Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:33
Momenteel ben ik na een scheiding bezig een nieuwe hypotheek af te sluiten en daarbij ook een ORV af te sluiten. Aangezien ik geen partner heb wordt bij overlijden uitbetaald aan mijn zoon (tbv betaling hypotheek, etc).

Nu wordt in het geval van partners vaak kruislings verzekerd, waardoor dit buiten de erfbelasting zou kunnen vallen. In het geval van partners is dit vaak een redelijk beperkt een issue, gezien de vrijstelling van 643K.

In mijn nieuwe situatie kan het voor mijn zoon wel uitmaken, aangezien hij een lage vrijstelling heeft van 20K en daarboven erfbelasting moet betalen. Nu had ik het idee om een rekening op de naam van mijn 2 jarige zoontje te openen, daar elk jaar een schenking op te stortenwaarvan hij een deel gebruikt om de ORV premie te voldoen.

Iemand ervaring of dit belastingtechnisch kan werken? In het geval van samenwonen in gemeenschap van goederen gaat kruislings betalen vaak niet op las ik, omdat niet kan worden vastgesteld dat premie van eigen geld is betaald. Maar hoe zit dat met een minderjarig kind?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:53
Als ik even snel kijk is premiebetaling inderdaad een voorwaarde, dus dat zou je via je kind kunnen laten lopen. De begunstigde dienst ook op een goede manier verwerkt te worden in de polis, anders ga je alsnog nat. Ik zou zeggen loop even binnen bij een verzekeringstussenpersoon, kost je een paar euro, maar kan je (of in dit geval je kind) op lange termijn een heleboel euro's schelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik denk dat er een reëel risico is dat er gezegd wordt dat het 2 jarige kind dit niet uit zelf heeft gedaan. De premiebetaling gaat dan misschien wel van zijn rekening maar die betaling doet hij niet zelf en hij heeft niet zelf die verzekering afgesloten.

Maar zoals @DCV191283 al aangeeft, vraag het even aan een tussenpersoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 21:30

Qwerty-273

Meukposter

Het zou wellicht nog als een schenking aangepakt kunnen worden verwacht ik.
Alvast schenken op papier
Zit uw vermogen vast, bijvoorbeeld in een huis? Dan kunt u via de notaris al op papier geld schenken. U geniet dan nu al van belastingvoordelen (kleiner vermogen in box 3). Uw kind krijgt uw schenking pas na uw overlijden in handen en betaalt dan minder erfbelasting.
Maar let ook op dat de waarde van de nalatenschap is de waarde van alle bezittingen min alle schulden op het moment van overlijden. Dus staat je huis compleet onderwater, en de ORV lost dat op (af) dan heb je natuurlijk nog maar een kleine + aan het einde wat wellicht binnen de 20k valt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 10:15
zolang hij niet 18 jaar is wordt het toch nog steeds bij jou vermogen opgeteld ondanks dat het op zijn naam staat?

En waarom moet hij premie betalen? Als je ben overleden hoef je hopelijk geen premie meer te betalen lijkt me. En je hoeft toch geen premie te betalen om later geld te krijgen?

Verder hebben wij helaas niet de optie om onze kids door iemand in NL te laten opvangen als we er beiden niet meer zijn. Als je die wel heb kun je ook er voor kiezen om die het geld te laten ontvangen bij overlijden zodat deze het (hopelijk) wijs ergens stopt tot de kleine er zelf bij kan komen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 09:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

gr8-jen schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:39:
En waarom moet hij premie betalen? Als je ben overleden hoef je hopelijk geen premie meer te betalen lijkt me. En je hoeft toch geen premie te betalen om later geld te krijgen?
Als je als zoon (of partner) de premie betaald voor een ander, en de verzekering komt tot uitkering dan wordt het in dat geval niet gezien als erfenis.

Zou TS de premie zelf betalen, en keert de verzekering uit aan zijn zoon, dan wordt het gezien als erfenis en zijn er successierechten die afgedragen moeten worden.

Om die successierechten te voorkomen wordt er bij partners altijd kruislings betaald. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:03
Qwerty-273 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:28:
Het zou wellicht nog als een schenking aangepakt kunnen worden verwacht ik.

[...]

Maar let ook op dat de waarde van de nalatenschap is de waarde van alle bezittingen min alle schulden op het moment van overlijden. Dus staat je huis compleet onderwater, en de ORV lost dat op (af) dan heb je natuurlijk nog maar een kleine + aan het einde wat wellicht binnen de 20k valt.
Plus je hebt dan nog de waarde van de woning die als schenking gezien wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Het lijkt niet mogelijk om op naam van mijn zoon in te schrijven, dus dat idee kan in de prullenbak.
One-eye864 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:24:
[...]
Plus je hebt dan nog de waarde van de woning die als schenking gezien wordt.
Dus bij overlijden wordt als waarde gezien mbt deze bezittingen/schulden:
- waarde woning (+/+)
- uitkering ORV (+/+)
- hypotheekschuld (-/-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Je kan een orv ook laten koppelen aan de hypotheek. Dan wordt met het geld de hypotheek afgelost en wat er overblijft (of niet) gaat naar je erfgenamen.
Denk dat er dan geen sprake is van schenking, omdat je hypotheek wordt afgelost. Hoewel de woning dan weer wel onder erfenis valt, maar dat hou je denk ik altijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:00
Heb je wel een ORV nodig?

Als jij overlijd voordat je kind 18 is dan gaat hij waarschijnlijk toch bij je ex wonen. Er is dan geen meerwaarde om dan het huis te houden.

Als je over 20+ jaar zou overlijden kan je kijken of je een groot deel van je huis afbetaald kunt hebben.

In beide gevallen zou je het geld dat je uitspaart met een orv in je huis kunnen stoppen en komt het toch je kind ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@peltco , onze orv kost 15 euro per maand, voor de looptijd van de hypotheek en waarbij deze in een keer wordt afgelost.
Om dat nou "in je huis te stoppen".. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:00
Hsb-3 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 22:18:
@peltco , onze orv kost 15 euro per maand, voor de looptijd van de hypotheek en waarbij deze in een keer wordt afgelost.
Om dat nou "in je huis te stoppen".. ;)
Iedere maand een keer naar de Mac te gaan.

Mijn punt is meestal gebruik je een orv zodat je partner in het huis kan blijven wonen. Maar bij een minderjarig kind word het huis waarschijnlijk toch verkocht omdat hij er niet alleen in kan blijven wonen. Alleen een zak geld zou dan overblijven.
Maar los van het feit dat ik een zak geld altijd op krijg het zou voor mij geen grote meerwaarde in mijn geluk betekend hebben als ik dat had gekregen. Ik vermoed dat dit voor veel anderen ook geld

[ Voor 4% gewijzigd door Batavia op 24-01-2019 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
@peltco het zou niet perse nodig zijn, maar het is meer een extraatje die ik mijn zoon kan nalaten voor het geval dat. En ook komt het huis zo niet onder water te staan. Die 15 euro per maand voel ik toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Wat staat er in je pensioenpolis? Heb je geen deel over kinderpensioen?

Mijn kinderen krijgen tot hun 21e iets van 6k p/j als ik nu zou komen te overlijden.

Aangenomen dat je huis meer is dan je hypotheek is dat mooi meegenomen. En als je echt een zak geld wil hebben als je komt te overlijden een levensverzekering afsluiten. (En wellicht een begrafenis verzekering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 20:37
peltco schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 22:40:
[...]

Iedere maand een keer naar de Mac te gaan.

Mijn punt is meestal gebruik je een orv zodat je partner in het huis kan blijven wonen. Maar bij een minderjarig kind word het huis waarschijnlijk toch verkocht omdat hij er niet alleen in kan blijven wonen. Alleen een zak geld zou dan overblijven.
Maar los van het feit dat ik een zak geld altijd op krijg het zou voor mij geen grote meerwaarde in mijn geluk betekend hebben als ik dat had gekregen. Ik vermoed dat dit voor veel anderen ook geld
Het is ook wel een fijn idee dat er voldoende geld achter de hand is voor degene die de zorg voor je kind(eren) overneemt nadat je komt te overlijden. Een mogelijkheid hiervoor is, net als dat geldt voor je partner, door een ORV af te sluiten die ervoor zorgt dat (een deel van) de hypotheekschuld wordt afgelost en daardoor de woning te gelde kunt maken, of de woonlasten significant kunt verlagen.

Overigens heb ik het vermoeden dat de ORV verzekeraars deze constructie met een kind als begunstigde niet (kunnen of mogen) accepteren. Daarbij geldt denk ik dezelfde 'constraint' als je zelf al benoemd bij het voeren van een gemeenschappelijk huishouden; het is niet aannemelijk te maken dat het kind zelfstandig, uit eigen middelen, de premie heeft voldaan.

Dance with the stars

Pagina: 1