Mandrake 8 instalatie verkeerd gegaan, help!

Pagina: 1
Acties:

• Acidfire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

Acidfire

Burning Universe

Topicstarter
Ik wilde Mandrake 8 op mijn windows comp instaleren zonder windows kwijt te raken, maar dat is een beetje verkeerd gegaan. Bij het schijfpartioneringsgedeelte van de instalatie ging het fout. Ik had een linux partitie en swap partitie gekozen en de rest leeg gelaten met de gedachte dat hij windows in het lege gedeelte zou laten staan. Ik heb de instalatie afgemaakt en daarna voor de eerste keer in mijn leven lekker met linux geklooit, maar toen wilde ik weer terug naar windows en dat ging dus niet. Met fdisk gekeken en er staat maar 1 partitie op!!! en de rest van de schijf was gewoon leeg... Ik vond het al vreemd dat in dat partitioneringsprogramma geen windows partitie stond (je kon alleen een nieuwe maken) en nou is alles weg...

Kan ik windows nog terug krijgen of moet ik nou alles weer opnieuw gaan instaleren??? :(

Ik ga nog verder met linux klooien en proberen internet aan de praat te krijgen (kan iemand me gelijk uitleggen hoe ik dat via de kabel aan de praat krijg :) ), maar ik wil toch windows op de een of andere manier terug... Weet iemand hoe?

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 12:59
Waarschijnlijk heb je toch de verkeerde optie gekozen tijdens de installatie van Mandrake en ben je echt alles kwijt.

Maar ff over dat internet aan de praat krijgen: je kan toch tijdens de installatie je internet instellen, heb je dat niet gedaan? Ik kreeg een auto-detect geval en even later moest ik m'n IP, gateway enzo instellen. Werkte meteen.

Probeer anders eens gewoon de internet configuratie te wijzigen met Mandrake Control Center (DrakConf), of met linuxconf (moet je misschien apart installeren met de Software Manager (rpmdrake)).

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Jammer maar helaas... Die gegevens zijn weg.

Wat betreft Internet:

Tijdens de installatie stelt Mandrake al een hoop vragen... Heb je die gehad?

Specs? Zie ondertitel...

• Acidfire

Acidfire

Burning Universe

Topicstarter
Leuk hoor, de allermakkelijkste distro en toch verziek ik het weer...
Op maandag 23 juli 2001 18:04 schreef DaDaJoker het volgende:

Tijdens de installatie stelt Mandrake al een hoop vragen... Heb je die gehad?
Ja die heb ik gehad en ik had cable gekozen, maar hij vroeg niet naar een comp naam enzo en die heb je toch echt nodig bij @home.
Nu hij al geinstaleert is kan ik wel een comp naam instellen maar dan heb ik ook een ip adres nodig, maar dat gaat niet want die moet je elke keer ontvangen van @home en als ik geen ip adres invul negeert hij gewoon alles.

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-08 19:38
Start maar eens het programma dhcpclient
ofzo..
kweenie psies hoe het zit. als je ip toegewezen krijg via @home zal dat wel gebeuren via dhcp.
typ maar dhc in en dan 2x op tab rammen.. zie je alle programma's die je kunt starten en die met 'dhc' beginnen.
Neem aan dat je netwerkkaart wel goed geinstalleerd is.

• Acidfire

Acidfire

Burning Universe

Topicstarter
Net Linux weer opgestart en ben weer een paar problemen tegengekomen...

1 Ik moet Linux-up gebruiken, bij Linux krijg ik een zwart scherm...

2 Tijdens Linux up zie je een checklist, bij eth0 zegt hij failed, betekent dit dat hij niet goed ingestelt is of dat hij niet goed geinstaleert is of dat linux hem niet ondersteund?

3 Linux loopt veeel slomer dan windows...

4 Um, hoe zoek ik??? Er staat geen zoek proggie in die zogenaamde gnome startbalk en bij die 'explorer' zit wel een zoek maar als ik daar op klik gebeurt er niks...

Ik wil trouwens Afterstep gaan gebruiken omdat ik op mijn windows comp Litestep gebruik en dat is toch hetzelfde???

Verwijderd

Eigenlijk heb ik geen verstand van Mandrake (nooit gebruikt), maar ik probeer het toch: :P
2 Tijdens Linux up zie je een checklist, bij eth0 zegt hij failed, betekent dit dat hij niet goed ingestelt is of dat hij niet goed geinstaleert is of dat linux hem niet ondersteund?
Linux heeft je ethernet kaart niet gevonden. Dit komt omdat het stuurprogramma (meestal in de vorm van een module maar kan ook meegebakken zijn in de kernel) niet geinstalleerd is (denk ik).

Wat voor ethernet kaart heb je?
3 Linux loopt veeel slomer dan windows...
Net na een installatie start (bijna) elke Linux distributie veel services (daemons) op. Zodra je de meeste hebt uitgezet zal het een stuk sneller gaan. Ik zou het even niet weten hoe je ze uit moet zetten onder Mandrake.

Op de rest van de vragen weet ik niet echt een antwoord, omdat ik het niet gebruik.

Ik hoop dat dit je een stuk verder geholpen hebt.

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mja was om compatibel te zijn met veel PC's he. Heb ergens op tweakers een link gevonde om games te spelen in linux. Daar stond een kernell tweak bij om redelijk wat dingen uit te schakelen.

ICQ me anders vanavond, ik stuur je de link door.

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik had hetzelfde probleem met @Home en Mandrake. Was wel met versie 7.2, maar toch.

1) Start DrakConf en stel onder 'Networking' je hostname in. Let op: dit moet de hostname *zonder* domein naam zijn.

2) OF: start LinuxConf. Onder Networking stel je voor eth0 je hostname+domain op 'CPxxx-x.home'.
Bij 'Aliases' stel je in: 'CPxxx-x'

Daarna in console (als root): 'ifdown eth0' en dan 'ifup eth0'

Methode 1 stelt je domein naam in die je van het @Home netwerk krijgt, methode 2 kun je hem zelf kiezen.

Et Voila

• Acidfire

Acidfire

Burning Universe

Topicstarter
Ik heb nu optie 2 gedaan en daarna dat Konsole ding, maar in de console zegt hij daarna determening eth0 ip (ofzo) en dan 'Failed...'...

Ik denk dat die kaart niet goed geinstaleerd is ofzow maar ik heb geen id hoe ik hem wel goed krijg. (Hoezo vette NooB ;) ) Bij Linux-up zegt hij ook precies hetzelfde (waarom moet ik eigenlijk de heletijd linux-up gebruiken en niet gewoon linux?)

Owja, wat voor ethernet kaarten ik heb: Een geintergreerde 3com en nog een 3com 900b comboo ofzoiets, ze gebrruiken allebij de 3c59x 'drivers'

Verwijderd

Owja, wat voor ethernet kaarten ik heb: Een geintergreerde 3com en nog een 3com 900b comboo ofzoiets, ze gebrruiken allebij de 3c59x 'drivers'
Ik denk dat Linux de verkeerde NIC pakt voor eth0 (sinds je 2 NIC's hebt). Als je je IRQ weet, en je Geheugenadres van beide NIC's dan open je /etc/lilo.conf in je favoriete text editor. en voeg je ergens (ik doe het altijd onder timeout=blabla) deze regel toe:
code:
1
append="ether=irq,0xgeheugenadres,eth0 ether=irq,0xgeheugenadres,eth1"

waarvan eth0 de NIC is die naar je kabelmodem toe gaat, en eth1 die andere NIC is...

Dit kan je overigens eerst testen door bij Lilo "Linux" (of Linux up in jouw geval) te kiezen en daarachter eerst een SPATIE geven en dan dezelfde code ZONDER append="" in te tikken.
Waarschijnlijk moet Linux nu wel de goede NIC's pakken, en goed configureren (als je het goed hebt ingesteld)

Maar misschien begrijp ik het toch verkeerd. }:O

• Acidfire

Acidfire

Burning Universe

Topicstarter
Het maakt niet uit welke NIC hij gebruikt, ze gaan allebei naar dezelfde hub... Of maakt dat wel uit?

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zorg wel dat eth0 voor je interne netwerk gebruikt wordt en eth1 voor Internet.

Het is ook aan te raden om 2 verschillende drivers voor je netwerk kaarten te gebruiken (gebruik HardDrake). Als je dezelfde driver gebruikt weet Mandrake niet waar ie het moet zoeken....

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 19:15
Die drivers laden soms niet goed (is het een isa kaart?). Probeer het eens met drakconf in het onderdeel netwerk.

(En je moet voor de 3c950b niet de eerste optie, die met Tornado erachter ed keizen, maar een paar opties verder de echte 3c950 module)

Verder denk ik dat je normale linux boot vastloopt op een interrupt probleem oid, vast in samenhang met de netwerkkaarten.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Pagina: 1