Aankoopadvies: 55 inch televisie. Nu kopen of nog wachten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svanlamoen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-11-2023
Ik zoek een?
Ik zoek een 55 inch televisie voor in de woonkamer voor in ons huis.

Wij trekken pas half juni in het huis wat betekent dat we de televisie eigenlijk dan pas gaan gebruiken. Nu zijn er mooie aanbiedingen en zou dan ook graag advies hebben of het slim is om nu toe te slaan of hopen op nog verdere prijsdalingen.

Wat is je budget?
Rond de €1500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
We zullen de tv voornamelijk gebruiken om netflix/films te kijken en normale televisiezenders (rtl, veronica etc.) Verder recreatief gamen via een Xbox One/PS4 (denk aan af en toe een paar potjes Fifa of CoD).

Voor mij is de beeldkwaliteit/kijkervaring het belangrijkste. Geluid is mooi als dit ook goed is, maar kan op termijn ook gecompenseerd worden met een home cinema set of soundbar.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf nu 3 modellen op het oog.

LG C8 (1289 + 30 Foka)
Samsung Q9fn (1471 MM)
Philips 55Oled803 (1599 platte tv en waarschijnlijk nog wel meerdere winkels)

LG C8 wordt door iedereen zeer goed over gepraat en is wat prijs betreft momenteel het goedkoopst (1289 + 30 verzendkosten bij de Foka). Oled wordt gezegd dat deze de mooiste zwartwaardes heeft en daardoor een uitstekende beeldkwaliteit heeft.

Samsung Q9fn was het model dat ik in eerste instantie op het oog had, omdat vrienden net een nieuwe samsung hebben gekocht. In de verschillende topics lees ik dat de beeldkwaliteit ook van de Q9fn een uitstekende beeldkwaliteit heeft met name door de kleurcontrasten. Ik vond deze tv in de winkel (platte tv) wel erg fel ogen ten opzichte van de OLED modellen.

Philips 55OLED803. Deze tv heb ik eigenlijk nooit op het oog gehad, maar de verkoper vertelde me vandaag dat er uit een Engels onderzoek van vorig jaar onder de 4 grote merken(LG, Philips, Sony, Panasonic) deze tv als beste uit de test kwam op basis van de beeldkwaliteit door consumenten. Kon dit onderzoek niet terugvinden op internet helaas. Door de 20% korting op deze tv komt die uit op €1599. Valt ie eigenlijk net iets boven mijn budget, maar zou nog kunnen als deze echt veel beter is dan bovenstaande tv's.

Heb ook de Sony 55KF8 en Panasonic 55FZW804 bekijken, maar deze zitten beide boven de €1700 en dat vind ik te ver boven mijn budget worden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Is het verstandig gezien de prijzen (door de 20%) om nou te kopen of nog even te wachten? Is er een kans dat deze televisies de komende maanden onder deze prijzen gaan komen?

Is de Philips de meerprijs waard tov de LG en samsung?

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:40
De LG OLED prijzen fluctueren aardig. Als de C8 rond de zomer nog leverbaar is zal deze niet voor goedkoper dan nu te koop zijn, zou zo maar kunnen dat deze tv rond juni 10% duurder is dan nu of voor ongeveer dezelfde prijs als dat je het nu kunt kopen.

Kijk je vaak in de avond met weinig omgevingslicht? Dan is een OLED tv de beste keus.

Dat de Q9fn in de winkel erg fel oogt komt door de winkelmodus waar de tv op staat. Wat bedoel je precies met kleurcontrasten? De kleurengamma van een OLED tv doet niet onder aan die van een QLED tv, en zitten beiden op ongeveer hetzelfde percentage. Het contrast van een OLED tv is niet te vergelijken met die van een QLED, aangezien oleds volledig uit kunnen. Sommigen ervaren een LCD tv zoals een Q8/Q9/XF9005 levendiger qua beeld/ kleuren dan een OLED tv.

Als jij Ambilight een toegevoegde waarde vindt dan kan de meerprijs van de Philips het voor jou wel waard zijn. Qua beeldkwaliteit doen de OLED tv's niet veel voor elkaar onder.

Dat Philips uit een Engelse onderzoek als beste naar voren kwam zou ik met een korreltje zout nemen, Philips had zelf deze OLED shootout georganiseerd.

Ga naar een speciaalzaak waar de winkelverlichting niet zo overdreven is en kijk wat je zelf het mooiste vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svanlamoen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-11-2023
Bedankt voor je antwoord! Het zal waarschijnlijk zo zijn dat we veelal in de avond zullen kijken inderdaad, dus dan ga ik de keus laten vallen op de LG C8.

Wat betreft het contrast heb ik denk ik niet goed beschreven. Had dit opgemaakt uit de fora hier, maar ik bedoel inderdaad dat de kleuren levendiger lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
TVs vergelijken in winkels is totaal niet representatief aangezien die altijd volledig idioot zijn ingesteld. Goede TVs kunnen volledig geknepen zijn om net iets duurdere TVs eruit te laten springen. Dit kan je zelf zien door dezelfde TV in 2 verschillende winkels te bekijken: Als het niet om het top-model gaat, zie je een gigantisch verschil.

Ik heb een mooi alternatief voor je die bijna net zo goed is als jouw genoemde TVs, maar dan 2x zo goedkoop: De UE55NU8000. Deze TV is net een stapje onder het top-model van Samsung en heeft ook prachtig beeld. Wat kost-ie? €759.

https://www.coolblue.nl/p...2/samsung-ue55nu8000.html

De 55NU8000 heeft:

- HDR1000 support (tot 65")
- support voor 4K60, 1080p120 en 1440p120
- Variable Refresh Rate support (voor xbox / AMD pc gaming)
- extreem lage input-lag (9ms op 1440p/120hz): Dat is beter dan vele high-end gaming monitoren!

Hier een zeer uitgebreide review van de TV: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/nu8000
Review van de LG C8 van dezelfde site: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c8

Deze TV is ook beschikbaar in 65", 75" en 82"; voor je €1500 kan je gewoon een 75" TV neerzetten, of je kan het houden bij 55" en je resterende 750 euro investeren in een mooie soundbar of goede 2e hands hifi-speakers.

Ja, de Samsung Q9, C8 en 55OLED800 zijn allemaal beter als je ze ernaast zet. Daartegen is ook de NU8000 een uitstekende TV, voor de helft van het geld. En in tegenstelling tot OLED hoef je geen zorgen te maken over inbranden (al is dat risico niet heel groot onder normaal gebruik).

Wil je gewoon het beste hebben, dan zou ik de LG C8 pakken.

[ Voor 15% gewijzigd door Gamebuster op 27-01-2019 14:38 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

half juni
De vakantiegeld-weken komen er vast nog wel aan. Alle nieuwe meuk van de CES zal vast de bestaande modellen/prijzen doen dalen. Alles is al dagprijs.

Ik zou over 4 maanden nog eens gaan kijken/onderzoeken wat er binnen budget valt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eens met @Gamebuster .

Ik heb gisteren de UE55NU8000 opgehaald en het is echt een mooi toestel.
Alle waar naar z'n geld maar voor €759 koop je weinig vergelijkbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OLED: betere zwartwaardes en kijkhoek, word bij hoogste helderheid gethrottled om zichtbaar afwijkende kleuren en slijtage te voorkomen. Daarom hebben OLEDs ook RGBW pixels. De witte pixel is om de sneller slijtende blauw te ontlasten en feller beeld te kunnen weergeven maar komt niet ten goede van de kleur.

QLED: nauwkeurigere kleuren bij hogere felheid (HDR)
Kan 2 keer zo fel (HDR) terwijl zwart ook zwart blijft (local dimming)
Kijkhoeken zijn wel beperkt vooral als je dicht op de TV zit of van bovenaf kijkt.

OLED beter geschikt voor donkere kamer.

Q9FN QLED: betere anti-reflectie laag.

Ik heb het vergeleken met een NU8000. Dat is zeker een mooie TV voor 759 euro, maar een Q9FN is echt veel beter. Zwart is veel zwarter en kan veel betere HDR highlights weergeven.

Volgens mij heeft Philips hetzelfde paneel als de LG.
De Philips heeft Ambilight en dat is wel leuk.

Philips draait geloof ik op Android. Misschien zou je daar ook Kodi op kunnen zetten en als mediaspeler gebruiken? Dat laatste heb ik niet gecheckt. Enige nadeel daarvan zou zijn dat HDMI-ARC alleen dolby digital aankan.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2019 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzerelli
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-10 14:23
ik twijfel nu ook om voor de UE55NU8000 te gaan of dat ik door spaar voor een 55b8/55c7v..
Het scheelt toch ruim 400 euro. Is het verschil in beeldkwaliteit te rechtvaardigen?
qua geluid maakt het mij niet uit aangezien ik een soundbar heb. Wel heb ik in s'ochtends in de weekenden wel wat last van zonlicht, dus een goed helder beeldscherm is wel van belang.

Wat vinden jullie @Gamebuster /@Verwijderd@hotdenio562 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Fonzerelli schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:27:
ik twijfel nu ook om voor de UE55NU8000 te gaan of dat ik door spaar voor een 55b8/55c7v..
Het scheelt toch ruim 400 euro. Is het verschil in beeldkwaliteit te rechtvaardigen?
qua geluid maakt het mij niet uit aangezien ik een soundbar heb. Wel heb ik in s'ochtends in de weekenden wel wat last van zonlicht, dus een goed helder beeldscherm is wel van belang.

Wat vinden jullie @Gamebuster /@Verwijderd@hotdenio562 ?
Ik heb net een 82” nu8000 gekocht dus dat is mijn mening.

Wil je de beste, haal een LG C8.
Wil je ruim voldoende, NU8000 is prima. (Of een maatje groter)

Beide 4k 120hz1080p HDR lage input lag, dat soort dingen. LG C8 is beter met donker (want oled), NU8000 is wat feller en net wat minder nauwkeurig met donkere scenes.

Heb m nog niet in de woonkamer staan, maar persoonlijk ging ik voor groot over beeldkwaliteit. De 82” kost nl evenveel als een 65” C8.

De NU8000 is nog steeds een premium TV, net een stapje onder Samsung QLED topmodellen.

[ Voor 28% gewijzigd door Gamebuster op 29-01-2019 00:11 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De B8 is gewoon op zo goed als elk vlak de betere TV en dat is ook logisch gezien het prijsverschil. Of dat het ook waard is voor jou bepaal je zelf. Is je budget toereikend dan zou ik persoonlijk het wel waard vinden.

Een (klein) risico voor burn-in is er bij oled wel, maar bij de meeste mensen zal dit echter niet voorkomen. Als je hier mee kan leven en het je 'plezierig tv kijken' niet belemmerd, dan is de B8 simpel weg ''de beste''. Wat betreft de helderheid; daar zou ik mij niet zo veel zorgen om maken, aangezien hij waarschijnlijk meer licht geeft dan de TV's die de gemiddelde consument in huis heeft (en waarschijnlijk ook je 'oude' tv). Ik heb niemand in een tv-review zien of horen zeggen ''hij kan niet helder genoeg''. Verder is het zonlicht bij jou alleen in de ochtend in weekenden en kijk je toch het meeste s'avonds - en bij dat laatste blinkt oled nou juist uit. De Q9F is de enige LCD die enigszins in de buurt kan komen, maar is zelfs net iets prijziger.

Wat betreft de NU8000-serie, ja hij biedt veel waar/beeld voor het geld en zal de meeste mensen zeker niet teleurstellen! Dat gezegd hebbende is het wel een mid-ranger i.t.t. de B8 en dat verschil zal je naast elkaar wel zien. Het zou een slimme keuze kunnen zijn als je een stapje groter wilt gaan of als je geld wilt besparen voor andere zaken, zoals een goede geluidsinstallatie. Dat laatste kan je kijk- en speelervaring ook verhogen. Verder blijven tv's vaak jaren staan en zou iets meer investeren nu op zich geen slechte keuze zijn voor de lange termijn.

De 8000-serie kan je momenteel voor rond de €800 oppikken en dan is het verschil wel groot. Ga evt. kijken bij speciaalzaak (zonder overdreven licht) of bij iemand thuis en bepaal of het voor jou ogen en portemonnee de besparing waard is. Er tussenin - voor rond de €1000 - heb je nog de Sony KD-55XF9005 en de Samsung QE55Q7F, beide net wat beter dan de 8000-serie.

Simpel gezegd op volgorde van de beste, naar goed en ruim-voldoende: B8>Q9F>XF900>Q7F>NU8. Vergeet tot slot niet dat de gemiddelde tweaker een tv anders beoordeeld dan de gemiddelde kijker. 'Mooi beeld en goede kleuren' kan voor een ieder anders zijn: de een is ook eerder tevreden of impressed dan de ander. Beetje cliché nog maar ga ook op je gevoel af want met alle genoemde tv's ga je blij gaat zijn, omdat ze simpelweg allen goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzerelli
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-10 14:23
Bedankt! ik ga denk toch even door sparen voor een B8 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niks meer aan toe te voegen.

Of eigenlijk wel.

Wil je topkwaliteit én heb je het geld er voor over: niet twijfelen en koop de B8.

Of ben je zoals ik, wil je een meer dan prima tv maar niet de hoofdprijs betalen: neem de NU8000 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf neig ik een beetje meer naar QLED i.p.v. OLED, omdat helderheid toch echt belangrijk is bij HDR content. De hightligts worden erg mooi. Vooral bijvoorbeeld scenes met reflectie van licht op objecten of natte huid. Het valt niet op dat het heel fel is, maar dat ís het wel. En OLED heeft echt een limiet op de felheid om afname van de helderheid over de jaren tegen te gaan

En je ziet dat HDR content steeds meer beschikbaar word in games/blu-ray/netflix

Maar ik kan me voorstellen dat je toch voor de betere zwartwaardes en kijkhoeken van OLED gaat. OLED is eyecandy bij alle kijkhoeken en ook bij SDR content.

Eigenlijk is het een kwestie van smaak.

Een grote TV verbeterd ook de kijkervaring. Dus je zou dus ook een maatje groter kunnen nemen in plaats van kwaliteit . De NU8000 heeft ook prachtig beeld. Maar dan iets minder zwart.

Een groot gedeelte van de beeldkwaliteit ligt niet alleen aan het paneel maar ook aan de processor. De LG B8 heeft een tragere processor maar ik durf niet te zeggen of je dat kan zien aan de beeldkwaliteit.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2019 10:29 ]

Pagina: 1