Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markwesseling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-08 15:36
Mijn vraag
Ik zoek hulp met het upgraden van de firmware van mijn ASUS RT-AC68U wifi router

Relevante software en hardware die ik gebruik
Huidige firmware versie: 3.0.0.4.374_5656

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- 'Automatisch' updaten via Asus webinterface
- 'handmatig' updaten via Asus webinterface (firmware gedownload bij ASUS, uitgepakt en 'aangewezen' via webinterface. (ik heb ook al een 380_xx versie geprobeerd, maar geeft zelfde resultaat)

In beide gevallen lijkt het er wel op dat er iets gebeurd (voortgangsbalk wordt getoond en laptop verliest wifi verbinding), maar na opnieuw opstarten van de router is de firmware niet geüpdatet.
Wie kan mij helpen?

O ja, ik heb ooit een downgrade van de firmware gedaan (naar 3.0.0.4.374_5656, dit is de laatste waarmee je de signaalsterkte kon opschroeven, heb er alleen nooit wat van gemerkt), maar ik kan me niet voorstellen dat het probleem zou kunnen veroorzaken.
Ivm pubers in huis wilde ik de iOS app gaan gebruiken (en de extra mogelijkheden van de nieuwere firmware versies) maar die ondersteund deze firmware versie niet....

Heeft iemand een oplossing en/of workaround?
Is het installeren van de Merlin versie een idee om daarna weer terug te gaan naar Asus firmware?
Zo ja, hoe pak ik dat dan het beste aan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:56
Heb je een externe schijf aangesloten? De extra processen die dan draaien kunnen er voor zorgen dat er te weinig geheugen vrij is voor het uitvoeren van een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Ik denk dat je het beste een volledige reset kan doen en het NVRAM leegmaken, dan weet je zeker dat je een goede uitgangspositie hebt voor een update.
Ik verwijs je daarvoor naar deze post op het SNB forum: https://www.snbforums.com...tory-default-reset.22822/

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:28
Kijk eens wat er gebeurt als je de laptop met een draad met de router verbindt. Probeer tijdelijk een vast IP adres in te stellen op de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wat hierboven staat, updaten altijd bekabeld om voor te zijn dat de router eerder de wifi-services stopt dan dat jouw machine de FW heeft overgebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Updaten met een bekabelde aansluiting is aan te raden als je de update vanaf de laptop naar de router stuurt.

Volgens de OP mislukte het ook met de "automatische" update via de webinterface van de router.
Als het op die manier niet lukt is er toch iets anders aan de hand?

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• markwesseling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-08 15:36
Even een update, uiteindelijk is het gisteravond gelukt (moest wachten op een moment dat de router uit de lucht kon).

Bekabeld updaten gaf geen andere resultaten dan ik al had aangegeven.

Nav de opmerking van hp-got (NVRAM leegmaken) ben ik toch maar eens de handleiding van de router gaan lezen.
Laat die nou net een oplossing hebben voor mijn probleem :-) :

ASUS heeft een firmware recovery tool beschikbaar die de firmware handmatig kan upgraden als je de router in recovery mode, gewoon even de stappen van de handleiding volgen.
Na opnieuw opstarten was de nieuwste firmware versie beschikbaar op mijn router.

Ondanks dat de oplossing niet tussen jullie reacties zat, evengoed bedankt voor de tips.
De opmerkingen had ik net nodig om wel tot de juiste oplossing te komen!!

Eindconclusie (zoals zo vaak):
RTFM!!
Pagina: 1