krap was maar toch gelukt zonder de draden te verlengen door wat schuiven. Want inderdaad, als je extra lasklemmen moet plaatsen is zo'n doosje snel krap. Maar ik zou een lasdoos niet graag open houden, al helemaal niet in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
of lasklemmen met méér aansluitingen gebruiken (5 ipv 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
Septillion schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:26:
@brentnl Je had nog even kunnen kijken of er meer speling in de schakeldraad zal aan de kanten waar hij is aangesloten (dus lamp en schakelaar) en dan stukje terug trekken. Ik had hier ook een doos waar alles krap was maar toch gelukt zonder de draden te verlengen door wat schuiven. Want inderdaad, als je extra lasklemmen moet plaatsen is zo'n doosje snel krap. Maar ik zou een lasdoos niet graag open houden, al helemaal niet in de badkamer.
Er zit wel een grote plafonniere overheen die 4x het formaat is van de centraaldoos, dus echt open is het niet O-) . Wel kan er condens in komen, maar dat was voor m'n gevoel hiervoor ook al het geval al ware het wat minder doordat dat dekseltje er nog tussen zat.

2x Lasklem was enkel om de schakeldraad te kunnen splitsen/verlengen, dus meer aansluitpunten per klem had geen voordeel in dit geval. Schakeldraad heb ik wel 'iets' kunnen uittrekken, maar staat ook redelijk strak in de WCD, dus denk dat het prima is zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
brentnl schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:37:
[...]
Schakeldraad heb ik wel 'iets' kunnen uittrekken, maar staat ook redelijk strak in de WCD, dus denk dat het prima is zo :)
Het leest allemaal heel erg als beun-de-haas :)

Zitten je kabels in PVC buizen? Zoja, dan is een paar nieuwe kabels trekken die wel fatsoenlijk van lengte zijn, waardoor alles niet strak zit, zo gepiept. Nieuwe kabels vastknopen aan de oude en gewoon er doorheen trekken, klaar. Ik denk dat het dan prima is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
theredone51 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:12:
[...]

Het leest allemaal heel erg als beun-de-haas :)

Zitten je kabels in PVC buizen? Zoja, dan is een paar nieuwe kabels trekken die wel fatsoenlijk van lengte zijn, waardoor alles niet strak zit, zo gepiept. Nieuwe kabels vastknopen aan de oude en gewoon er doorheen trekken, klaar. Ik denk dat het dan prima is :)
Valt allemaal zat mee, gebruikte materialen en manier van aansluiten zijn conform de normen, al ben ik met je eens dat het 'beun' overkomt. Enige op/aanmerking is dat de deksel dus niet meer past.

En 'even een draadje trekken' ga ik ook nog wel proberen, maar kan het niet helpen dat dat best spannend voelt voor iemand die niet dagelijks aan het klussen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
brentnl schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:30:
[...]

Valt allemaal zat mee, gebruikte materialen en manier van aansluiten zijn conform de normen, al ben ik met je eens dat het 'beun' overkomt. Enige op/aanmerking is dat de deksel dus niet meer past.
Euh.. Ben je daar zo zeker van? :)
Deze heb ik doorgeknipt en aan beide eindes een lasdop geplaatst met een stukje draad richting de shelly. Dit was echter allemaal vrij krap, en daarom staan nu een aantal draden enigszins op spanning. :+
ik ga er gemakshalve vanuit dat dit geen kwaad kan en zowel.. dan merkt de aardlek dat vanzelf op 8)7
brentnl schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:30:
[...]
En 'even een draadje trekken' ga ik ook nog wel proberen, maar kan het niet helpen dat dat best spannend voelt voor iemand die niet dagelijks aan het klussen is.
Zolang het in gladde PVC buizen zit en het korte stukken zijn, dan is er weinig aan. Ik gebruik hiervoor 1 van 2 methodes:
1. In gemakkelijke situaties (korte afstand, binnen 1 kamer, ...) knoop ik de nieuwe aan de oude kabels. Hier is een techniek voor, kan er zo snel even geen video van vinden, waarbij je de nieuwe kabel rond de oude draait en de oude kabel rond de nieuwe. Dan gewoon de nieuwe kabel er door jassen.

2. In moeilijke situaties (dikke kabels in kleine buis, meer dan 5m afstand, tussen verdiepingen, ...) knoop ik een metalen trekveer aan 1 van de oude kabels. Daarmee trek ik de trekveer door de buis, waarna je vervolgens de nieuwe kabels aan de trekveer bevestigd en alles er door trekt.

Een plastic trekveer krijg je trouwens op korte afstand ook gewoon zo door een gladde PVC buis heen, dus dan durf ik ook nog wel eens gewoon de oude kabels er uit te trekken, trekveer er door, nieuwe kabels met trekveer er door trekken. Tijdsbesparing want maar 1x i.p.v. 2x kabels met elkaar verbinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
theredone51 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:11:
[...]

Euh.. Ben je daar zo zeker van? :)

[...]
Haha, ja :+ Niet al m'n woorden al te letterlijk nemen ;)

Maar los daarvan, ik ga je tips omtrent kabeltrekken ter harte nemen en gewoon uitproberen, dan leer ik ook nog eens iets _/-\o_

EDIT: Inmiddels werkt de shelly weer, er was inderdaad een draadje los gekomen op de SW1, vervangen door een langere draad en goed vastgedraaid. Echter constateer ik dat deze Shelly aardig warm wordt! In STANDBY haalt hij al 55 graden, en met beide lampen aan (samen 110W) staat de temperatuur al snel op 73 graden (homey logt de temperatuur en hoger dan dit is hij nog niet geweest). Kamertemperatuur op de badkamer zal rond de 25 graden zijn geweest. Dit kan toch niet goed zijn?

Ook merkte mijn vriendin op dat de shelly en lampen plots 3x achter elkaar uit/aan gingen, terwijl zij (of ik) op dat moment niets schakelde middels homey of fysieke schakelaars. Op internet kan ik hier niets over vinden, dus weet niet of het een 'signaal' is van Shelly? Zou het iets met de temperatuur te maken kunnen hebben?

[ Voor 55% gewijzigd door brentnl op 18-06-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
brentnl schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:20:
Ook merkte mijn vriendin op dat de shelly en lampen plots 3x achter elkaar uit/aan gingen, terwijl zij (of ik) op dat moment niets schakelde middels homey of fysieke schakelaars.
Hoe weet je dat de Shelly zelf ook aan en uit ging? Ik bedoel: die zit meestal ingebouwd en daar zie je dus niet zo veel van.

Was het 's avonds? Er zijn (led)lampen die last hebben van de TF signalen die gestuurd worden om (oa) over te schakelen van dag- naar nachtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
JeroenE schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:33:
[...]
Hoe weet je dat de Shelly zelf ook aan en uit ging? Ik bedoel: die zit meestal ingebouwd en daar zie je dus niet zo veel van.

Was het 's avonds? Er zijn (led)lampen die last hebben van de TF signalen die gestuurd worden om (oa) over te schakelen van dag- naar nachtstroom.
Je hoort de shelly aan/uit schakelen, dat is zo'n "klikje". Dat hoor ik ook als ik de schakelaars gebruik, of de homey app. Het probleem doet zich tegenwoordig alleen ook overdag voor, dus TF is denk ik uitgesloten. Tevens is het de ene keer 3x uit/aan, en op een ander moment maar een enkele keer.

Is er een LOG beschikbaar van shelly zelf waar alle schakelingen/momenten zijn terug te vinden? Homey houdt wel wat bij, maar dat zijn alleen de 'officiele' schakelingen, en dat is dit dus juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
brentnl schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:56:
Je hoort de shelly aan/uit schakelen, dat is zo'n "klikje".
Aha, ik dacht dat je bedoelde dat de Shelly zelf helemaal uit/aan ging maar je bedoelde dus dat hij uit zichzelf aan het schakelen is.
Is er een LOG beschikbaar van shelly zelf waar alle schakelingen/momenten zijn terug te vinden?
Voor zover ik weet niet.

Hoe heb je de Shelly aangesloten op je Homey? Gaat dat via MQTT, directe http-commando's of wellicht de Shelly Cloud?

Bij MQTT kan je hebben dat wanneer een commando op retain is gestuurd een apparaat wat zichzelf aanmeldt bij de MQTT server dit bericht binnenkrijgt en dan gelijk schakelt. Dat gebeurt dan bijvoorbeeld als de WIFI is onderbroken en/of het apparaat opnieuw start.

Je kan dan bijvoorbeeld een programma als MQTT Explorer gebruiken om dit te bekijken en/of om bij te houden wanneer er iets veranderd. Dat werkt alleen als je het programma laat draaien en ik heb ook geen idee of een Shelly die 'spontaan' schakelt dit wel doorgeeft aan de MQTT server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
JeroenE schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:25:
[...]
Aha, ik dacht dat je bedoelde dat de Shelly zelf helemaal uit/aan ging maar je bedoelde dus dat hij uit zichzelf aan het schakelen is.

[...]
Voor zover ik weet niet.

Hoe heb je de Shelly aangesloten op je Homey? Gaat dat via MQTT, directe http-commando's of wellicht de Shelly Cloud?

Bij MQTT kan je hebben dat wanneer een commando op retain is gestuurd een apparaat wat zichzelf aanmeldt bij de MQTT server dit bericht binnenkrijgt en dan gelijk schakelt. Dat gebeurt dan bijvoorbeeld als de WIFI is onderbroken en/of het apparaat opnieuw start.

Je kan dan bijvoorbeeld een programma als MQTT Explorer gebruiken om dit te bekijken en/of om bij te houden wanneer er iets veranderd. Dat werkt alleen als je het programma laat draaien en ik heb ook geen idee of een Shelly die 'spontaan' schakelt dit wel doorgeeft aan de MQTT server.
MQTT staat uit. WIFI is het enige waarmee hij verbonden is, dus ik denk dan via HTTP-commando's? Shelly Cloud heb ik ook uitgezet namelijk.

Wel heb ik even een accespoint tijdelijk in de buurt gezet, en deze als backup-wifi-netwerk ingesteld in de Shelly; even kijken of dat misschien verschil gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
brentnl schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:40:
MQTT staat uit. WIFI is het enige waarmee hij verbonden is, dus ik denk dan via HTTP-commando's? Shelly Cloud heb ik ook uitgezet namelijk.
Als de cloud uit staat en MQTT ook dan blijft alleen http over (voor zover ik weet). Je hebt ook geen andere devices die je deze shelly rechtstreeks laat schakelen of schedule ingesteld of auto off/auto on en dat soort dingen?

Wat je ook een kan proberen is om je Shelly te rebooten of had je dat al gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brentnl
JeroenE schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:49:
[...]
Als de cloud uit staat en MQTT ook dan blijft alleen http over (voor zover ik weet). Je hebt ook geen andere devices die je deze shelly rechtstreeks laat schakelen of schedule ingesteld of auto off/auto on en dat soort dingen?

Wat je ook een kan proberen is om je Shelly te rebooten of had je dat al gedaan?
Ja reboot had ik al gedaan. Dat accespoint lijkt echter een verschil te maken, althans, het probleem heeft zich niet meer voorgedaan. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken, maar ik ben alvast voorzichtig positief _/-\o_

Waarschijnlijk valt de wifi-verbinding dus blijkbaar soms weg, wat ervoor zorgt dat de lampen aan/uit gaan? Blijft een apart verhaal, ook omdat het de ene keer paar keer knipperen was, en de andere keer enkel.. maar ach, het werkt! (voor nu .. ;) )

Alvast bedankt als dit de oplossing blijkt te zijn.

EDIT: week verder en het werkt nog steeds, blijkbaar dus gewoon slecht wifi-signaal :+ hoe simpel kan het zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door brentnl op 08-07-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ithomaro32
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-12-2020
Mensen, als ik shelly op het plafond plaats, dan gaat de schakelaar niet werken toch? Is er ook een aansluitschema te vinden als ik op het plafond ga aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-06 16:58
ithomaro32 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:56:
Mensen, als ik shelly op het plafond plaats, dan gaat de schakelaar niet werken toch? Is er ook een aansluitschema te vinden als ik op het plafond ga aansluiten?
Bedoel je in het plafond bij een lamp (bijvoorbeeld)? Daar heb je zowieso blauw, bruin en zwart die allen samenkomen dus daar kan je het zeker aansluiten met behoud van je schakelaar. Heb ik ook in de keuken, gaat goed.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ithomaro32 Dat ligt er aan wat je precies bedoeld en welke draden je hebt. Bij een lamp op het plafond heb je geen garantie dat daar alle draden liggen zoals @daxy zegt. Het ligt er enorm aan hoe de bedrading in je huis is ingericht. Vaak heb je een centraaldoossysteem en in het plafond dan inderdaad een heleboel draden zitten. Maar ik had ook lampen op het plafond waar alleen zwart en blauw was en meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ithomaro32
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-12-2020
1. Ik ben van plan eigenlijk waar ik de blauw draad vanuit een dichtstbijzijnde stopcontacten kan trekken daarvoor shelly 1 of shelly 2.5 gebruiken.
- Gewone lamp gebruiken
- Op 2 plekken wil ik smart lampen gebruiken, maar dus nog steeds via de schakelaar aan en uit mogen zetten. En zo nodig via de app kleur of dim gebruiken.

2. Waar dat niet mogelijk is gewoon de shelly dimmer 2 gebruiken die wel werkt zonder blauw draad.
- Dimbare lamp gebruiken.
- Schema aanmaken zodat bijvoorbeeld s'nachts de lampen automatisch dimmen.

Op welke modus zou ik de shelly moeten zetten? En al die edge/detached modus zijn deze ook beschikbaar in Tasmota?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
ithomaro32 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:23:
- Op 2 plekken wil ik smart lampen gebruiken, maar dus nog steeds via de schakelaar aan en uit mogen zetten. En zo nodig via de app kleur of dim gebruiken.
Dat kan natuurlijk wel, maar ik zou dat niet zo maar doen. Als je toch al de app nodig hebt om te dimmen etc dan kan je de lamp net zo goed met de app aan of uit zetten.
Op welke modus zou ik de shelly moeten zetten?
Hoe bedoel je dat? Als je alleen maar 1 schakeldraad hebt kan je hem alleen maar instellen als 1-button als je wil dimmen. Ik heb deze situatie nergens dus hoe dit in de praktijk werkt weet ik ook niet.
En al die edge/detached modus zijn deze ook beschikbaar in Tasmota?
Ik denk het wel, zie https://tasmota.github.io...-and-Switches/#switchmode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Laatst online: 13-06 13:01
Ik ben nog aan het zoeken, maar misschien dat iemand al een antwoord heeft:

Achter mijn lichtschakelaar (combi met stopcontact) voor de hal wil ik een Shelly plaatsen. Deze moet de lamp bij de voordeur (buiten) schakelen. Op dit moment heb ik de fase en de schakeldraad doorgelust zodat de lamp permanent stroom heeft (Hue), die lamp wordt vervangen door een eenvoudige LED lamp. Deze draden (schakeldraad) voor de buitenlamp bevinden zich dus ook achter de schakelaar.

Ik heb bij de schakelaar/stopcontact dus:

Fase (voor stopcontact, lamp hal en lamp voordeur)
Schakeldraad naar de buitenlamp
Schakeldraad naar de lamp in de hal
Nul (voor stopcontact)

Kan ik de Shelly gebruiken om de fase en de schakeldraad te bedienen zodat de buitenlamp aan gaat?

Hoe sluit ik het dan aan? Of kan het gewoon niet zoals ik wil?

(L en 1 doorgelust, N en 0 in de testopstelling doorgelust, dat werkt, maar ik heb geen N die naar de lamp gaat)
N - blauw
L - bruin
SW - zwart (naar buitenlamp)
1 - ?
0 - ?

[ Voor 7% gewijzigd door M.v.Veelen op 16-04-2021 17:02 ]

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1