Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-08 07:37
Goedemiddag,

Ik heb uit mijn oude pc mijn harddisk gehaald en de belangrijke bestanden hierop via een docking station naar mijn nieuwe pc gekopieerd.

Dat is allemaal perfect gegaan, de harddisk doet het prima in het docking station.

Het enige is, dat ik eigenlijk deze disk om zou willen ruilen met een externe harddisk in behuizing die ik ook gebruik. De andere is veel ouder en ik zou graag de meest nieuwe gaan gebruiken als harddisk aan de router voor meerdere pc's.

Ik denk namelijk dat het voor een disk beter is om in een behuizing te zitten als in een docking station, ivm stof, er tegen stoten etc etc.

Nu vraag ik mij af of ik zomaar de twee disks om kan ruilen. Het zijn allebei SATA-schijven, dus dat is het probleem niet. Maar ik weet niet of voedingen en zo invloed hebben op hoe de disk werkt. Aantal toeren, misschien hoeveelheid stroom nodig en gegeven????? Ik zie dat ze een andere ATA-standaard hebben maar ik weet niet wat dat betekent. Ik heb wel eens gehoord dat niet alle schijven zomaar in alle behuizingen kunnen, ivm cryptering enzo.

Het gaat om de volgende schijven:

Wil ik inbouwen om te gaan gebruiken:
ST2000DM 001-9YN164 SCSI Disk Device
Manufacturer Seagate
Heads 16
Cylinders 243.201
Tracks 62.016.255
Sectors 3.907.024.065
SATA type SATA-III 6.0Gb/s
ATA Standard ATA8-ACS
Firmware Version Number CC4G
LBA Size 48-bit LBA
Power On Count 2393 times
Power On Time 1015,9 days
Speed 7200 RPM
Features S.M.A.R.T., APM, NCQ
Max. Transfer Mode SATA III 6.0Gb/s
Used Transfer Mode SATA III 6.0Gb/s
Interface USB (SATA)
Capacity 1863 GB
Real size 2.000.398.934.016 bytes
RAID Type None

En zou ik dus uit de behuizing willen halen en af en toe in het dockingstation gebruiken:
WD 10EAVS External USB Device
Manufacturer Western Digital
Form Factor GB/3.5-inch
Business Unit/Brand Audio/Video - WD AV
Interface/Connector ATA/133 with 40-pin IDE connector
Heads 16
Cylinders 121.601
Tracks 31.008.255
Sectors 1.953.520.065
SATA type SATA-III 6.0Gb/s
ATA Standard ACS2
Firmware Version Number CC47
LBA Size 48-bit LBA
Power On Count 1986 times
Power On Time 668,9 days
Speed 7200 RPM
Features S.M.A.R.T., APM, NCQ
Max. Transfer Mode SATA III 6.0Gb/s
Used Transfer Mode SATA III 6.0Gb/s
Interface USB (SATA)
Capacity 931 GB
Real size 1.000.204.886.016 bytes
RAID Type None

Is er iemand die wijs kan uit deze specificaties en kan zien of de Seagate zonder problemen in de WD-behuizing kan?

Beste antwoord (via Hehoo op 27-01-2019 11:06)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de behuizing van de WD zou encryptie oid kunnen doen.. zo`n los dock doet daar zelden aan..

je zou de WD kunnen uitbouwen en deze in het dock kunnen proberen..? is de disk leesbaar dan zou de Seagate schijf prima in de behuizing van de WD kunnen..

404 Signature not found

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 17:20
Meestal kan dit zonder problemen, maar is het niet veel handiger op gewoon een extra behuizing te kopen zodat je twee externe harde schijven hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
als je de ruimte hebt zou ik sowieso de data van BEIDE schijven even backuppen..
mocht er dan toch iets fout gaan en je de schijf moet wissen om hem te kunnen gebruiken kan je dat zonder probleem doen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Is ook een idee, maar als ik ze omwissel is uiteraard de 'oude' WD schijf nog steeds bruikbaar, via het docking station. Die WD zal ik alleen minder gebruiken dus af en toe in het station stoppen is geen probleem. Dus eigenlijk heb ik de behuizingen al om ze alle twee te gebruiken, alleen andersom, denk ik...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
de behuizing van de WD zou encryptie oid kunnen doen.. zo`n los dock doet daar zelden aan..

je zou de WD kunnen uitbouwen en deze in het dock kunnen proberen..? is de disk leesbaar dan zou de Seagate schijf prima in de behuizing van de WD kunnen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Nog niet eruit gehaald, inderdaad eerst even die andere ook back-uppen. Maar stel dat het niet lukt en ik koop een externe behuizing (voor de kosten hoef ik het niet te laten): Ik zie bij sommige beschrijvingen van behuizingen een maximale opslagcapaciteit voor de te plaatsen schijf staan, bv 'capaciteit maximaal HD Sata 3.5" 1TB en SSD 640 GB'.

Is dat ook iets waar je altijd op moet letten of is dat eigenlijk onzin wat ze zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
De oude schijf losgemaakt en in het dockingstation geplaatst. Ging prima, dus de Seagate in de behuizing gezet en ook dat werkt helemaal zoals het hoort.

Nu even formateren en dan gebruiken als opslag via de router.

Dank voor de hulp en tips!

(ps, ik ben er alleen nog niet achter of het verhaal van de maximum capaciteit bij nieuwe behuizingen nu wel of niet iets is waar je op moet letten. Misschien ook handig voor anderen die deze post toevallig ook lezen omdat ze nieuwe behuizing nodig hebben...)

[ Voor 6% gewijzigd door Hehoo op 27-01-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Daar durf ik ook geen uitspraak over te doen helaas

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 17:20
Hehoo schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:06:
ps, ik ben er alleen nog niet achter of het verhaal van de maximum capaciteit bij nieuwe behuizingen nu wel of niet iets is waar je op moet letten. Misschien ook handig voor anderen die deze post toevallig ook lezen omdat ze nieuwe behuizing nodig hebben...)
Zou meestal geen probleem moeten zijn, maar als er expliciet zo'n limiet staat zou ik zoeken naar een andere case. Binnekort krijg ik een ORICO 7688C3 binnen, en ik wil daar een 3TB schijf in doen, dus we gaan dan zien of het lukt :) (staat in de specs dat die tot 8TB zou gaan).

[ Voor 3% gewijzigd door Pyramiden op 27-01-2019 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:02
Hehoo schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:06:

(ps, ik ben er alleen nog niet achter of het verhaal van de maximum capaciteit bij nieuwe behuizingen nu wel of niet iets is waar je op moet letten. Misschien ook handig voor anderen die deze post toevallig ook lezen omdat ze nieuwe behuizing nodig hebben...)
USB zal in die behuizingen dan het limiet opleggen, oude 21-bit block adres SCSI standaard die de usb gebruikt. En dan kan je er maar een schijf in zetten van max 1GiB (1.07374182 gigabytes)

De 32-bit block = 2TiB
De 64-bit block = 8TiB

[ Voor 4% gewijzigd door Mel33 op 27-01-2019 12:28 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Mel33 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:22:
[...]

USB zal in die behuizingen dan het limiet opleggen, oude 21-bit block adres SCSI standaard die de usb gebruikt. En dan kan je er maar een schijf in zetten van max 1GiB (1.07374182 gigabytes)

De 32-bit block = 2TiB
De 64-bit block = 8TiB
en als je er zo`n 10GB+ helium hdd in wil schuiven ? ;)
gaan ze dan al uit van 128bit blocks of hebben we dan nog weer extra tussen stappen :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Mel33 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:22:
[...]

De 32-bit block = 2TiB
De 64-bit block = 8TiB
Haha, technisch gesproken snap ik er helemaal niets van maar ik ben wel gewaarschuwd als ik ooit een behuizing koop dat er wel soms limieten zijn (die normaal gesproken dus inderdaad vermeld worden).

Bedankt!

En nogmaals bedankt allemaal, weer wijzer geworden, en dat op mijn leeftijd ;) :*)
Pagina: 1