Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshti
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-07 16:21
Mijn vraag:
Ik ben me nu een aantal weken aan het oriënteren voor de aanschaf van een home cinema set. Momenteel maak ik gebruik van de Sony BDV-N5200W, maar sinds de upgrade naar een 4K TV heb ik ook een aparte 4K speler en word de Sony alleen nog gebruikt voor de audio. Een mooi momentje om de audio ook te upgraden dus.

Ik ben dan vooral op zoek naar een set met Dolby Atmos (Atmos speakers kunnen ook later nog toegevoegd worden) en DTS:X. Ik zie alleen door de bomen het bos niet helemaal meer. Ik twijfel of ik beter voor een kant en klare set kan gaan of beter voor een zelf samengestelde set. Gezien het kleine aantal kant en klare setjes ben ik gaan twijfelen of dat de juiste weg is. Ook komt de set momenteel nog in een kamer met puntdak te staan. Mijn budget ligt op om en na bij de €1000-1200.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Momenteel de Sony BDV-N5200W in gebruik.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Kant en klare setjes die ik gevonden:
Onkyo HT-S7805 (pricewatch: Onkyo HT-S7805)
Onkyo HT-S9800THX (pricewatch: Onkyo HT-S9800THX)

Zelf samengesteld vind ik wat lastiger, omdat ik er niet heel veel verstand van heb. Maar bijvoorbeeld iets als:
Yamaha NS-F51 (pricewatch: Yamaha NS-F51 (Zwart))
Yamaha NS-P350 (pricewatch: Yamaha NS-P350 (Zwart))
Ik zou dan alleen niet wat ik zou moeten zoeken qua subwoofer en versterker. Gezien het budget zou ik in dit geval dan ook later pas bijvoorbeeld een setje Teufel Reflekt of Klipsch R-41SA erbij kopen voor de Dolby Atmos.

Wat zouden jullie in dit geval doen? Een kant en klaar Onkyo (Volgens mij weinig anders beschikbaar?) setje aanschaffen of toch zelf samen stellen?

Alvast bedankt voor jullie feedback! :)

Beste antwoord (via Freshti op 26-01-2019 15:04)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:53
Freshti schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:11:
Ik twijfel of ik beter voor een kant en klare set kan gaan of beter voor een zelf samengestelde set.
Het antwoord hierop is altijd: zelf samenstellen*.

* De meeste kant-en-klaar setjes bestaan uit kleine speakertjes met een relatief grote subwoofer en een net-aan versterker. Er zijn tegenwoordig echter ook fatsoenlijke sets te koop waarbij de speakers wél een mooi formaat hebben en de eventuele sub óók niet slecht is. Veelal worden deze goede sets verkocht zonder receiver. Denk dan aan merken als Teufel en Dali.

Bij audio wordt altijd gegooid met cijfertjes. Vermogen en impedantie zijn de bekendste. Geldt voor zowel speakers als receiver/versterker, dus de automatische gedachte is dat die enigszins moeten matchen. FOUT. Je hoeft er niet op te letten. De waardes zijn altijd variabel en de manier waarop ze bepaald zijn is zelden duidelijk. Met andere woorden, die 100watt van de ene versterker/speaker is zelden gelijk aan de 100w van de andere versterker/speaker.

Er zijn van die goedkope sets die 1200w vermogen pretenderen te hebben, nou ik kan je vertellen dat dat gebakken lucht is. Bij die sets wordt het vermogen van alle speakers bij elkaar opgeteld, wat net zoiets betekent als dat 10 auto's op de snelweg samen 1200km/u rijden. 8)7

Het beste wat je kan doen is bedenken wat je precies wilt en gaan luisteren bij een audiozaak. Dus geen mediamarkt, maar hifiklubben, of een lokale audiowinkel. Aan de hand daarvan maak je de keuze of je de set langzaam gaat opbouwen (met telkens een nieuw budget voor weer een paar speakers) of toch alles in 1x koopt.

Voor €1200 is best wat te vinden. Enkele stelregels:
0. Blijf weg van merken als Bose, Harman Kardon, Panasonic, Sony, etc. Dat is niet de kwaliteit die je zoekt. Echte speakermerken zijn oa Dali, Dynaudio, Klipsch, B&W, KEF, Q-acoustic, etc. Receivermerken zijn oa Denon, Marantz, Yamaha, Onkyo.
1. Kies voor wat grotere speakers (4,5" of groter bijvoorbeeld) dit zijn boekenplank speakers of zuilspeakers
2. Kijk bij de receiver vooral naar aansluitingen en features zoals Spotify en atmos.
3. Kabels hoeven niet duur en dik te zijn. Procab is een voorbeeld van een betaalbaar merk. 2,5mm is dik zat in alle thuissituaties.
4. De subwoofer en center speaker doen (mijns inziens) meer voor de audiokwaliteit dan de overige speakers
5. Een goede subwoofer is groot, zwaar en relatief duur (denk >€400,-) en hoeft niet uit dezelfde serie/merk als de speakers te komen. BK is een goed en relatief goedkoop merk (enkel via Engelse fabrikant). SVS is wat duurder, maar eenvoudiger te verkrijgen. Diameter sub zou ik niet minder dan 10" aanraden. Let wel, de kwaliteit van het sub laag wordt vooral door de kamer en plaatsing bepaald, dit is de akoestiek. Een enkele sub heeft zo zijn grenzen die je met bouwkwaliteit (prijs) van de sub niet kunt doorbreken.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 25-01-2019 20:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• LA-384
Freshti schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:11:
Ik twijfel of ik beter voor een kant en klare set kan gaan of beter voor een zelf samengestelde set.
Het antwoord hierop is altijd: zelf samenstellen*.

* De meeste kant-en-klaar setjes bestaan uit kleine speakertjes met een relatief grote subwoofer en een net-aan versterker. Er zijn tegenwoordig echter ook fatsoenlijke sets te koop waarbij de speakers wél een mooi formaat hebben en de eventuele sub óók niet slecht is. Veelal worden deze goede sets verkocht zonder receiver. Denk dan aan merken als Teufel en Dali.

Bij audio wordt altijd gegooid met cijfertjes. Vermogen en impedantie zijn de bekendste. Geldt voor zowel speakers als receiver/versterker, dus de automatische gedachte is dat die enigszins moeten matchen. FOUT. Je hoeft er niet op te letten. De waardes zijn altijd variabel en de manier waarop ze bepaald zijn is zelden duidelijk. Met andere woorden, die 100watt van de ene versterker/speaker is zelden gelijk aan de 100w van de andere versterker/speaker.

Er zijn van die goedkope sets die 1200w vermogen pretenderen te hebben, nou ik kan je vertellen dat dat gebakken lucht is. Bij die sets wordt het vermogen van alle speakers bij elkaar opgeteld, wat net zoiets betekent als dat 10 auto's op de snelweg samen 1200km/u rijden. 8)7

Het beste wat je kan doen is bedenken wat je precies wilt en gaan luisteren bij een audiozaak. Dus geen mediamarkt, maar hifiklubben, of een lokale audiowinkel. Aan de hand daarvan maak je de keuze of je de set langzaam gaat opbouwen (met telkens een nieuw budget voor weer een paar speakers) of toch alles in 1x koopt.

Voor €1200 is best wat te vinden. Enkele stelregels:
0. Blijf weg van merken als Bose, Harman Kardon, Panasonic, Sony, etc. Dat is niet de kwaliteit die je zoekt. Echte speakermerken zijn oa Dali, Dynaudio, Klipsch, B&W, KEF, Q-acoustic, etc. Receivermerken zijn oa Denon, Marantz, Yamaha, Onkyo.
1. Kies voor wat grotere speakers (4,5" of groter bijvoorbeeld) dit zijn boekenplank speakers of zuilspeakers
2. Kijk bij de receiver vooral naar aansluitingen en features zoals Spotify en atmos.
3. Kabels hoeven niet duur en dik te zijn. Procab is een voorbeeld van een betaalbaar merk. 2,5mm is dik zat in alle thuissituaties.
4. De subwoofer en center speaker doen (mijns inziens) meer voor de audiokwaliteit dan de overige speakers
5. Een goede subwoofer is groot, zwaar en relatief duur (denk >€400,-) en hoeft niet uit dezelfde serie/merk als de speakers te komen. BK is een goed en relatief goedkoop merk (enkel via Engelse fabrikant). SVS is wat duurder, maar eenvoudiger te verkrijgen. Diameter sub zou ik niet minder dan 10" aanraden. Let wel, de kwaliteit van het sub laag wordt vooral door de kamer en plaatsing bepaald, dit is de akoestiek. Een enkele sub heeft zo zijn grenzen die je met bouwkwaliteit (prijs) van de sub niet kunt doorbreken.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 25-01-2019 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshti
Bedankt voor je enorm waardevolle reactie. :)

Ik heb net eens op de website van Hifiklubben gekeken en werd daar wel vrolijk van tot nu toe. Al even door hun assortiment gebladerd en wat blog posts van ze gelezen. Dali vind ik er wel erg interessant uitzien. Ik moet er natuurlijk nog wel een keer langsgaan, maar stiekem heb ik alvast een soort verlanglijstje opgesteld.

Het volgende is allemaal nog maar wat theoretisch, ik ga de 'set' die ik op het oog heb nog wel beluisteren bij hun.
Gezien het budget ga ik het toch maar langzaam opbouwen in plaats van alles in één koop te kopen, waarbij ik de subwoofer denk ik voor het laatst bewaar (of wacht op een mooie aanbieding) omdat dat de grootste uitgave word. Ook gezien de ruimte ga ik voor nu toch maar voor de wat grotere boekenplank speakers als front speakers en de kleinere boekenplank speakers als surround/achter speakers.

Het lijstje:
2x Dali Zensor 3 (front)
2x Dali Zensor Pico (surround)
1x Dali Zensor Vokal (center)
2x Dali Alteco C-1 (atmos)
Denon AVR-X1500H (receiver)

Subwoofer heb ik nog niet echt in beeld, die vind ik wel wat lastiger 'kiezen' vanaf een website.

Zou dit op het eerste gezicht een leuke start setje kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Dat is zeker een nette set. De Dali Zensor 3 is net wat groter dan de 1. Voor film is dat wel net even wat minder van belang, maar voor muziek is dat wel prettig. Weet wel dat de Zensor serie waarschijnlijk aan zijn eind is. Onlangs is de Oberon serie geïntroduceerd, welke naar alle waarschijnlijkheid de opvolger is. Dali heeft ook nog de iets goedkopere Spektor serie. Maar ga ook zeker naar andere merken luisteren. Veel merken/series hebben hun eigen eigenschappen.

Vergeet echter ook niet dat je boekenplank speakers wel ergens op moet zetten. Het hoeft niet perse op oorhoogte te staan, maar dicht in de buurt daarvan is wel wenselijk.

De subwoofer is altijd een gok denk ik. Omdat akoestiek zo bepalend is, zal de subwoofer nergens gelijk klinken aan thuis.

Ik heb zelf overigens mijn speakers en subs gekocht zonder beluisteren. Dat is ook een optie. Als je niet al te kritisch bent of geen vergelijkingsmateriaal hebt, kunnen je oren ook prima wennen aan een bepaald geluid. Zelf heb ik 2x zensor 5, 2x zensor 1, 1x dynaudio excite x24 en 2x BK xxls400. Ik heb de set ook langzaam opgebouwd. Eerst de zensor 1, daarna de zensor 5, toen de eerste sub, gevolgd door de center en als laatste de 2e sub. Telkens een opwaardering van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshti
Bedoel je daarmee dat de kans bestaat dat ik de (Zensor) set niet compleet kan maken en speakers uit een andere serie moet halen (niet goed voor de geluidsbeleving?)? Ik vind het wel wat nadelig dat Oberon zoveel duurder is dan Zensor. Besef me wel dat die serie een stuk nieuwer is, maar daarmee kruip je zonder sub zelfs al snel richting de €2000. De set gaat wel voornamelijk voor film gebruikt worden. Voor muziek heb ik een stereo setje op mijn PC aangesloten.

Ik ga zeker nog wat andere merken checken. Klipsch bijvoorbeeld, alleen het design daarvan ben ik al verliefd op. Alleen moet ik het daarbij waarschijnlijk al wat meer van de acties of de gelukkige Marktplaats aanbiedingen gaan hebben. Klipsch RP-150M of R-41M of wellicht een tweedehands zuil als front lijkt me ook wel erg gaaf.

Maar dan word ik toch nog wat twijfelachtig over de versterker. Zou een Denon AVR-X1500H dit alles moeten kunnen trekken als ik een beetje in deze range blijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:51
Ik ben zelf van een JVC all in one 6.1 set gegaan naar een Marantz versterker (laag model voor het vak waar hij in kwam) en een 5.0 set Boston acoustics A23 met een A223C center 2e hands hier op tweakers gehaald. De sub was er iig niet bij, maar daar hadden we toen toch geen plek meer voor. Uiteindelijk komt er weer eentje terug, maar het ging erom dat de WAF ook goed was. Niet te groot dus voor hier.
Ikzelf wilde iig wel muziek kunnen luisteren uit normale speakers tegenover melkpakjes.

Heb zelf niet geluisterd in de winkels, maar zou het je wel aanraden om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshti
Weer even een dagje (internet) research gedaan en het valt me eigen nog mee hoe duur Klipsch is. Voor de volgende set zou ik zelfs maar net boven de prijs van de lijst met Dali Zensors komen:

2x Klipsch R-51M (front)
2x Klipsch R-41M (Surround/achter)
Klipsch R-52C (center)
2x Klipsch R-41SA (Atmos)

Qua versterker zit ik nu ook naar de X1400H te kijken in plaats van de X1500H. Het enige verschil wat ik in de specificaties zo zie is dat de 1400 geen bi-wiring heeft, maar dat heb ik ook niet nodig.

Ik ga met al deze nieuwe wijsheid zeker eens luisteren in de winkel. Ben nu vooral heel erg benieuwd naar de Klipsch speakers. Vanaf het eerste moment dat ik hun speakers zag ben ik een fan van het visuele design.

Enorm bedankt voor de reacties. Ik ben nu nog enthousiaster over het upgraden dan dat ik al was toen ik de Onkyo setjes zag. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Qua receiver wil ik je nog dit meegeven:

Ga voor de goedkoopste receiver die aan al je wensen voldoet.
Kijk eens in de pricewatch en filter dan op de belangrijk opties.
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)
Als toevoeging op wat LA-384 in "Homecinema set aanschaffen" hier zegt:

Toevoeging aan genoemde speakermerken: bijv. Focal, Boston Acoustics, Monitor Audio, etc
Toevoeging aan genoemde receivermerken: Sony + Pioneer (wel Sony voor receivers dus)
V.w.b. subwoofers kun je kijken naar: BK, SVS, Rel, Velodyne

[ Voor 10% gewijzigd door Jorgen op 26-01-2019 16:54 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Freshti schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:47:
Bedoel je daarmee dat de kans bestaat dat ik de (Zensor) set niet compleet kan maken en speakers uit een andere serie moet halen (niet goed voor de geluidsbeleving?)?
Die kans bestaat ja. Maar goed, de Oberon is al weer even op de markt en het lijkt nog niet dat de webshops door hun voorraad Zensor speakers zijn. Het beste zou je dit in de winkel kunnen vragen. Het kan namelijk ook zijn dat Dali de Zensor nog even als tussenmodel houdt tussen de Spektor en Oberon in.
Ik vind het wel wat nadelig dat Oberon zoveel duurder is dan Zensor.
Vergeet niet dat de Zensor echt flink in prijs gedaald is (-25%). De standaardprijs van de Zensor 3 is lang €209,- geweest. Die van de Zensor 1 is lang €149,- geweest.
Maar dan word ik toch nog wat twijfelachtig over de versterker. Zou een Denon AVR-X1500H dit alles moeten kunnen trekken als ik een beetje in deze range blijf?
Zonder problemen. Er is veel discussie gevoerd over hoorbare verschillen tussen versterkers, maar het is nooit bewezen met blinde tests (die wijzen uit dat er geen verschil is). Als je nagaat dat speakers bij normaal gebruik ergens tussen 0,01 en 1 watt vragen van de versterker, is het waarschijnlijk dat het beschikbare vermogen geen issue zou moeten zijn. Op bioscoopvolume is dat een ander verhaal.
Qua versterker zit ik nu ook naar de X1400H te kijken in plaats van de X1500H. Het enige verschil wat ik in de specificaties zo zie is dat de 1400 geen bi-wiring heeft, maar dat heb ik ook niet nodig.
Hecht niet teveel waarde aan de specs die in de pricewatch genoemd worden. Iedereen kan aanpassingen maken en de juistheid wordt naar mijn idee niet gecontroleerd. Het meest complete overzicht vind je op de Denon website zelf. Bij het kopje "specificaties" kun je 3 modellen met elkaar vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:07
[quote]Jorgen schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:50:
Qua receiver wil ik je nog dit meegeven:

Ga voor de goedkoopste receiver die aan al je wensen voldoet.
Kijk eens in de pricewatch en filter dan op de belangrijk opties.

https://www.coolblue.nl/p...nkyo-tx-nr676e-zwart.html Is een actie. mooie prijs en in MIJN ogen geen slechte receiver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshti
Vanmiddag een Klipsch speaker beluisterd. Helaas niet degene die ik wou, maar een oudere versie R-15M in plaats van de R-51M. Vond er een erg mooi geluid uitkomen, dus heb maar besloten om de gok te nemen en een bestelling te plaatsen. In de winkel gaven ze ook aan dat ik het eerst thuis rustig uit kan proberen, mocht het niet bevallen kan ik het nog altijd terug sturen.

Het opbouwen is dus begonnen. :*)

Voor nu het volgende besteld:
2x Klipsch R-51M (front)
2x Klipsch R-41M (surround/back)
1x Denon AVR-X1500H

Bij die Denon was er nu een actie waaarbij je €20 cash back krijgt wanneer je een review plaatst, waardoor deze in principe op dezelfde prijs als de 1400 komt.

Nu verder sparen in de volgende volgorde: Center > Atmos > Subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-05 11:10
Hoi

Losse componenten altijd beter dan zo'n homecinema set.

Misschien is dit iets
https://www.teufelaudio.n...017-p19032.html?var=19035
Deze set kun je na een paar weken kosteloos terugsturen. Teufel staat goed bekend.

Deze receiver
Denon AVR-X2400H 399 euro.

Zelf zou ik niet teveel geld uitgeven aan kabel, denk dat je dat verschil niet echt gaat horen.
Pagina: 1