PC detecteert microfoon terwijl deze niet aangesloten is!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwidettie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-09-2023
Mijn probleem:
Uit het niets werkt de microfoon van mijn headset niet meer op de computer. Ik zat op discord met wat vrienden en opeens konden ze me niet meer horen. Nu wordt het raar:
Als ik Realtek HD Audio Manager open, staat er dat er een device connected is in de Back Panel (de roze panel), ook als de headset helemaal niet aangesloten is! Als ik aangeef dat dit device een microfoon is, staat er bij 'Control Panel -> Sound -> Recording tab', dat de Microfoon actief is (groene vink). Als ik nu de microfoon jack van mijn headset in de roze back panel stop, gebeurt er niks.
Ik ben bang dat dit met mijn moederbord heeft te maken, vandaar dat ik het onder deze topic heb geplaatst.

Mijn vraag:
Hoe kan dit? Wat kan ik doen om dit op te lossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Realtek High Definition Audio software
MSI h110m eco moederbord

Wat ik al geprobeerd heb:
- Repluggen van de microfoon jack
- Opnieuw opstarten
- Realtek HD Audio Manager opnieuw installeren
- Headset op ander apparaat gebruiken, doet het gewoon!
- De front panel gebruiken voor de microfoon, maar dat is me sowieso nooit gelukt om die werkende te krijgen. (Op internet staat hierover dat de oplossing is om het automatische detecteren van het front panel jack te disablen, maar werkt bij mij natuurlijk ook niet 8)7 ). Misschien dat ik hierover ook maar een keer een topic moet maken :/

Alvast bedankt _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Is het frontpanel wel fysiek aangesloten op het moederbord?
Probeer eens in de uefi het audio apparaat uit te schakelen en na een reboot weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwidettie
bedankt voor je reactie,

Het frontpanel is wel aangesloten aan het moederbord, aangezien de audio manager de headset detecteert in het frontpanel en het geluid het wel doet.. Opvallend is dat er wel lichte ruis is door de microfoon als ik deze in de frontpanel aansluit, maar verder doet ie dus niks.

Het audio apparaat uitschakelen via uefi heb gedaan, maar heeft helaas niet geholpen..

Ik heb wel een update: de audio manager detecteert nu wel weer of de microfoon is aangesloten of niet in het backpanel, maar er wordt nog steeds geen geluid opgenomen. (dit was weer uit het niets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En bij instellingen->apparaten->geluidsinstellingen staat het (opname)volume van de microfoon omhoog?
Kun je daar de microfoon testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwidettie
Bij geluidsinstellingen is die optie er niet bij mij, maar als ik naar device properties ga, staat de microfoon bij levels tab op 60, dus neem aan dat dit goed zit. Weer valt me bij geluidsinstellingen op dat bij het gebruik van het frontpanel er 'iets' doorkomt als ik veel geluid maak door de mic. Bij het gebruik van het backpanel helemaal niks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou even mailen naar MSI en kijken wat zij van de situatie vinden en indien nodig het bord (RMA) terugsturen naar de verkoper.
Pagina: 1