Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Excel (VBA) als letter in cel dan waarde...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crxtreem
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 23:12
Ik probeer in excel een oplossing te zoeken om een lijst met codes om te zetten naar specifieke woorden.

Ik heb code's en deze kunnen tussen de 12 en 18 karakters lang zijn.
De laatse 3 karakters kunnen een letter of streep zijn, maar geven aan wat voor status iets heeft.
bijvoorbeeld: B-- B1- -S- --S
Voor het makkelijke staan deze code's in kolom A en moeten de waardes erachter in B geschreven worden.

De Letter B of S wil ik omzetten naar het woord Bedrijf of Storing.

Ik heb al een aantal functies geprobeerd in excel maar die gaan of zoeken naar het hele woord of tellen de positie waar de letter staat (bijvoorbeeld ALS, RECHTS, LINKS of VIND.SPEC)

Iemand een idee welke functie ik hier nodig voor heb?

Alle reacties

• TheFes
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16:34
(jarig!)
Pak de 3 rechtse karakters. Pak daar de meest linkse van (dus een combinatie van RECHTS en LINKS). Zet dat in een ALS formule.

• dix-neuf
  • Registratie: juli 2018
  • Niet online
[b]Crxtreem in "Excel (VBA) als letter in cel dan waarde..."De laatse 3 karakters kunnen een letter of streep zijn, maar geven aan wat voor status iets heeft. bijvoorbeeld: B-- B1- -S- --S . Voor het makkelijke staan deze code's in kolom A en moeten de waardes erachter in B geschreven worden. De Letter B of S wil ik omzetten naar het woord Bedrijf of Storing.
- Als de code B-- B1- -S- --S (15 tekens) in kolom A staat, moet dan in B komen te staan: --Storing ?
- Komt in de laatste 3 tekens van de code in kolom A steeds slechts 1 letter voor ( A of B ) of kunnen in die laatste 3 tekens meerdere letters voorkomen?

• Lustucru
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

Lustucru

Adviseur

26 03 2016

Crxtreem schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:29:

Ik heb al een aantal functies geprobeerd in excel maar die gaan of zoeken naar het hele woord of tellen de positie waar de letter staat (bijvoorbeeld ALS, RECHTS, LINKS of VIND.SPEC)

Iemand een idee welke functie ik hier nodig voor heb?
Als, rechts vind.spec en IsGetal. Laat eens zien wat je hebt?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Crxtreem
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 23:12
Ik heb al wel wat zitten rommelen, maar het samenvoegen van de code's moet ik mij ook nog even in verdiepen.
Probeer het af en toe tussendoor te doen dus niet altijd mee bezig, dus sorry als ik niet direct reageer. :$

Ik heb nu een code staan in A1 waarbij ik zoek op de laaste letter en dit in B1 zet.
Daarna gebruik ik de als functie om de juiste tekst in C1 te zetten.
=RECHTS(A1;1)
=ALS(B1="A";"STORING";ALS(B1="B";"BEDRIJF";ALS(B1="V";"VRIJGAVE";ALS(B1="S";"STURING";""))))
Dit werkt nu wel alleen heb ik straks dat de laatste 3 karakters niet altijd op de zelfde positie staan.
Daar moet ik nog mij verder in verdiepen om dat werkend te krijgen.

En daarna wil ik dit het liefst in 1 regel combineren.
Mijn kennis is nog niet heel groot, dus doe sommige dingen waarschijnlijk te complex.

• Lustucru
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

Lustucru

Adviseur

26 03 2016

Stap voor stap:
1: Neem de laatste drie tekens met rechts()
2: Zoek met vind.spec() daarin naar de letter
3: Controleer met IsGetal of de zoektocht geslaagd is
4: Geef mbv als een tekst terug of ga verder.

Samenvoegen van formules is niet anders dan de uitkomst van de ene formule gebruiken als invoer voor de volgende. Omdat je dus van binnen naar buiten leest wordt dat iets als:

code:
1
=ALS(ISGETAL(VIND.SPEC("S";RECHTS(A1;3)));"Tekst";"Iets anders")

Lustucru wijzigde deze reactie 25-01-2019 13:16 (13%)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True