Laptopadvies voor surfen, torrents, films kijken, streamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gostevie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-02 07:26
Hallo allemaal, ik heb nu een Asus F555L laptop en merk dat ie gewoon te langzaam wordt voor me. Opstarten duurt 2 minuten, als Windows is opgestart duurt het nog eens 2 minuten voordat ik Chrome of NordVPN kan opstarten, daarvoor reageert ie niet. Na een tijdje via VPN met internet te zijn verbonden valt de internetverbinding weg, ligt denk ik aan mn laptop want op andere apparaten gebeurt dat niet. Alles dat met explorer.exe te maken heeft (bv. foto's openen vanaf HD) duurt super lang (1 minuut). Ik heb m ook gebruikt gekocht dus wie weet wat ie al heeft meegemaakt. In ieder geval is het tijd voor een nieuwe laptop en deze keer wil ik een nieuwe, goeie.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga er veel films mee kijken, torrenten, streamen, op internet zitten, foto's opslaan. Ik speel er geen games op. Ik wil Windows hebben, ben nu tevreden met Windows 10.

Wat is je budget?
Ik zit niet vast aan een budget, wil een goeie laptop maar ook niet meer uitgeven dan nodig is. Denk dat ik tot 1000 euro zou willen uitgeven maar schat dat ik voor bv. 700 euro ook wel iets goeds kan vinden?

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Enigszins ja, maar het meeste staat ie thuis. Maar ik ben een grote kerel en heb een goeie rugzak waar mn ouwe zware laptop ook zonder probleem in past, dus gewicht is niet echt belangrijk, en ik zal de laptop alleen bv. in de trein meenemen of naar andere plekken waar een stekker is, dus batterijduur is niet erg belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen Apple. Schermgrootte 15,6, iig niet groter. Full HD. Goeie netwerkkaart / drivers.
Hij moet snel kunnen opstarten, snel foto's, websites e.d. kunnen laden, veel kunnen multitasken (torrents downloaden, film afspelen of streamen, chrome met 10 tabs open, foto's van harde schijf openen). Ik ben helaas niet heel erg technisch maar van wat ik ervan heb gelezen lijkt een SSD HD voor Windows me dan wel een must? Ik zie bij de pricewatch SSD en SSD M.2, als ik even google lijkt me de M.2 SSD vanwege zn betere snelheid wel goed, maar weet niet of ik dat nodig heb als ik niet game?
Daarnaast moet de laptop wel genoeg opslag hebben voor films en series (500 GB - 1 TB zou wel handig zijn). Als 2e opslagtype zie ik 5400 of 7200 rpm HD, daar weet ik echt niet wat voor mij t handigst zou zijn?
Het is fijn als het scherm er mooi uitziet maar het echte films en series kijken doe ik via een HDMI kabel op mn TV, dus het hoeft geen monumentaal mooi scherm te zijn, want de meeste tijd zit ik op het laptopscherm alleen te surfen, torrenten, foto's kijken enz. Ik ben wel een beetje een "videofiel" dus ik vind het wel fijn als het geproduceerde beeld er mooi uitziet.
Ik zou het fijn vinden als er een CD/DVD speler in zou zitten maar als ik alle bovenstaande specificaties invoer bij pricewatch zit er geen laptop bij met DVDspeler... denk dat ik dat maar moet accepteren en evt. een externe DVD speler moet halen?

Ik woon trouwens in Berlijn in Duitsland dus het moet een laptop met QWERTZ toetsenbord worden (ik typ ook veel in het Duits), maar die vind ik dan zelf wel als ik weet welke laptop ik wil gaan kopen (ik neem aan dat ik bijna alle QWERTY laptops ook wel in QWERTZ uitvoering kan vinden?). Ik verwacht wel ongeveer dezelfde prijzen voor een QWERTZ laptop te kunnen vinden hier, ben wel handig met prijzen vergelijken.

Kijkend op de pricewatch met bovenstaande specificaties (categorie: Laptops) vind ik dan als goedkoopste met 1 5-sterren review deze laptop:
pricewatch: HP 15-da0636nd

Als ik kijk naar een iets duurdere laptop met meer goeie reviews dan vind ik bv. deze:
pricewatch: HP Pavilion 15-cs0960nd

Het grootste verschil lijkt me bij die 2 in de videokaart en processor te zitten; weet niet of ik die beide nodig heb voor mijn behoeftes?
En is 128 GB SSD M.2 genoeg voor mijn behoeftes?
Ik bedenk me nu dat ik misschien ook m'n oude laptop zou kunnen upgraden met een SSD en evt. RAM. Zou dat anders ook genoeg zijn denken jullie?

Alvast heel erg bedankt voor de eventuele hulp!

Beste antwoord (via gostevie op 28-01-2019 18:33)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:31
Ik zou het geheugen upgraden als je nu 4gb hebt en de harddisk vervangen door een SSD.

Je doet er namelijk weinig bijzonders mee en dat kan een Haswell van (minimaal) rond de 2 Ghz prima aan. (Als je tenminste geen h264 films gaat downloaden en kijken)

Geheugen: YouTube: Upgrade Asus F555L, X555L ram

SSD: YouTube: Replace Asus F555L hard disk with SSD

Het is ook nog mogelijk om de plek van je cd-speler te gebruiken voor je ssd of voor je harddisk.

Op de vraag hoeveel opslag je nodig hebt, zul je zelf eerder het antwoord weten dan wij. Windows kan prima op 128 GB, maar als je je films op je laptop zet, dan is het waarschijnlijk veel te weinig.

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 28-01-2019 18:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gostevie
Heeft niemand misschien een beetje advies voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 16:17
Als het kan is een upgrade vaak het voordeligst.
Maar bij niet alle laptops kan je ram uitbreiden.
Zal je moeten opzoeken. Een SSD is altijd altijd aan te raden.

Tav de genoemde opties. Videokaart voor jou gebruik lijkt me niet belangrijk.
Verder is het prijs verschil zo groot dat dingen zoals de processor significant verschillen. I3 7th vs i5 8th.

[ Voor 10% gewijzigd door frankyfn126 op 27-01-2019 11:03 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:31
Ik zou het geheugen upgraden als je nu 4gb hebt en de harddisk vervangen door een SSD.

Je doet er namelijk weinig bijzonders mee en dat kan een Haswell van (minimaal) rond de 2 Ghz prima aan. (Als je tenminste geen h264 films gaat downloaden en kijken)

Geheugen: YouTube: Upgrade Asus F555L, X555L ram

SSD: YouTube: Replace Asus F555L hard disk with SSD

Het is ook nog mogelijk om de plek van je cd-speler te gebruiken voor je ssd of voor je harddisk.

Op de vraag hoeveel opslag je nodig hebt, zul je zelf eerder het antwoord weten dan wij. Windows kan prima op 128 GB, maar als je je films op je laptop zet, dan is het waarschijnlijk veel te weinig.

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 28-01-2019 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gostevie
Heel erg bedankt voor de antwoorden! Die youtube links zijn geweldig!

Ik heb eventjes wat meer onderzoek naar mn eigen laptop gedaan en heb de precieze specificaties gevonden:

Asus F555LA XX1806T
Windows 10 Home
Processor: Intel® Core™ i7 4510U Processor,
Memory: DDR3L 1600 MHz SDRAM, 1 x DIMM socket for expansion up to 8 GB SDRAM Display
15.6'' 16:9 HD (1366x768)
Graphic: Integrated Intel® HD Graphics 4400
Storage: 2.5"
- 500GB 5400 RPM
Optical Drive: Super-Multi DVD
Card Reader: 3 -in-1 card reader ( SD/ SDHC/ SDXC)
Camera: VGA Web Camera
Networking: Dual-band 802.11 a/b/g/n/ac
Built-in Bluetooth™ V4.0 : 10/100/1000 Base T
Interface:
1 x COMBO audio jack
1 x VGA port/Mini D-sub 15-pin for external monitor
2 x USB 3.0 port(s)
1 x USB 2.0 port(s)
1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert
1 x HDMI

Ik heb zelf idd maar 4 GB RAM en heb, dankzij jullie antwoorden, besloten om dat naar 8 GB te upgraden. Heb net een 4 GB stickje besteld. Mocht dat niet genoeg baten dan zal ik als volgende stap waarschijnlijk de CD speler ruilen voor een SSD. Ik heb nu een 1 TB HDD die al aardig vol zit dus die zou ik liever houden dan de CD speler.

Heel erg bedankt in ieder geval!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1126137

Ik zou een Lenovo-yogaserie aanraden die goed binnen je budget past en een gaming-laptop op instapniveau is. Aangezien je veel zou torrenteren en streamen, is mijn aanbeveling om ook in een VPN te investeren en je laptop volledig te beveiligen tegen onvrijwillige aandacht. Hier is een blog over waarom je een VPN zou moeten krijgen voor torrenting:
https://www.vpnranks.com/best-vpn-torrenting/

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 1126137 op 15-04-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
Anoniem: 1126137 schreef op maandag 15 april 2019 @ 13:15:
Ik zou een Lenovo-yogaserie aanraden die goed binnen je budget past en een gaming-laptop op instapniveau is. Aangezien je veel zou torrenteren en streamen, is mijn aanbeveling om ook in een VPN te investeren en je laptop volledig te beveiligen tegen onvrijwillige aandacht. Hier is een blog over waarom je een VPN zou moeten krijgen voor torrenting:
https://www.vpnranks.com/best-vpn-torrenting/
Wat was de reden voor deze necro? krijg je geld van om VPN's te promoten oid?
Pagina: 1