Surround headsets, True vs virtual

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yezpahr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik wou een vraag stellen, maar uiteindelijk mijn ervaringen er bijgegooid en pats boem het is een discussie-/ervaring-/feedbacktopic geworden :F .

Mijn vraag:
Is het reëel om een surround headset te wensen? Zo ja, welke headsets hebben nou ècht meerdere drivers in de oren? Pricewatch is hier een beetje leugenachtig over. Overigens is dit niet de schuld van tweakers ofzo maar overduidelijk een marketing stunt/samenzwering :o van de producenten/verkopers :+ .

Let wel: Het gaat niet zo zeer om de KWALITEIT, maar om de KWANTITEIT.
Ik heb ècht surround gehad (medusa 5.1) en faketueel surround kan de boom in wat mij betreft, maar ik sta toch open voor suggesties van die soort hoor.
Of ik het echt nodig heb is iets om uit te zoeken nadat ik meerdere tweakers aan de tand heb gevoeld/gehoord heb hierover.

Mijn overige vraag:
Waarom is er nou niet de optie om op hoeveelheid drivers per oor te sorteren in de pricewatch?

Er staat bij elke "surround" headset dat het 7.1 surround is, met 7.1 speaker kanalen, maar die kanalen zijn allemaal virtueel opgesoept en naar 2 drivers gestuurd. Nutteloos in mijn ogen (en 't is beetje heel erg leugenachtig).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb (+ form + de software om surround uit te poepen):
JVC HA-G101 (stereo en zonder Win10 Sonic for Headphones want mèt Sonic zijn er dove hoeken en ander gezeur)
Logitech G35 (fake 7.1 + bijbehorende Logitech game panel)
G.skill Ripjaw SV710 (fake 7.1 + bijbehorende G.skill control panel)
Medusa 5.1 (true 5.1 + bijbehorende DAC / kabels / software) Het modelnummer weet ik niet meer, te lang geleden, but the experience stays....

Mijn ervaringen met surround:
...zijn dieptriest tot nu toe.
Ik heb een groot aantal headsets gehad die bijna allemaal stereo waren, maar ik kon toch goed horen waar wie of wat wegkwam, maar wat er tegenwoordig op de markt is maakt mij niet blij.

G35 usb connected
Mijn drie logitech G35's konden het geluid goed (lees als: true surround) weergeven. Maar de bouwkwaliteit is bagger, ze breken allemaal op hetzelfde punt, het verbindingsstuk v.d. oorschelp.

Zwaar minpunt: de Logitech G35 heeft last van een "dove" hoek; precies achter je is er een klein cirkeltje van ruimte dat geen geluid in de 2 speakertjes geeft. De equalizer kan dit ook niet tevoorschijn toveren.
Verder is de G35 heerlijk in gebruik ondanks de dove hoek en heerlijk in omni-directionele mappen/games zoals: AS-Mothership uit UT2004 / Warthunder elke vliegtuig mappen / Warframe, beperkt bruikbaar / ).

Ripjaw SV710 usb connected
Deze headset heeft echt prachtig geluid, het surround is ook leuk gedaan, ik trapte er bijna in. Bijna, wel te verstaan.
Dat deze headset gokt waar het geluid weg moet komen is 100% te valideren in vliegspellen bijvoorbeeld, niet op een platte map waar je loopt en zich niemand boven/onder je kan bevinden, want daar werkt het fake-surround wèl naar behoren. (pluspunt voor sommigen)
In Warthunder hoorde ik van willekeurige richtingen om me heen willekeurige geluiden. Ik keek in een richting waar een teammate zou moeten vliegen (rechts achter/onder), dus ik kijk -> geluid draait netjes mee naar verwachting -> de headset liet me geloven dat ik precies naar de bron keek -> maar dan: niks in zicht. 1-2 seconden na het kijken in die richting beweegt het geluid opeens in een andere richting.
Een geluid dat uit een gegarandeerde richting komt (een brandende linker motor bijvoorbeeld) zingt ook om je heen terwijl je niet om je heen kijkt, derp 8)7

Ja, het richtingsgevoel is er, maar vraag niet waar het wegkomt want dan zijn de rapen gaar.
Dit is op zijn zachtst gezegd onhandig.

JVC HA-G101 3.5mm ingeplugd op Logitech G510 toetsenbord.
Een goede 2-driver koptelefoon waar je met gewoon stereo óok de vijanden weet te verrassen met een 180° zodra ze binnen hoorafstand zijn.
Met deze headset kun je niet bepalen of het onder of boven wegkomt, zo zit je steeds om je heen te kijken waar het nou wegkomt, maar op een platte map is dit echt goddelijk accuraat zoals elke headset.
Dit op-en-neer gluren in alle richtingen is de reden dat ik van stereo af wil, maar wat zijn de alternatieven?
In ieder geval begint de jacht naar een headset me nu al de strot uit te hangen.

Medusa 5.1 Een zee van 3.5mm en tulp kabels met DAC en mogelijkheid die DAC op een "echte" versterker/receiver te pluggen.
De kwaliteit van de speakertjes was niet goed en ook niet slecht te noemen, maar het omgevingsgevoel was onvergetelijk.
Veel spellen van toen (2003-2006) ondersteunden surround gewoonweg niet waardoor de headset weinig tot zijn recht kwam.
Maar waar het werkte, werkte het wonderen, geen dove hoek, geen virtuele gimmicks die me in de verkeerde richting stuurt (letterlijk te nemen), geen overbodige hoeveelheid bas, geen urenlange sessies in de control panel. Werkte gewoon. Totdat ie kapot viel.

Bijzaken:
1. Het ondersteuningsverhaal:
Het moet maar ondersteund worden door je game/versterker/audiopoort(en)/moederbord (moederbord is te omzeilen in veel gevallen). Als je voor surround gaat, let dan op dolby-ondersteuning. Dolby Digital / Digital Plus E-AC3 / Digital TrueHD / DTS / DTS-HD / Het gaat zo maar door, allemaal voor verschillende speaker-setups, dit telt ook voor je oren en tussen je oren in geval van fake virtueel.

2. Het 2-oren-verhaal:
Ik kwam het afgelopen week vaak tegen op reviews. De buzzwords zoals "Immersive", "Directional", "TrueHD" vliegen je om de oren en nu behoord ook "7.1 channels" tot die buzzwords.
Het is inderdaad logisch dat je maar twee oren hebt en dat de kappen op je oren het geluid niet moduleert om interpreteerbare richting te horen (3. het geek-verhaal :D ), maar in mijn optiek/mening/ervaring is het wel makkelijker om, al dan niet faketueel, surround uit 4 of meer dedicated speakertjes per oor te proberen te horen dan uit 1 speaker per oor.

Zeer lang verhaal zeer kort: Help mij wakker te worden. Er is toch wel iets dat ècht "echt" werkt met echt of fake surround, of niet dan??

Ik hoor graag andere ervaringsdeskundigen op het gebied van faketual/true surround in de hoop dat er toch iets is dat werkt.

mobo: Asus Prime B450-Plus // cpu: AMD Ryzen 5 2600X // graka: Asus Dual Radeon RX 580 OC 8GB GDDR5 // mem: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 // opslag: Crucial MX500 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:09
Zonder het hele verhaal te hebben gelezen heb ik wel een idee waar dit heen gaat.
Een leuk voorbeeld is dan ook de Virtual barber shop

Vergelijk het met soundbars met dolby atmos. Ruimtelijkheid kun je heel erg prima simuleren. Mocht het zijn in software of door weerkaatsing.

Als je kijkt naar het oppervlak van de drivers in een headphone wil je eigenlijk zo'n groot mogelijkheid oppervlak voor het beste geluid. Wanneer je dan meerdere drivers in 1 schelp gaat plaatsen doe je dus eigenlijk een compromis in kwaliteit per driver (gesharseerd).
De plaatsing van een driver is ook een beperking waarmee je meer moet denken aan de soundbar met 5.1 of atmos doormiddel van reflectie (matige oplossing). Echt ruimtelijkheid creëer je toch het beste door het geluid daadwerkelijk uit de gewenste richting te laten komen. Zie ook de bioscopen met hun vele audio kanalen (tot wel 64 individuele kanalen).

Mijn advies is dus, vooral voor headphones, als je kwaliteit wil zoek je goede drivers en is een 2.0 oplossing beter dan een surround oplossing.
Wil je vooral goede surround (om welke reden dan ook) dan durf ik wel te beweren dat er weinig verschil zit tussen virtual surround en daadwerkelijke meerdere drivers in je koptelefoon. Daarvoor is de plaatsing van de individuele drivers gewoon niet goed genoeg.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:18
Voor gaming snap ik wel dat je echt surround wil.
De enige koptelefoon die ik ken die dat heeft is de Zalman RS6F.
pricewatch: Zalman ZM-RS6F USB (Zilver, Zwart)

Dit is al weer een heel oud beestje, maar een aantal vrienden van mij vonden dit toen (10 jaar terug) een van de beste surround koptelefoons. Ik heb het zelf jammer genoeg nooit kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yezpahr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Wauw s0ulmaster, dat filmpje is wel epic. Ik gebruik op het moment die JVC HA-G101 (met win sonic) en die is gewoon stereo, maar dat geknip en trimmer apparaat creëert wel echt kippenvel hahaha. Is een goed oriëntatie filmpje, bedankt man.

Leuk om dat op stereo mee te maken. Ok, ok, ik geef verlies toe op het punt van faketueel en true surround. Deze richtingen zijn inderdaad wel verrassend goed te horen. Ik kon vele richtingen "horen", zowel die zak boven mijn hoofd als geknip aan mijn nekharen :P.

En Kippy, jij ook bedankt, ik denk dat ik voor die headset ga, ze zijn redelijk goedkoop en ik had inderdaad ook al goede reviews gehoord van bekenden (kon hem alleen niet vinden bij gamingheadsets natuurlijk 8)7 ). Dus bedankt dat je me de goede richting in schopte.

Voor de mede-tweakers die ook op zoek zijn naar een headset, ik ben persoonlijk nu van mening dat virtueel surround wel lekker klinkt. Of het echt in de praktijk nuttig is kan ik niet over oordelen vanwege gebrek aan ervaring daarmee. Ik heb pas sinds een paar maanden virtual surround.

In ieder geval in Warthunder werkt virtual surround redelijk, maar het is wel met een korrel zout te nemen. De uiteindelijke foutmarge op de richting van het geluid is merkbaar en kan verwarrend zijn. (zowel met stereo als met "certified" virtual 7.1 headsets gaat die vlieger op)

Verder sta ik ook nog steeds open voor meer van dat soort grappige filmpjes :+

[ Voor 6% gewijzigd door Yezpahr op 24-01-2019 21:03 ]

mobo: Asus Prime B450-Plus // cpu: AMD Ryzen 5 2600X // graka: Asus Dual Radeon RX 580 OC 8GB GDDR5 // mem: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 // opslag: Crucial MX500 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 17:27

Mikayu

.srt

Die filmpjes zijn binaural audio recordings. Dat zijn 2 microfoons in nagemaakte menselijke oren.
Software voor fake surround is hierop gebaseerd, maar komt bij lange na niet in de buurt van het origineel. Dit zou zoveel processor power kosten dat een high end Threadripper het nog niet bij kan benen.

Het mooiste is wanner binaural audio al in de bron zit, bijvoorbeeld de game Hellblade: Senua's Sacrifice. Je kan stemmen in je hoofd en omgevings geluiden prima onderscheiden met slechts stereo. Het grootste nadeel (en waarschijnlijk de reden voor gebrekkige implementatie) hiervan is de playback op een echte surround systeem. Het zal slechts op 2 kanalen geluid geven en het klinkt nergens naar.