Vraag

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 17:15
Ik zoek een?
Eind mei is mijn zoon jarig en we willen hem zijn eerste smartphone geven. Zodat hij, voordat hij naar de middelbare school gaat, daar nog even aan kan wennen.

Wat is je budget?
Ik hoop voor €150 klaar te zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Tja, waar gebruikt een 11jarige zijn telefoon voor laten we zegen de komende 2 jaar. Waarschijnlijk veel spelletjes, youtube kijken, Filmpjes en foto's maken (elke tiener wil vlogger worden) instagram, facebook, muziek. Ik vind het niet erg als hij qua games tegen beperkingen aan loopt. Waarschijnlijk is er genoeg wat wel soepel draait.
Wij hebben geen Apple in huis en ik ben er ook niet in thuis. Aangezien ik wsch de helpdesk ben blijf ik dus liever bij Android. MIUI vind ik prima werken. Liefst met automatische updates.

Ik weet dat Google Family link heeft, ik weet nog niet of dat ook prettig werkt. Dat draait vanaf Android 7, dus dat is wel het minimum. Of mis ik dan belangrijke features van hogere versies?

Internet zal voornamelijk via Wifi gaan, dus het ontbreken van 4g is niet echt een issue.

Processor: Heb ik geen verstand van. Snel genoeg voor bovenstaande en zodat het toestel zeker2 jaar mee kan.
Schermformaat: Zie vraag over formaat beneden
Opslag: 32G is redelijk standaard en lijkt me voldoende
Werkgeheugen: Genoeg voor de genoemde activiteiten. 3G is gangbaar, wanneer is dit ontoereikend?

Wat heb je zelf al gevonden?
Op basis van eerdere topics en de Roundup van Android One-telefoons rond 200 euro ben ik wel gecharmeerd van de Android One toestellen, in het bijzonder de Xiaomi A2 Lite. Ik heb zelf ook een Xiaomi, eerst een Mi4C en nu een Mi6 en ik vind dat je veel waar voor je geld krijgt. Ik vind het geen probleem om een toestel uit China te bestellen en daar Xiaomi.eu op te zetten.

Welke vragen heb je hier nog over?
Het jammere van de android one toestellen uit de roundup is wel dat de camera nogal matig is. Wellicht zijn er andere toestellen aan te raden waarbji dat iets beter is? Een overjarige Xiaomi bijvoorbeeld?
Of de Mi A2?

Zijn er inmiddels andere china-brands met een degelijke community zoals Xiaomi.eu erachter?

De jongen is (bijna) 11, dus niet altijd even voorzichtig. De telefoon gaat dus onherroepelijk vallen. Het zou fijn zijn als een gebroken scherm niet zo moeilijk/kostbaar te repareren is dat de telefoon total loss is.

Welk formaat is nog handelbaar? Mijn Mi6 past in mijn broekzak, maar zit heel soms ook al in de weg. Hoewel mijn zoon groot is denk ik dat vrijwel elke gangbare smartphone voor hem te groot zal zijn voor in de broekzak. Wat zijn de ervaringen van andere tieners of hun ouders daarbij? Hoe nemen die kinderen hun telefoon mee?

[ Voor 6% gewijzigd door Taan op 24-01-2019 12:40 ]

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Taan je openingspost is eigenlijk al behoorlijk compleet, maar zou je nog wat wensen/eisen betreft specificaties willen toevoegen. Bijv:
- Processor
- Schermformaat
- Opslag
- Werkgeheugen
- etc.

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

Taan schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:48:
Dat draait vanaf Android 7, dus dat is wel het minimum. Of mis ik dan belangrijke features van hogere versies?
Ik zou niet Android 7 als minimum nemen. Maar eerder Android 8 of 9. Android 7 komt alweer uit 2016, Android 8 uit 2017 en Android 9 uit 2018.
Op basis van eerdere topics en de Roundup van Android One-telefoons rond 200 euro ben ik wel gecharmeerd van de Android One toestellen, in het bijzonder de Xiaomi A2 Lite. Ik heb zelf ook een Xiaomi, eerst een Mi4C en nu een Mi6 en ik vind dat je veel waar voor je geld krijgt. Ik vind het geen probleem om een toestel uit China te bestellen en daar Xiaomi.eu op te zetten.
Persoonlijk denk ik dat een Android One toestel ook de beste optie zal zijn voor dit budget. En dan is de genoemde Mi A2 Lite en prima keuze. De A2 is overigens net wat beter op sommige vlakken, dus die kan je ook nog in overweging nemen en kost ongeveer hetzelfde. Aangezien je niet vies bent van in China bestellen is de A2 al te bestellen voor 143 euro.

Beide toestellen hoef je overigens niet te flashen / aan te passen en komen gewoon met een NL Android versie uit de doos (ook uit china)
Het jammere van de android one toestellen is wel dat de camera nogal matig is. Wellicht zijn er andere
toestellen aan te raden waarbji dat iets beter is?
De camera van de Mi A2 is toch een vrij goede camera, als ik de review mag geloven: reviews: Xiaomi Mi A2 - Veel telefoon voor niet gek veel geld.
Een overjarige Xiaomi bijvoorbeeld?
Persoonlijk nadeel van overjarige toestellen is het gebrek aan updates, op lange of korte termijn.
Zijn er inmiddels andere china-brands met een degelijke community zoals Xiaomi.eu erachter?
Voor jouw budget voor zover ik weet niet. (OnePlus heeft ook een gigantische community, maar die toestellen zijn wel een heel stuk duurder)
De jongen is (bijna) 11, dus niet altijd even voorzichtig. De telefoon gaat dus onherroepelijk vallen. Het zou fijn zijn als een gebroken scherm niet zo moeilijk/kostbaar te repareren is dat de telefoon total loss is.
Een degelijk hoesje zal waarschijnlijk al een hoop doen, maar dit is wel een vraag die je denk ik het beste even zelf kan uitzoeken / opzoeken.

• Taan
rens-br schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:23:
[mbr]@Taan je openingspost is eigenlijk al behoorlijk compleet, maar zou je nog wat wensen/eisen betreft specificaties willen toevoegen. Bijv:
- Processor
- Schermformaat
- Opslag
- Werkgeheugen
- etc.[/]
Toegevoegd, hoewel ik de performance belangrijker vindt dan de waardes en ik weet niet wat goed genoeg is.
Ik zou niet Android 7 als minimum nemen. Maar eerder Android 8 of 9. Android 7 komt alweer uit 2016, Android 8 uit 2017 en Android 9 uit 2019.
Maar wat mis ik dan bij 7 vs 9? Dat maakt voor mij uit, niet het jaartal. Betekent dat ook dat je geen beveiligingsupdates meer krijgt? of staat dat er los van.

• rens-br

rens-br

Taan schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:15:
Toegevoegd, hoewel ik de performance belangrijker vindt dan de waardes en ik weet niet wat goed genoeg is.
Dat begrijp ik. Maar zeker opslag kan voor sommige een dealbreaker zijn, voor andere is kleine opslag + SD weer voldoende etc, sommige willen persee een 3.5mm uitgang, of USB-C, of..etc. Daarom vragen we toch altijd om wat specificaties.
Maar wat mis ik dan bij 7 vs 9? Dat maakt voor mij uit, niet het jaartal. Betekent dat ook dat je geen beveiligingsupdates meer krijgt? of staat dat er los van.
Sinds Android 7 voegt elke Android upgrade niet heel veel meer toe. (Althans is mijn mening) Voor functionaliteit maakt het dus niet zoveel uit welke Android versie je precies draait.

Echter als je nu nog een toestel koopt met Android 7, is de kans erg groot dat het een oud toestel betreft. En oude(re) toestellen krijgen over het algemeen ook minder lang updates (of helemaal geen meer). Het kan dus wel zijn dat er nog beveiligingsupdates voor uitkomen, maar de kans is groot dat dat niet meer gebeurd. Daarom is het verstandiger om een toestel te nemen wat een recente Android versie draait of in ieder geval een upgrade krijgt naar de nieuwste versie.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 24-01-2019 13:26 ]

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:57
Toen ik je post begon te lezen dacht ik ook gelijk aan de Xiaomi A2. Kijk of er een goede hoes voor te koop is om val schade te beperken (vaak hebben die een mil-spec specificatie, of omschrijving als tough erbij staan) en een screen protector, en de rest zal hij dan toch moeten leren als het kapot valt dat het zakgeld kost om te maken. Het klinkt misschien hard, maar jong geleerd, oud gedaan.

Verder zit je met oude toestellen met minder performance in verhouding met nieuwere toestellen, in het algemeen worden de processoren nog steeds sneller en ook zuiniger met accu. En applicaties worden steeds zwaarder die daar ook gebruik van maken. Ook zitten in nieuwere toestellen vaak meer geheugen en opslag om er langer mee te kunnen doen.

• JJvG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 13:43
Ik heb 2,5 jaar geleden voor mijn dochter voor ongeveer dezelfde keuze gestaan. Mijn ervaring is dat ze de telefoon heel snel toch intensief gaan gebruiken, dus batterij (accuduur) was voor mij een aandachtspunt. Ik heb toen gekozen voor een Samsung Galaxy J5, wat nu vergelijkbaar is met de Galaxy J6+.

Mijn ervaring is om niet voor het instapmodelletje te gaan, want dan is het na een half jaar tot een jaar ook kapot, of vol, of werkt er iets niet meer. Een goed hoesje is sowieso een must voor tieners. Misschien ook vooraf even kijken wat de kosten van een schermreparatie zijn in plaats van achteraf.

• rens-br

rens-br

JJvG schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:54:
Mijn ervaring is dat ze de telefoon heel snel toch intensief gaan gebruiken, dus batterij (accuduur) was voor mij een aandachtspunt. Ik heb toen gekozen voor een Samsung Galaxy J5, wat nu vergelijkbaar is met de Galaxy J6+.
En mijn ervaring is dan om niet een budget Samsung toestel te kopen. Die worden niet goed voorzien van updates, worden traag na verloop van tijd (als ze dat al niet zijn) door de bloatware en lopen vlug vol met rommel. Zeker in de ~€150,- range is er geen één Samsung toestel wat ik durf aan te raden.

offtopic:
Snapte mijn schoonfamilie dat ook maar. Die kopen elke ~1 tot 1,5 jaar een nieuwe Samsung budget ding, want die oude is zo traag. Stop dan met kopen van Samsung |:( 8)7 /rant

• Taan
Het is al wel redelijk duidelijk. de Mi A2 staat hoog op het lijstje.

@JJvG Hoe ervaart je dochter de performance van de J5? Speelt ze er ook spelletjes mee?

De Mi A2 zou rondjes lopen om die 2 Samsungs, maar ik ben wel benieuwd hoe dat dan ervaren wordt.
Dan kun je bijvoorbeeld performance inleveren voor een betere camera.
Of voor een goedkopere Xiaomi gaan.
Misschien ook vooraf even kijken wat de kosten van een schermreparatie zijn in plaats van achteraf.
Ik heb er naar gekeken, maar Ik denk dat dat bij een toestel van ca 150 euro sowieso een total loss betekent. Je zit al snel aan 80-90 euro, tenzij ik het zelf ga doen.

Daarom is een goedkopere Xiaomi misschien ook geen gek idee. Een Redmi 6 bijvoorbeeld voor ca 100 euro. Bij xiaomi krijg je ook nog redelijk lang updates, daarmee halen we de 2 jaar wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Taan op 25-01-2019 12:14 ]

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Taan schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:11:
Het is al wel redelijk duidelijk. de Mi A2 staat hoog op het lijstje.

@JJvG Hoe ervaart je dochter de performance van de J5? Speelt ze er ook spelletjes mee?

De Mi A2 zou rondjes lopen om die 2 Samsungs, maar ik ben wel benieuwd hoe dat dan ervaren wordt.
Dan kun je bijvoorbeeld performance inleveren voor een betere camera.
Of voor een goedkopere Xiaomi gaan.

[...]

Ik heb er naar gekeken, maar Ik denk dat dat bij een toestel van ca 150 euro sowieso een total loss betekent. Je zit al snel aan 80-90 euro, tenzij ik het zelf ga doen.

Daarom is een goedkopere Xiaomi misschien ook geen gek idee. Een Redmi 6 bijvoorbeeld voor ca 100 euro. Bij xiaomi krijg je ook nog redelijk lang updates, daarmee halen we de 2 jaar wel.
De camera van de A2 is ook veel beter dan die van de budget Samsungs.

• Gondrez
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-09 17:46
Umidigi one pro lijkt me goed voor die prijs , heeft zelfs draadloos laden.

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Gondrez schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:35:
Umidigi one pro lijkt me goed voor die prijs , heeft zelfs draadloos laden.
Geen updates en een C-merk.
Ik zou die lekker links laten liggen.

• Gondrez
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-09 17:46
Of de Huawei P smart

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Mi A2, of Mi a2 lite lijken mij verstandige keuzes

| live and give like no one else |

• Geraard
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Een telefoon kan op allerlei manier kapot gaan door een val, en niet alleen bij het scherm. Ik zou als eerste smartphone vooral een goedkoop model geven om uit te proberen, want ik ben bang dat er minstens elk jaar één kapot gaat vallen. Of zoek in je kennissenkring naar een tweedehands. Een manier om de kans op vallen te verminderen, is om kinderen hun smartphone zelf te laten betalen van opgespaard zakgeld.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
JJvG schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:54:
Ik heb 2,5 jaar geleden voor mijn dochter voor ongeveer dezelfde keuze gestaan. Mijn ervaring is dat ze de telefoon heel snel toch intensief gaan gebruiken, dus batterij (accuduur) was voor mij een aandachtspunt. Ik heb toen gekozen voor een Samsung Galaxy J5, wat nu vergelijkbaar is met de Galaxy J6+.

Mijn ervaring is om niet voor het instapmodelletje te gaan, want dan is het na een half jaar tot een jaar ook kapot, of vol, of werkt er iets niet meer. Een goed hoesje is sowieso een must voor tieners. Misschien ook vooraf even kijken wat de kosten van een schermreparatie zijn in plaats van achteraf.
Als er een merk slecht is in updates, is het Samsung wel. De enige reden dat ik een samsung zou kopen is vanwege het AMOLED scherm. Dus wat @rens-br al zegt, na 1.5 jaar traag en onveilig. Ik zou op zoek gaan naar een Xiaomi of Nokia. Die hebben hun updatebeleid goed geregeld.

Een Mi A2 lite is denk ik dan weer erg groot. Ik zou voor een pricewatch: Xiaomi Redmi 6A (2GB intern) 32GB Zwart gaan. De processor heeft zelfs 8 ARM cortex a53 kernen. Die zetten zeker geen slechte prestaties neer. Als je wat meer geld wilt besteden is pricewatch: Nokia 6 (2018) 3GB ram, 32GB opslag Wit een optie. Je zal er denk ik langer mee doen, maar ik kan me er wel in vinden wat anderen zeggen. Geef eerst maar een goedkope telefoon en als je zoon dan bewezen heeft fatsoenlijk met zijn smartphone om te kunnen gaan, kun je een duurdere kopen. Als deze kapot gaat, doet het toch minder zeer.

Bovendien denk ik dat het je zoontje weinig uitmaakt. Die wilt gewoon een smartphone waarmee die spelletjes kan spelen. Dat kan met de mi 6A zeker. Ik heb toen ik 13,5 was via een project op school gratis een sony ericson x8 kunnen krijgen. Was zeker geen goed ding, maar ik was er zeker tevreden mee. Pas sinds November heb ik een duurdere telefoon die ik zelf betaald heb. Ben nu 22, dus ik werk ondertussen voor mijn geld. Tussendoor heb ik nog 2 andere telefoons gehad, maar die waren allebei niet duurder dan 175 euro. De laatste was zelfs een lumia 650 van 124 euro en daar kon ik alles mee wat ik wou. Oja, en beide telefoons zijn trouwens nog prima te gebruiken. Enige probleem is dat de huawei g700 een beetje heel onveilig is en de lumia 650 niet meer kan navigeren. Dus, je hoeft echt geen duur ding te kopen, zodat je zoontje spelletjes kan spelen. De Sony had mijn zusje gesloopt, anders had ik nooit een andere telefoon gekregen. Oja, en dan heb je nog de kindjes met de papa's en mama's die Aaifoones geven. Maar die negeer je gewoon lekker. Het is toch idioot om voor een kind een telefoon van 1000+ euro te kopen, zodat deze er bij hoort? Sowieso is het hele idee dat je er pas bijhoort als je een iPhone of Samsung hebt compleet achterlijk. Sterker nog er zijn veel betere telefoons dan een samsung, zoals een OP6.

[ Voor 6% gewijzigd door hoi1234 op 08-02-2019 14:03 ]

Pagina: 1