Situatie:
We hebben nu van een lokale partij een offerte voor 3 mogelijkheden:
Gezien de extra opbrengst van panelen op west bij de buren neig ik naar optie 2 of 3. Vraag me alleen voor de laatste optie af of de zwaardere groep geen problemen gaat opleveren met selectiviteit / bekabeling. Bedrijf komt voor uit een elektro bedrijf, dus wat dat betreft zijn het geen cowboys, maar wil me toch iets verder orienteren.
Ben benieuwd wat jullie van deze offertes vinden.
Foto's van de situatie:
- Wij hebben een huis met een zadeldak hellingshoek 55 graden, met de nok op de noord-zuid as (een graad of 10-15 gedraaid tegen de klok in van boven bekeken, dus het oostdak ligt wat naar het noorden gedraaid).
- Vanuit de bouw liggen er 6 stuks EPC-norm panelen (Yingli Mono 280Wp) op het dak aan de oostkant aangesloten op een Growatt 1500s omvormer.
- We hebben een 3-fase aansluiting 3x25A.
- Onze buren hebben door de bouwer ook 6 panelen op het westdak laten leggen, deze losse string brengt tot nu toe (sinds april 2018) ongeveer het dubbele op van de string die op het oosten ligt.
- 's ochtends en 's avonds hebben we schaduw van de daken van de buren, die op dezelfde manier georienteerd staan (rijtje vrijstaande huizen)
We hebben nu van een lokale partij een offerte voor 3 mogelijkheden:
- Optie 1: 3 panelen op oost er bij en 9 panelen op west (portrait) (Longi 280wp) aangesloten op een Goodwe 3600D-NS omvormer. Kosten: 4144,- incl BTW
- Optie 2: 12 panelen, Longi (280wp) op west (2 x 6 in landscape) aangesloten op een Goodwe 3000D-NS omvormer. De bestaande panelen + omvormer blijven. Voor de nieuwe omvormer komt er een aparte groep bij. Kosten: 4332,- incl BTW
- Optie 3: 12 panelen op west (2 x 6 in landscape) (Longi 300Wp) aangesloten op een Goodwe 4200D-NS omvormer. De bestaande string wordt hier ook op aangesloten. Hierbij spreken ze van een nieuwe automaat benodigd (dit zal dan wel een 20A automaat worden. Kosten 4490,- incl BTW
Gezien de extra opbrengst van panelen op west bij de buren neig ik naar optie 2 of 3. Vraag me alleen voor de laatste optie af of de zwaardere groep geen problemen gaat opleveren met selectiviteit / bekabeling. Bedrijf komt voor uit een elektro bedrijf, dus wat dat betreft zijn het geen cowboys, maar wil me toch iets verder orienteren.
Ben benieuwd wat jullie van deze offertes vinden.
Foto's van de situatie:
Forum | ||
![]() | ![]() |
[ Voor 11% gewijzigd door Peetman op 24-01-2019 11:53 ]