Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond767
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-05-2024
Hallo,
Ik ben 17 en heb nu 2 bijbanen waarbij ik samen ruim onder de 6500 euro pj verdien en dus geen loonheffing hoef te betalen.
Nu kan ik nergens een duidelijk antwoord vinden of je bij 2 banen loonheffingskorting kan hebben omdat ik toch niet genoeg verdien om belasting te betalen, alleen moet ik nu wel een jaar wachten op de 40% van baan 2, zelfs de belastingdienst medewerker aan de telefoon wist het niet 100% zeker.

Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met mijn situatie en of die aan het einde van het jaar extra moest betalen of niet.

Alvast bedankt. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:07
Als je twee keer loonheffingskorting heb moet je extra betalen aan het einde van het jaar.
Als je één keer loonheffingskorting heb krijg je geld terug aan het einde van het jaar.

https://www.belastingdien...et-de-loonheffingskorting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 23:03
Volgens de belastingdienst:
Werk je tegelijkertijd bij meer dan 1 werkgever? Of heb je een uitkering en tegelijkertijd een baan? Vraag dan bij 1 werkgever de loonheffingskorting aan. Als je bij iedere werkgever loonheffingskorting aanvraagt, krijg je namelijk te veel korting op je belasting. Je moet dan waarschijnlijk achteraf belasting aan ons betalen.
Lijkt dus wel te kunnen, maar mogelijk niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je kan een voorlopige aangifte indienen als je denkt recht op geld te hebben en dit eerder wil hebben.

https://www.belastingdien...anslag/voorlopige-aanslag

[ Voor 30% gewijzigd door Cheesy op 25-01-2019 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond767
Bazvv schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:41:
Als je twee keer loonheffingskorting heb moet je extra betalen aan het einde van het jaar.
Als je één keer loonheffingskorting heb krijg je geld terug aan het einde van het jaar.

https://www.belastingdien...et-de-loonheffingskorting
Ik denk dus dat dit alleen geld voor mensen die jaarlijks meer dan 6500 verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond767
Cheesy schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:43:
Je kan een voorlopige aangifte indienen als je denkt recht op geld te hebben en dit eerder wil hebben.

https://www.belastingdien...anslag/voorlopige-aanslag
Ook als het baantje flexibel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-09 21:35
Raymond767 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:43:
[...]

Ook als het baantje flexibel is?
Ja, maar dan moet je gaan schatten (voorlopige aanslag is sowieso altijd een schatting).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Kan prima. Alleen zorgen dat je tzt voldoende geld hebt als je toch moet betalen omdat je meer hebt verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 12:04
Raymond767 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:43:
[...]

Ik denk dus dat dit alleen geld voor mensen die jaarlijks meer dan 6500 verdienen.
Waar lees je dat van die ondergrens? Ik zie het niet staan in de linkjes.

En @ flexibel bijbaantje: daarom is het dus handig om het op 1 bijbaan toe te passen: dan valt de verrekening achteraf tenminste niet in je 'nadeel' uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond767
Rukapul schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:46:
Kan prima. Alleen zorgen dat je tzt voldoende geld hebt als je toch moet betalen omdat je meer hebt verdiend.
Dus je zegt zolang ik de 6500 niet aanraak(ik raak nog geen 3000 aan)
,het dus prima kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Art. 23 lid 1 LB64:
Indien de werknemer over loontijdvakken die geheel of gedeeltelijk samenvallen loon geniet uit meer dan een dienstbetrekking of vroegere dienstbetrekking dan wel van meer dan een inhoudingsplichtige en dit loon voor de berekening van de belasting niet wordt samengevoegd, kan de werknemer de heffingskorting voor de loonbelasting slechts in een dienstbetrekking dan wel tegenover een inhoudingsplichtige geldend maken.
Artikel 67f AWR:
Indien het aan opzet of grove schuld van de belastingplichtige of de inhoudingsplichtige is te wijten dat belasting welke op aangifte moet worden voldaan of afgedragen niet, gedeeltelijk niet, dan wel niet binnen de in de belastingwet gestelde termijn is betaald, vormt dit een vergrijp ter zake waarvan de inspecteur hem een bestuurlijke boete kan opleggen van ten hoogste 100 percent van de in het tweede lid omschreven grondslag voor de boete.
Je loopt dus het risico op een boete, omdat één werkgever te weinig loonbelasting afdraagt. Zie ook https://nos.nl/op3/artike...ngskorting-aanvraagt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 20:38

Rmg

GlowMouse schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:00:
Art. 23 lid 1 LB64:

[...]

Artikel 67f AWR:

[...]

Je loopt dus het risico op een boete, omdat één werkgever te weinig loonbelasting afdraagt. Zie ook https://nos.nl/op3/artike...ngskorting-aanvraagt.html
Indien het aan opzet of grove schuld van de belastingplichtige of de inhoudingsplichtige is te wijten dat belasting welke op aangifte moet worden voldaan of afgedragen niet, gedeeltelijk niet, dan wel niet binnen de in de belastingwet gestelde termijn is betaald,
Hier klinkt wel een beetje uit dat als er bij de aangifte uitkomt dat je nog moet afdragen en je betaalt het hele bedrag op tijd er eigenlijk niet een reden is om een boete te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GlowMouse schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:00:
Art. 23 lid 1 LB64:

[...]

Artikel 67f AWR:

[...]

De werkgever is belastingplichtige in de LB, niet de OP ;) Verder is er, als hij zo weinig verdient, geen af te dragen loonheffing. De boete is dus (ten hoogste) 100% van EUR 0.

Oftewel: Nee het mag niet. Het kan in zo'n geval alleen geen kwaad als je het wel doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:12:
[...]

De werkgever is belastingplichtige in de LB, niet de OP ;)
Het lijkt erop dat je geen idee hebt wat de begrippen 'belastingplichtige' en 'inhoudingsplichtige' betekenen. OP is belastingplichtige voor de LB (zie art. 1 van die wet).
Verder is er, als hij zo weinig verdient, geen af te dragen loonheffing. De boete is dus (ten hoogste) 100% van EUR 0.
Één van de twee werkgevers moet weldegelijk loonheffing afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond767
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:12:
[...]

De werkgever is belastingplichtige in de LB, niet de OP ;) Verder is er, als hij zo weinig verdient, geen af te dragen loonheffing. De boete is dus (ten hoogste) 100% van EUR 0.

Oftewel: Nee het mag niet. Het kan in zo'n geval alleen geen kwaad als je het wel doet.
Zou het kunnen dat ik dus wel belasting moet afdragen maar ook korting krijg, wat de afgedragen belasting weer op 0 zet, maar waar wel een boete kan krijgen over de ''afgedragen belasting''?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Gewoon niet zo moeilijk doen en bij 1 werkgever de heffingskorting toepassen. Dan vergeet je dat je nog recht hebt op dat geld en als je dan gaat terugvragen in het voorjaar heb je een leuk kadootje in Juli op je rekening van de Belastingdienst. Zie het als extra vakantiegeld.

I have stability. The ability to stab.

Pagina: 1