Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

USB-C hubs en converters ook gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rinkuyuu
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 13-02 02:27
Hi!

Ik heb zojuist een Surface GO aangeschaft, en heb een paar vraagjes over USB C accessoires.

Zoals iedereen ondertussen waarschijnlijk wel weet, kunnen goedkope/slechte kwaliteit USB C
kabels ervoor zorgen dat je gadget te veel stroom probeert te trekken, en zichzelf frituurt.
Ik heb hier een hoop over rondgezocht, en zelf gebruik ik alleen nog maar laadkabels van goede, bekende merken zoals Anker, Belkin etc.

Echter, nu ik graag wat meer wil kunnen aansluiten op mijn Surface met maar 1 USB C aansluiting, vroeg ik me af of hetzelfde geld voor hubs (USB C > Meerdere USB A poorten) of kleine convertertjes van USB C> USB A. Echter heb ik online niets gevonden over het eventuele gevaar van dit soort hubs, maar gaat het vooral om de laadkabels, van wat ik begrijp. Zou ik bij wijze van spreken een USB C > A convertertje uit china kunnen laten komen voor 2 euro, daar een usb dongle voor een muis in kunnen stoppen, en dat zonder gevaar?

TL;DR; Kan ik een USB-C > USB-A convertertje van 2 euro uit china veilig gebruiken voor een usb flashdrive, of moet ik hier alsnog oppassen met USB C, ookal gaat het niet om de voedingskabel van het apparaat?

Beste antwoord (via Rinkuyuu op 30-01-2019 22:47)

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:26
Ik zou die van 2 euro overslaan. Maar bekende merken als blitzwolf, anker, ugreen gebruik ik zelf wel. Die hebben voor een paar euro meer dan de meukmerken.

@XiaomiGlobal je hoeft niet overal te reageren. Ik heb begrip voor je situatie, maar nu doe je gewoon dom. Helemaal aangezien er best veel stroom over usb c kan gaan

Catch22 wijzigde deze reactie 26-01-2019 21:17 (35%)

R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

Alle reacties

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 11:49
Ah deze discussie weer: hoevaak heb je al gehoord dat dit soort kabels brand veroorzaakt hebben ? Ze zijn welgeteld op een hand te tellen, want iedere keer is het weer groot nieuws. ( Ja het blijken dan inderdaad imitatie laders te zijn ).

Ik heb vroeger altijd van die converters op eBay besteld: meestal dan USB Micro naar USB normaal. Nooit problemen mee gehad: hebben altijd gewoon prima gewerkt. Maar ik koop op AliExpress al gauw enkel bij top brands, en niet zomaar van een of andere vage verkoper.

Maar in deze discussie heb je twee kampen: mensen die een paar keer een verontrustende artikel over USB kabels uit China gelezen hebben. Waarna ze alle USB kabels over een kam scheren, want het moet wel allemaal slecht zijn.

En mensen die er geen f*ck omgeven en lekker doen wat ze zelf willen: dus gewoon die dingen bestellen >:)

XiaomiGlobal wijzigde deze reactie 25-01-2019 18:45 (3%)

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Nu online

rens-br

Moderator Mobile & IN
@Rinkuyuu aangezien dit over accessoires gaat, geef ik het topic even een schopje richting WAO.

• winnie
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 06:11

winnie

de poes...

Even een gebruikerservaring en een mening:
Ik heb uit china een usb-c dock (-> USB-C, HDMI en USB-A) gekocht. Werkt prima. Ik heb USB-C kabels uit China, werken ook prima. Wat ik niet doe, is laders (USB-A of USB-C) uit China halen. Kabels zullen in de praktijk hoogstens te veel weerstand geven bij het opladen. Dat is een probleem voor de lader, niet voor het op te laden apparaat. Dat laatste krijgt wat minder A/h, dat is geen ramp. Die lader is CEE goedgekeurd (want in Nederland gekocht) en ik verwacht er dus van dat die mijn huis niet laat afbranden.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ah, je hebt een donglebook gekocht ;)
Wat ik in jouw geval zou doen: gewoon een USB-C dock kopen met van die displaylink drivers. Heeft zijn eigen voeding, zit garantie op enzo, werkt gegarandeerd. En wil je er een keer een laptop aanhangen kan dat ook prima.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Catch22
Ik zou die van 2 euro overslaan. Maar bekende merken als blitzwolf, anker, ugreen gebruik ik zelf wel. Die hebben voor een paar euro meer dan de meukmerken.

@XiaomiGlobal je hoeft niet overal te reageren. Ik heb begrip voor je situatie, maar nu doe je gewoon dom. Helemaal aangezien er best veel stroom over usb c kan gaan

Catch22 wijzigde deze reactie 26-01-2019 21:17 (35%)

• Rinkuyuu
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 13-02 02:27
Dank voor de reacties allen!

Als ik het zo zie is er niet echt wat bekend over problemen met hubs en converters, dus ik denk dat
ik ervoor ga een convertertje van Blitzwolf of Ugreen te bestellen.

Heb nog geen andere apparaten (naast de Nintendo Switch) met USB C, dus ik wacht even met een complete dock met displaylink etc.

Ik wist absoluut dat het er aan ging komen met de Surface, maar het is toch wel even wennen zo; niet zomaar elke normale usb stick in je
device kunnen proppen!

• Catch22
Rinkuyuu schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 22:47:
Dank voor de reacties allen!

Als ik het zo zie is er niet echt wat bekend over problemen met hubs en converters, dus ik denk dat
ik ervoor ga een convertertje van Blitzwolf of Ugreen te bestellen.

Heb nog geen andere apparaten (naast de Nintendo Switch) met USB C, dus ik wacht even met een complete dock met displaylink etc.

Ik wist absoluut dat het er aan ging komen met de Surface, maar het is toch wel even wennen zo; niet zomaar elke normale usb stick in je
device kunnen proppen!
De USB standaarden zijn echt een zooitje... Dat hadden ze wel handiger kunnen aanpakken. Als je een type c stekker hebt, dan kan er van alles overheen gaan. Je moet dus even goed uitzoeken wat je nodig hebt voor je iets koopt helaas.

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True