Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verzakte beton vloeren vervangen. Aannemer? West Brabant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cyriel85
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 19:13
Mijn vraag
Per 1 april aankoop bungalow uit 1962 met verzakte beton vloeren (op zandbed). Deze wil ik gaan laten vervangen door geïsoleerd beton. De vraag is waar ik allemaal aan moet denken als ik geen aannemer on de hand neem. Dit alles vindt plaats in West Brabant.

Slopen:
Alle vloeren moeten er uit, zijn 6cm dik, 165m2 oppervlakte. Dacht hier voor aan een sloop bedrijf.

De dragende muren staan op palen, de niet dragende (4 wandjes) op het beton. Hoe deze opvangen? Of als verloren beschouwen?

Nieuwe riolering/leidingwerk:
Hiervoor denk ik maar een loodgieter in de hand nemen. Pvc lijmen kan ik wel, maar aanvoeren leidingwerk is vooral makkelijk met perskoppeling, is volgens mij niet tegen aan te werken zonder het juiste gereedschap?

Ga er van uit dat ik al globale lay-out badkamer en keuken nodig heb voor storten nieuw beton?

Doucheafvoer: kan ik hier gewoon een 50 pijp voor omhoog laten komen waar ik een goot in de buurt verwacht? Neem aan dat 10cm aanpassen redelijk makkelijk gaat met een slijptol/sleuffrees?
Afvoer keuken kan je denk ik redelijk makkelijk wat kastjes opschuiven met de ruimte die je onder de plint hebt?

Grondwerk:
Nu ligt het beton koud op het zand, neem aan dat dit een deels moet worden uitgegraven voor nieuw beton+isolatie. Wat voor partij heb je hiervoor?

Beton storten:
Nu idee bij iets als de hoop pekso hiervoor, kunnen ook doorreken wat je nodig hebt. Alles leveren en storten. Goede partij of betere ervaring bij andere?

Vloerverwarming:
Begrepen dat infresen intussen goedkoper is dan leggen en afstorten. Is dat zo? Zo ja, wat voor partij?

Waarmee vervolgens de vloer weer afdichten? Hoorde tegellijm, omdat dit redelijk de krimp en zetting van de verwarming kan opvangen. Is dat inderdaad handig? Dit lijkt mij goed zelf te doen.

Twijfel vervolgens nog over tegels/betonverf op pvc als toplaag. Tegels vertrouw ik mezelf nog niet toe. Betonverf (+egaliseren indien nodig) en pvc moet mezelf lukken

Plafonds en extra elektra wil ik allemaal zelf gaan doen.

Oh ja, doorlooptijd is max 8 weken, gezien ik per 31 mei verhuisd moet zijn.

Mis ik nog dingen?
Zijn er tips?
Goede ervaringen met bepaalde bedrijven? (Voor zover dat mag)

Bedankt alvast!

i5 4690k - MSi Z87M G43 - Sapphire RX480 Nitro OC - 24GB RAM

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lang verhaal ingekort: wat is je budget? Want met een miljoen heb je morgen 6 aannemers die het werk fantastisch netjes beginnen en afronden.

8 weken? Afhankelijk van de dikte en het type beton (en eventuele invloeden van vocht & lucht), is de droogtijd ergens tussen de 3 en 5 weken.

Heb je uberhaupt de beschikking over originele bouwtekeningen? En aktuele foto's, tekeningen, metingen van de verzakking? En ook zelf al een relatief uitgedokterde tekening van wat / waar / waarom vervangen & verplaatst moet worden?

Nog iets: hoeveel eigen grond heb je waar de werklui / apparatuur / transport op kan staan? Want niet elke gemeente staat het "zomaar" toe om een aangrenzende weg zomaar 2 uur te blokkeren door een betonleverancier; daar zijn dan vergunningen voor nodig.

Ietwat ongenuanceerd: je wensen zijn duidelijk maar je voorbereiding is wel erg wollig. Ik denk dat veel vragen beantwoord kunnen worden door een (middel)groot bouwbedrijf en/of een architect.

Add and message me on XBL for FM7 or FH4: OctagonQontrol

• Fornoo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21-02 22:25
Een dergelijke klus is vanaf toetsenbord moeilijk te beoordelen.

Wat is de staat van de woning en op welke grond ligt de huidige vloer? Want waarom is de huidige vloer verzakt? Schakel hiervoor een constructeur in, slaap je straks lekkerder in je nieuwe huis.

Heb je twee rechterhanden en of ervaring in de bouw? Ja en ja, dan moet het lukken. Ja en nee moet het met enige assistentie en vooronderzoek ook lukken (minder snel en met meer leermomenten). Nee en nee, doe het niet zelf.

8 weken ga je sowieso bij lange (lange lange lange) na niet halen mocht dit de eerste grote klus zijn. Tenzij je professionele hulp hebt of inkoopt. Een dergelijke operatie is niet zo complex maar de oppervlakten wel groot (m2's vloeren, wanden, plafond, elektra, afvoeren puin, inkopen materiaal en huur (ophalen en terugbrengen) materieel)). Je onderschat de klus schromelijk. :)

Bestaande wanden behouden die op een te slopen vloer staan, beschouw die als verloren. Maar een exacte beoordeling kan alleen na opname en exacte te weten hoe de woning is opgebouwd.

Ik zou de vloerverwarming op de wapeningsnetten aanbrengen en zo de betonkern activeren. Ben je alleen materiaal kwijt (leidingen en verdeler) als je het zelf doet. Laat je het doen dan is achteraf (laten) frezen ook een optie, is relatief goedkoop en in 1 dag gedaan.

Ga je een betonvloer op zand storten dan 1 ding erg belangrijk, de exacte positie van de riolering. Dit is later namelijk niet meer aan te passen, zonder enorm te moeten hakken. Dus meet de bestaande situatie op de mm nauwkeurig in, weet wat er later op komt te staan en maak het passend danwel zorg voor enige tolerantie.

Er wordt momenteel ongans veel gebouwd, het vinden van professionele werklui is op zichzelf al lastig.

Goed dat je al bij de vloerafwerking bent, maar dit is echt een van de laatste punten waar ik me nu druk om zou maken. ;)

• Cyriel85
MAX3400 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 21:43:
Lang verhaal ingekort: wat is je budget? Want met een miljoen heb je morgen 6 aannemers die het werk fantastisch netjes beginnen en afronden.

8 weken? Afhankelijk van de dikte en het type beton (en eventuele invloeden van vocht & lucht), is de droogtijd ergens tussen de 3 en 5 weken.

Heb je uberhaupt de beschikking over originele bouwtekeningen? En aktuele foto's, tekeningen, metingen van de verzakking? En ook zelf al een relatief uitgedokterde tekening van wat / waar / waarom vervangen & verplaatst moet worden?

Nog iets: hoeveel eigen grond heb je waar de werklui / apparatuur / transport op kan staan? Want niet elke gemeente staat het "zomaar" toe om een aangrenzende weg zomaar 2 uur te blokkeren door een betonleverancier; daar zijn dan vergunningen voor nodig.

Ietwat ongenuanceerd: je wensen zijn duidelijk maar je voorbereiding is wel erg wollig. Ik denk dat veel vragen beantwoord kunnen worden door een (middel)groot bouwbedrijf en/of een architect.
Beste MAX, bedankt voor je reactie.

Budget voor de vloeren, leidingen en vloerverwarming is 25 - 35 k.
Keuken 10-15k
badkamer 10k
WC 2k

Originele bouwtekeningen in bezit, geen metingen van verzakking. Dit gaat van enkele mm tot 2 cm.
Wel een globaal idee waar leidingen moeten komen, maar nog niet exact (pas sinds 1 dag bod geaccepteerd).
Reden verzakking: huizen zijn te vroeg na opspuiten grond gebouwd, huizen van de buren hebben zelfde probleem. Sommige laten vloer zitten, 1 heeft alles compleet vernieuwd. Paar zijn in het verleden gelift.

Eigen grond: voortuin is een 5 bij 13 meter, 1 na laatste huis in doodlopende staat en goed contact met laatste huis, dus zie geen probleem voor stallen equipment.

Inderdaad nog wat wollig, ben nog zoekende hoe het te doen. Ook niet het beste in dingen meest logisch op papier zetten :/

Andere opties zijn nog denk ik: liften van de vloer / of afwerkvloer verwijderen en beton aanstorten (te groot voor enkel egalisatie lijkt me).
Nadeel is dan geen isolatie en geen vloerverwarming.
Daarbij lijkt de vloer in de woonkamer ook niet als 1 rechte plaat verzakt, dus weet niet of die te herstellen/opknappen is.
Ga er wel vanuit dat de zandlaag intussen stabiel is, is in ieder geval geen reden te bedenken (werken in de buurt, afnemen grondwater) waardoor dit niet zou zijn.

• Cyriel85
Fornoo schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 22:25:
Een dergelijke klus is vanaf toetsenbord moeilijk te beoordelen.

Wat is de staat van de woning en op welke grond ligt de huidige vloer? Want waarom is de huidige vloer verzakt? Schakel hiervoor een constructeur in, slaap je straks lekkerder in je nieuwe huis.

Heb je twee rechterhanden en of ervaring in de bouw? Ja en ja, dan moet het lukken. Ja en nee moet het met enige assistentie en vooronderzoek ook lukken (minder snel en met meer leermomenten). Nee en nee, doe het niet zelf.

8 weken ga je sowieso bij lange (lange lange lange) na niet halen mocht dit de eerste grote klus zijn. Tenzij je professionele hulp hebt of inkoopt. Een dergelijke operatie is niet zo complex maar de oppervlakten wel groot (m2's vloeren, wanden, plafond, elektra, afvoeren puin, inkopen materiaal en huur (ophalen en terugbrengen) materieel)). Je onderschat de klus schromelijk. :)

Bestaande wanden behouden die op een te slopen vloer staan, beschouw die als verloren. Maar een exacte beoordeling kan alleen na opname en exacte te weten hoe de woning is opgebouwd.

Ik zou de vloerverwarming op de wapeningsnetten aanbrengen en zo de betonkern activeren. Ben je alleen materiaal kwijt (leidingen en verdeler) als je het zelf doet. Laat je het doen dan is achteraf (laten) frezen ook een optie, is relatief goedkoop en in 1 dag gedaan.

Ga je een betonvloer op zand storten dan 1 ding erg belangrijk, de exacte positie van de riolering. Dit is later namelijk niet meer aan te passen, zonder enorm te moeten hakken. Dus meet de bestaande situatie op de mm nauwkeurig in, weet wat er later op komt te staan en maak het passend danwel zorg voor enige tolerantie.

Er wordt momenteel ongans veel gebouwd, het vinden van professionele werklui is op zichzelf al lastig.

Goed dat je al bij de vloerafwerking bent, maar dit is echt een van de laatste punten waar ik me nu druk om zou maken. ;)
bedankt voor je reactie fornoo!

Staat woning is prima, dak is relatief nieuw (6 jaar) maar moet wel wat opgelost worden bij de schoorstenen. verder 2 kozijnen die aangepakt moeten worden op rot (kleine plekken) verder schilderwerk.

Huidige vloer verzakt door te vroeg na opspuiten zand te gaan bouwen (algeheel probleem van de wijk).

Wil het sowieso met professionals gaan doen, maar wellicht niet met een aannemer (dus zelf aansturen). Dit ook omdat de combo van verschillende werklui volgens mij mee valt. Zelf die vloerslopen is ondoenlijk.

Bedankt voor het punt riolering, moet dus zeer zeker weten waar de WC afvoeren komen en die van de douche. Wasbakken lopen via wand en is dus minder precies.
Een WC afvoer hangend toilet, hoever komt die van de wand af? Is dit eigenlijk gewoon direct tegen de achterwand aan? Neem aan dat die binnen dat frame waar de waterbak in zit ook naar beneden gaat.

Vloerverwarming zelf doen kan ook, begrepen dat je dat gewoon met tekening inkoopt, dus dat is 1 a 2 dagen vastklikken volgens plan. Echter begrepen dat in freesen zo goedkoop is tegenwoordig dat zelf niet veel oplevert.

Ben ook benieuwd of ik inderdaad op deze korte termijn genoeg goede mensen bij elkaar kan vinden, die het ook nog in strakke planning voor elkaar krijgen.
Alternatief moet ik wellicht al wel, maar wil ik nog een paar dagen niet over na denken :X

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17:09

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ik zou eerder nagaan of de zakking stabiel is. Voor enkele milimters tot 2 cm zou ik niet alles overhoop halen. Als de ondergrond stabiel is, dan kan je dit beter egaliseren. Als de buren wel allemaal aan de slag gaan, dan kan in geval van rijtjeshuizen dit wel enig invloed op elkaar hebben. Vraag hiervoor advies bij een constructeur.

Maar bereid je goed voor, veel oepsjes kan je in de denkfase al voor zijn.

En wil je voortaan je voorgaande bericht aanpassen als je de laatste bent die heeft gereageerd?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ik heb zelf mijn vloer ook laten vervangen voor geisoleerd schuimbeton. Dit heb ik zelf laten doen door Faber, waar ik behoorlijk tevreden over ben. Zij werken dus met een laag lichtgewocht schuimbeton (dacht 450 kilo per kuub) en daarbovenop een laag anhydriet die ze over vloerverwarmingsbuizen heengieten.

Ze frezen dus niets in, maar gieten gewoon de toplaag vloer eromheen, waardoor je een goede warmteoverdracht krijgt.

Qua leidingwerk zou ik inderdaad ook gaan voor perskoppelingen. Die zijn _erg_ makkelijk te doen als je het juiste gereedschap hebt (zonder kan het inderdaad niet). Ik heb zelf een tweedehands elektrische perstang gekocht op marktplaats (650 euro) en heb hiermee al het leidingwerk zelf aangelegd. Mocht mijn huis ooit "helemaal klaar" zijn kan ik die altijd weer verkopen.

Doucheafvoer is 40 of 50 groot genoeg. Vergeet je niet de WTW hier ook ergens aan te sluiten?

Ik ontken het bestaan van IE.

• Cyriel85
Señor Sjon schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:31:
Ik zou eerder nagaan of de zakking stabiel is. Voor enkele milimters tot 2 cm zou ik niet alles overhoop halen. Als de ondergrond stabiel is, dan kan je dit beter egaliseren. Als de buren wel allemaal aan de slag gaan, dan kan in geval van rijtjeshuizen dit wel enig invloed op elkaar hebben. Vraag hiervoor advies bij een constructeur.

Maar bereid je goed voor, veel oepsjes kan je in de denkfase al voor zijn.

En wil je voortaan je voorgaande bericht aanpassen als je de laatste bent die heeft gereageerd?
Ah ben er net achter hoe 2 berichten te quoten in 1 antwoord, wist niet hoe dat moest. dus ja, 1 bericht kan :)

Egaliseren is ook een optie. Maar dit geheel met egalisator doen? Of kan je ook deel mortel en dan egaliseren? Volgens mij wordt enkel egalisator een dure hobby.
ondergrond lijkt me wel stabiel inderdaad. Hoe dit verder te onderzoeken? Ken wel bedrijven die bodemboringen doen, maar dat is denk ik niet wat ik hier nodig heb.
cyberstalker schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:19:
Ik heb zelf mijn vloer ook laten vervangen voor geisoleerd schuimbeton. Dit heb ik zelf laten doen door Faber, waar ik behoorlijk tevreden over ben. Zij werken dus met een laag lichtgewocht schuimbeton (dacht 450 kilo per kuub) en daarbovenop een laag anhydriet die ze over vloerverwarmingsbuizen heengieten.

Ze frezen dus niets in, maar gieten gewoon de toplaag vloer eromheen, waardoor je een goede warmteoverdracht krijgt.

Qua leidingwerk zou ik inderdaad ook gaan voor perskoppelingen. Die zijn _erg_ makkelijk te doen als je het juiste gereedschap hebt (zonder kan het inderdaad niet). Ik heb zelf een tweedehands elektrische perstang gekocht op marktplaats (650 euro) en heb hiermee al het leidingwerk zelf aangelegd. Mocht mijn huis ooit "helemaal klaar" zijn kan ik die altijd weer verkopen.

Doucheafvoer is 40 of 50 groot genoeg. Vergeet je niet de WTW hier ook ergens aan te sluiten?
Deed Faber ook de vloer verwijderen? was hun site ook tegengekomen ja, kan je ook op zien wie er in de buurt al meer een faber vloer hebben. (globaal dan).

En hoe gaat het dan tussen de plaatsen van ondervloer / leidingen en verwarming? (komen ze gewoon 3 keer oid?)

WTW = warmte terug winning neem ik aan? nog nooit wat mee gedaan. Is dat nou echt de moeite bij een douche? (is 10 minuten water a 37grC, 3x per dag, doe je dan de koude aanvoer van de douche via de afvoer in een warmtewisselaar?)

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Cyriel85 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:02:
Deed Faber ook de vloer verwijderen? was hun site ook tegengekomen ja, kan je ook op zien wie er in de buurt al meer een faber vloer hebben. (globaal dan).
Nee dat heb ik zelf gedaan. Ik had eerst een (verrotte) houten vloer met kruipruimte.
En hoe gaat het dan tussen de plaatsen van ondervloer / leidingen en verwarming? (komen ze gewoon 3 keer oid?)
Ze storten eerst het schuimbeton. Dat moet dan een weekje drogen. Daarna komen ze de leidingen van de vloerverwarming leggen. Daarna storten ze het anhydriet. Dat moet een aantal weken (1 week per centimeter dikte) uitdrogen voordat je de vloer erop lijmt.

Na het storten van beide lagen kun je er 24 uur niet op.
WTW = warmte terug winning neem ik aan? nog nooit wat mee gedaan. Is dat nou echt de moeite bij een douche? (is 10 minuten water a 37grC, 3x per dag, doe je dan de koude aanvoer van de douche via de afvoer in een warmtewisselaar?)
Als je nu alles open hebt is dat zeker wel de moeite waard. Een douche-WTW kost ongeveer 500 euro. Stel je doucht 10 liter per minuut x 10 minuten x 3 personen, dan is dat dus 300 liter water per dag.

Stel dat de aanvoertemperatuur van het binnenkomende water 10 graden is en de WTW verwarmd dat voor tot 25 graden, dan heb je dus 300 liter water met 15 graden verwarmd. 1 liter water 1 graad verwarmen is +- 4.2 kJ. 300 x 15 * 4.2 = 18900 kJ bespaard per dag.

Als je met gas verwarmd is dat dus ongeveer een 0.5 kuub gas per dag - oftewel zo'n 35 cent. TVT is dan zo'n 4 jaar. Als je elektrisch verwarmd ligt dat weer anders natuurlijk (ook afhankelijk van warmtepompboiler, zonneboiler, etc...).

Ik ontken het bestaan van IE.

• garrow
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 15:08

garrow

PSN: Garrow1978

je schetst dat je ondervloer 6 cm dik is? dat kan bijna niet aangezien de standaard 10 cm beton inclusief beton matten is en hierover een zandcementdekvloer van 5-8 cm.

Ben zelf nu bezig met een redelijk forse verbouwing en kan je vertellen dat in mijn geval de zandcementdekvloer verwijderen en dan vloerverwarming op matten laten leggen gunstiger was dan infrezen. Scheelde niet veel, maar het voordeel van een isolatiefolie onder de vloerverwarming was het mij waard om toch wat extra sloopwerk te verrichten. Sloop werk heb ik allemaal zelf gedaan. Dat is ff een paar dagen zweten met een pneumatische breekhamer, maar hiermee bespaar je fors in de kosten.

Leidingwerk heb ik allemaal uitbesteed, is niet mijn ding en de tooling aanschaffen was ik niet van plan. Deze kosten vallen relatief gezien nog mee vegeleken met de kosten van Vloerverwarming of met name het stuckwerk.

je budget voor de vloer e.a lijkt me voldoende ik was voor 90 m2 minder dan de helft kwijt, en schat in dat een betonvloer met jou oppervlakte 7,5K kost. Echter niet het aantal muurtjes wetende dat je moet vervangen of dat dit mogelijk nog draagmuren zijn e.d. maakt het allemaal wel erg lastig om ook maar iets zinnings hierover te zeggen.

Keuken budget vind ik persoonlijk erg laag, maar uiteraard is het mogelijk. Dit was bij mijn verbouwing "by far" de duurste kosten post. Maar heb dan ook een koffie machine, stoomoven, magnetron, grote koelkast, vaatwasser en inductie kookplaat met bijpassende afzuigkap erin zitten, wat de helft van de kosten was. Alles Bosch behalve kookplaat en afzijgkap welke Novy zijn ivm bediening op de kookplaat.

Ik woon ook in West Brabant dus verwacht dat je deze kosten wel kunt meenemen voor je verdere planning,

Succes!

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 17:06
Oh ja, doorlooptijd is max 8 weken, gezien ik per 31 mei verhuisd moet zijn.
En mocht dat niet te halen zijn: spullen bij een opslag stallen en een tent in je nieuwe tuin. Juni is mooi om te kamperen :)

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21-02 18:34
Een dergelijke verbouwing is nogal een project waarin je veel tegenslagen kan verwerken. Ik ben zelf nu een vrij rigoureuze verbouwing aan het doen (niet zo erg als jou iig) en kan je alleen als tip geven dat dit een fulltime project wordt. Wel echt iets om rekening mee te houden als je werkt.

Als ik naar mijzelf kijk, hoeveel mensen er komen en hoeveel afhankelijkheden er zijn dan is het echt wel een flinke klus qua planning. Laat staan dat je structureel thuis moet zijn (als je even weg bent dan liggen de leidingen zo verkeerd). Ik weet niet welk werk je doet, maar onderschat dit soort werkzaamheden niet. Een aannemer die dit allemaal in de gaten houdt is dan echt wel een asset.

Ik merk zelf dat het best veel impact heeft omdat ik ook een drukke baan heb. Elke dag bellen/mailen/coördineren en dan ook nog al mijn werk.. dat is best een uitdaging..

• Cyriel85
garrow schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:36:
je schetst dat je ondervloer 6 cm dik is? dat kan bijna niet aangezien de standaard 10 cm beton inclusief beton matten is en hierover een zandcementdekvloer van 5-8 cm.

Ben zelf nu bezig met een redelijk forse verbouwing en kan je vertellen dat in mijn geval de zandcementdekvloer verwijderen en dan vloerverwarming op matten laten leggen gunstiger was dan infrezen. Scheelde niet veel, maar het voordeel van een isolatiefolie onder de vloerverwarming was het mij waard om toch wat extra sloopwerk te verrichten. Sloop werk heb ik allemaal zelf gedaan. Dat is ff een paar dagen zweten met een pneumatische breekhamer, maar hiermee bespaar je fors in de kosten.

Leidingwerk heb ik allemaal uitbesteed, is niet mijn ding en de tooling aanschaffen was ik niet van plan. Deze kosten vallen relatief gezien nog mee vegeleken met de kosten van Vloerverwarming of met name het stuckwerk.

je budget voor de vloer e.a lijkt me voldoende ik was voor 90 m2 minder dan de helft kwijt, en schat in dat een betonvloer met jou oppervlakte 7,5K kost. Echter niet het aantal muurtjes wetende dat je moet vervangen of dat dit mogelijk nog draagmuren zijn e.d. maakt het allemaal wel erg lastig om ook maar iets zinnings hierover te zeggen.

Keuken budget vind ik persoonlijk erg laag, maar uiteraard is het mogelijk. Dit was bij mijn verbouwing "by far" de duurste kosten post. Maar heb dan ook een koffie machine, stoomoven, magnetron, grote koelkast, vaatwasser en inductie kookplaat met bijpassende afzuigkap erin zitten, wat de helft van de kosten was. Alles Bosch behalve kookplaat en afzijgkap welke Novy zijn ivm bediening op de kookplaat.

Ik woon ook in West Brabant dus verwacht dat je deze kosten wel kunt meenemen voor je verdere planning,

Succes!
Zal tekeningen nog eens goed nakijken, zijn uit 1960 met de hand, dus af en toe goed zoeken. Dikte vloer enkel 6cm kunnen vinden, kijken of er ergens anders nog een andere laag staat oid.

Keuken budget is idd laag, maar vind het belangrijker de basis goed aan te pakken en rest geld in ikea te stoppen, dan slechte basis te doen en een simatic keuken. De keuken kan na een kleine 10 jaar vervangen, de vloer is een stuk lastiger als je er eenmaal woont :).
ID-College schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:00:
Een dergelijke verbouwing is nogal een project waarin je veel tegenslagen kan verwerken. Ik ben zelf nu een vrij rigoureuze verbouwing aan het doen (niet zo erg als jou iig) en kan je alleen als tip geven dat dit een fulltime project wordt. Wel echt iets om rekening mee te houden als je werkt.

Als ik naar mijzelf kijk, hoeveel mensen er komen en hoeveel afhankelijkheden er zijn dan is het echt wel een flinke klus qua planning. Laat staan dat je structureel thuis moet zijn (als je even weg bent dan liggen de leidingen zo verkeerd). Ik weet niet welk werk je doet, maar onderschat dit soort werkzaamheden niet. Een aannemer die dit allemaal in de gaten houdt is dan echt wel een asset.

Ik merk zelf dat het best veel impact heeft omdat ik ook een drukke baan heb. Elke dag bellen/mailen/coördineren en dan ook nog al mijn werk.. dat is best een uitdaging..
Ben project manager, dus ook een drukke baan. Echter wel ervaring met mensen achterna zitten en plannen. Daarbij ook wel wat vrije dagen staan om regelmatig aanwezig te zijn.

Zie er vooral gevaar in dat er niet genoeg tijd is voor alles, en dat ik wellicht te veel ga doen aan de vloeren waarbij te weinig waarde wordt toegevoegd.
Zwartoog schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:40:
[...]

En mocht dat niet te halen zijn: spullen bij een opslag stallen en een tent in je nieuwe tuin. Juni is mooi om te kamperen :)
Heb schoonfamilie in de buurt, maar bij verbouwing huidige huis al 9 maanden daar gezeten, en met intussen een kind van 1,5 is dat niet echt meer de wens :)

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Cyriel85 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:58:
[...]

Beste MAX, bedankt voor je reactie.

Budget voor de vloeren, leidingen en vloerverwarming is 25 - 35 k.
Keuken 10-15k
badkamer 10k
WC 2k
Is dit je gehele verbouwbudget? Je hebt ook nog een stucadoor nodig, nieuwe binnendeurkozijnen (en deuren misschien), elektra, etc, etc... Zodra je zo ingrijpend gaat verbouwen dat er binnenmuren om moeten, komt er veel bij kijken.

Wij zoeken een PHP developer
Soldeerstations
Labvoeding

• Fornoo
Eerlijk gezegd denk ik dat je je project serieus moet heroverwegen. Even een reality check. ;)

Hier is een aannemer zo 3 tot 6 maanden mee bezig (afhankelijk van de huidige staat van de woning), en die kent zijn mannetjes, heeft twee rechterhanden en veel ervaring. Dus 8 weken is veel te optimistisch.

Als ik het begrijp ga je de constructieve betonvloer en vele binnenwanden, badkamer, toilet en keuken slopen, en moet alles weer nieuw worden opgebouwd, voor circa 65k. Dat is mogelijk... als je alles zelf doet. Reken dan op minimaal een jaar fulltime werk. Je bent namelijk zo inefficient zonder ervaring met de bouw van een woning.

Laat je het doen (ook al ben je zelf projectmanager), dan is een budget van 65k optimistisch. Manuren kosten namelijk bergen met geld. Tenzij je, met alle respect, een blik Polen open trekt. Dan komt het wel aan op jou sturing om de kwaliteit te waarborgen.

Tijd om advies in te winnen bij een deskundige. :)

• Cyriel85
garrow schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:36:
Op de tekening staat het volgende bij de vloer:
3cm estrich op stampbetonvloer 6cm + kippengaas.
Fornoo schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:47:
Eerlijk gezegd denk ik dat je je project serieus moet heroverwegen. Even een reality check. ;)

Hier is een aannemer zo 3 tot 6 maanden mee bezig (afhankelijk van de huidige staat van de woning), en die kent zijn mannetjes, heeft twee rechterhanden en veel ervaring. Dus 8 weken is veel te optimistisch.

Tijd om advies in te winnen bij een deskundige. :)
Heb ook wel 2 aannemers om een offerte gevraagd. Ander optie is om het 'light' te doen:
Enkel woonkamer + keuken (70 m²) vloer vervangen + vloerverwarming, rest vloeren uitvlakken, badkamer behouden.

Past wellicht beter in het tijdspad + budgettaire ruimte....

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21-02 18:34
Cyriel85 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 09:37:
[...]

Zal tekeningen nog eens goed nakijken, zijn uit 1960 met de hand, dus af en toe goed zoeken. Dikte vloer enkel 6cm kunnen vinden, kijken of er ergens anders nog een andere laag staat oid.

Keuken budget is idd laag, maar vind het belangrijker de basis goed aan te pakken en rest geld in ikea te stoppen, dan slechte basis te doen en een simatic keuken. De keuken kan na een kleine 10 jaar vervangen, de vloer is een stuk lastiger als je er eenmaal woont :).
[...]

Ben project manager, dus ook een drukke baan. Echter wel ervaring met mensen achterna zitten en plannen. Daarbij ook wel wat vrije dagen staan om regelmatig aanwezig te zijn.

Zie er vooral gevaar in dat er niet genoeg tijd is voor alles, en dat ik wellicht te veel ga doen aan de vloeren waarbij te weinig waarde wordt toegevoegd.

[...]

Heb schoonfamilie in de buurt, maar bij verbouwing huidige huis al 9 maanden daar gezeten, en met intussen een kind van 1,5 is dat niet echt meer de wens :)
Denk nog steeds dat je je redelijk vergist ;)
Je praat over 1 april, maar heb je de kozijnen (om maar iets te noemen) al geregeld dan? Want wij hebben deze in december besteld en eerste mogelijke datum was maart. Zelfde met de keuken.. Wij hebben rond kerst getekend en vroegste oplevermoment was 1 april.

Geen idee hoever je nu precies zit, maar als je 1 april wil starten dan had ik op zijn minst verwacht dat je de grote dingen al had afgevinkt/geregeld.. Gezien de OP denk ik niet dat het geval is (of zit ik ernaast?)

• Cyriel85
ID-College schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:28:
[...]

Denk nog steeds dat je je redelijk vergist ;)
Je praat over 1 april, maar heb je de kozijnen (om maar iets te noemen) al geregeld dan? Want wij hebben deze in december besteld en eerste mogelijke datum was maart. Zelfde met de keuken.. Wij hebben rond kerst getekend en vroegste oplevermoment was 1 april.

Geen idee hoever je nu precies zit, maar als je 1 april wil starten dan had ik op zijn minst verwacht dat je de grote dingen al had afgevinkt/geregeld.. Gezien de OP denk ik niet dat het geval is (of zit ik ernaast?)
Het gaat enkel om vloeren, keuken, wc en badkamer.
Daarbij dus de twijfel om maar gedeelte vloeren te doen, waarbij badkamer en wc blijven.

Alle kozijnen blijven als het is, van de zomer wellicht slechte plekken behandelen en schilderen.

Keuken wordt wellicht wel probleem dan, wordt een camping gas stelletje dan voor 2 maanden ;)

• .Maarten
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 20:11
Gezien het tijdsvlak zou ik eerst goed overleggen met een paar aannemers. De meeste hebben al flink wat klussen staan en geen tijd voor zulke lange dingen. Beton moet uitharden en dat kan best een tijd duren.

Je bent nogal aan de late kant met zulke flinke plannen. Vooral omdat uitloop niet vreemd is. Vooral niet als je meerdere partijen hebt die allemaal hun eigen ding moeten doen.

• Fornoo
@Maarten, zoals je wellicht weet is beton, zonder additieven, is na 28 dagen op constructiesterkte. Hij hoeft niet de hoogte in, het gaat om een betonvloer op zand.

In dat geval kun je er na 1 tot 2 dagen weer overheen. Dit zal dus hooguit twee dagen 'vertraging' opleveren. In die tijd kunt je vast vooruit met andere dingen.

• Montaner
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 20:00
Deze klus ook bij een vriend thuis gedaan. Hij had een kennis met zo’n kleine Bobcat. We waren wel met de hand begonnen, maar dat ging zo tergend langzaam. Bobcat alles kapot laten hakken, erna alle puin sjouwen (ben je wel ff zoet mee), en daarna laten afgraven met weer de bobcat. Vanuit daar weer opbouwen. Leidingwerk toen wel door een professional laten doen. Vloerverwarming op betonnetten geknoopt, toen betonvloer laten storten. Hij had spul laten komen wat egaal uitvloeit.. maar omdat het zo dun was en de vloerverwarming nog niet gevuld was met water drijfde dat omhoog met netten en al.. dat was wel een lachertje ;).

Overigens..als je pvc wil gaan leggen moet je ook egaliseren... wat voor een dekvloer je ook gaat gebruiken.

• Cyriel85
Montaner schreef op zondag 27 januari 2019 @ 08:41:
Deze klus ook bij een vriend thuis gedaan. Hij had een kennis met zo’n kleine Bobcat. We waren wel met de hand begonnen, maar dat ging zo tergend langzaam. Bobcat alles kapot laten hakken, erna alle puin sjouwen (ben je wel ff zoet mee), en daarna laten afgraven met weer de bobcat. Vanuit daar weer opbouwen. Leidingwerk toen wel door een professional laten doen. Vloerverwarming op betonnetten geknoopt, toen betonvloer laten storten. Hij had spul laten komen wat egaal uitvloeit.. maar omdat het zo dun was en de vloerverwarming nog niet gevuld was met water drijfde dat omhoog met netten en al.. dat was wel een lachertje ;).

Overigens..als je pvc wil gaan leggen moet je ook egaliseren... wat voor een dekvloer je ook gaat gebruiken.
Met hoeveel man ben je hoeveel tijd kwijt geweest en hoeveel m2 was dat (schatting)?

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21-02 20:01
Is het geen optie om alleen de dekvloer te vervangen en die waterpas te laten smeren met vloerverwarming op isolatie er onder.

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 10:13

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Cyriel85
Dat lijkt wel onze verbouwing (ook in West-Brabant).
Tip: isoleren, isoleren, isoleren, leidingen sensors, leidingen netwerkkabels, leidingen stereo, leidingen extra elektra stopcontacten/schakelaar, leidingen Balans ventilatie, vloerverwarming

Aannemers? op betonvloer en dekvloer storten na alles zelf gedaan.

Enfin: veel kijk/leesplezier
gallery: ollie1965

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Cyriel85
D.deJong schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:29:
Is het geen optie om alleen de dekvloer te vervangen en die waterpas te laten smeren met vloerverwarming op isolatie er onder.
Dat zou wellicht ook kunnen, maar dan ga je omhoog: dus dan moeten alle deuren ingekort denk ik?
Daarbij doen je dan maar dunne isolatie, of je raakt veel hoogte kwijt.
ollie1965 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:49:
@Cyriel85
Dat lijkt wel onze verbouwing (ook in West-Brabant).
Tip: isoleren, isoleren, isoleren, leidingen sensors, leidingen netwerkkabels, leidingen stereo, leidingen extra elektra stopcontacten/schakelaar, leidingen Balans ventilatie, vloerverwarming

Aannemers? op betonvloer en dekvloer storten na alles zelf gedaan.

Enfin: veel kijk/leesplezier
gallery: ollie1965
Gaaf, bedankt voor de foto's! Hoe dik is die betonvloer geworden? En hoeveel cm isolatie?

Extra kabels wil ik bovenlangs doen, enkel de vloerverwarming en water toe/afvoer in de grond.

Waar zijn die platte (mantel) buizen voor? is dat hete lucht of loze leiding of??

Hoeveel tijd heeft deze verbouwing je gekost (qua vloeren en leidingen) en hoeveel m2 was dat?

• ollie1965

ollie1965

Cyriel85 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:21:

Gaaf, bedankt voor de foto's! Hoe dik is die betonvloer geworden? En hoeveel cm isolatie?
10cm beton, 5cm smeervloer 30cm isolatie EPS harde persing. Traag op gang, maar traag in opwarmen in de zomer, dus hittegolven hebben, mede hier door, minder effect in huis.
Extra kabels wil ik bovenlangs doen, enkel de vloerverwarming en water toe/afvoer in de grond.
Nu kan het (loze leidingen) en kost het maar een paar euro.
TIP: kijk vooral eens naar de oplossing voor de Stereo, ringleiding met kruisverbindingen (50mm rioolpijp)
Waar zijn die platte (mantel) buizen voor? is dat hete lucht of loze leiding of??
ComfoFlat, luchtverversings pijpen voor balansventilatie. Isoleren is ventileren, want later klachten krijgen en niets er aan kunnen doen is spelen met je gezondheid
Hoeveel tijd heeft deze verbouwing je gekost (qua vloeren en leidingen) en hoeveel m2 was dat?
Niet schrikken, 5 maanden totaal, maar dat is wel allemaal zelf gedaan buiten werktijd met alleen handgereedschap (geen bobcat of zo iets)
+ 36M3 ontgaven, ondersteuning trap/wc muur, muuropeningen naar garage en schuur, isolatie, leidingen, betonstorten, vloerverwarming, smeervloer (5 weken vakantie tot hier), isolatieschil binnenzijde, leidingen in de muren, nieuw plafond, nieuwe kozijnen/glas (laten doen), volledige afwerking vloer (wanden/plafond laten doen), installatiewerk afwerken, keuken gezet.
55M2

• Maeslant
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:42
ollie1965 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:10:
[...]

10cm beton, 5cm smeervloer 30cm isolatie EPS harde persing. Traag op gang, maar traag in opwarmen in de zomer, dus hittegolven hebben, mede hier door, minder effect in huis.

[...]
Ik zou zelf als je de tijd hebt voor infrezen gaan, wij hebben hier een broodjes vloer met RC=6,5 erin gelegd en betonnen liggers.

Zelf goede connecties met mensen met een technische achtergrond, en omdat de zon in huis schijnt (bijna de hele dag) de afweging tussen storten en frezen gemaakt. Storten is iets goedkoper (scheelde volgens mij 200 euro op 100m2).

De ingefreesde vloer is veel sneller van reactie, en werkt met net zulke lage temperaturen. De traagheid om eerst een pakket beton op te warmen heb je hier minder bij.

In de zomer maakt het niet uit, dan stook je toch niet (evt koelen). De traagheid van je vloer zit dan vooral in de isolatie.

• ollie1965

ollie1965

Maeslant schreef op maandag 28 januari 2019 @ 18:54:
[...]

Ik zou zelf als je de tijd hebt voor infrezen gaan, wij hebben hier een broodjes vloer met RC=6,5 erin gelegd en betonnen liggers.

Zelf goede connecties met mensen met een technische achtergrond, en omdat de zon in huis schijnt (bijna de hele dag) de afweging tussen storten en frezen gemaakt. Storten is iets goedkoper (scheelde volgens mij 200 euro op 100m2).

De ingefreesde vloer is veel sneller van reactie, en werkt met net zulke lage temperaturen. De traagheid om eerst een pakket beton op te warmen heb je hier minder bij.

In de zomer maakt het niet uit, dan stook je toch niet (evt koelen). De traagheid van je vloer zit dan vooral in de isolatie.
Een ingefreesde vloer wordt sneller warm omdat deze meer aan het oppervlakte ligt.
Voor een WP en een Zonneboiler is het voor mij voordeliger om dieper in het pakket te verwarmen/koelen.
Door de dikte duurt het wel is waar langer (warm/koud) maar ik kan ook energie op slaan (de massa van het beton en smeervloer) op die momenten dat het er is/goedkoop is.

• Maeslant
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:42
ollie1965 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 07:44:
[...]

Een ingefreesde vloer wordt sneller warm omdat deze meer aan het oppervlakte ligt.
Voor een WP en een Zonneboiler is het voor mij voordeliger om dieper in het pakket te verwarmen/koelen.
Door de dikte duurt het wel is waar langer (warm/koud) maar ik kan ook energie op slaan (de massa van het beton en smeervloer) op die momenten dat het er is/goedkoop is.
Energie opslaan is voor korte duur, en als de zon schijnt heb je weinig aan die energie opslag (aangezien je dan vaak niet hard/ niet hoeft te stoken.

Het verschil zit hem voornamelijk in de kortere opwarmtijd, de vloer zal altijd als massa dienen en geheel worden opgewarmd, echter voel je het resultaat al sneller.

Ga je tegels/hout/pvc leggen?

• ollie1965

ollie1965

Maeslant schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:42:
[...]

Energie opslaan is voor korte duur, en als de zon schijnt heb je weinig aan die energie opslag (aangezien je dan vaak niet hard/ niet hoeft te stoken.

Het verschil zit hem voornamelijk in de kortere opwarmtijd, de vloer zal altijd als massa dienen en geheel worden opgewarmd, echter voel je het resultaat al sneller.

Euh?

Ik ben niet de TS ons werk is al 6 jaar klaar :o

En voor wat betreft de dikte van de vloer, daar hebben we duidelijk elk een ander inzicht in (waarschijnlijk door andere parameters).

• Cyriel85
Maeslant schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:42:
[...]

Denken momenteel aan keramisch parket (dus tegels) anders pvc. Hout/laminaat is qua warmte overdracht niet echt een optie met vloerverwarming dat ik weet.

Morgen avond aannemer over de vloer om door te spreken, dus hopelijk binnenkort meer inzicht over kosten planning en verdeling zelf/aannemer.

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True