Upgraden ASUS N551J (K)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-04 21:03
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Mijn laptop is langzaam geworden. Moet ik memory upgraden of een SSD of allebei? Of kan ik beter een nieuwe kopen?

Wat is je budget?
200-250

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Niet veel bijzonders, maar basistaken beginnen al langzaam te worden

Heb veel gegoogled maar weinig gevonden. Is de laptop ASUS N551J (K) wel of niet up te graden?
Er zit nu 8 GB RAM in. Heb niet per se veel opslag nodig (ivm eventuele SSD), maar rond de 300 GB zou wel lekker zijn.

Ik neem deze laptop nooit mee, misschien moet ik maar over op een desktop. Dat is ook een optie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Welke basistaken beginnen langzaam te worden en specificeer 'langzaam' ?
Zo te zien is een SSD inderdaad de eerste keuze om deze laptop weer wat schwung te geven.
Verder lijkt het een prima configuratie, vraag is dan ook of het probleem niet ergens anders ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Anoniem: 263284 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:32:
Welke basistaken beginnen langzaam te worden en specificeer 'langzaam' ?
Zo te zien is een SSD inderdaad de eerste keuze om deze laptop weer wat schwung te geven.
Verder lijkt het een prima configuratie, vraag is dan ook of het probleem niet ergens anders ligt?
Verkenner openen gaat al redelijk traag, maar niet als de computer een tijdje aanstaat. Het lijkt wel een soort dieselmotor geworden die traag opstart. Nu heb ik weer geen enkel probleem maar daarnet nog wel (net startte verkenner veel trager dan nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:58
Een ssd doet heel veel in elke laptop qua snelheid,oude nieuwe laptop,maakt niet uit,daar zou ik zeker sowieso voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Ik zie ook nergens goede informatie over het upgraden van deze laptop.

Ik ben zelf wel redelijk goed met computers maar zou ik een SSD plaatsen maar laten doen? Of is dit goed zelf te doen?

Moet ik de SSD bijvoorbeeld plaatsen waar momenteel het DVD-station zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:25
https://nl.hardware.info/...n130h-review-vlotte-basis

Review waarin een opengeschroefde laptop te zien is.

Voorbeelden van hdd wisselen naar een ssd staan talloze keren op YouTube.

Een bracket voor de ssd in de dvd-speler kan natuurlijk ook: https://hddcaddy.nl/asus-n551jk-hdd-caddy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
White Feather schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:48:
https://nl.hardware.info/...n130h-review-vlotte-basis

Review waarin een opengeschroefde laptop te zien is.

Voorbeelden van hdd wisselen naar een ssd staan talloze keren op YouTube.

Een bracket voor de ssd in de dvd-speler kan natuurlijk ook: https://hddcaddy.nl/asus-n551jk-hdd-caddy/
Dankje! Is het dan slim om uit deze lijst iets goeds te kopen?
categorie: Solid state drives

En aangezien ik dit dus zowel naast mijn huidige HDD als in plaats van de HDD kan installeren, wat is de best practice? Alle data staan natuurlijk op de HDD. Heb verder geen ervaring met dit soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:25
Dat ligt een beetje aan je wensen.

Hoe veel ruimte heb je nodig?
Hoeveel heb je nu in gebruik?
Hoeveel mag het kosten?
Wil je de DVD-speler blijven gebruiken?

Simpelste manier is een ssd kopen die even groot of groter is dan je hdd, een kopie van de harddisk naar de ssd maken via een desktopssysteem en dan verder de ssd gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Het inbouwen van een SSD is trouwens niet heel moeilijk. Google van te voren gewoon even hoe dat moet bij jouw laptop. Soms heb je "klepjes" op de achterkant. Dat is het makkelijkste. Als dat niet zo is, moet ofwel de achterkant eraf ofwel het toetsenbord eraf. Het toetsenbord eraf halen is een beetje tricky. Goed kijken op YouTube hoe het moet, voorzichtig toetsenbord losmaken en niet als een mongool er aan lopen rukken. De flatkabel waar het toetsenbord mee vastzit is heel fragiel.

Vervolgens zou ik een SSD in het slot van de HDD installeren. Als een grote SSD te duur is, kun je de oude HDD op de plaats van de dvd-drive installeren met een HDDcaddy. Dvd-drives zijn vaak geen sata600 aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BRO-JWE
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-04 11:43
Ik heb dezelfde laptop, en al vanaf het begin met een SSD. Ik herken niet dat deze langzamer is geworden in de tijd dat ik hem heb, dus wellicht zit de oplossing in een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
BRO-JWE schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:30:
Ik heb dezelfde laptop, en al vanaf het begin met een SSD. Ik herken niet dat deze langzamer is geworden in de tijd dat ik hem heb, dus wellicht zit de oplossing in een SSD.
Ik zie op een site dat er weer verschillende soorten SSDs bestaan met verschillende snelheden. Ik doe geen zeer zwaar werk maar heb jij er nog opgelet of je een bepaalde aansluiting uitkoos (2.5 inch, mSATA, m.2 SSD, PCI-Express SSD)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:01
Als ik het goed zie past daar een reguliere 2.5inch SSD in.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
brambello schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:48:
[...]

Ik zie op een site dat er weer verschillende soorten SSDs bestaan met verschillende snelheden. Ik doe geen zeer zwaar werk maar heb jij er nog opgelet of je een bepaalde aansluiting uitkoos (2.5 inch, mSATA, m.2 SSD, PCI-Express SSD)?
Eerst moet je kiezen tussen HDD + SSD of SSD. Als je je oude HDD nog wilt gebruiken voor opslag, komt stap 2. Als je alleen een SSD wilt, koop je een 2.5inch SSD en vervang je de HDD door de SSD. Stap 2 is weten welke aansluitingen het moederbord heeft. Als je echt zeker wilt zijn van de aansluitingen op het moederbord, moet je ofwel de laptop openen, ofwel iemand vinden die dit al eens heeft uitgezocht ofwel Asus contacteren.

Je kunt ook kiezen om je oude HDD via USB in een externe caddy aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
hoi1234 schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:31:
[...]

Eerst moet je kiezen tussen HDD + SSD of SSD. Als je je oude HDD nog wilt gebruiken voor opslag, komt stap 2. Als je alleen een SSD wilt, koop je een 2.5inch SSD en vervang je de HDD door de SSD. Stap 2 is weten welke aansluitingen het moederbord heeft. Als je echt zeker wilt zijn van de aansluitingen op het moederbord, moet je ofwel de laptop openen, ofwel iemand vinden die dit al eens heeft uitgezocht ofwel Asus contacteren.

Je kunt ook kiezen om je oude HDD via USB in een externe caddy aan te sluiten.
Alleen SSD vind ik in principe goed, heb toch een NAS voor de opslag.

Dankje. Ik zie op de lijst van Pricewatch diverse soorten voorbijkomen met leessnelheden tussen 500 MB/s en 3500 MB/s (op het eerste gezicht). Heb ik met 500 MB/s al iets dat goed genoeg is, of moet ik een snellere hebben? (even vetgedrukt want dit is belangrijkste vrHeeft het uberhaupt wel zin met mijn laptop om iets van bijv 1800 Mb/s of 2000 MB/s te kopen?

Mogelijk leest BRO-JWE dit nog (heb hem gequote) hij heeft namelijk dezelfde laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Die met 3500MB/s moet je via M.2 aansluiten. Ik ben 99,99% zeker dat jouw laptop die niet heeft, gezien het echt iets is van de laatste 3-4 jaar of zo. En zelfs als die het zou hebben, is het vooral heel veel geld voor een SSD, Een 2.5 inch exemplaar (categorie: Solid state drives)werkt prima en is in de praktijk nauwelijks langzamer.

Persoonlijk zou ik gaan voor pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB. Deze heeft een prima prijs/prestatie/garantie-verhouding. Er zit zelfs een 7.5mm naar 9mm spacer bijgeleverd. De spacer heb je nodig als jouw oude HDD 9.5mm hoog is. De pricewatch: Samsung 860 EVO 500GB is ook prima (deze heeft clonesoftware bijgeleverd). De Kingston A400 is ook prima, alleen heeft deze in theorie in mindere prestaties en minder garantie.. De pricewatch: Adata Ultimate SU800 512GB schijnt ook heel goed te zijn (best buy).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Top, dan gaat het nu wel lukken om een keuze te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hoi1234 schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:36:
Die met 3500MB/s moet je via M.2 aansluiten. Ik ben 99,99% zeker dat jouw laptop die niet heeft, gezien het echt iets is van de laatste 3-4 jaar of zo. En zelfs als die het zou hebben, is het vooral heel veel geld voor een SSD, Een 2.5 inch exemplaar (categorie: Solid state drives)werkt prima en is in de praktijk nauwelijks langzamer.

Persoonlijk zou ik gaan voor pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB. Deze heeft een prima prijs/prestatie/garantie-verhouding. Er zit zelfs een 7.5mm naar 9mm spacer bijgeleverd. De spacer heb je nodig als jouw oude HDD 9.5mm hoog is. De pricewatch: Samsung 860 EVO 500GB is ook prima (deze heeft clonesoftware bijgeleverd). De Kingston A400 is ook prima, alleen heeft deze in theorie in mindere prestaties en minder garantie.. De pricewatch: Adata Ultimate SU800 512GB schijnt ook heel goed te zijn (best buy).
SU800 is in 256GB gekozen, niet 500 en erboven ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Hackus schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:01:
[...]

SU800 is in 256GB gekozen, niet 500 en erboven ;)
Voor 1 TB zou dat dan simpelweg een van deze zijn toch? pricewatch: Samsung 860 EVO 1TB , pricewatch: Adata Ultimate SU800 1TB , of pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB

Ik hou wel van speling maar misschien is het niet nodig, staat nog veel onnodige troep op maar soms is het wel lekker om in ieder geval 200GB vrij te hebben voor bepaalde dingen. Met 500 GB ben je denk ik toch net iets te beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

brambello schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:16:
[...]

Voor 1 TB zou dat dan simpelweg een van deze zijn toch? pricewatch: Samsung 860 EVO 1TB , pricewatch: Adata Ultimate SU800 1TB , of pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB

Ik hou wel van speling maar misschien is het niet nodig, staat nog veel onnodige troep op maar soms is het wel lekker om in ieder geval 200GB vrij te hebben voor bepaalde dingen. Met 500 GB ben je denk ik toch net iets te beperkt.
1TB van Crucial is prima,

sorry, verkeerde topic

[ Voor 17% gewijzigd door Hackus op 09-09-2019 18:26 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:30
HDD voor SSD wissel is echt een eitje met dit type laptop. Hetzelfde geld voor het upgraden van het RAM naar de max van 16 GB DDR3 (-1600):

Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/products_600/269101/4/asus-n551jk-cn130h.jpg

@brambello Afhankelijk hoe lang nog met deze laptop wil doen, kan ik je een upgrade naar SO-DIMM DDR3 16 GB RAM ook aanbevelen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door D_Jeff op 09-09-2019 18:29 . Reden: hw.info plaatje erbij ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambello
D_Jeff schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:25:
HDD voor SSD wissel is echt een eitje met dit type laptop. Hetzelfde geld voor het upgraden van het RAM naar de max van 16 GB DDR3 (-1600):

[Afbeelding]

@brambello Afhankelijk hoe lang nog met deze laptop wil doen, kan ik je een upgrade naar SO-DIMM DDR3 16 GB RAM ook aanbevelen ;)
Goede tip, ik ben van plan er nog wel een tijdje mee te doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambello
De Crucial SSD zit erin en de laptop loopt als een tiet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdanny
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-07-2021
Ik heb de N751JK, hetzelfde dus maar dan 17 inch. Nieuw gekocht en na het uitpakken niet aangezet maar open geschroefd om een SSD erin te zetten. Sindsdien geen performance problemen.

Nog een paar eventuele tips:

Sinds een paar weken de upgrade naar 16GB gedaan, zat 1 latje van 8 in dus nu dual channel. Toch weer wat procenten sneller (kosten, net onder 40 Euro via Ebay incl verzenden).

Voor mijn laptop (kwam ik vorige maand achter) en ik heb net gekeken ook voor die van jou (van uitgaande dat je de N551JK exact zo hebt) is er een bios update. Eind juni jl. uitgekomen.

'Optimize system performance' Altijd goed
https://www.asus.com/Laptops/N551JK/HelpDesk_BIOS/

Deze optie, minst leuk, Met zo'n leeftijd is het ook tijd om hem toch helemaal open te schroeven, stofvrij te maken en koelpasta en pads te vervangen.

Als je hem toch gaat open schroeven scoor ook een 802.11AC wifi kaartje. Die kosten ook bijna niks. Het kaartje die er standaard in zat vond ik mwa. Plus de naam zegt het al, je kan dan ook 5GHZ netwerken connecten.

Veel plezier er nog mee. De mijne gaat ook nog lang niet weg.

[ Voor 12% gewijzigd door sdanny op 12-09-2019 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello

[Afbeelding]

Word nu wel geinteresseerd in de SO-DIMM DD3 RAM. Is het dus beter als ik mijn 8,00GB Dual-Channel DDR3 vervang door

[Afbeelding]

Wat is er specifiek aan SO-DIMM? Moet ik dan gewoon zoiets kopen?

pricewatch: Corsair Vengeance CMSX16GX3M2A1600C10

Kan ik ook kijken naar DDR3L of werkt dat niet/heeft dat geen voordelen vergeleken DDR3?

[ Voor 3% gewijzigd door brambello op 16-04-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
So-DIMM geeft aan dat het voor laptops / nuc / barebone pc's is.

Het verschil tussen DDR3 en DDR3L is het voltage waarop het geheugen z'n werk doet (1.5v tegen 1.35v voor de low power).
Hierdoor kan je een paar minuten lager met een acculading doen (mits de accu nog in goede conditie is)

Het test exemplaar van hardware.info is uitgevoerd met DDR3L latten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Heeft een RAM-upgrade naar 16 GB voor mij wel zin? Ga ik er veel van merken?

Huidige specs uit Speccy:

Type DDR3
Size 8192 MBytes
Channels # Dual
DRAM Frequency 798.1 MHz

Ik game ook weleens op deze PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Welke games en applicaties gebruik je?
(Daarnaast: Heb je veel tabs open in Firefox/Chrome/Edge) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
D_Jeff schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:19:
Welke games en applicaties gebruik je?
(Daarnaast: Heb je veel tabs open in Firefox/Chrome/Edge) ?
Age Of Empires II DE, maar als 4 uitkomt dan moet ik denk ik sowieso een nieuwe game PC.

Verder: Word, Excel, Citrix, inderdaad weleens veel tabs open, videospelers nog weleens zoals VLC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Dan kan het inderdaad nuttig zijn om naar 16 GB DDR3L te kijken, ja.
Alles dat Windows niet hoeft te "swappen" naar HDD (Winst in snelheid) / SSD (Winst in levensduur + klein beetje snelheid) is alleen maar beter.

Qua Browser: Als je meer dan 8 tot 16 tabs open hebt en een tab moet regelmatig herladen (zonder tabs te sluiten of de browser te sluiten), heb je daar je "sign" dat je laptop door de 8 GB RAM heen zit/zat.

Qua game: Het zou het verschil kunnen maken. Hoewel de grafisch chip eigen geheugen heeft (Nvidia), heeft de Intel chip dat niet en speelt -onzichtbaar- 'leentje buur' met Windows. (Kan tot 512MB oplopen)

Update: Als je deze ( pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16LS11/8 ) 2x besteld (is een enkele RAM lat), ben je nieuw voor 82 euro klaar.
Je kan eventueel ook in Vraag & Aanbod kijken om te zien of iemand het goedkoper aanbied.

[ Voor 19% gewijzigd door D_Jeff op 16-04-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Ik merk dat mijn huidige geheugengebruik soms wel de 95% haalt, en dan weer terugzakt naar 85%. Lijkt me reden genoeg om te upgraden he?

[ Voor 13% gewijzigd door brambello op 20-04-2020 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Hoeveel excusen wil je jezelf nog geven? :+

vort met die geit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Is besteld, ben benieuwd want vond de laptop laatste dagen opeens wat trager, weet ook niet waar dat aan ligt. Office opent slechter dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Met of zonder SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Met, Crucial MX500 1TB. Even aankijken hoe het loopt als ik de nieuwe RAM erin stop.
Pagina: 1