Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MERopie
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06-2020
Dag allen,
Bij zoeken naar juiste vervolgopleiding, kom ik vaak terug op Elektrotechniek, vooral gezien het deel natuurkunde en wiskunde.

Maar bij lezen van omschrijvingen is mij niet zo duidelijk hoeveel informatica vakken een studie als Elektrotechniek omvat, wat is jullie ervaring?

Leer je bij Elektrotechniek (HBO) standaard (onafh van keuzevakken) ook programmeren, software dingen, embedded systems, en/of andere informatica vakken?

Het gaat trouwens om ET via NCOI, als dat nog iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:49
MERopie schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:20:
Dag allen,
Bij zoeken naar juiste vervolgopleiding, kom ik vaak terug op Elektrotechniek, vooral gezien het deel natuurkunde en wiskunde.

Maar bij lezen van omschrijvingen is mij niet zo duidelijk hoeveel informatica vakken een studie als Elektrotechniek omvat, wat is jullie ervaring?

Leer je bij Elektrotechniek (HBO) standaard (onafh van keuzevakken) ook programmeren, software dingen, embedded systems, en/of andere informatica vakken?

Het gaat trouwens om ET via NCOI, als dat nog iets uitmaakt.
Ik ken de opleiding bij de NCOI niet , maar even in vogelvlucht wat ik op mijn opleising heb gehad (vorihlg jaar afgestudeerd in Enschede)

- c programmeren + microcontrollers (embedded zaken) - vhdl (fpga's)
- aantal vakken wiskunde + natuurkunde
- netwerktheorie - analoge elektronica - emc - power electronics
- regeltechniek - dsp

Dat is in grote lijnen wat ik heb gehad. Vaak zie je wat variatie in type controllers en talen maar c programeren heb je altijd gok ik.

Wil je wat meer programeren en minder elektronica dan in technische informatica wellicht interessanter. Op het saxion hier is het eerste jaar nagenoeg gelijk met elektro

Wat verwacht je met de studie te willen doen?
Wat ik veel zie is
- in de software / embedded systems
- industriele automatisering, PLC proframeren en systeemkasten ontwerpen (kan ook in de power hoek)
- test engineer
- hardware ontwerpen, schema's + pcb design

Dat is wel het voornaamste wat ik zie

[ Voor 10% gewijzigd door s0ulmaster op 25-01-2019 12:42 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casio Ridder
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-07 16:39
Ik heb zelf elektrotechniek aan de HAN gedaan. Daar kon je na een halfjaar de richting power electronics of embedded systems kiezen. In dat eerste halfjaar kon je een beetje proeven van beide kanten, dus ook programmeren.

De standaard vakken dat beide richtingen hadden:
- Wiskunde
- Netwerk theorie
- Logische schakelingen
- Electronica
- Data communicatie

Power electronics:
- Elektrische aandrijvingen
- Vermogens elektronica
- Regeltechniek

Embedded:
- Microcontrollers
- Programmeren (C en C++)
- IoT
- Operating Systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-07 21:51

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ik ben inmiddels al 12 jaar afgestudeerd, maar hier mijn ervaring bij avans breda:

- paar vakken C programmeren (microcontrollers)
- paar vakken java (datastructuren en wat complexere programmas dan microcontroller C)
- paar vakken PLC programmeren (via ladder diagrammen)
- wat FPGA vakken, VHDL en basale logica ontwerpen
- wiskunde, vooral gericht op differentiaalwiskunde en analoge elektronica (als PID controllers)
- wat telecom, netwerk protocollen etc..

Ik heb na de eerste twee jaar bewust de richting embedded electronica en software gekozen, studiegenoten die de wat meer analoge richtingen kozen kregen minder programmeren, meer analoge wiskunde, krachtstroom etc..

Persoonlijk had ik achteraf technische informatica moeten doen, alles wat analog is zal me worst wezen, en we hebben een paar gezamelijk projecten met de TI jongens gedaan, die mochten ook best af en toe een soldeerbout vasthouden :P. Kwa programmeervakken was Elektro voor mij eigenlijk de moeite niet waard, wat ik daar in vier jaar heb geleerd is compleet overschaduwd door het eerste jaar werken, basale concepten als OO werden gewoon niet afdoende behandeld om het voor de hele klas te laten "klikken"

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MERopie
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06-2020
Dank voor jullie antwoorden!
Ik ben vooral geïnteresseerd in analoge systemen, in wiskunde en in natuurkunde. Informatica vind ik juist niet interessant.
Of misschien wel interessant, maar het ligt me eigenlijk niet. Het zouden voor mij vakken zijn waar ik mijn best wel voor zou doen, maar het moet wel leuk blijven zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Overigens is wat kunnen programmeren als analoge elektrotechneut best handig. Normaal gesproken zal het slechts een klein gedeelte zijn van je werk, maar van een scriptje maken om je wat werk uit handen te nemen, of om een model te maken van je analoge ontwerp tot aan het automatiseren van een meetsetup, je zal het meestal wel tegen gaan komen. Dus je hoeft je niet druk erover te maken dat je werk alsnog voor de helft programmeren zal zijn ofzo (nou ja, uiteraard afhankelijk welke richting je precies op gaat), maar basis kennis programmeren is wel handig :)
Pagina: 1