Windows 7 via RDP ineens geblokkeerd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:50
Ik heb een "home-server" draaien. Op basis van Windows 7. Die word de laatste tijd weinig gebruikt. Hij dient als file server, ook om de downloaden via torrents. En voorheen ook als tekkit server maar dat is dus verleden tijd.

Om tekkit te draaien zonder het per ongeluk af te sluiten had ik een aparte gebruiker gemaakt. Deze sessie logde ik dan in, startte de tekkit server, en verbrak de verbinding. User bleef actie, tekkit bleef draaien.

Als ik dan iets op de server aan wilde passen logde ik in met mijn administrator account.

Nu las ik recent wat negatieve berichten over utorrent. En ook dat gebruik ik eigenlijk toch niet meer dus heb ik besloten dat te verwijderen. Ben verder geen gekke geïnfecteerde zaken tegen gekomen. Heeft ook altijd prima gewerkt overigens en ik herken de negatieve berichtgeving niet echt. Mede omdat ik de remote webui gebruikte.

Maar waar alles altijd prima gewerkt heeft kan ik nu ineens niet meer inloggen op het administrator account via rdp. En ook de shared folders kan ik niet meer benaderen met dit account.

Het tweede account (die voor tekkit dus) werkt echter wel gewoon nog. Zowel de shared folders als inloggen via rdp gaat prima.

Mijn vraag
Mijn vraag is dus: iemand enig idee wat ik nog kan controleren om toch weer via rdp toegang te krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 7
Qua hardware gewoon simpel spul, Intel celeron, ddr3 geheugen. Niet heel relevant in deze kwestie verder denk ik.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben eens gaan speuren of ik iets kon vinden. Nou bleek de gebruiker uit de lijst te zijn verdwenen waarin gebruikers opgenomen zijn die remote verbinding mogen maken. Gebruiker weer toegevoegd, maar zonder resultaat.

Als ik verbinding maak vanaf Windows 10 via rdp dan komt er een melding waarbij gesuggereerd word dat het wachtwoord verlopen zou zijn. Ik heb het wachtwoord aangepast, maar ook dit levert geen resultaat op.

Als ik vanaf Linux verbinding wil maken krijg ik alleen een melding "unable to connect" zonder verdere relevante informatie. Dat doe ik met Remmina.

Ook de nodige permissies na gekeken van de gedeelde mappen, maar hier ziet alles er prima uit. Zoals het altijd geweest is.

Lokaal inloggen is geen enkel probleem.

En de enige grote wijziging die ik doorgevoerd heb de laatste tijd is dus het verwijderen van utorrent.

Edit: nog even gekeken op de windows 10 machine. De melding is als volgt:
Er is een verificatiefout opgetreden. Kan geen contact maken met de LSA (local security authority)

[ Voor 3% gewijzigd door Poljert op 26-01-2019 13:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:03
Staat je firewall op public?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
- Is de machine vanaf buiten/internet te benaderen?
- Waar staat LSA op in je settings?
- Je hebt het wachtwoord gewijzigd, maar staat ook niet op “User must change password at next logon”?

Het klopt dat je het admin account niet ziet staan in de lijst. Standaard hebben admin account RDP rechten. Apart toevoegen is dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:28
Staat het account nog wel aan?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
Squ1zZy schreef op zondag 27 januari 2019 @ 08:03:
- Is de machine vanaf buiten/internet te benaderen?
- Waar staat LSA op in je settings?
- Je hebt het wachtwoord gewijzigd, maar staat ook niet op “User must change password at next logon”?

Het klopt dat je het admin account niet ziet staan in de lijst. Standaard hebben admin account RDP rechten. Apart toevoegen is dus niet nodig.
-Nee, beheer doe ik alleen intern. Niet via internet. Het is ook alleen voor intern gebruik.
-Geen idee. Ik kan hier weinig van vinden. In Windows zelf niet, en via vriend google ook niet. Enig idee wat ik kan controleren, en vooral waar?
-Wachtwoord staat op "never expires" van beide gebruikers. Andere opties staat uit.

Qua account wellicht een klein beetje meer info.
Ik heb een account met mijn eigen naam, die is administrator. Het account 'administrator' (standaard windows account) is uitgeschakeld.

Die heb ik even ingeschakeld en geprobeerd of dat ook werkt. En ook daarmee kan ik gewoon probleemloos verbinding maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Aah ok. Dat is inderdaad meer info.

Dus het account zit in de administrators group?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-04 05:51
Kan hem snel vinden maar dit is een Windows update welke je Windows 7 bak nog niet heeft. Er is een register fix voor of je rdp instellingen in win7 aanpassen zonder het vinkje wat rdp net iets veiliger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
Squ1zZy schreef op zondag 27 januari 2019 @ 09:50:
Aah ok. Dat is inderdaad meer info.

Dus het account zit in de administrators group?
Ja, administrator groep en dus ook remote desktop users groep.
Daros schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:01:
Kan hem snel vinden maar dit is een Windows update welke je Windows 7 bak nog niet heeft. Er is een register fix voor of je rdp instellingen in win7 aanpassen zonder het vinkje wat rdp net iets veiliger maakt.
Ik denk dat ik weet welk vinkje je bedoeld.

Als ik overigens op de minst veilige optie van de 2 zet dan werkt het wel vanaf Windows 10 naar Windows 7.

Maar vanuit Linux niet. Terwijl dat altijd probleemloos gewerkt heeft.

[ Voor 51% gewijzigd door Poljert op 27-01-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
Verder niemand nog suggesties en/of ideeën?

Ofwel: bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-04 20:36

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maar waar alles altijd prima gewerkt heeft kan ik nu ineens niet meer inloggen op het administrator account via rdp. En ook de shared folders kan ik niet meer benaderen met dit account.
Hier staan 2 dingen die beiden dus belangrijk zijn:

1. Je hebt (mogelijk) geen RDP-permissies meer.
2. Je hebt (mogelijk) ook geen SMB/NTFS-permissies meer.

Oftewel, iets heeft iets verziekt want je kon er "ineens" niet meer bij. Ik zou een restore van het systeem terugzetten tot het moment dat het wel werkte en dan eens dezelfde stappen tot het moment dat het niet meer werkt herhalen / controleren / testen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1