Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:20
deze week offertes op laten maken voor wat panelen. Door de hoeveelheid leveranciers is het lastig om te zien welke nu de 'betere' installateurs zijn, maar uiteidelijk toch een paar bedrijven aangeschreven.

Situatie: dak op westen, 45' , schoorsteen links en rechts en een afvoerpijp van de badkamer rechtsonder. Mede hierdoor komt elk bedrijf aan met optimizers. Er is plaats voor 12 panelen, doch een enkel bedrijf plaatst er 13, dat kan maar dan is het geheel niet meer symmetrisch.. (West-Oost leggen is door dakramen aan de oost-zijde niet echt een optie)

Opvallend is dat de bedrijven min of meer dezelfde prijzen hebben.

Installeren laat ik doen, zelf doen is goedkoper maar vind ik geen optie.

Doch graag jullie licht hierover:

aanbieder 1
aantal panelen 12
type AEG monokristallijn 300 Wp
omvormer Solaredge 3000H
optimizers ja
totaal vermogen 3600Wp
geschat vermogen 2894Wp
totaal inclusief BTW 5626,5
Totaal na BTW teruggave 4730
Euro/Wp (incl) 1,56
Euro/Wp (Excl) 1,31

Aanbieder 2
aantal panelen 13
type TrinaSolar All blackk 300Wp
omvormer SolarEdge SE3680 HD Wave
optimizers ja
totaal vermogen 3900Wp
geschat vermogen 3132Wp
totaal inclusief BTW 5564,79
Totaal na BTW teruggave 4679
Euro/Wp (incl) 1,43
Euro/Wp (Excl) 1,20

Aanbieder 3
aantal panelen 12
type Hanwha Q-Cells Q. Peak Mono PERC half-cell all black 315 Wp
omvormer SolarEdge HD-Wave 3500
optimizers ja
totaal vermogen 3780Wp
geschat vermogen 2980Wp
totaal inclusief BTW 5.437,74
Totaal na BTW teruggave 4.494,00
Euro/Wp (incl) 1,44
Euro/Wp (Excl) 1,19

Aanbieder 4
aantal panelen 12
type Suntech HyPro 305 WP ALL BLACK
omvormer SolarEdge SE3000-ER-01
optimizers ja
totaal vermogen 3660Wp
geschat vermogen 2892Wp
totaal inclusief BTW 5716,31
Totaal na BTW teruggave 4724,22
Euro/Wp (incl) 1,56
Euro/Wp (Excl) 1,29

Vooralsnog neig ik naar aanbieder 2 en 3, meer opbrengst voor minder geld. Maar goed, dat is eeen onderbuikgevoel.

Hi Ha Hopjesvla

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
grappig dat heel installerend nederland over gaat op solaredge, terwijl er alternatieven zijn die minder duur zijn. Mocht ik hier uit moeten kiezen dan werd het nummer 3.
Als ik zelf mocht shoppen combineerde ik standaard mono 315 12x met tigo en stringomvormer. Inclusief montage te realiseren voor rond de 3300 euro ex gok ik zo.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
4x hetzelfde.
Wat verwacht je eigenlijk door dit te posten?

Begin eens met wat fotos en google maps foto eventueel. Dakpannen tellen en 1 opmeten.
En dakramen kan je verwijderen of omheen leggen.
Afvoerpijp badkamer kan met een verlaagde ventilatiepan.

Verder heeft het weinig zin om hier advies op te geven...

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-01-2019 16:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Hopjesvla79
Wat ik hoopte is advies over de offertes, ik ben geen expert nl. Vooral omdat het 4* dezelfde prijs is, waar zitten de verschillen in de panelen qua kwaliteit?

Dakramen kunnen idd weg, maar dat is geen optie en zitten aan de andere kant van het dak waar geen panelen komen. Die pijp zou kunnen maar als het niet hoeft, hoeft het niet. Voor de rest is de westzijde gewoon een pannendak. 6 meter breed bij 5,45 hoog.
Zal later nog even een foto posten.

[ Voor 11% gewijzigd door Hopjesvla79 op 25-01-2019 17:37 ]

Hi Ha Hopjesvla

• Hopjesvla79
knip

Overzicht en een voorbeeld van een legplan van 13 panelen. Dat laatste zal het hem niet gaan worden, zo goed als zeker gaan we voor 12 panelen. Alleen nog de keuze maken tussen welke.

Hi Ha Hopjesvla

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:02

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Lardman schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:28:
grappig dat heel installerend nederland over gaat op solaredge, terwijl er alternatieven zijn die minder duur zijn. Mocht ik hier uit moeten kiezen dan werd het nummer 3.
Als ik zelf mocht shoppen combineerde ik standaard mono 315 12x met tigo en stringomvormer. Inclusief montage te realiseren voor rond de 3300 euro ex gok ik zo.
Heb je een link?
Best goedkoop.

Maar waarom zou solar edge hier geen goede optie zijn? Toch wat schaduw en het is een goed systeem. Dat het iets duurder is dan een string omvormer met Tigo’s is toch ook niet erg?
Ik denk niet dat 4 offertes representatief zijn voor heel Nederland.
Qua monitoring zijn Tigo’S net als Solar Edge per stuk in een portal te volgen?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:57

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Hopjesvla79 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:03:
[Afbeelding: knip]

Overzicht en een voorbeeld van een legplan van 13 panelen. Dat laatste zal het hem niet gaan worden, zo goed als zeker gaan we voor 12 panelen. Alleen nog de keuze maken tussen welke.
Volgens mij zie ik ook nog ruimte voor een veertiende paneel, waarom geen veertien :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• AUijtdehaag
  • Niet online
15 kan ook nog
https://www.groene-energi...keventilatiekap-rood.html

En op de andere kant ook 6 of 9 onder de dakramen.
Hele dag opwek..

En je kan ook eens kijken naar een SMA met deze panelen ofzo.
Eventueel aangevuld met 1x tigo duo onder de schoorsteen.

Of doe eens gek en plaats 2x 1 mtr panelen.
https://www.sun-solar.nl/...n-e198-incl-btw-sunsolar/
Het is maar een rijtjes huis, dus van de kant afblijven hoeft niet.

[ Voor 85% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-01-2019 20:41 ]

• Hopjesvla79
De keuze voor 13 is mij ook niet echt duidelijk, 12,14 of idd de optie voor 15 had ik ook wat logischer gevonden.

De optie om de ventilatiepijp weg te werken is wellicht nog een goede. Doch vooralsnog heeft 12 voor het moment de voorkeur. Meer bijleggen kan dan eventueel nog later. Natuurlijk nu zou beter zijn maar er is ook nog een keuken welke verbouwd moet worden dit jaar.

Ik ga bij optie 2 nog eens een offerte op laten stellen voor 12. Maar qua prijzen ontloopt het zich niet echt. Aanbieders zijn de grotere maar ook wat meer lokale aanbieders, dus ben verrast dat ze allemaal min of meer dezelfde prijzen hanteren.

Is er überhaupt nog wat aan te merken op de merken panelen qua kwaliteit? Volgens mij allemaal gerenommeerde merken, toch?

Hi Ha Hopjesvla

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik begrijp niet, waarom je dan voor solaredge kiest?

Meer panelen leveren meer opwek op, dan een solaredge optimizer kan beperken aan schaduw.

Dus laat die optimizers voor wat het is en kies een normale string omvormer, en wel je dak vol, voor hetzelfde geld (ik zou het uit moeten rekenen, dus pin me er niet op vast)

De schaduw van de schoorsteen, heb je -op het moment- dat de zon er toch niet goed op staat.
Het verlies is dus al minimaal, en kan prima met optitrac of een enkele tigo opgelost worden.
Onzin om heel je dak vol te gooien met SE optimizers. (wel leuk om te zien welke optimizer stuk is bij problemen)

Begrijp me niet verkeerd. Als Solaredge je ding is, prima. Lekker doen.
Maar kijk eens verder... (dan wat er wordt opgedrongen)

Je wilt toch maximale opbrengst uit je panelen trekken en spreiding van opwek (=meer direkt verbruik), voor zo weinig mogelijk kosten?
Dat zie ik niet terug in je verhaal.

*Geloof me, binnen een jaar ligt het vol, zowel oost als west, tegen 2x de installatiekosten, als je het niet meteen goed doet.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-01-2019 08:09 ]

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:02

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

AUijtdehaag schreef op zondag 27 januari 2019 @ 07:52:
Ik begrijp niet, waarom je dan voor solaredge kiest?

Meer panelen leveren meer opwek op, dan een solaredge optimizer kan beperken aan schaduw.

Dus laat die optimizers voor wat het is en kies een normale string omvormer, en wel je dak vol, voor hetzelfde geld (ik zou het uit moeten rekenen, dus pin me er niet op vast)

De schaduw van de schoorsteen, heb je -op het moment- dat de zon er toch niet goed op staat.
Het verlies is dus al minimaal, en kan prima met optitrac of een enkele tigo opgelost worden.
Onzin om heel je dak vol te gooien met SE optimizers. (wel leuk om te zien welke optimizer stuk is bij problemen)

Begrijp me niet verkeerd. Als Solaredge je ding is, prima. Lekker doen.
Maar kijk eens verder... (dan wat er wordt opgedrongen)

Je wilt toch maximale opbrengst uit je panelen trekken en spreiding van opwek (=meer direkt verbruik), voor zo weinig mogelijk kosten?
Dat zie ik niet terug in je verhaal.

*Geloof me, binnen een jaar ligt het vol, zowel oost als west, tegen 2x de installatiekosten, als je het niet meteen goed doet.
Ik zou als ik het schaduw traject zo bekijk wel iets meer dan 1 tigo doen.
De hele ochtend en middag zie je die schaduw over het westdak. De bovenste rij en daaronder de helft. Dan is tigo opeens niet zoveel goedkoper meer.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je ziet schaduw in de foto, maar opbrengst is al laag vanwege de ongunstige Instralingshoek met de zon.
Doordat de panelen in landscape liggen, werken de diodes in de panelen ook mee, op het moment dat de zon over het dak komt.

Die 600 euro aan optimizers kan je beter in 6 extra panelen stoppen aan de oost kant.
Levert meer op.

Maar een goed advies geven is ook hier praktisch onmogelijk.
De andere kant gaat volgelegd worden, dat is iets wat zeker is. (iets met verslaving)
Is dat met 6 panelen of met 3 ? Wat is de vrije ruimte daar?
Allemaal van invloed op de keuze van nu, qua panelen en omvormer, ook al zou dat toekomstmuziek zijn.

@Hopjesvla79
Ik vraag me af, of die aanbieders het daar met je over gehad hebben? Maw een goed advies gegeven ipv ik-wil-zonnepanelen-op-die-kant advies?

[ Voor 104% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-01-2019 12:13 ]

• Hopjesvla79
Tja goed advies..zoals eerder gezegd ben ik hierin een complete noob dus heb gewoon offertes aangevraagd zonder een voorkeur voor het een of ander aan te geven. Juist ook om te kijken waar iedereen dus mee aan komt ztten (dat is inmiddels wel duidelijk) Ik begrijp dus dat de optimizer optie te bediscussiëren Is (maar kan ook de keuze van de leveranciers begrijpen, enerzijds pure winst, anderzijds wellicht indekken tegen lage opbrengst(?)).Met de optie om ook Oost te leggen is nog niemand gekomen, wat natuurlijk niet wil zeggen dat dat geen optie Is. Mocht er iemand nog een adresje hebben van een leverancier die dus wel in deze mate met je meedenkt dan hoor ik dat ook graag.

Stel ik ga nu voor een van de voorgestelde offertes en laat ze inderdaad alleen West leggen. Ga ik nog problemen krijgen wanneer ik er later Oost ook nog erbij wil met de omvormer?

Hi Ha Hopjesvla

• AUijtdehaag
  • Niet online
Maar waar ligt nu je voorkeur dan?

Solaredge of mag het ook wat anders zijn?

Zonnekompas utrecht of sun-solar oss zijn wat "vrij-denkender"
Maar hoe dan ook, zal je er zelf ook mee moeten komen. (ook al vind je jezelf noob)

Edit: waar is @migjes met zijn oost/west plaatjes? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-01-2019 13:16 ]

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
Het geldt altijd, verdiep je zelf ook (enigszins) voordat je facturen gaat vragen. Want in vrijwel alle gevallen zal een ander altijd meer het beste met zichzelf voor hebben dan met jou.

In het geval van PV-installaties. De installateur heeft liever Solar Edge, omdat hij zelf tijdens installatie en later tijdens onderhoud zelf veel sneller kan werken.
Daarnaast zit er meer marge op duurdere systemen en kan de installateur over een paar jaar nog een simpele maar goedverdienende klus doen door een aantal optimizers te vervangen...

Vraag een factuur voor wat jij wilt. Het advies van @AUijtdehaag is correct. Vol leggen levert meer op en Solar Edge toevoegen kost nu meer geld en verdien je niet of nauwelijks terug. Niet dat het een slecht product is. Je doet het echter alleen voor de per paneel monitoring. Dat is twee dagen leuk, voor de rest kijk je vooral naar de totale opgewekte energie.

Vraag dus elke installateur of ze specifiek voor een (goede kwaliteit) string-omvormer en vol dak willen kijken wat ze kunnen doen. Dan hebben zij ook meteen door dat ze met een 'expert' te maken hebben.

Je kunt bij een stringomvormer aan de spanning (en stroomsterkte) goed zien of alle panelen goed werken. Gaat er iets mis, dan is het aan de installateur om op het dak elk paneel te testen.

[ Voor 7% gewijzigd door Playa del C. op 27-01-2019 13:18 ]

• Hopjesvla79
Wat mij betreft maakt het niet uit wat er ligt, als het maar goed is, ik heb daar voor de rest geen voorkeur in.

Even los van de SE discussie etc. Zijn er nog opmerkelijke kwaliteitsverschillen tussen de aangeboden panelen?

Hi Ha Hopjesvla

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Hopjesvla79 , @AUijtdehaag
ga lekker voor oost-west.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
kun je met een vrij kleine omvormer veel Wp ophangen.
(dit was 5,6kWp op een 3,3kW omvormer. ;) )

(migjes gaat nu verder liggen snotteren op de bank, lekker verkouden.)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 27-01-2019 15:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
Hopjesvla79 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:32:
Wat mij betreft maakt het niet uit wat er ligt, als het maar goed is, ik heb daar voor de rest geen voorkeur in.

Even los van de SE discussie etc. Zijn er nog opmerkelijke kwaliteitsverschillen tussen de aangeboden panelen?
Meestal worden er grote partijen goedkope panelen ingekocht door installateurs, zodat ze een lage prijs kunnen bieden en/of meer winst kunnen pakken. Ze werken prima, maar je kunt overwegen om zelf te zoeken. Gevaar is dat je al snel bij te dure panelen uitkomt.

Het is wel moeilijk advies geven als het jou allemaal niks uitmaakt verder. Wel of geen SolarEdge is een verschil van ~duizend euro en een jaar of twee extra terugverdientijd. Het wordt je afgeraden hier, maar maak in ieder geval zelf de beslissing over wat je wil. Als je heel graag per paneel wil kijken wat de opbrengst is of andere doorslaggevende argumenten hebt, prima, dan is SE goed voor jou.

De goede adviezen zijn al gegeven. Zoek zelf goede panelen uit of vraag een installateur specifiek om met kwaliteitspanelen te komen.
Nog een algemene tip, all-black is puur voor de looks, want het presteert minder en is duurder.

Zelf heb ik voor dezelfde prijs een paar maand terug 4800 Wp geïnstalleerd... in die zin vind ik het al slechte deals, immers kom jij rond de 3600 Wp uit. Ik heb goede panelen, geen Solar Edge. En ga dus al 25% meer produceren in vergelijking met de aanbiedingen die jij hebt. Daar kan geen SolarEdge tegen optimaliseren.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
ApC_IcE schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:13:
[...]

Heb je een link?
Best goedkoop.
Gewoon bij Zonnekompas

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Pagina: 1