Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:21
Wellicht kunnen jullie hier helpen. Ik woon sinds december in dit huis (huis uit 1906) en heb hierbij een KPN ADSL lijn met de 4G buitengebied optie. Op de KPN modem heb ik een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) gezet met daaraan gekoppeld 2x een pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In‑Wall Pro

Ik heb een afbeelding van de plattegrond toegevoegd. De rode 'bliksemschichten' zijn de AP's. Deze zitten beide relatief laag aan de grond, hooguit een centimeter op 20 van de vloer, maar dit is wel het meest praktisch qua LAN aansluitingen.

Degene in de woonkamer heeft alle ruimte, de AP in de woonkeuken zit achter een klein bankje en links van dat bankje staat een hoog dressoir. De vorige bewoner had een accesspoint via het stroomnetwerk boven het dressoir geplaatst, wat wellicht zorgde voor beter ontvangt.

Mijn punt: Het ontvangst. Ik verwacht van de 5GHz op z'n minst dat hij toch wel bereik zou moeten leveren in de slaapkamer links onder, het ontvangst is echter zo laag dat zowel mijn Nokia als de iPhone van m'n vriendin om de haverklap terug schakelen naar 4G. In de buurt van de WC is dit hetzelfde, een WiFi analyzer wijst uit dat de 2.4GHz nog enigszins ontvangst daar heeft (-80dBm), maar dit houdt ook niet over.

Is mijn verwachting te hoog? In het oude huis had ik 1 product: Ubiquiti UniFi AP AC PRO aan het plafond, wellicht zijn die wat beter qua ontvangst dan de In Wall alternatieven.

Plattegrond voor WiFi

Edit: Ik heb 2 SSID's, omdat mijn Lumia niet overweg kon met de schakeling naar 5Ghz, die Lumia is vervangen dus is er geen reden meer om 2 netwerken te hebben, 1 SSID met zowel 2,4 als 5GHz kan ik nu ook gaan instellen. Verder heb ik niets gewijzigd aan kanalen en power rates. Geen buren, dus heb geen stoorzenders in de buurt.

[ Voor 10% gewijzigd door rscheper op 24-01-2019 12:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@rscheper ik heb je bericht even afgesplitst van het ervaringen topic, aangezien jouw probleem iets te complex is voor in dat topic.

Dat gezegd hebbende. Die In-Wall dingen stralen als ik mij niet vergis vooral naar voren en naar de zijkant. Gezien op jouw plaatje is de plek waar je geen bereik hebt er links achter, kans is dus groot dat hij er simpelweg niet goed naar toe 'straalt'. Kijk maar:

Afbeeldingslocatie: https://inwall.ui.com/img/section-04/plan.png
bron

Daarnaast moeten de signalen in het ergste (en directe geval) door het dressoir, drie muren en door het apparaat in de inloopkast heen. Ik denk dus simpelweg dat er teveel objecten in de weg staan.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 24-01-2019 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Iha heeft 5 GHz moeite om door muren heen te komen. Voor bereik in de slaapkamer linksonder moet het signaal door minstens twee muren heen. Ik zou gaan voor een oplossing waarbij in elke ruimte een accesspoint geplaatst wordt; aan het plafond

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

Brahiewahiewa schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:39:
Iha heeft 5 GHz moeite om door muren heen te komen. Voor bereik in de slaapkamer linksonder moet het signaal door minstens twee muren heen. Ik zou gaan voor een oplossing waarbij in elke ruimte een accesspoint geplaatst wordt; aan het plafond
Dat is wellicht te kostbaar, maar wellicht beperken dat het door max 1 muur heen moet zou al moeten helpen. En idd, zoals de TS en rens-br al terecht opmerkte. Bij de plafondmodellen heb je beter ontvangst omdat die rondom stralen.

Of is het bijplaatsen van een in wall model in de slaapkamer mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Bedankt voor de reacties! Hier word ik wijzer van.. Qua bekabeling zit ik wat krap om ze op het plafond te krijgen. Ik zou er dan over na kunnen denken om een product: Ubiquiti UniFi AP AC PRO aan het plafond in de slaapkamer links onder te krijgen. De andere kamers in het huis, waar nodig, hebben fatsoenlijk ontvangst.

Ik begon dit topic omdat ik ook graag een WiFi verbinding in de hal wil hebben, wellicht is een AP AC Pro in de slaapkamer erbij wel voldoende? Via de niet gebruikte zolder kan ik wel een kabel in de slaapkamer krijgen, het wordt wel wat meer werk om een in wall model in die slaapkamer te krijgen. Ik heb in ieder geval weer wat uit te zoeken, bedankt.

Een optie zou ook nog kunnen zijn dat ik een Pro variant aan het plafond hang in de gang, zo in de buurt van het toilet, maar of dat dan afdoende is voor de slaapkamer..

[ Voor 10% gewijzigd door rscheper op 24-01-2019 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

rscheper schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:48:
Qua bekabeling zit ik wat krap om ze op het plafond te krijgen. Ik zou er dan over na kunnen denken om een product: Ubiquiti UniFi AP AC PRO aan het plafond in de slaapkamer links onder te krijgen.

[...]

Ik begon dit topic omdat ik ook graag een WiFi verbinding in de hal wil hebben, wellicht is een AP AC Pro in de slaapkamer erbij wel voldoende? Via de niet gebruikte zolder kan ik wel een kabel in de slaapkamer krijgen, het wordt wel wat meer werk om een in wall model in die slaapkamer te krijgen. Ik heb in ieder geval weer wat uit te zoeken, bedankt.
Welke ruimte heb je het liefste het beste bereik? De hal of de slaapkamer? Als het de hal is zou ik de AP AC Pro daar op hangen, is het de slaapkamer, dan in de slaapkamer.

En wat je ook nog kan doen is zo'n ding kopen en even via een tijdelijk kabel in de hal en/of slaapkamer hangen en kijken wat het beste resultaat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
rens-br schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:10:
[...]

Welke ruimte heb je het liefste het beste bereik? De hal of de slaapkamer? Als het de hal is zou ik de AP AC Pro daar op hangen, is het de slaapkamer, dan in de slaapkamer.

En wat je ook nog kan doen is zo'n ding kopen en even via een tijdelijk kabel in de hal en/of slaapkamer hangen en kijken wat het beste resultaat oplevert.
Zo simpel kan testen zijn inderdaad.. Ga even op zoek naar de juiste AP en zal gaan testen! In de hal wil ik het vooral voor de elektrische radiatoren met WiFi, dus die moet het 'gewoon' doen. In de slaapkamer is belangrijker, maar meten = weten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

rscheper schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:24:
Zo simpel kan testen zijn inderdaad.. Ga even op zoek naar de juiste AP en zal gaan testen! In de hal wil ik het vooral voor de elektrische radiatoren met WiFi, dus die moet het 'gewoon' doen. In de slaapkamer is belangrijker, maar meten = weten natuurlijk.
Zo is dat! Overigens gezien jouw voorkeur verwacht ik dat de slaapkamer toch de beste plek gaat zijn voor het AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bunzel
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Je zou kunnen testen hoe het ontvangst is wanneer je de deuren open zet.

Een leuke app van ubiquiti is 'WiFiman' hier kun je zien wat er allemaal stoort en hoe de signalen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:57
De In-Wall's zijn bedoeld om kleine cellen te maken zoals in hotels een In-Wall per kamer.
Je moet daar niet van verwachten dat je dan in de andere kamers ook "Goed" bereik hebt met een In-Wall.

Zeker niet op de 5Ghz gezien die ook met de normale Access Points goed door de muren heen komt.
Dat is gewoon wat 5Gz met zich mee brengt. 2.4Ghz gaat wel makkelijker door muren heen. Maar is weer niet zo snel.

Een AC Pro kan dus wel beter werken maar verwacht ook niet dat die je hele huis in een keer dekt ;)

Het is en blijft situatie afhankelijk.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
Hoeveel througput heb je nodig? Als je geen 3x3 nodig hebt (of de 5Ghz vol zit) dan is 2x een Lite AC een betere keuze.

3x3 is leuk, maar om dat te benutten heb je wel wat additionele eisen. (Client support, beschikbare frequentieruimte enz)

Naar mijn mening is voor 80% van de gebruikers een aantal Lite's een betere keus dan 1 pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika Miro
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 08:32
Misschien kan je ook de instellingen nog aanpassen?
Dus het output signaal van beide banden (2,4 ghz en 5 ghz) op high zetten en sowieso 1 SSID nemen.
Dan zou je per Inwall misschien ook nog het kanaal van 2,4 GHz band en de 5 GHz band verschillend kunnen instellen. Ik bedoel dan: inwall 1 met de 2,4 ghz band op kanaal 1 en de 5 ghz band op 36 en dan bij Inwall 2 de 2,4 band op 16 en de 5 GHz band op 48 zetten.

Wie weet, succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udrene
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:23
Kun je het AP uit de woonkeuken niet ergens in of bij de inloopkast plaatsen? Uit ervaring weet ik dat badkamers en toiletruimtes funest voor je WiFi-signaal zijn. Bij jou moet het signaal nu zelfs door badkamer én toilet. Bij de inloopkast zit hij ook meer centraal.

Misschien, zoals eerder aangegeven, eerst proberen met een losse kabel. Scheelt je misschien de aanschaf van een extra AP.

[ Voor 19% gewijzigd door Udrene op 25-01-2019 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• preusie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-02-2023
Wij hebben veel staal in huis waardoor zelfs een ac pro zijn problemen heeft. Tijd geleden een AP-AC-LR gehaald en mijn dekkingsgraad in huis is tegenwoordig super.

Zelfs in de tuin terwijl de AP aan de voorkant van de woonkamer hangt (netjes achter de gordijnen).

Eventueel het proberen waard.
Pagina: 1