Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kan ik makkelijk een i7 8700K overlocken naar 5ghz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is kan ik een i7 8700K makkelijk overlocken? Ik heb zelf geen ervaring met overlocken maar ik zou het graag wel willen omdat het wel 1,3 GHz scheelt hier mee kan ik meer performance in mijn game krijgen. Ik zie ook tutorials op YouTube kan ik gewoon de stappen volgen zoals ze het op youtube doen met de zelfde processor? Zou het lukken met een stock Intel cooler?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2019 23:37 ]

Alle reacties

Verwijderd

Dat gaat sowieso nooit goed met de stockkoeler, dus stap 1 wordt een nieuwe cpu koeler.
Verder, als je geen ervaring hebt zou ik mij eerst goed inlezen. Hier op tweakers is een apart forum met dit doel: Overclocking & Tweaking

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:57
Waarom heb je er een stock koeler op zitten? K cpu's worden niet voor niets zonder koeler geleverd. Die dingen zijn ontoereikend, zelfs voor een stock 8700K.

De 8700K heeft een all core turbo van 4,3 GHz wat je altijd haalt mits de koeling in orde is. Heb je de mogelijkheid om 'sync all cores' te activeren in het bios dan lopen alle cores op 4,7 GHz.

[ Voor 38% gewijzigd door Uszka op 25-01-2019 23:56 ]

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:40
Nee als het zo makkelijk was had Intel ze af fabriek wel zo hoog geklokt.

Een overklok is afhankelijk van meerdere zaken. Zoals geheugen, voeding, moederbord en koeling.

Verwijderd

Topicstarter
Is dit een goede koeler om een i7 te kunnen overlocken?
https://m.reichelt.nl/cor...9EAQYAiABEgIpKPD_BwE&&r=1

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-11 13:01
Ja, al zijn er ook lucht koelers die net zo goed hun werk doen voor minder.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
.Maarten schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 23:47:
Een overklok is afhankelijk van meerdere zaken. Zoals geheugen, voeding, moederbord en koeling.
Vergeet niet de CPU zelf. Waar de ene 5.2GHz doet op een laag voltage haalt de andere die snelheid nooit, zelfs niet op een hoog voltage. Wanneer alle onderdelen en koeling in orde is, dan moet je maar net mazzel of pech hebben met de CPU.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niet om het een of ander, maar als het om een specifieke game gaat, zou ik eerst kijken of er andere oorzaken zijn waardoor de performance minder/niet goed is.

Niet dat ik het overclocken wil afraden, maar ik denk dat je beter eerst dergelijke struikelblokken kan weghalen voordat je dergelijke dingen gaat zitten doen. Als de game bijvoorbeeld sterker afhankelijk is van de GPU (de videokaart) heeft een CPU overclock overigens ook minder effect.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Er zijn zat tutorials op internet te vinden die je vragen zo beantwoorden. Dat had je zelf op kunnen zoeken.

Bovendien geef je niet aan waarmee je dit dan allemaal wilt doen en waar.je het voor wilt gebruiken. Dus advies daarin is ook glazen bol.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:18
of je cpu goed te overklokken is hangt van meerdere dingen af.

-je cpu sample:
Niet iedere samepl is lekker te overklokken.

-je voeding.
Je moet genoeg power hebben en je voeding moet dit stabiel constant kunnen leveren.

-je moederbord
Je moederbord moet de power aan je cpu kunnen leveren en dit kunnen doen zonder vrm throttling.
Een vrm word heet als je moederbord meer power aan je cpu moet leveren dan waar deze voor ontworpen is. daarom hebben duurdere moederborden meerdere vrm fases zodat ze de load kunnen verdelen niet warm worden en dus niet throttlen. Een stock cpu is stabieler en sneller als een cpu die last heeft van throttling.
Daarnaast moet je cpu overclocken ondersteunen. hiervoor is minimaal de setting nodig om vcore en multiplier aan te passen (meeste duurdere borden hebben dit wel).

-de koeling
Zelfde als met power kan je cpu ook op temperatuur throttlen dus goede koeling is noodzakelijk. iets als een scythe ninja 5 moet genoeg zijn.

over het algemeen zal een 8700k redelijk makkelijk naar 4.8 ghz op alle cores overclocken met een acceptabele vcore van rond de 1,32 - 1,36 volt.
Sommige chips hebben meer nodig en sommige chips kunnen het met minder doen. zo draait mijn 3770k stock op 3,9ghz op 1,125v op 4,6 ghz op 1,26 volt maar voor 4.8 is al 1,36 volt nodig en voor 5 ghz 1,465v en voor de stap naar 5.1 is ineens evenveel extra nodig als van 4,8 naar 5.0.
zo lopen dus ook de temps enorm op stock haal ik 62 graden en op 5 ghz word hij tussen de 84 en 88 graden.

De 8700k zal het worden door de 2 extra cores. of je dus ooit 5ghz zal halen is de vraag en als je dat al haalt is de vraag hoe heet deze dan word.
zoek ook even op wat de veilige max vcore is want een hoge vcore overclock is niet goed voor je chip.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:57
Welk moederbord heb je?
Pagina: 1