Heb ik een 2 fasen aansluiting in mijn meterkast of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1172872

Topicstarter
Mijn vraag
Ik had een kookplaat besteld die aangesloten moest worden op een 2 fasen aansluiting (perilex). De gasten van postnl gaven aan dat er uit mijn perilex aansluiting slechts aan 1 fase aan energie kwam en dat mijn meterkast ook geen 2 fasen groep zou hebben. Kan iemand de foto van mijn meterkast bekijken en dit beoordelen?
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/5STUCZn

Daarnaast, als dit een 1 fasen groep is, kan ik dan het beste de perilex wandcontactdoos vervangen met een reguliere wandcontact?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Google

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een elektriciteitsmeter gekocht om de output uit de perilex wandcontactdoos te meten. Deze ontvang ik pas morgen

Beste antwoord (via Anoniem: 1172872 op 24-01-2019 12:46)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-05 15:57
Je bedoelt een kookgroep. Dat is 2x een groep van 1x16A die gekoppeld is. Die zit niet in je meterkast zo te zien. Die ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastbestellen.nl/Files/3/1000/1666/ProductPhotos/MaxContent/437682321.png

waarbij de twee schakelaars verbonden zijn. Je zal dus zo'n groep moeten toevoegen en de Perilex op de juiste wijze moeten bedraden. Als je niet weet wat je zoekt, zou ik in jouw geval een instalalteur bellen. Een inductiekookplaat op een gewone wcd gaat niet werken.

Maar wat heeft PostNL ermee te maken?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:32
Waarschijnlijk bedoel je een 3-fasen aansluiting. Ik zie op het eerste gezicht niet voldoende om te kunnen zien of dit 1 of 3 fasen zijn (hoeveel draden gaan er naartoe?) Van internet:
Wellicht dat u zich het volgende afvraagt: “Heb ik in mijn woning een 1 fase of 3 fase groepenkast?” Lees hieronder het antwoord.

U kunt het aantal fasen herkennen aan een tweetal punten. Wanneer er twee draden onderuit de groepenkast komen, dan heeft u een 1 fase groepenkast. Komen er echter vier draden onderuit de groepenkast? Dan heeft u geen 1 fase, maar 3 fase groepenkast.

Naast aan het aantal draden kunt u het aantal fasen ook herkennen aan de aangegeven aansluiting bij u op de kWh-meter in uw meterkast. De volgende waarden staan voor een 1 fase aansluiting: 220/230V.

Staat er echter 3x220/230V of 380/400V? Deze waarden geven aan dat u een 3 fase aansluiting heeft.
als het 1-fase is, kun je het laten omzetten naar 3-fasen. Dat kan via je netbeheerder (https://www.netbeheernede.../wie-is-mijn-netbeheerder) en zie hier bijvoorbeeld Enexis
edit: en een werkende link naar de foto https://imgur.com/a/5STUCZn

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je bedoelt een kookgroep. Dat is 2x een groep van 1x16A die gekoppeld is. Die zit niet in je meterkast zo te zien. Die ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastbestellen.nl/Files/3/1000/1666/ProductPhotos/MaxContent/437682321.png

waarbij de twee schakelaars verbonden zijn. Je zal dus zo'n groep moeten toevoegen en de Perilex op de juiste wijze moeten bedraden. Als je niet weet wat je zoekt, zou ik in jouw geval een instalalteur bellen. Een inductiekookplaat op een gewone wcd gaat niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:10:

Vroeg ik me ook af, maar ik denk dit: https://www.postnl.nl/zak...plossingen/extra-at-home/
Geachte, Helaas troffen wij u vandaag niet thuis aan. U kunt de door ons aangesloten kookplaat en uw meterkast ophalen bij het volgende pickup point:"

[ Voor 23% gewijzigd door ImNotnoa op 24-01-2019 11:14 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dag Sjon, bedankt voor je snelle reactie.

De installatie wordt uitgevoerd door PostNL Extra, die zouden mijn kookplaat in moeten bouwen en aan de perilex aansluiten.

Hier een foto van de bedrading: https://imgur.com/a/PXAX6R8

Kan ik dan niet mijn wandcontactdoos laten veranderen in een regulier wandcontactdoos? En dan een 1 fasen kookplaat aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aanvullende vraag omdat ik verschillende reactie hierop heb ontvangen van elektriciens:

Kan er wel aan 1 fasen aan energie uit een perilex wandcontactdoos komen?

Zou ik dan een kookplaat kunnen kopen met een normaal stopcontact, deze eraf knippen en een perilex stekker erop zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waarom zou je dat willen? (ik zie de foto niet?).

PostNL maakr de connectie op de kookplaat, maar verwacht zo te zien een stekkerklare aansluiting op de muur. Je zal dus eerst het traject vanaf de meterkast goed moeten hebben, anders kan je nog geen 2 pannen tegelijk aan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:48
Ik denk dat je groepen en fasen door elkaar haalt. op 1 fase kunnen meerdere groepen zitten. Je huis kan een 1 fase of een drie fase aansluiting hebben. een duidelijke hint is om te kijken of je een 1 of 3 fase meter hebt Staat er meestal wel ergens op.
Nu zijn er twee mogelijkheden je sluit de kookplaat aan op een krachtaansluiting en gebruikt hiervan 2 fases of sluit hem aan op een dubbele groep(2x16a) op 1 fase met een zogeheten kookgroep (die dan voor je aardlek telt als 1 groep net als de krachtgroep om het makkelijk te maken.)

Je kunt de kookplaat technisch gezien ook prima aansluiten op 1 groep (16A ) aansluiten. Je loopt dan wel het risico dat de plaat meer trekt dan de zekering aankan en dus springt.

Ook hebben we elektra voor huisinstallaties topic daar staat ook het eea uitlegt.

Als laatste opmerking, de (2fasen) perilex aansluiting is niet gestandaardiseerd en moet op de kookplaat stekker aangepast worden of in iedergeval gecontroleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:05

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Anoniem: 1172872 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:14:
Dag Sjon, bedankt voor je snelle reactie.

De installatie wordt uitgevoerd door PostNL Extra, die zouden mijn kookplaat in moeten bouwen en aan de perilex aansluiten.

Hier een foto van de bedrading: https://imgur.com/a/PXAX6R8

Kan ik dan niet mijn wandcontactdoos laten veranderen in een regulier wandcontactdoos? En dan een 1 fasen kookplaat aansluiten?
je plaatje werkt niet, je aardlek is 3 fasen (230/400V), dus de aansluiting zal dat ook wel zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Door in te loggen bij je leverancier netbeheerder kun je ook je aansluiting bekijken.

https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/capaciteit
https://www.stedin.net/aansluiting/capaciteit/

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 24-01-2019 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hieruit blijkt dat de capaciteit 1x35A is. Wat betekent dit precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Anoniem: 1172872 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:42:
[...]

Hieruit blijkt dat de capaciteit 1x35A is. Wat betekent dit precies?
Dat je woning een 1 fase aansluiting heeft. Maar verder is dat niet relevant voor je vraag/probleem.

Zie het verhaal van Señor Sjon in "Heb ik een 2 fasen aansluiting in mijn meterkast of niet?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is je hoofdaansluiting en dat dacht ik al aangezien je niet zoveel groepen hebt.

Maar bel alsjeblieft een elektricien, want dit ga je niet zelf oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:45:
Dat is je hoofdaansluiting en dat dacht ik al aangezien je niet zoveel groepen hebt.

Maar bel alsjeblieft een elektricien, want dit ga je niet zelf oplossen.
Dankjewel voor je hulp Sjon. Laatste vraag voordat ik de elektricien inschakel:

Kan ik dan niet het beste de perilex wcd om laten bouwen naar een normale wcd? Ik neem aan dat dit stukken goedkoper is aangezien er dan in de meterkast niets veranderd hoeft te worden. Ik heb namelijk een kookplaat gevonden die 1 fasen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1172872 op 24-01-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, want je kookplaat heeft die 2x16A nodig (tenminste, vrijwel elke inductieplaat met 4 pitten wil dat hebben). Of je moet liefhebber zijn van éénpansgerechten, dan kan je een smalle unit aansluiten. ;) Sowieso vind ik het apart dat er een perilex zit, normaal gesproken zie je dat alleen bij mechanische ventilatie. Kookplaten hebben al snel een kookgroep met perilix.

Edit
Een kookgroep plaat is ook één fase (230V) met twee groepen (2x16A). Andere uiterste is 3 fase (400V) aansluiting (3x16A).

[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 24-01-2019 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:58:
Nee, want je kookplaat heeft die 2x16A nodig (tenminste, vrijwel elke inductieplaat met 4 pitten wil dat hebben). Of je moet liefhebber zijn van éénpansgerechten, dan kan je een smalle unit aansluiten. ;) Sowieso vind ik het apart dat er een perilex zit, normaal gesproken zie je dat alleen bij mechanische ventilatie. Kookplaten hebben al snel een kookgroep met perilix.

Edit
Een kookgroep plaat is ook één fase (230V) met twee groepen (2x16A). Andere uiterste is 3 fase (400V) aansluiting (3x16A).
https://www.coolblue.nl/product/798360/inventum-iki6010.html

Volgens de specificaties heeft deze kookplaat 220-240V aan netspanning nodig. Dit is toch wat er uit een normale wcd komt? Ik snap dat dit een niet al te krachtige inductieplaat zal zijn, maar hier heb je geloof ik geen speciale kookgroep voor nodig als ik het goed lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RampeStamp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:33

RampeStamp

Pannekoek!

Perilex zie je tegenwoordig wel vaker en is redelijke norm tegenwoordig, om te zorgen dat ze 2x 16A kunnen leveren.
Ikzelf heb dat ook. Gewoon 2x16A op de meterkast (gekoppelde zekering, dus kookgroep), waarbij mijn huis 1x 25A heeft.

Als je 3 fasen zou hebben werkt het hetzelfde, maar dan gebruik je 2fasen om dit door te zetten. En sommige kookplaten hebben gewoon een 3fase aansluiting. Kan de plaat vaak nog meer vermogen kwijt ook.

Kan dus prima, maar inderdaad moet je de meterkast laten omzetten en er moet meerdere draden naar de keuken getrokken worden in 1 pijp. (of YVMK kabel oid).

Ga dit niet zelf doen als je de regels niet weet, krijg je minder fijne effecten van!

[ Voor 19% gewijzigd door RampeStamp op 24-01-2019 12:05 ]

Have fun in live and you will survive!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Hoe dan ook is de meterkast sterk verouderd met groepen die niet achter een aardlek zitten, persoonlijk zou ik de boel in zijn geheel updaten/vervangen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:01
Vreemd ook dat die ALS een 3 fase uitvoering is, terwijl volgens de netbeheerder het een 1 fase aansluiting betreft :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RampeStamp

RampeStamp

Pannekoek!

SniperGuy schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:08:
Vreemd ook dat die ALS een 3 fase uitvoering is, terwijl volgens de netbeheerder het een 1 fase aansluiting betreft :?
Inderdaad... of netbeheerder heeft een missertje gemaakt, of er heeft iemand gehobby't in de meterkast...
Maarja, het werkt wel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Dat laatste zou ik inderdaad niet uit willen sluiten. De Elektricien zal daarover uitsluitsel moeten geven :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:22
Anoniem: 1172872 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:03:
[...]

Volgens de specificaties heeft deze kookplaat 220-240V aan netspanning nodig. Dit is toch wat er uit een normale wcd komt? Ik snap dat dit een niet al te krachtige inductieplaat zal zijn, maar hier heb je geloof ik geen speciale kookgroep voor nodig als ik het goed lees.
Voor deze kookplaat heb je inderdaad geen speciale kookgroep en/of stopcontact nodig. Deze kan gewoon aangesloten worden op een standaard wcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RampeStamp

RampeStamp

Pannekoek!

phpn3rd schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:11:
[...]

Voor deze kookplaat heb je inderdaad geen speciale kookgroep en/of stopcontact nodig. Deze kan gewoon aangesloten worden op een standaard wcd.
Ow, inderdaad... 1x 230V ... maar wel 3500W , dus wel een eigen zekering nodig...
Maar gewoon 1 zekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Anoniem: 1172872 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:03:
[...]

Klopt, maar gezien de pitten (2x 1,5 kW en 2x 2,3 kW) kan je ze niet allemaal tegelijk gebruiken
Volgens handleiding:
1 pit) Boost + 9
2 pitten) 9 voor rond 140, 8 voor rond 180
3 pitten) 7 voor rond 140, 1x7/1x8 voor rond 180
4 pitten) 7
SniperGuy schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:08:
Nee hoor, is gewoon voor beide situaties geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Het werkt, maar het is totaal niet logisch dat een 3fase variant op een 1 fase aansluiting geplaatst wordt. Geen idee hoe het in de NEN1010 staat, maar een dergelijke situatie zou zomaar verboden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
uite de handleiding:
ELEKTRISCHE AANSLUITING
Let op: bij deze kookplaat wordt standaard een snoer met een stekker meegeleverd. De aansluiting is een 1 faseaansluiting.
• Controleer of de spanning overeenkomt met die vermeld is op het typeplaatje.
• Sluit de kookplaat aan op een geaard stopcontact.
• Let op: Het aansluitpunt moet altijd bereikbaar zijn.
dus gewoon stekker in het stopcontact
Fabrikant INVENTUM
Typenummer IKI6010
Type apparaat inductie kookplaat
Aantal kookzones 4
Verwarmingstechnologie inductie
Diameter per kookzone [cm] (linksvoor) Ø 14
Diameter per kookzone [cm] (linksachter) Ø 18
Diameter per kookzone [cm] (rechtsachter) Ø 14
Diameter per kookzone [cm] (rechtsvoor) Ø 18
Diameter per kookzone [cm] (midden)
Energieverbruik per kookzone [Wh/kg] (linksvoor) 206,2
Energieverbruik per kookzone [Wh/kg] (linksachter) 362,7
Energieverbruik per kookzone [Wh/kg] (rechtsachter) 215,4
Energieverbruik per kookzone [Wh/kg] (rechtsvoor) 297,5
Energieverbruik per kookzone [Wh/kg] (midden)
Energieverbruik van de kookplaat [kg] 196,2

Elektrische aansluitwaarde [W] 3500
Netspanning [V] / netfrequentie [Hz] 220-240V

[ Voor 255% gewijzigd door arjants op 24-01-2019 12:20 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phpn3rd
RampeStamp schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:14:
[...]

Ow, inderdaad... 1x 230V ... maar wel 3500W , dus wel een eigen zekering nodig...
Maar gewoon 1 zekering.
Het is inderdaad wel zo verstandig om deze kookplaat in z'n eentje op een groep (16A zekering) aan te sluiten.
Señor Sjon schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:14:
[...]

Klopt, maar gezien de pitten (2x 1,5 kW en 2x 2,3 kW) kan je ze niet allemaal tegelijk gebruiken
Volgens handleiding:
1 pit) Boost + 9
2 pitten) 9 voor rond 140, 8 voor rond 180
3 pitten) 7 voor rond 140, 1x7/1x8 voor rond 180
4 pitten) 7
Dit heeft uiteraard met de aansluiting te maken, maar als de kookplaat simpelweg wordt aangesloten op een normaal stopcontact dan is er dus niets aan de hand en functioneert de plaat zoals verwacht zou mogen worden volgens de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dankjewel iedereen. Zoals Sjon zei kan ik het beste de elektricien inschakelen. Dat ga ik dan ook meteen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
phpn3rd schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:19:
[...]

Het is inderdaad wel zo verstandig om deze kookplaat in z'n eentje op een groep (16A zekering) aan te sluiten.

[...]
Eigen groep is zelfs verlicht*! (alles boven de 2KW vermogen)

*Uitzondering hierop zijn elektrische apparaten die minder dan tien minuten in gebruik zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door SniperGuy op 24-01-2019 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
arjants schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:16:
uite de handleiding:

[...]

[...]
Betekent dit dat ik niets hoef aan te passen in de meterkast? Gewoon plug en play zonder mij zorgen te hoeven maken over een kookgroep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Onze tip: laat een elektricien komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:35
RampeStamp schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:09:
[...]

Inderdaad... of netbeheerder heeft een missertje gemaakt, of er heeft iemand gehobby't in de meterkast...
Maarja, het werkt wel :X
Ik heb het hier ook, 4 polige aardlek met 1x35A. Was in de jaren 70-80 heel normaal om dat zo te doen. Die 0.5 of 0.3A aardlekschakelaars zijn al jaren geleden verboden en inmiddels mogen 4 polige aardlekschakelaars helemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 13:13
arjants schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:16:
uite de handleiding:

[...]

[...]
Zoek dan wel de goede handleiding op! :+

Deze is niet voor type 6010!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phpn3rd
Anoniem: 1172872 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:23:
[...]

Betekent dit dat ik niets hoef aan te passen in de meterkast? Gewoon plug en play zonder mij zorgen te hoeven maken over een kookgroep?
Je hebt inderdaad geen kookgroep (bundel van meerdere groepen) nodig, maar voor je de kookplaat aansluit zul je wel zeker moeten weten dat het stopcontact (vooral de groep waar deze op zit) niet gedeeld wordt met andere apparaten (zoals de koelkast, oven, vaatwasser etc). Als je dit zeker weet kun je deze gewoon aansluiten. Mocht je dit niet zeker weten, dan kun je wellicht beter een professional laten komen.

[ Voor 4% gewijzigd door phpn3rd op 24-01-2019 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Major Pain sld schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:26:
[...]

Zoek dan wel de goede handleiding op! :+

Deze is niet voor type 6010!
Klik er zelf dan even op :)
https://www.inventum.eu/d...ebruiksaanwijzing_pdf.pdf

Vind het wel een erg licht dingetje, verwacht geen super resultaat qua verwarmen:
Energieverbruik per kookzone [Wh/kg] (linksvoor) 206,2
Energieverbruik per kookzone [Wh/kg] (linksachter) 362,7
Energieverbruik per kookzone [Wh/kg] (rechtsachter) 215,4
Energieverbruik per kookzone [Wh/kg] (rechtsvoor) 297,5
Energieverbruik per kookzone [Wh/kg] (midden)
Energieverbruik van de kookplaat [kg] 196,2

Elektrische aansluitwaarde [W] 3500
Netspanning [V] / netfrequentie [Hz] 220-240V

[ Voor 45% gewijzigd door arjants op 24-01-2019 12:29 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Anoniem: 1172872 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:23:
[...]

De kookplaat moet een eigen groep hebben, anders klapt de zekering eruit als je de keukenverlichting of staafmixer gebruikt. De aansluitwaarde is 3.500 W. Dat is >2.000 W, dus eigen groep in de meterkast.

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 24-01-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
*Knip* Hiervoor is het forum dan helaas weer niet bedoeld. Zoek even via google. Wellicht zijn er op die manier ook reviews te vinden.

[ Voor 78% gewijzigd door Zeehond op 24-01-2019 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Aan die foto van de groepenkast is niks te zien. Er kan een kookgroep zijn waarvan het beugeltje verdwenen is. Het kan een 3-fase aansluiting zijn gezien de 4P ALS, maar ook dat hoeft niet. Een foto met de kap er af is veel nuttiger hier. Of kijk op de meter of daar het circuit van 4 aders waarvan 3 bemeterd staat of 2 aders waarvan 1 gemeten.
Señor Sjon schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:58:

Edit
Met 3,5 kW op inductie kun je prima vier pannen aan de kook houden. Het is geen gasplaat waar het vermogen gebruikt wordt om de oren en het afzuigkanaal te verwarmen. Het met Powerboost aan de kook brengen van twee pannen tegelijk kun je echter vergeten.

Dat gezegd hebbende ben ik erg blij met mijn 7,4 kW plaat en ik zou absoluut niet willen downgraden. Ik zou eerder een sleuvenfrees kopen dan een 3,5 kW plaat gebruiken..

Overigens adverteert de Mediamarkt zelfs bij 4500W platen dat "normale 220 Volt stekker dient nog te worden gemonteerd" :F (leuk, 20A op een B16 groep een normale Schuko die maar tm 16 A mag...)
SniperGuy schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:21:
[...]

Eigen groep is zelfs verlicht*! (alles boven de 2KW vermogen)

*Uitzondering hierop zijn elektrische apparaten die minder dan tien minuten in gebruik zijn.
Verplicht bedoel je? Volgens wie?

Overigens inderdaad wel zo handig een 4 pits kookplaat met aansluitwaarde van 3,5 kW een volledig eigen groep te geven ja.

Naar mijn weten zijn in recentere NEN 1010 versies de regels rondom "eigen groep" fors verwaterd.
_JGC_ schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:24:
[...]

Ik heb het hier ook, 4 polige aardlek met 1x35A. Was in de jaren 70-80 heel normaal om dat zo te doen. Die 0.5 of 0.3A aardlekschakelaars zijn al jaren geleden verboden en inmiddels mogen 4 polige aardlekschakelaars helemaal niet meer.
Het verbod op die 300 mA en 500 mA aardlekschakelaars als mede alle type AC aardlekschakelaars voor panden met woonfunctie is alleen voor nieuwe installaties of grondige renovaties.

Er is het in geheel geen verbod op 4 polige aardlekschakelaars. Er is alleen ongeveer een jaar een verbod geweest voor nieuwe installaties om 1-fase eindgroepen achter een 3-fase aardlekschakelaar te hangen. Het eerste de beste wijzigingsblad is dat verbod omgezet in een aanbeveling.

Voor een aardlekschakelaar voor een krachtgroep (denk aan; 90cm kookplaat, autolaadpunt, 30 zonnepanelen, grote warmtepomp..) zul je altijd een 4 polige aardlekschakelaar moeten gebruiken; dat gaat domweg niet werken met drie 2 polige.
Pagina: 1