Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-02-2024
Hallo,

Ik heb in september 2015 een PC in elkaar gezet waarvan een groot aantal onderdelen van de inmiddels failiette webshop Afuture zijn besteld, nu wil ik mijn PC verkopen en zocht ik de facturen van de onderdelen bij elkaar, echter staat in de mail van Afuture dat ik mijn factuur van hun website kan downloaden, terwijl deze al een tijdje niet meer bestaat. Is er nog een of andere mogelijkheid waardoor ik toch die factuur nog terug kan vinden of heb ik gewoon pech?

Mvg, Yari

Beste antwoord (via yariwes op 27-01-2019 00:52)

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als je ze niet al hebt gedownload in het verleden, niet nee

Tip voor de toekomst, hou je eigen administratie bij, vertrouw niet op externe partijen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als je ze niet al hebt gedownload in het verleden, niet nee

Tip voor de toekomst, hou je eigen administratie bij, vertrouw niet op externe partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:54

Theo

moederbord

Wat @FreshMaker zegt; de facturen zijn weg, net als Afuture.. Ze zijn ook niet te vinden bij een extern bureau of bedrijf, of bij de toko die de naam 'Afuture' heeft gekocht.

Je hebt dus "gewoon pech"

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nee helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:00
Waarom heb je facturen nodig om je PC te verkopen?

Als ik een PC van jouw verkoop maakt het me echt niet uit dat jij x voor een videokaart betaald heb. Ik vind het relevanter wat hij nu waard is. (En voor dingen als garantie ik denk dat zelfs als je de factuur zou hebben van een failliete winkel is het erg moeilijk om garantie te claimen. Als koper zou ik dat ook kansloos achten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
peltco schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 11:39:

Als ik een PC van jouw verkoop maakt het me echt niet uit dat jij x voor een videokaart betaald heb. Ik vind het relevanter wat hij nu waard is. (En voor dingen als garantie ik denk dat zelfs als je de factuur zou hebben van een failliete winkel is het erg moeilijk om garantie te claimen. Als koper zou ik dat ook kansloos achten)
Factuur helpt wel met bevestigingen dat de verkoper de rechtmatige eigenaar is. Goed, een factuur kan vervalst worden of ook gestolen worden. Maar dat voorkomt wel dat een eventuele malafide verkoper ruchtsichtlos kan verkopen. Een factuur stelen of namaken is extra moeite, dus kun je al zekerder van je zaak zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
peltco schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 11:39:

Beetje kortzichtig. Door een factuur weet een koper de daadwerkelijke ouderdom van de componenten die hij koopt.

Ik heb een keer een router en videokaart RMA gestuurd naar de fabrikant met een factuur van het failliete Afuture. Ik werd, ondanks dat de fabrikant me niks verschuldigd is, 2 keer geholpen met een reparatie of nieuw product.

En verder: https://nl.hardware.info/...lanten-met-defect-product

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
hoi1234 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:07:
[...]

Factuur helpt wel met bevestigingen dat de verkoper de rechtmatige eigenaar is. Goed, een factuur kan vervalst worden of ook gestolen worden. Maar dat voorkomt wel dat een eventuele malafide verkoper ruchtsichtlos kan verkopen. Een factuur stelen of namaken is extra moeite, dus kun je al zekerder van je zaak zijn.
Als het gaat om een half jaar oude macbook ben ik het geheel met je eens. Maar bij vier jaar oude PC componenten waarvan een flink gedeelte geen garantie meer heeft zou ik me wat minder zorgen erover maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Als het je puu rgaat om te bepalen wat voor hardware er uberhaupt in zit zijn dar wel tooltjes voor.
Cpu-Z en Gpu-Z bijvoorbeeld.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:27
stin00 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:12:
[...]

Beetje kortzichtig. Door een factuur weet een koper de daadwerkelijke ouderdom van de componenten die hij koopt.

Ik heb een keer een router en videokaart RMA gestuurd naar de fabrikant met een factuur van het failliete Afuture. Ik werd, ondanks dat de fabrikant me niks verschuldigd is, 2 keer geholpen met een reparatie of nieuw product.

En verder: https://nl.hardware.info/...lanten-met-defect-product
Niets kortzichting aan, OP geeft aan dat de computer in 2015 gekocht is. Factuur is dan ook zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nopheros schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:25:
[...]

Niets kortzichting aan, OP geeft aan dat de computer in 2015 gekocht is. Factuur is dan ook zinloos.
Tenzij je een VGA kaart hebt met 5+ jaar fabriekgarantie, of een voeding, deze zijn er. Vaak ben je alleen wel de factuur nodig om de fabrieksgarantie bij de fabrikant te kunnen claimen.

Maar het antwoord voor TS is, ja jij hebt pech gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 26-01-2019 15:33 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Nopheros schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:25:
[...]

Volgende keer beter lezen, de vraag was niet of een factuur zinloos is of niet. Dat bepaalt hij zelf wel.

Zoals anderen al heeft aangegeven: Pech gehad.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
GoT schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:35:
[...]

Volgende keer beter lezen, de vraag was niet of een factuur zinloos is of niet. Dat bepaalt hij zelf wel.

Zoals anderen al heeft aangegeven: Pech gehad.
Wat zou ik beter moeten lezen? Ik reageer op de opmerking dat de factuur niet belangrijk zou zijn kortzichting is. Daar ben ik niet mee eens, mijn mening is dat een factuur in dit geval zinloos is aangezien de hardware 3 á 4 jaar oud is.

[ Voor 4% gewijzigd door Nopheros op 26-01-2019 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Als het goed is heb je nog een opdrachtbevestiging ontvangen per mail toch? Dat is ook vaak bewijs genoeg lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Nopheros schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:54:
[...]

Wat zou ik beter moeten lezen? Ik reageer op de opmerking dat de factuur niet belangrijk zou zijn kortzichting is. Daar ben ik niet mee eens, mijn mening is dat een factuur in dit geval zinloos is aangezien de hardware 3 á 4 jaar oud is.
Het is inderdaad kortzichtig, want een factuur is wel degelijk zinvol
Hij wilt namelijk zijn PC verkopen en daarmee een factuur als bewijs tonen.
Volgende keer beter lezen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
GoT schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:39:
[...]

Het is inderdaad kortzichtig, want een factuur is wel degelijk zinvol
Hij wilt namelijk zijn PC verkopen en daarmee een factuur als bewijs tonen.
Volgende keer beter lezen.
Wat uiteindelijk 0 toevoegd aan de verkoop. Maar je mag je mening hebben net zoals ik die van mij mag hebben ;)

Heeft vrij weinig te maken met correct lezen.

[ Voor 15% gewijzigd door Nopheros op 26-01-2019 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
Bedankt voor alle reacties, zoals sommigen zeggen ging het me inderdaad om te bewijzen hoe oud de componenten zijn, maar zoals anderen dan weer zeggen zal dat qua verkoopprijs niet veel uitmaken, dus opzich is het voor mij geen ramp :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
StealthyPeanut schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 17:01:
Als het goed is heb je nog een opdrachtbevestiging ontvangen per mail toch? Dat is ook vaak bewijs genoeg lijkt mij.
Ik heb inderdaad een bestellingsbevestiging gekregen via mail, maar daar staat niet in wat er besteld is en het facuur zou ik via een link in de mail kunnen downloaden, maar dat kan dus niet meer :P
Pagina: 1