Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat voor ondergrond voor (monoblock) warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-11 07:13
Beste Tweakers,

Eind februari komt mijn nieuwe Panasonic T-CAP WH-MXC16H9E8 monoblock warmtepomp binnen. Ik wil deze Panasonic naast het huis plaatsen (ongeveer een centimeter of 30 - 50 van de gevel). Wat is nu het beste als ondergrond voor de warmtepomp?

Mijn plan:
Ik heb al een stuk uitgegraven en ben van plan om in ieder geval 60 centimeter diep (vorstgrens) uit te graven (stuk van 180 bij 85). Hier wil ik dan opsluitbanden / trottoir banden in leggen en kruislings opstapelen. Vervolgens wil ik het complete gat vol storten met grind. Ik heb ook een riool aansluiting in het uitgegraven stuk beschikbaar dus ik zou een buis kunnen trekken van het riool naar de warmtepomp; is dit aan te raden? Ik lees her en der dat het juist word afgeraden in verband met eventueel dichtvriezen van de onderkant van de warmtepomp. Ik heb er ook al aan gedacht om een drainage slang onder in het gat te leggen en aan te sluiten op de riool aansluiting.

Wat denken jullie? Is het te diep? De warmtepomp wel of niet direct aansluiten op het riool? Opstapelen van opsluitbanden of twee betonnen sokkels maken?

Ik kan er ook nog voor kiezen om de warmtepomp elders te plaatsen gezien ik rondom tuin heb. Dan moet ik wel leidingen gaan ingraven: is dat het waard? Als hij "los" staat van het huis heb je, neem ik aan, sowieso geen last van geluiden van de warmtepomp?

[ Voor 10% gewijzigd door BenH op 24-01-2019 12:50 ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik wonen op zand dus mijn Loria buitenunit staat gewoon in een grindbak en de buitenunit zelf op stoeptegels. Grof buitengrind van de gamma. Tot nu toe geen enkel probleem.
Ik hoor hem af en toe blazen als ik buiten ben, binnen hoor ik de buitenunit niet.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A