Wel of geen keystone gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Dag all,

In mijn nieuwe woning heb ik loze leidingen laten leggen op plafonds om daar uiteindelijk AP’s op te hangen. Ik laat er een stugge utp kabel (cat6) naar toe trekken, die in de meterkast zal worden gemonteerd aan een patchpaneel.

Ik zal geen afdekplaat zal nemen in de inbouwdoos van de loze leiding (dus kabel komt er meteen uit), aangezien ik de AP ga opgangen. Ik heb gelezen dat je met een een stugge kabel het beste een keystone kan plaatsen en vervolgens met een flexibele kabel aan de AP kan hangen. Dit voor optimaal wifi bereik. Nu wil kan ik deze hiervoor nemen:

https://www.allekabels.nl.../keystone-rj45-cat-6.html

Echter, krijg ik van de verkoper te horen dat tegenwoordig de Rj45 connectoren ook prima passen op een stugge kabel, bijvoorbeeld deze:

https://www.allekabels.nl...dulaire-rj45-stekker.html

Deze kan ik meteen vastmaken aan de AP en heb ik dus geen flexibele kabel nodig (die ik weer moet wegwerken in de inbouwdoos). Dus wel handig. Maar is weer tegenstrijdig met wat ik (tot nu toe) heb gelezen.

Maar mijn vraag is wat aan te raden is? Ik wil graag optimaal bereik creëren. Niets voor niets de loze leidingen in plafonds genomen :). Hoop dat jullie mij duidelijkheid kunnen geven.

Beste antwoord (via Xtince op 26-01-2019 19:33)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou voor een AP er ook lekker direct een geschikte RJ45 connector op zetten aan de kant van het AP. Een keystone heeft in dit geval geen enkele meerwaarde en is alleen maar lastiger weg te werken achter het AP icm met weet een patchkabel. WiFi bereik of doorvoersnelheid heeft het uiteraard geen enkele invloed op, zolang de RJ45 connector er maar goed op gezet is. Het gaat enkel over flexibiliteit en die heb je achter een AP niet nodig.

En desnoods houdt je een klein beetje extra overlengte, dan kan je altijd de RJ45 connector nog vervangen voor een keystone als het ooit om wat voor reden dan ook alsnog nodig is.

[ Voor 19% gewijzigd door ik222 op 26-01-2019 19:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zou altijd keystones nemen. Stel dat je ooit iets anders wil aansluiten en je netwerk kabel is te kort, wat dan? Met een keystone los je het het mooist op: stugge kabel tot aan de keystone, en vanaf dat punt kan je er van alles aanhangen. Een kabel die uit de muur komt is en blijft gewoon niet mooi.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:25
De reden voor de keystone is precies dezelfde reden dat je een patchpaneel in je meterkast hebt. Met een patchkabeltje op het eind heb je veel meer flexibiliteit met aansluiten van apparatuur.
Ik zou alleen wel een keystone met afscherming kiezen als je kabel dat ook heeft. Dat plastic ding dat je linkt is vragen om ruis.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

RocketKoen schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 14:25:
Ik zou alleen wel een keystone met afscherming kiezen als je kabel dat ook heeft. Dat plastic ding dat je linkt is vragen om ruis.
ja, zoiets: https://www.allekabels.nl.../keystone-rj45-cat-6.html

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Dank @Microkid @RocketKoen !
Helder ga toch de keystones bestellen (zoals ook doorgestuurd door Microkid.

Al is het voorlopig dat ik toch de AP’s (ubiquiti unifi) laat hangen op hun plek, dus zal de kabels ook niet meer zien. Maar neem aan dat met een keystone je nog voldoende ruimte zou moeten hebben om een flexibele utp kabel van 25cm in weg te werken en de AP op te hangen zonder dat er nog ruimte zit tussen muur en de AP.

Maar ben wel benieuwd of het klopt dat als je een stugge kabel direct op een rj45 connector aansluit (dus zonder keystone) het je wifi bereik zou kunnen (in negatieve zin) zou kunnen beïnvloeden?

[ Voor 23% gewijzigd door Xtince op 26-01-2019 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:04
Aan de kant van de ap had ik gewoon een stugge kabel rj45 stekker gezet. AP blijft toch jaren hangen en verplaatst niet uit zichzelf. Ook heeft het 0,0 invloed op je bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-10 17:27
De afscherming is voor thuis eigenlijk bijna nooit nodig
Is meer voor als de kabels lang 230 v kabels lopen of andere storingsbronnen

Maar waarschijnlijk liggen je pijpen in beton waar van we weten dat het radio signalen dempt

Rj stekker op massief kabel knijpen en klaar je gaat dat ding er als het goed is er niet dagelijks afhalen

Keystone en patch kabel vindt ik belangrijk bij apparaten die worden verplaatst op regelmatig worden los gekoppeld of waar continu beweging mogelijk is bv fabrieken door trillingen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou voor een AP er ook lekker direct een geschikte RJ45 connector op zetten aan de kant van het AP. Een keystone heeft in dit geval geen enkele meerwaarde en is alleen maar lastiger weg te werken achter het AP icm met weet een patchkabel. WiFi bereik of doorvoersnelheid heeft het uiteraard geen enkele invloed op, zolang de RJ45 connector er maar goed op gezet is. Het gaat enkel over flexibiliteit en die heb je achter een AP niet nodig.

En desnoods houdt je een klein beetje extra overlengte, dan kan je altijd de RJ45 connector nog vervangen voor een keystone als het ooit om wat voor reden dan ook alsnog nodig is.

[ Voor 19% gewijzigd door ik222 op 26-01-2019 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtince
Dank allemaal! Aangezien ik idd de aps niet meer zal verplaatsen, besloten om geen keystones te gebruiken. Mede doordat het toch blijkbaar niets uitmaakt voor het bereik. Top!
Pagina: 1