Toon posts:

hoe pc automatischlaten opstarten na stroomuitval?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.468 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik een pc automatischlaten opstarten na stroomuitval? het is namelijk belangrijk dat deze pc altijd draait. er is win 98 op geinstaleert.

• jurjen13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07 14:36
je hebt van die apparaten die de voeding voor een klein tijdje overnemen in geval van stroomuitval...een soort accu's dus...
Het is volgensm ij niet mogelijk om je pc automagisch op te laten starten bij stroomuitval...

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 09:09

ralfbosz

xm create bosz -c

1) lukt je niet met een atx-kast. Zul je dus een gewoon AT-kast moeten. En volgens mij heb je dan ook nog eens een AT-moederbordje nodig...

2) en dan start windows 98 op en krijg je de leuke scandisk melding met de vraag wat je wilt ;) Oke je kan dit uitzetten...

rm -r *

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:59
dit kan wel, ergens in het bios zit hier bij SOMMIGE moederborden een optie voor

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:56
in het bios van m'n MSI mobo kan ik dat instellen :)

ennuw, het werkt ook :)

ik heb een MSI K7TPRO2 BTW :)
[spam mode]
overkopen?? :)
[/spam mode]

Verwijderd

Meestal kun je dat in het BIOS instellen (bij ATX computers, bij AT gaan ze vanzelf al weer aan). Er is daar meestal zo'n optie "Boot after power failure" ofzo..

Verwijderd

Gewoon aan een UPS zetten,deze houdt de spanning dmv accu's en omvormers nog een tijdje op peil.
Schijnt wel een dure oplossing te zijn.(prijzen weet ik niet)

Ah,ik zie dat het ook anders kan hierboven,laat maar zitten.

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
UPSsen zijn vanaf 215 gulden ofzo verkrijgbaar. Check de pricewatch.

Die dingen houden je systeem ongeveer 10 a 20 minuten op als de stroom is uitgevallen.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

Topicstarter
er zit al een UPS tussen. maar het zit namelijk zo. deze pc regelt de klimaat beheersing van onze kassen (temperatuur, raamstand, verwarming etc.).
nu is Windows niet het ideale systeem hiervoor want na verloop van tijd worden de resources minder en kan het systeem vast lopen. daarom wordt de communicatie tussen pc en de 'kas' in de gaten gehouden. is er 8 minuten geen communicatie dan wordt door extern kastje de stroom even verbroken en weer ingeschakeld om de pc op nieuw te laten starten.
Dit werkt dus niet bij ons systeem omdat de pc, met ATX voeding en moederbord, niet op nieuw opstart maar afwacht totdat iemand de 'aan' knop indrukt |:(

• x-wolf
  • Laatst online: 01-05-2024
en waarom zoek je de oplossing niet in een beter OS?

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
staat in je bios (m'n bios )iets van powerloss en dan kan ik kiezen opstarten en nogiets

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:07

DarkSide

theres no place like ::1

Waarom zorg je er niet voor dat het systeem gewoon om de zoveel tijd gereboot wordt??

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Als hij automatisch de stroom weer ingeschakeld na die 8 min. zou je een dingetje in elkaar kunnen solderen dat een pulsje naar de aansluiting van je powerknop op je mobo zend, dat is het makkelijkst denk ik.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 15:39
Met het aanroepen van een API-call kan je een pc opnieuw op laten starten. Ik weet niet meer precies hoe het moest, maar dat staat in de weetjesbasis van MS.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• leuf
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb je al eens goed in de bios gekeken? Dat lijkt mij de makkelijkste optie namelijk als dat mogelijk is....

Verwijderd

volgens mij kan dat wel met win2000 niet?
als er dan een fout optreed zoals blauw scherm reset ie zich...kan dat dan ook niet als de stroom plotseling uitvalt?

• Hutspot
  • Laatst online: 10-08 09:46
ff een beetje off topic.

Lijkt me geen bedrijfszeker systeem zo, hoe groot zijn die kassen dan en wat wordt er verbouwt?
Ik werk zelf ook bij een tuinder met redelijk grote kassen maar daar is de computer helemaal gebaseerd op een embedded system met dus een chip die de besturing doet en ook de instellingen opslaat.

Je kunt met een win98 pc de instellingen evt ook veranderen maar als die pc uitvalt draait de klimaat beheersing gewoon door (gelukkig wel :)).

Hoe zit die pc dan aan de besturing vast in de kas? via een speciale interface kaart met een versterker kastje zeker?

Verwijderd

En als er geen optie in je bios staat kan het natuurlijk ook zijn dat je een jumpertje op je mobo moet verzetten oid. Check je mobo manual zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 23 juli 2001 18:16 schreef Hutspot het volgende:
ff een beetje off topic.

Lijkt me geen bedrijfszeker systeem zo, hoe groot zijn die kassen dan en wat wordt er verbouwt?
40.000 m2 voor onderzoek naar groente rassen
Ik werk zelf ook bij een tuinder met redelijk grote kassen maar daar is de computer helemaal gebaseerd op een embedded system met dus een chip die de besturing doet en ook de instellingen opslaat.
Je kunt met een win98 pc de instellingen evt ook veranderen maar als die pc uitvalt draait de klimaat beheersing gewoon door (gelukkig wel :)).
bij ons ook gelukkig, hoewel de mogelijkheden dan een stuk minder worden.
het is minder geavanceerd als in Nederland maar de kas waar het om gaat staat in Turkije
Hoe zit die pc dan aan de besturing vast in de kas? via een speciale interface kaart met een versterker kastje zeker?
via een speciale interfacebox met watchdog, deze is via een kable op aan een com poort aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tips, ik zal de handleiding van het moederbord er nog eens op na slaan en ook het bios bekijken. :)

een ander OS is geen optie voor ons omdat het programma alleen onder Windows draait. :'(

als ik goed begrijp start een AT moederbord wel automatisch na een stroom onderbreking. zal eens kijken of er een AT voedingsconnector op het moederbord zit.....

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:11

Klippy

Still Game

Kan je niet gewoon die 2 kabeltjes van je powerknop doorverbinden ofzo?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Op maandag 23 juli 2001 20:54 schreef LiquidSilver het volgende:
Kan je niet gewoon die 2 kabeltjes van je powerknop doorverbinden ofzo?
Nee, dan gaat je pc na een paar seconden weer uit, en dat moet je niet hebben. Het moet een puls zijn die naar die connector gestuurd wordt.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 07:10
als ik me niet vergis, kun je die verplichte scandisk uitzetten via een programma dat bij windows zit (iets van wincfg.exe ofzo, zit nu niet op Win98 machine), anders kun je nog altijd scandisk.exe wissen of hernoemen :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

kan win2000 of NT4.0 er niet op (niet als de besturing via parallelle en/of seriele poorten gaat, groot risico)???

More info plz
PC: ATX
Aansturingsinterface -> parallel, serieel???

misschien dat win98 iets stabieler wordt mbv www.98lite.net ?

Verwijderd

ik heb een atx voeding en m'n pc stond tijdje terug vrolijk te downen op de dag en toen viel de stroom uit in de buurt! ik denk, ach wat... pc is toch uit, dus ik weg ff de stad in, kom ik terug, staat m'n pc weer aan! echt raar, als m'n pc uitgaat omdat de stroom eraf gaat, gaat hij vanzelf weer aan als de stroom er weer is :)

kan handig zijn, maar ik vond zelf van niet

Verwijderd

Gewoon Win2K op een AT systeem.

AT = hardwired power-on
Win2K = booten na reset + scandsisken zonder user interventie :)

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

[b]appel25:[/'b]
Daarom wordt de communicatie tussen pc en de 'kas' in de gaten gehouden. is er 8 minuten geen communicatie dan wordt door extern kastje de stroom even verbroken en weer ingeschakeld om de pc op nieuw te laten starten.
kun je dan niet gewoon in je programma (van computer of van chip) (laten) veranderen dat ie om de 7 minuten ofzo een test-stroompje stuurt?

Greetzzz, ThaDuck

Flap

Pagina: 1