Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Scaling problemen in Kubuntu 18.10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aegir81
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 20:05
Ik heb momenteel alle besturingssystemen op mijn MacBook (macOS, Windows) vervangen door Kubuntu 18.10. Heel af en toe heb ik voor mijn werk echter Office nodig. Ik probeer op dit moment 2 mogelijkheden uit.

Ik heb in Virtual Box Windows geïnstalleerd, alles werkt zoals verwacht maar ik kan de pixels letterlijk tellen. Het scherm van mijn MacBook is een 'retina'-scherm en de standaard scaling in Kubuntu op 100% was veel te klein voor het 2560*1600-scherm. Ik paste de schaal dus aan naar '2' zodat alles 200% groter wordt. Ik heb dan een 1280*800 werkoppervlak waar alles haarscherp is. Windows kan hier echter niet mee om en rendert op 1280*800 op een schaal van 1 waardoor alles zeer blokkerig oogt. Ik vind in VirtualBox geen schaalinstelling die dit kan aanpassen (het omgekeerde is wel mogelijk, ik kan de schaal ook verschuiven naar 1.5 of 2 maar niet naar bijv. 0.5).

Ik heb ook de trial van CrossOver geïnstalleerd om te kijken of die Office 2016 wou installeren. De 64-bit-versie lukt niet maar de 32-bit-versie installeerde vlot en ik kan Excel en Word gebruiken. Probleem is dat die programma's niet meeschalen: de knoppen in Word en Excel zijn piepklein.

Op DuckDuckGo gaan de meeste problemen over 'scaling issues' in Windows 10 en hoe ik in VirtualBox de schaal naar 1.5 of 2 moet zetten. Maar dat is dus het omgekeerde van wat ik nodig heb.

Misschien ligt het aan mijn zoektermen of misschien kan het gewoon niet. Heeft er iemand een tip?

Beste antwoord (via Aegir81 op 24-01-2019 19:55)

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16:18

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Je beweert Office nodig te hebben. Maar waarom kan je niet met LibreOffice uit de voeten? Je geeft geen enkele reden waarom je vast zit aan dat specifieke pakket.

En met Crossover heb je vast ook een DPI instelling. Kijk daar eens naar. Wine heeft het onder het tabje 'Graphics'.

Spekkies | Commandline FTW

Alle reacties

• synoniem
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Je hebt wel de VirtualBox Guest additions geïnstalleerd staan? Dan kun je namelijk gewoon fullscreen en seamless mode draaien.

• Aegir81
synoniem schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:32:
Je hebt wel de VirtualBox Guest additions geïnstalleerd staan? Dan kun je namelijk gewoon fullscreen en seamless mode draaien.
Ja, die staan geïnstalleerd. En full screen en seamless mode geven hetzelfde probleem.

Het is alsof door de schaalinstelling op 2 te zetten Virtual Box denkt dat de resolutie van mijn scherm de helft is van de werkelijke resolutie. Daardoor draait Windows op 1280*800 op een scherm met 4 keer zo veel pixels, elke pixel in Windows wordt er door 4 weergegeven in Kubuntu, vandaar de blokkerigheid.

• synoniem
  • Niet online
Ik weet niet of ik je dan goed begrijp: Schaal je in Windows of in Kubuntu? Voor Windows 10 heb ik voor een soortgelijk probleem (maar geen Macbook) het hier genoemde tooltje gebruikt en dat werkte voor mij wel maar kennelijk niet voor iedereen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16:18

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Je beweert Office nodig te hebben. Maar waarom kan je niet met LibreOffice uit de voeten? Je geeft geen enkele reden waarom je vast zit aan dat specifieke pakket.

En met Crossover heb je vast ook een DPI instelling. Kijk daar eens naar. Wine heeft het onder het tabje 'Graphics'.

Spekkies | Commandline FTW

• Aegir81
synoniem schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:45:
Ik weet niet of ik je dan goed begrijp: Schaal je in Windows of in Kubuntu? Voor Windows 10 heb ik voor een soortgelijk probleem (maar geen Macbook) het hier genoemde tooltje gebruikt en dat werkte voor mij wel maar kennelijk niet voor iedereen.
Ik schaal in Kubuntu op 200%. Ik vermoed dat het daardoor foutloop in VirtualBox met Windows als gast. Bedankt om mee te denken!
Hero of Time schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:49:

Je doet je gebruikersnaam alle eer aan! Bedankt! Ik voel me wel dom dat ik er niet aan dacht om naar de scherminstellingen in CrossOver/Wine te gaan zoeken. Ik ging ervan uit dat die automatisch de instelling in Kubuntu zou volgen.

Voor mijn eigen bestanden volstaat LibreOffice perfect maar wanneer ik van collega's iets toegestuurd krijg dan loopt het toch te vaak mis (met de opmaak), het ziet er dan net wat anders uit en wanneer ik het dan terugstuur dan ziet het er bij hen weer anders uit. Het bespaart tijd voor iedereen als ik dan even 'plooi' en ook gewoon Word/PPT/Excel gebruik.

• synoniem
  • Niet online
Aegir81 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:59:
[...]

Ik schaal in Kubuntu op 200%. Ik vermoed dat het daardoor foutloop in VirtualBox met Windows als gast.

[...]
Ik zou het schalen of in Windows of inderdaad in Crossover doen en niet in Kubuntu.

• Aegir81
synoniem schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 20:01:
[...]

Ik zou het schalen of in Windows of inderdaad in Crossover doen en niet in Kubuntu.
Het is uiteindelijk allebei nodig. Als ik Kubuntu op 100% laat staan dan worden alle native applicaties (Firefox, Dolphin, Konsole, ...) veel te klein weergegeven.

Het probleem was dat ik ervan uitging dat CrossOver die instelling automatisch mee zou nemen maar terwijl CrossOver zelf wel de instelling respecteert, negeerden de gelanceerde Windowsprogramma's de Kubuntu-instelling (van 200%) en schaalden die toch op 100%.

Bedankt voor het snelle meedenken! :)
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True