Ford Fiesta startproblemen (weg bij opgewarmde motor)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJHH93
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:51
Net als vele anderen heb ik tijdens het koude weer ook problemen gehad met het starten van mijn auto (Ford Fiesta 2007, benzine). De accu was al op het einde van het leven dus die heb ik vandaag uit voorzorg alvast vervangen.

De laatste dagen tijdens het winterse weer, viel de auto bij een koude start de eerste 5 minuten uit bij het loslaten van het gas in lage snelheden. Met gas bij geven kon ik het af en toe voorkomen.

Wanneer de motortemperatuurmeter echter 1 streepje omhoog gaat zijn alle problemen verdwenen. Zojuist heb ik de auto stationair laten lopen tot deze was opgewarmd. Daarna had ik dus geen problemen meer. Een koude start ging nog steeds moeizaam alleen met een beetje gas geven kon ik de auto vervolgens stationair laten lopen.

Iemand een tip waar ik naar kan kijken? Accu is dus al vervangen en auto heeft zomer 2018 een grote beurt gehad.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
n00b hier, maar klinkt als een sensor of iets dergelijks die niet goed werkt of simpelweg vies is? In principe zou de auto zelf een rijker mengsel moeten gebruiken bij een koude motor. Waarschijnlijk gebeurt dat nu niet?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@MJHH93, het lijkt erop dat je auto misschien iets te zuinig (arm) staat afgesteld, en dat deze daardoor zo slecht stationair loopt onder koude omstandigheden? Dit gebeurd wel eens tijdens een APK keuring, bij een check op CO² uitstoot, en een correctie hierop.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJHH93
Bedankt voor de antwoorden! Voor de zekerheid breng ik de auto maandag even naar de lokale garage. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:29

Cyphax

Moderator LNX
Lethalis schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:38:
n00b hier, maar klinkt als een sensor of iets dergelijks die niet goed werkt of simpelweg vies is? In principe zou de auto zelf een rijker mengsel moeten gebruiken bij een koude motor. Waarschijnlijk gebeurt dat nu niet?
Mijn auto vertoont nu ook dit gedrag een beetje, daarvan is het verwarmingselement van de lambdasensor overleden bij het vervangen van de koppakking (op de een of andere manier). Als ie warm genoeg is werkt de sensor gewoon prima, bij koude temperaturen lijkt ie wat in te houden. Maar ik zou eigenlijk verwachten dat je daar wel een lampje van op je dashboard zou zien branden (bij mij iig wel)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJHH93
Cyphax schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:07:
[...]

Mijn auto vertoont nu ook dit gedrag een beetje, daarvan is het verwarmingselement van de lambdasensor overleden bij het vervangen van de koppakking (op de een of andere manier). Als ie warm genoeg is werkt de sensor gewoon prima, bij koude temperaturen lijkt ie wat in te houden. Maar ik zou eigenlijk verwachten dat je daar wel een lampje van op je dashboard zou zien branden (bij mij iig wel)
Dat is het vreemde, er branden geen lampjes.. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05:07
Misschien stationaire regelklep. Deze moet iets verder uitsturen bij koude motor (1100rpm vs 850rpm) misschien dat dat niet gebeurd. Dat compenseer je dan door gas te geven (heeft hetzelfde effect natuurlijk). Valt zo lastig te zeggen, gewoon even afwachten wat de garage ervan zegt :)
Cyphax schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:07:
[...]

Mijn auto vertoont nu ook dit gedrag een beetje, daarvan is het verwarmingselement van de lambdasensor overleden bij het vervangen van de koppakking (op de een of andere manier).
Gebeurd volgens mij wel vaker hoor. Zijn nogal fragiel en je uitlaat(spruitstuk) moet los bij loshalen v/d kop.

[ Voor 42% gewijzigd door Jim423 op 28-01-2019 00:10 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 20:33
hardware-lover schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:58:
@MJHH93, het lijkt erop dat je auto misschien iets te zuinig (arm) staat afgesteld, en dat deze daardoor zo slecht stationair loopt onder koude omstandigheden? Dit gebeurd wel eens tijdens een APK keuring, bij een check op CO² uitstoot, en een correctie hierop.
Dit lukte nog vroeger bij auto's met carburateurs. Tegenwoordig met de (direct) ingespoten motoren hoef je echt niet te proberen iets af te stellen :P Vaak kan het niet eens. Allemaal door de ECU geregeld. Stelschroeven etc. zijn ook nog eens op de ECU gekalibreerd. Ga je daar aan lopen draaien mag je vaak complete gasklephuis etc. vervangen.

Moeilijk lopen bij koude start en uitvallen bij uitrollen kan echt vanalles zijn. Van een kapotte sensor, stappenmotor of te weinig oliedruk om maar iets te noemen.

Persoonlijk zou ik voor dit soort werk naar een (goede) dealer gaan. Wel even goed informeren natuurlijk. Een universele garage gaat vaak op de gok dingen vervangen, waarbij de dealer bekend moet zijn met de motor die jij hebt en het op moet kunnen lossen met direct resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Bas. op 28-01-2019 09:36 ]

Pagina: 1