advies nieuwe monitor (TN/VA/IPS)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 13:00
Beste tweakers, met oog op de kortingen van de mediamarkt ben ik na een lange tijd met een pricewatch: Iiyama E2473HDS-B1 Zwart weer eens op zoek naar een nieuwe monitor

wat wil ik met de monitor doen?
ik zoek een monitor waar ik zowel kan gamen, als film kijken, als studie werk op doen (informatica/game design, dus ruimte voor productiviteit Is handig).

Wat is je budget?
mijn budget ligt zo rond de 400-550 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
na wat research gedaan te hebben, heb ik wel een aantal eisen, maar voornamelijk het verschil tussen TN, VA en IPS valt lasting te vergelijken, en vraag daarom om wat ervaringen.

verder heb ik de volgende eisen:
  • 2560x1440, of hoger.
  • meer dan 75 hz (dus 100, 120 of 144 hz is prima)
  • formaat (16:9, 21:9) maakt mij niet zo veel uit, aangezien een ultrawide ook best handig kan zijn voor film kijken of studie werk.
  • g-sync/freesync maakt mij ook nog niet echt uit, aangezien ik binnekort ook een nieuwe gpu wil gaan kopen. (al heb ik momenteel een r9 r390)
  • grootte: 27 inch, of een monitor met vergelijkbare/hogere PPI
met deze eisen kom ik op een paar monitoren uit,
pricewatch: Asus ROG Swift PG278QR Zwart (TN)
pricewatch: MSI Optix MPG27CQ Zwart (VA)
pricewatch: Acer Predator XB271HU (TN) Rood, Zwart (TN)

maar nou is de vraag: met gamen/film kijken/studie werk, wat voor type scherm is het best?

wat ik veel op internet heb gelezen is dat TN de beste pixel switching time heeft, wat belangrijk is voor gamen, aangezien je geen ghosting wil hebben (ik heb hier een slechte ervaring mee gehad toen ik destijds mijn vorige monitor kocht), maar het heeft ook het slechtste kleurbereik van de drie.
VA heeft de beste kleuren, voornamelijk het diepe zwart, wat goed is voor films e.d. , maar heeft weer een trage pixel switching time, waardoor er meer kans is op ghosting, wat slecht is voor gamen, en heeft VA een matige kijkhoek (al zit ik altijd voor mn monitor alleen, dus zou dat in prencipe geen probleem moeten zijn).
verder heeft ips ook goeie kleuren, maar is het zwart net wat minder, en lees ik dat er vaak veel last is van backlight bleeding.

dit klinkt wel wat anders dan het monitor advies van tweakers waar je TN < VA < IPS hebt.
zo vraag ik mij ook af hoe pricewatch: Asus ROG Swift PG348Q Aluminium, Zwart vergelijkt met de vorige 3 genoemde modellen, en of het daadwerkelijk de meerprijs waard is?

Alle reacties

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:58

aex351

I am the one

De volgende scherm kan ik wel aanbevelen: pricewatch: Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart. Momenteel bij Mediamarkt met 20% korting. Het scherm zelf heeft op de onderkant na een minimal bezel. Het paneel loopt nagenoeg door tot de rand.

< dit stukje webruimte is te huur >