Lijst met >10TB Disks zonder helium?

Pagina: 1
Acties:

• iNSANiTi
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

iNSANiTi

...eM HaeY ! eNaSNi b2 ToG u

Topicstarter
Heeft iemand een lijstje van HDD's vanaf 10Tb zonder helium?
In de pricewatch krijg je niet echt een duidelijk overzicht, staan volgens mij alsnog helium gevulde schijven tussen.

Iemand een idee?

* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ben wel benieuwd wat je motivatie is :)

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Waarom heeft hij een motivatie nodig als hij gewoon hier een vraag stelt ?

Voor zover ik weet bestaan ze niet, maar ik heb er 13x in een NAS met extention.
En ook 8x 6TB conventionele HDD zonder Helium.
inventaris: NAS

Helium gevulde NAS zijn merkbaar stiller, omdat ze hermetisch afgesloten zijn.
Tot nu toe heb ik ook geen problemen gehad met de helium HDDs.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-12 14:48
GoT schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 21:22:
Waarom heeft hij een motivatie nodig als hij gewoon hier een vraag stelt ?
Het is niet zozeer nodig, maar wel interessant. Als we de beweegredenen weten waarom TS geen helium in zijn harde schijven wil kunnen we hem beter helpen. Helemaal als die beweegredenen misschien ongegrond blijken.

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12 14:17
ThinkPadd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 20:37:
voor mij zou dit een motivatie zijn, het spul is niet oneindig verkrijgbaar en je kan je wellicht afvragen waar de beste toepassing in ligt:
....wat artsen betreft een ballon met helium eigenlijk 90 euro zou moeten kosten...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@GoT De reactie van @The_Vice vind ik een goede uitleg. Dat het niet oneindig verkrijgbaar is, is iets waar ik nooit bij stil heb gestaan.

• iNSANiTi
  • Niet online

iNSANiTi

Topicstarter
ThinkPadd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 20:37:
Ik heb er op dit moment geen vertrouwen in dat de disk na 10/15 jaar nog in orde is. Met een lucht gevulde heb je natuurlijk ook geen zekerheid, maar omdat ik genoeg oude schijven heb die nog prima werken is het voor mij persoonlijk nog maar de vraag of dit met helium ook zo zal zijn en aangezien er nog geen helium gevulde HDD's van 10 jaar of ouder zijn is het voor mij toch een gok. Daarom blijf ik liever nog even aan de zijlijn staan.

Je kan natuurlijk om de 5/6/7 jaar nieuwe HDD's kopen en je oude verkopen, maar dit ben ik niet van plan.
We zijn in ongeveer 6 jaar tijd van 3Tb (betaalbaar) naar 8Tb gegaan, dus het zou goed kunnen zijn dat ik over een paar jaar weer nieuwe wil gaan kopen misschien dan wel in de vorm van een SSD. Heb geen idee of de prijs per Gb dan al voor mij juist is, vandaar dat ik voor de lange termijn kies.

* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

iNSANiTi schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 01:07:
[...]

Ik heb er op dit moment geen vertrouwen in dat de disk na 10/15 jaar nog in orde is. Met een lucht gevulde heb je natuurlijk ook geen zekerheid, maar omdat ik genoeg oude schijven heb die nog prima werken is het voor mij persoonlijk nog maar de vraag of dit met helium ook zo zal zijn en aangezien er nog geen helium gevulde HDD's van 10 jaar of ouder zijn is het voor mij toch een gok. Daarom blijf ik liever nog even aan de zijlijn staan.
Je vergeet dat helium noodzaak is om die grote disks mogelijk te maken. Dus als jij helium niet vertrouwt kun je maar beter niet aan die grote capaciteiten beginnen.

Lees bijvoorbeeld dit artikel voor wat uitleg.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Geen enkele harddisk geeft garanties dat hij het na 10 - 15 jaar nog doet. Daarvoor heb je failsafe opslagsystemen en regelmatige backups. En ik denk dat de magnetische laag het eerder opgeeft dan het Helium.

• iNSANiTi
  • Niet online

iNSANiTi

Topicstarter
Intussen heb ik nog maar weinig HDD's gevonden zonder helium enkel van Toshiba:

Toshiba MG06 pricewatch: Toshiba MG06ACA10TE (512e), 10TB

En de Toshiba 300 series.

[ Voor 14% gewijzigd door iNSANiTi op 26-01-2019 18:50 ]

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:52

• iNSANiTi
  • Niet online

iNSANiTi

Topicstarter
Edit :P

Waarom maken ze het toch ook zo lastig.
Of beter gezegd ik maak het mijzelf lastig. :9

Hier staat weer wel dat het zonder He is.
nieuws: Toshiba introduceert 10TB-hdd voor enterprisetoepassingen

[ Voor 138% gewijzigd door iNSANiTi op 26-01-2019 18:50 ]

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12 18:51
Wat ik begrepen heb van een tweaker die chemicus is, is dat helium schijven sowieso stuk zullen gaan. Dit omdat je de schijf nooit 100% dicht krijgt en er altijd helium weg zal lekken. Te weinig om schadelijk te zijn voor ons, maar lekt wel degelijk weg.

Alleen wanneer..? Tsja dat blijft de vraag, maar nu is dat bij schijven zonder helium ook wel beetje zo. Wezelijke verschil voor hem, is dus dat helium schijven zeker stuk zal gaan.(Dus niet OF maar WANNEER)

[ Voor 29% gewijzigd door Operations op 26-01-2019 19:16 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Operations schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:09:
Wat ik begrepen heb van een tweaker die chemicus is, is dat helium schijven sowieso stuk zullen gaan. Dit omdat je de schijf nooit 100% dicht krijgt en er altijd helium weg zal lekken. Te weinig om schadelijk te zijn voor ons, maar lekt wel degelijk weg.
Die laatste zin komt hopelijk niet (geparafraseerd) bij de chemicus vandaan. Je moet wel een heel erg forse hoeveelheid helium laten ontsnappen uit een schijf voordat het schadelijk is, want je moet de zuurstof ermee zien weg te drukken uit de ruimte waar je zit. Maar zelfs als je alle helium uit 1 schijf inademt merk je er maar weinig van, op even een wat hogere stem na.
Alleen wanneer..? Tsja dat blijft de vraag, maar nu is dat bij schijven zonder helium ook wel beetje zo. Wezelijke verschil voor hem, is dus dat helium schijven zeker stuk zal gaan.(Dus niet OF maar WANNEER)
Op dat punt is de vraag een beetje of je de verwachting hebt dat een schijf na 10 jaar nog werkt, waarbij ik 10 jaar maar gegokt hebt als minimum voordat je last krijgt van het weglekken van het helium. Ik zou het onrealistisch vinden.

• Darksequence
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-12 11:02
Ts heeft een punt, helium is heel moeilijk om te bewaren. Van een site die heliumtankjes voor ballonnen verkoopt:

Hoelang is helium houdbaar?
Helium is ongeveer 1 jaar houdbaar. De tank is na een jaar niet direct leeg maar zal beetje bij beetje vervliegen. Je kunt dan niet meer het oorspronkelijke aantal ballonnen vullen. Zorg er bij een lange bewaartijd voor dat het kraantje stevig dicht zit.

Nou zal een harde schijf door het kleinere volume en lagere druk langer meegaan. Dus de vraag is hoe snel gaat dit en hoeveel helium moet ontsnappen voordat de schijf niet meer goed werkt?

• iNSANiTi
  • Niet online

iNSANiTi

Topicstarter
Ergens heb ik gelezen dat er ongeveer 1,5% He weglekt per jaar, dat klinkt niet veel, maar stel dat de schijf bij 85% He kuren kan gaan vertonen dan moet je er bij aanschaf toch wel degelijk rekening meehouden.
Je kan zomaar een model uit 2016 kopen en dan ben je in bijvoorbeeld in 2024 al klaar met een beetje pech.

Neem voor de zekerheid dat er 2% per jaar weg lekt en dan is het zelfs al bij minder de 75% He nog steeds rekening houden met productiedatum,want je hebt op zijn best nog maar 12 jaar over. Trek er een jaar of 2 vanaf (productie tot koop) en dan kom je alweer tegen de 10 jaar aan. Klinkt allemaal erg negatief, ik ga maar even van het slechtste scenario uit.

7 jaar geleden heb ik nog een bak met schijven gekocht en ik gebruik ze nog steeds (zijn er natuurlijk wel een aantal stuk van gegaan) maar dan wordt het met 10 jaar levensduur toch best krap. Tot nu toe heeft niets mij kunnen overtuigen om de overstap naar He te maken, maar de tijd zal het leren. Tot die tijd is voor mij een lijstje met 10Tb disks of groter erg handig.

[ Voor 5% gewijzigd door iNSANiTi op 29-01-2019 02:12 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

iNSANiTi schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 02:09:

Trek er een jaar of 2 vanaf (productie tot koop) en dan kom je alweer tegen de 10 jaar aan. Klinkt allemaal erg negatief, ik ga maar even van het slechtste scenario uit.
Een fabrikant die tussen productie en verkoop twee jaar laat zitten is snel failliet in het JIT tijdperk. Dat betekent dat hij dure pakhuizen nodig heeft die de concurrent allang weggeoptimaliseerd heeft.
Tot nu toe heeft niets mij kunnen overtuigen om de overstap naar He te maken, maar de tijd zal het leren. Tot die tijd is voor mij een lijstje met 10Tb disks of groter erg handig.
Vergeet het maar. Een 10TB disk zonder helium zal veel grotere problemen hebben. Denk je dat fabrikanten voor de lol op nieuwe technologie overstappen? Die melken bestaande technologie juist zo lang mogelijk uit.

Daarnaast zijn er nog maar een paar fabrikanten over en zijn de verschillen tussen de merken daardoor maar klein.

• Darksequence
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-12 11:02
Je bent niet de enige die naar een dergelijke schijf zoekt blijkt, hieronder de link naar een reddit post waar een aantal opties worden voorgelegd:
https://www.google.com/ur...Vaw2b7niAAuFINvq7JS-JIvBF

De Toshiba wordt oa genoemd, ik heb niet alles doorgelezen, so your millage may vary. Maar wellicht een blik waard.
Pagina: 1