Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Stopcontact aangelegd, maar werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Ik heb vandaag voor het eerst een stopcontact aangelegd in de schuur. Alles ging goed, alleen toen ik in de meterkast de stroom weer op de schuur gezet, echter doet het stopcontact niets.. Ik hoop dat ik iets simpels verkeerd heb aangesloten.

Ik heb het volgende gedaan:
Een drie aderige kabel aangesloten op een reeds bestaande lasdoos. Daarbij heb ik de drie kabels aangesloten op lasklemmen die in de lasdoos zaten. Vervolgens heb ik de kabel aan de muur bevestigd en aan het stopcontact aangesloten. Nu heb ik ik niet echt gereedschap waarmee ik kan meten of ergens stroom op staat (ik heb enkel zo'n schroevendraaier met lampje er in). Daarmee kan ik zien dat er helemaal geen stroom staat op de kabel. Daarmee lijkt het me dat het aan drie dingen kan liggen:
1. Er zit ergens een breuk in de kabel (lijkt me sterk, kabel is stug en net nieuw).
2. Ik heb de drie aderige kabel verkeerd aangesloten op de lasklemmen
3. Er staat/stond al geen stroom op de lasdoos waar ik de kabel op aangesloten heb. Lijkt me sterk, maar zou kunnen, ik kan niet zien waar de andere kabels heen gaan of vandaan komen.

Ik heb wat foto's gemaakt:
Voor toevoegen van het stopcontact:

Na het toevoegen:

Stopcontact (zonder flits):

Met flits:

Omdat twee kabels naar buiten lopen ging ik er vanuit dat dit de lasdoos is waar de elektriciteit voor de hele schuur binnen komt. Wat ik nu van plan ben is om alle draden uit de lasklemmen te halen, dan de stroom op de schuur te zetten en kijken of er nog stroom is. Ik las ergens dat een lasklem nooit hergebruikt mag worden, klopt dat? Dan moet ik nieuwe kopen namelijk.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Beste antwoord (via miicker op 25-01-2019 23:35)

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
is het geen kabel oid die voor buitenverlichting gebruikt is? en je gewoon ergens een schakelaar moet omzetten? :-)
cverkooyen schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:00:
Het lijkt goed te zitten. Die lasklemmen kan je gewoon hergebruiken hoor
zolang je ze niet tig keer hergebruikt kan dat ja...

SMSfreakie wijzigde deze reactie 25-01-2019 22:01 (51%)

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
is het geen kabel oid die voor buitenverlichting gebruikt is? en je gewoon ergens een schakelaar moet omzetten? :-)
cverkooyen schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:00:

SMSfreakie wijzigde deze reactie 25-01-2019 22:01 (51%)

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

• cverkooyen
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 08:57

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 08:52

Theo

moederbord

Haal bij de bouwmarkt een multimeter van 10 euro en meet alles na.

Heb je de draden wel gestript voordat je ze in de lasklem stopte?

Op de foto's lijkt alles verder wel goed te zitten.

Theo wijzigde deze reactie 25-01-2019 22:02 (44%)

7400 Wp op het dak

• miicker
  • Niet online
SMSfreakie schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:00:

[...]

Hier zat ik dus ook aan te denken net toen ik dit bericht gepost heb, er zijn twee stekkers die ik aan in een ander stopcontact moet steken om de buitenverlichting aan te zetten. Eens kijken of het daar aan ligt :o
Theo schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:00:
Haal bij de bouwmarkt een multimeter van 10 euro en meet alles na.

Heb je de draden wel gestript voordat je ze in de lasklem stopte?

Op de foto's lijkt alles verder wel goed te zitten.
Uiteraard gestript :)

• plaspvd
  • Registratie: mei 2014
  • Nu online
Zwart draad is schakeldraad, ergens zal je een schakelaar aan moeten doen. Werken andere elektrische apparaten wel?

• SMSfreakie
  • Niet online
miicker schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:04:
[...]

Hier zat ik dus ook aan te denken net toen ik dit bericht gepost heb, er zijn twee stekkers die ik aan in een ander stopcontact moet steken om de buitenverlichting aan te zetten. Eens kijken of het daar aan ligt :o

[...]

Uiteraard gestript :)
Het kan soms zo simpel zijn dat je daar even niet aan denkt.. :-D

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 08:52

Theo

moederbord

Een open deur, maar vanuit je meterkast gaat een (grond)kabel naar je schuur. Waar komt deze kabel uit? Is dat in de lasdoos op de eerste foto?

7400 Wp op het dak

• AcIDeR
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 31-03 14:01
Koop een multimeter en ga eerst eens meten in plaats van aannames.

Tip voor de volgende keer:
Strip voortaan meer buitenkantel weg.
Doorgaans 1x lengte + 1x breedte om fatsoenlijk af te lassen.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
AcIDeR schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:08:
Tip voor de volgende keer:
Strip voortaan meer buitenkantel weg.
Doorgaans 1x lengte + 1x breedte om fatsoenlijk af te lassen.
Lengte en breedte van wat?

Normaal gesproken laat je de grijze ommanteling zo'n 1-1,5 cm in de lasdoos komen. De lengte van het de strippen kabel maak je zo'n 10-15 cm. Dan heb je lengte genoeg om draden netjes af te lassen en op de bodem van de lasdoos bij elkaar te vouwen.

Verder is de bruine draad in je WCD te lang aangestript. Normaal gesproken laat je de isolatie van de draad net niet tegen de metalen schroefjes aan komen.

• miicker
  • Niet online
Bedankt voor de tips voor de volgende keer in ieder geval, net even naar de schuur gelopen en inderdaad, als ik de buitenverlichting aan zet door die stekker in een stopcontact te steken dan werkt het nieuwe stopcontact ook.

Nu nog even kijken hoe ik dit kan oplossen. Waarschijnlijk vanaf een ander stopcontact (waar wel altijd stroom op staat) een verbinding maken naar het nieuwe stopcontact. Helaas is dat weer een aantal meter en dat zou betekenen dat ik ook twee lasdozen moet plaatsen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 23:36
Paar punten; stopcontacten horen achter 2,5mm^2 aders. Als je geschakelde stopcontacten hebt en een zwarte in plaats van bruine ader gebruikt hoort ook deze zwarte draad in 2,5mm^2 uitgevoerd te worden. Het lijkt alsof er in dat stopcontact een stuk zwart van 1,5mm^2 zit om de twee met elkaar te verbinden?
plaspvd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:04:
Zwart draad is schakeldraad, ergens zal je een schakelaar aan moeten doen. Werken andere elektrische apparaten wel?
Zwart / Blauw / Geelgroen was nog niet zo lang geleden (jaar of 15?) de standaard voor 3-aderige YMVK met geel/groen. Hoeft hier in het geheel geen geschakelde installatie te zijn. Tegenwoordig is dat wel Bruin / Blauw / Geelgroen.

Evenals vijf aderige kabel eerder Geelgroen, Bruin, Blauw, Zwart, Zwart was terwijl nu de 2e Zwart de kleur Grijs heeft.
miicker schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 23:34:
Bedankt voor de tips voor de volgende keer in ieder geval, net even naar de schuur gelopen en inderdaad, als ik de buitenverlichting aan zet door die stekker in een stopcontact te steken dan werkt het nieuwe stopcontact ook.

Nu nog even kijken hoe ik dit kan oplossen. Waarschijnlijk vanaf een ander stopcontact (waar wel altijd stroom op staat) een verbinding maken naar het nieuwe stopcontact. Helaas is dat weer een aantal meter en dat zou betekenen dat ik ook twee lasdozen moet plaatsen.
De stekker verwijderen, vast aansluiten aldaar en dan een schakelaar toevoegen bij de lasdoos uit de foto?

• Da_mage15
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 09:29
De zwarte draad die er zit is schakeldraad welke wordt gebruikt van een schakelaar naar een lamp bijvoorbeeld. Grote kans dat je de buitenverlichting aan zet en je ineens wel stroom hebt :-)

• AeoN909
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08:06
Normaal is zwart een schakelde Aad, zit er niet ergens een schakelaar tussen waarmee je stroom op het circuit zet?

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@Da_mage15 @AeoN909 wat was er niet duidelijk aan deze reactie:
miicker schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 23:34:
even naar de schuur gelopen en inderdaad, als ik de buitenverlichting aan zet door die stekker in een stopcontact te steken dan werkt het nieuwe stopcontact ook.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 11:14
Komt die stekker van de stroom aanvoerende kant? Hmm staat er dan spanning op de stekker zolang die nog niet erin zit of is het alsof het een verlengdoos is, net als je die los ook koopt?

• Da_mage15
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 09:29
CurlyMo schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 13:45:
@Da_mage15 @AeoN909 wat was er niet duidelijk aan deze reactie:

[...]
Blub.

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 08:51
Enne, als je de kabel stript, niet meer zo ver.
Er mag geen koper zichtbaar zijn na aansluiten.

• Antwan46
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 26-01 23:47
Kijk eens op deze site en lees het rustig na wat er staat.
https://www.google.com/se...UnM:&imgrc=wK3w3UZBNSZCFM:

Als er met een spanningzoeker, die schroevendraaier waar een lampje in zit op de zwarte draad geen lampje gaat branden, is het opdat moment geen spanning voerende draad wat wel moet.
Dus zoek waar deze kabel in de eerste lasdoos vandaan komt
Het kan best van een schakelaar komen ergens in je woning.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 23:36
Waarom leeft dit topic nou nog steeds? Er zijn geen openstaande vragen meer van de TS.
Antwan46 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:47:
Kijk eens op deze site en lees het rustig na wat er staat.
https://www.google.com/se...UnM:&imgrc=wK3w3UZBNSZCFM:

Als er met een spanningzoeker, die schroevendraaier waar een lampje in zit op de zwarte draad geen lampje gaat branden, is het opdat moment geen spanning voerende draad wat wel moet.
Dus zoek waar deze kabel in de eerste lasdoos vandaan komt
Het kan best van een schakelaar komen ergens in je woning.
Die spanningszoekers zijn waanzinnig onbetrouwbaar. Aan de ene kant branden ze bij zwerfspanning en aan de andere kant doen ze het te vaak gewoon niet, is het lampje kapot of niet goed zichtbaar en meer dan die ellende.

Dat is ook waarom een NEN3140 cursus begint met het finaal afbranden van die dingen ten faveure van tweepolige spanningszoekers a la Benning Duspol, Fluke T-series.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:51
Of het lampje kapot is heb je ook in 2 seconde gecontroleerd. Dat ze redelijk hoog ohmig zijn (zodat je niet geëlektrocuteerd wordt,) en daardoor ook door koppeling tussen draden kan gaan branden klopt zeker, en ja, dat is een nadeel. Al om even te checken is het goed genoeg als je gewoon eerst vergelijkt met een stopcontact dat wel werkt.

Voor die 1x per 3 jaar dat ik hem nodig heb voldoet zo'n eentje van €2 prima, en heb ik er niet één van €70 nodig.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True