Offertebeoordeling Oost-West opstelling schuin dak

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:11
Situatie:
  • Wij hebben een huis met een zadeldak hellingshoek 55 graden, met de nok op de noord-zuid as (een graad of 10-15 gedraaid tegen de klok in van boven bekeken, dus het oostdak ligt wat naar het noorden gedraaid).
  • Vanuit de bouw liggen er 6 stuks EPC-norm panelen (Yingli Mono 280Wp) op het dak aan de oostkant aangesloten op een Growatt 1500s omvormer.
  • We hebben een 3-fase aansluiting 3x25A.
  • Onze buren hebben door de bouwer ook 6 panelen op het westdak laten leggen, deze losse string brengt tot nu toe (sinds april 2018) ongeveer het dubbele op van de string die op het oosten ligt.
  • 's ochtends en 's avonds hebben we schaduw van de daken van de buren, die op dezelfde manier georienteerd staan (rijtje vrijstaande huizen)
Om het grootste deel van ons energieverbruik af te dekken (ca 3500 kWh op jaarbasis) willen we de installatie uitbreiden.
We hebben nu van een lokale partij een offerte voor 3 mogelijkheden:
  • Optie 1: 3 panelen op oost er bij en 9 panelen op west (portrait) (Longi 280wp) aangesloten op een Goodwe 3600D-NS omvormer. Kosten: 4144,- incl BTW
  • Optie 2: 12 panelen, Longi (280wp) op west (2 x 6 in landscape) aangesloten op een Goodwe 3000D-NS omvormer. De bestaande panelen + omvormer blijven. Voor de nieuwe omvormer komt er een aparte groep bij. Kosten: 4332,- incl BTW
  • Optie 3: 12 panelen op west (2 x 6 in landscape) (Longi 300Wp) aangesloten op een Goodwe 4200D-NS omvormer. De bestaande string wordt hier ook op aangesloten. Hierbij spreken ze van een nieuwe automaat benodigd (dit zal dan wel een 20A automaat worden. Kosten 4490,- incl BTW
Prijs dus van 1,24 / wp voor optie 1 en 3 tot 1,28 / wp voor optie 2.

Gezien de extra opbrengst van panelen op west bij de buren neig ik naar optie 2 of 3. Vraag me alleen voor de laatste optie af of de zwaardere groep geen problemen gaat opleveren met selectiviteit / bekabeling. Bedrijf komt voor uit een elektro bedrijf, dus wat dat betreft zijn het geen cowboys, maar wil me toch iets verder orienteren.

Ben benieuwd wat jullie van deze offertes vinden.

Foto's van de situatie:
Forum
Dak zonnepanelen oostDak zonnepanelen west

[ Voor 11% gewijzigd door Peetman op 24-01-2019 11:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-10 13:32
@Peetman
je kunt gewoon de 300Wp longi combineren in 1 string met je Yingli Mono 280Wp.
of ieder ander paneel, het hoeft niet het zelfde aantal Wp te zijn (verlies is minimaal als je mixt).
wel raad ik aan om als je mono hebt door te gaan met mono.
(nu kun je wel mixen met b.v. poly, maar raad dan weer dunne film mixen af)
dus paneel ongeveer de zelfde techniek, dan geen probleem en gewoon mixen.

oke, oost-west hier een voorbeeld dag van mijn dak.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
oost haalt om 11 uur zijn hoogste punt, en west om 16:30.
dus een omvormer die kleiner is als aantal Wp is nog steeds niet onder dimensioneren en niet af toppen.
mijn dak is 45 graden, jij 55 dus het is nog extremer op jouw dak. ;)

de Goodwe xxxx zijn oke omvormers, geen probleem.
maar wat ik niet weet, is hoeveel die per aansluiting (mpp) kunnen verwerken.
het is gewoon niet vreemd om een 3000W omvormer te hebben die dan per mpp maar een max aankan van 2000W.
dus in mijn voorbeelden schakel ik even over naar SMA, gewoon omdat ik dan 100% zeker weet dat die wel gewoon het max per mpp kunnen doen.
(soms kun je het dus wel doen met een goodwe soms beter van niet.)

ik heb 2 voorstellen:
1. de goedkoopste.
hang gewoon 6x300Wp longi op je west dak, en met speciale splitser hang je ze parallel op je huidige omvormer.
jep, dit kan ook gewoon, is wel aftoppen en zo.
en het zal zeker niet de max kWh opleveren, maar is zo goedkoop, dat je het kunt over wegen.

2. wat luxer en wat uitgebreider.
scoor een nieuwe omvormer zoals de SMA sb 3,6.
dit is een gewone 1 fase omvormer, die nog steeds op een 16A groep kan (die je dus al heb voor je huidige goodwe, dus goedkoop aan leggen)
deze omvormer kun je dan vol hangen met +/- 3000Wp per kant, dus 6000Wp met een opbrengst van +/-4500kWh per jaar.
dus 10 panelen per dak helft.
(dit verhaal kun je ook doen met 8 panelen per kant of 12 panelen per kant.
aangezien deze manier je een erg goedkope set oplevert kan ik zelfs aan raden om in over productie te gaan.
dus gewoon 12x per kant, dat kan gewoon en kosten effectief zijn. ;) )

als je mijn tips volgt, dan worden de kosten lager denk ik als je nu hebt gekregen. ;)

edit:
ik reken voor een dak oost-west van 55 graden, een factor 0,75 dus:
6000Wp x 0,75 = 4500kWh jaar opbrengst.
(dit is een gok, maar wel gebouwd op mijn ervaring met oost-west setjes.)
oost-west is gewoon een lagere opbrengst als zuid, maar door goedkope omvormer wel goed te doen. ;)

edit2:
als ik naar je foto's kijk, dan hangen je panelen nu niet echt handig om eerlijk te zijn.
zo goed als recht achter je CV pijp, dat geeft iets schaduw en dus minder opbrengst.
dus als je gaat veranderen, verander dat ook meteen even. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 24-01-2019 12:23 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:11
edit2:
als ik naar je foto's kijk, dan hangen je panelen nu niet echt handig om eerlijk te zijn.
zo goed als recht achter je CV pijp, dat geeft iets schaduw en dus minder opbrengst.
dus als je gaat veranderen, verander dat ook meteen even. ;)
Schitterend voorbeeld van hoe kansloos die EPC norm is. We hangen de panelen aan die kant, want dan kan de kabel direct de technische ruimte in, ipv dat we nog ergens een gootje tegen het plafond aan moeten plakken, is goedkoper...
Dat er daarmee schaduw op valt en dat de panelen meer richting noord gedraaid hangen, dat boeit niet: norm gehaald.

Die goodwe kan per MPPT 11A hebben.

Leg het liefst het dak op het westen nu 'vol' (komen nog 2 of drie dakramen in, onder de 2 rijen zonnepanelen (bij 12 stuks). Volgens mij zou dat prima moeten kunnen op een 3600W omvormer, of dat nou een Goodwe of een SMA is. De huidige growatt 1500s gaat dan gewoon op marktplaats.

Zoek eigenlijk nog een partij in de omgeving Den Bosch / Eindhoven die iets specifieker naar de situatie kijkt. Hoe lokaler, hoe beter vind ik, maar wil wel een zinvol advies. Als ik zonder al te veel verlies te hebben de huidige groep kan blijven gebruiken heeft dat momenteel mijn voorkeur. Als we dan over 10 jaar overstappen op een warmtepomp gaan we dan wel weer kijken wat er moet worden aangepast.