PC slaat uit met Vega 56

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterd83
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-10 21:45
Hallo allemaal,

Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende probleem.
Een aantal weken geleden heb ik het volgende systeem in elkaar gezet.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 195,-€ 195,-
1ASRock B450M Pro4€ 76,90€ 76,90
1Gigabyte Aorus GeForce GTX 1060 6G (rev. 2.0)€ 351,05€ 351,05
1Thermaltake Core V21€ 60,91€ 60,91
3Philips 246E9QJAB Zwart€ 136,60€ 409,80
1Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB€ 115,-€ 115,-
1BitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.274,61

Alles werkt perfect, maar ik heb toch besloten om een nieuwe videokaart te gaan kopen. Vandaag heb ik de Vega 56 binnengekregen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G€ 341,-€ 341,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 341,-

Het probleem is dat wanneer ik de Vega 56 aansluit de pc dat de pc ineens uitklapt wanneer ik bijvoorbeeld een benchmark ga uitvoeren. Ik krijg de pc dan ook niet gelijk weer aan. Ik moet even wachten. Ik kom dus prima in Windows.. heb alle drivers geinstalleerd en ik kon zelfs een game 'Rust' opstarten. De kaart maakte alleen erg veel geluid en begon heel warm te worden.

Ik heb een berekening gedaan via een psu calculator en die gaf aan dat mijn psu dit gewoon aan moet kunnen.
Als ik de pc opstart dan draaien de fans heel even, maar die stoppen daarna (lijkt me normaal) maar wanneer ik bijvoorbeeld de game 'Rust' op ga starten dan draaien ze ook niet.

Weet iemand wat er mis is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je Vega heeft 2x 8-pin + het PCI-E slot. Maximaal (nadruk) kan dat betekenen dat er netto 375W gevoed kan worden alleen al naar de GPU.

Je voeding doet maximaal, onder ideale omstandigheden, 450W dus het lijkt erop: je voeding is je issue.

Ongetwijfeld zijn er andere Tweakers die ook wel iets vinden / weten of jouw systeem dus neem vooral mijn theoretische berekening niet 100% voor waarheid aan maar hou er wel rekening mee.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ben het met MAX3400 eens. Dit lijkt me echt een psu probleem.
Je huidige 1060 vereist een 400W voeding, maar de Vega een 650W.
Dat lijkt me toch de eerste stap om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Aanvulling, sommige Vega's hebben zelfs tot 12A per aansluiting nodig. Een nieuwe PSU zal dus waarschijnlijk eentje worden met 2 aparte 12V-rails waarbij er eentje minstens 30A moet aankunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De Gigabyte 56 verbruikt ongeveer 225 tot 250w. Samen met de rest van je pc kom je eens uit op een 375 tot 400 watt op full load (bijv benchmark).

Je voeding zou theoretisch sterk genoeg moeten zijn, maar vega wil nog wel eens enorme power spikes hebben naar bijv 350 watt die 50ms duren. Mogelijk schiet hierdoor je voeding in de beveiliging waardoor je PC afslaat. Je kan hem dan inderdaad even niet aan zetten omdat de voeding nog tegenstribbelt.

Daarentegen is de Gigabyte 56 VEGA wel een wat rare kaart. Als je de reviews hier op Tweakers leest dan zie je regelmatig berichten over crashende kaarten en bios updates. Dus dit zou ook een issue kunnen zijn.

Omdat het echter alleen in benchmarks gebeurt verdenk ik toch de voeding. Benchmarks verzorgen de meeste load en persen het maximale uit je videokaart. De voeding kan denk ik moeilijk overweg met de korte power spikes. Alles door 1 PEG kabel met 2 connectors zal ook niet helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 23-01-2019 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:51
De Vega 56 kan op een 450w voeding maar wel een 450w voeding met één 12v rail of meerdere 12v rails van met 2 aparte PCI-e kabels zoals pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W en pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M Bij de Formula Gold 450w zit de PCI-e kabel met 2 connectors op één rail van 25A wat net te weinig kan zijn voor de powerspikes van een Vega 56. Heb zelf een Sapphire Vega 56 gestresstest op de SP11 450w en pricewatch: Seasonic G-series 450 watt zonder problemen. Overigens adviseer ik een zwaardere voeding want 450w mag dan wel gaan maar het houdt niet over. pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W en pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M zijn dan goede keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:15
Ik had ook problemen met die gigabyte vega 56, bij mij ging het scherm (na een tijdje gamen) op zwart en de fans van de kaart begonnen op volle kracht te loeien.

Je zou in de radeon settings bij wattman de power limit naar -50% kunnen zetten, mocht het aan de voeding liggen. Maar ik denk dat je gewoon 1 van de gare gigabyte vega's hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door haarbal op 23-01-2019 19:29 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:05
stin00 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:17:
De Gigabyte 56 verbruikt ongeveer 225 tot 250w. Samen met de rest van je pc kom je eens uit op een 375 tot 400 watt op full load (bijv benchmark).

Daarentegen is de Gigabyte 56 VEGA wel een wat rare kaart. Als je de reviews hier op Tweakers leest dan zie je regelmatig berichten over crashende kaarten en bios updates. Dus dit zou ook een issue kunnen zijn.
Ik weet wel bijna zeker dat het gewoon de voeding is en niet de kaart, 450w is te weinig voor een vega 56. onder load met gamen stookt hij al 200/230w.

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterd83
Bedankt voor al jullie reacties! Nu zit ik toch te twijfelen. Wat zouden jullie doen? Een nieuwe voeding kopen en deze kaart houden, of deze terug doen en dan bijvoorbeeld een 1070 of 1070ti kopen.
Ik merkte in de game 'Rust' dat ik iets minder fps had dan mijn gtx1060. Lijkt me niet goed toch? Het geluid van de kaart kwam kwam ook boven mijn headset met geluid uit.

Best wel jammer eigenlijk. Deze kaart leek me wel mooi bij dit systeem passen. Mijn 3 schermen zijn ook AMD FreeSync.

[ Voor 28% gewijzigd door dexterd83 op 23-01-2019 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjona100
met een 1070(ti) heb je ook te weinig aan 450w, dus ik zou gewoon een sterkere PSU aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@dexterd83 ga eens wat reviews lezen? Ongetwijfeld zullen er wat Watts verschil zitten maar ook https://www.legitreviews....ition-evga-ftw2_199849/12 laat zien dat een beetje game-systeem met een 1070 erin dus tegen de 400W netto verbruikt.

Zoals ik eerder aangaf en wat @Uszka ook netjes beargumenteerde: je zit vrij rap aan een sterkere PSU als je een GPU erin wil zetten die minstens 1x 8-pin PCI-E heeft (en mogelijk nog meer voedingsaansluitingen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:51
dexterd83 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:08:
Bedankt voor al jullie reacties! Nu zit ik toch te twijfelen. Wat zouden jullie doen? Een nieuwe voeding kopen en deze kaart houden, of deze terug doen en dan bijvoorbeeld een 1070 of 1070ti kopen.
Kaart terug en een RTX 2060 halen. Presteert minimaal gelijk aan een Vega 56 bij een veel lager verbruik. Je voeding is ruim voldoende voor een RTX 2060.
Ik merkte in de game 'Rust' dat ik iets minder fps had dan mijn gtx1060. Lijkt me niet goed toch? Het geluid van de kaart kwam kwam ook boven mijn headset met geluid uit.
Er zijn nogal wat problemen met de Gigabyte RX Vega 56. Dat is met tweaken en een biosupdate wel op te lossen maar daar gaat tijd in zitten
Best wel jammer eigenlijk. Deze kaart leek me wel mooi bij dit systeem passen. Mijn 3 schermen zijn ook AMD FreeSync.
nVidia van de 10xx en 20xx serie ondersteunt ook Freesync met de meest recente driver.
Tjona100 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:09:
met een 1070(ti) heb je ook te weinig aan 450w, dus ik zou gewoon een sterkere PSU aanschaffen
Geen idee waar je die misinfo vandaan haalt maar zelfs met een 1080 heb je genoeg aan een kwalitatief goede 400w.

[ Voor 6% gewijzigd door Uszka op 23-01-2019 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Er zijn drie dingen die hier kunnen spelen, en het kan zomaar een combinatie van meerdere factoren zijn.

Ten eerste staat Vega een beetje bekend als een lijn met enorme pieken in vermogen. In principe heb je een bovengemiddelde 450W voeding die wel wat zou aan zou moeten kunnen. Verder zou je die 450W ook niet moeten halen. Toch kan het zo zijn dat je net over een limiet gaat.

Ten tweede heb je Windows wel opnieuw geïnstalleerd? Je bent van Nvidia naar AMD gegaan en vaak blijft er nog een restant van de oude drivers achter die voor problemen kunnen zorgen.

Ten derde staat specifiek die Gigabyte kaart bekend als instabiel uit de fabriek. Je zou een bios flash voor de kaart kunnen overwegen want dat zou het op moeten lossen. Wat je ook kan doen is de kaart behoorlijk undervolten en kijken of dat het probleem oplost. Dan zou die meteen wat stiller worden en langzamer worden Vega's in de regel niet van undervolting. Om te beginnen kan je eens 1000mv invoeren binnen Wattman, AMD haar eigen OC software. Heb je hier geen zin in, dan terugsturen en een RTX2060 halen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjona100
Uszka schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:43:

Geen idee waar je die misinfo vandaan haalt maar zelfs met een 1080 heb je genoeg aan een kwalitatief goede 400w.
ik heb precies dezelfde kaart gehad en alles stock gelaten zonder updates of flash etc en
heb er nooit instabiliteitsproblemen of elders mee gehad in combinatie met een Ryzen op dezelfde chipset.
Je doet nu alsof elke Gigabyte V56 problemen heeft wat niet zo is, tis vaak ook gewoon
systeem afhankelijk.

wat betreft de topicstarter heeft niks met een biosupdate te maken maar gewoon met een voeding die niet goed genoeg is.

Ik gebruikte het icm met een Corsair RM550x

[ Voor 3% gewijzigd door Tjona100 op 23-01-2019 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je moet de kaart in ieder geval op 2 rails aansluiten en als je voeding maar 1 rail heeft 2 aparte kabels gebruiken. Met een Seasonic G-series 750 Watt voeding en een Vega64 had een kennis van mij problemen. Door het op 2 aparte kabels aan te sluiten werd het systeem ineens stabiel (tot nu toe :P). Blijkbaar is anders de dip onder load soms net te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Met een Seasonic M12ii 520w heb ik in het verleden ook dikke problemen gehad met een Vega 64 kaart zoals RSOD's en uitvallers. Na een overstap naar een Corsair HX1000i waren alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Na uitlezen van de current draw op de 12v rail werd duidelijk waarom.

Total 12v rail power draw piekte op 595w tijdens het draaien van Timespy. Hmm ja, dan kan je raden dat mijn Seasonic z'n broekje vol deed.

450w is echt te weinig voor een Vega 56. Koop een goede 550w of beter (zoals een RM550x) en je zit gebakken. Maar goed, @-The_Mask- is de voeding goeroe op dit forum. Hij kan daarin beter advies geven dan ik.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dexterd83 Niet gedacht aan RTX2060 als upgrade van je 1060 ?
Je voeding is niet geschikt voor Vega56 zoals Uszka zegt. Of andere voeding of andere GPU

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterd83
Ik heb de Vega56 retour gedaan en een RTX2060 besteld. Bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 22% gewijzigd door dexterd83 op 24-01-2019 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:59
Tjona100 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:05:
[...]

ik heb precies dezelfde kaart gehad en alles stock gelaten zonder updates of flash etc en
heb er nooit instabiliteitsproblemen of elders mee gehad in combinatie met een Ryzen op dezelfde chipset.
Je doet nu alsof elke Gigabyte V56 problemen heeft wat niet zo is, tis vaak ook gewoon
systeem afhankelijk.

wat betreft de topicstarter heeft niks met een biosupdate te maken maar gewoon met een voeding die niet goed genoeg is.

Ik gebruikte het icm met een Corsair RM550x
Ongetwijfeld niet elke, maar heb je de reviews van die kaart gelezen? Overwegend negatief met dezelfde klacht. Er is wel degelijk iets mis met die serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjona100
FrankoNL schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:44:
[...]

Ongetwijfeld niet elke, maar heb je de reviews van die kaart gelezen? Overwegend negatief met dezelfde klacht. Er is wel degelijk iets mis met die serie.
Ja dat wel ik wist ook wel van de problemen maar op het moment dat ik m kocht was hij veruit de goedkoopste. een ander merk was al gauw rauw 100-200 duurder, op dit moment ook (vaak een gevalletje goedkoop = duurkoop) :+ , nu heb ik hier en daar al andere merken nieuw voor ongeveer dezelfde prijs gezien in wellicht (aanbiedingen)

[ Voor 6% gewijzigd door Tjona100 op 24-01-2019 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:04:
Je Vega heeft 2x 8-pin + het PCI-E slot. Maximaal (nadruk) kan dat betekenen dat er netto 375W gevoed kan worden alleen al naar de GPU.
Nee een PCI Express slot is gespecificeerd voor 75W, en een 8 pins PEG connector is gespecificeerd voor 150W. Daarmee is het maximale gespecificeerde verbruik 375W. Maar dit kan dus prima een stuk lager, maar ook een stuk hoger liggen.
Je voeding doet maximaal, onder ideale omstandigheden, 450W dus het lijkt erop: je voeding is je issue.
Nee de voeding doet niet maximaal 450W onder ideal omstandigheden. De voeding is gespecificeerd voor 450W continue onder zware omstandigheden, dus met een hoge intake temperatuur van 50 graden Celsius in geval van de BitFenix Formula Gold 450W.
stin00 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:17:

Je voeding zou theoretisch sterk genoeg moeten zijn, maar vega wil nog wel eens enorme power spikes hebben naar bijv 350 watt die 50ms duren. Mogelijk schiet hierdoor je voeding in de beveiliging waardoor je PC afslaat. Je kan hem dan inderdaad even niet aan zetten omdat de voeding nog tegenstribbelt.
Niet alleen Vega, dat hebben ook andere videokaarten.

Tegenstribbelen doet de voeding trouwens niet. De beveiliging zet de voeding uit, maar de beveiliging laat de voeding ook even uit, totdat die reset. Bijvoorbeeld door de stroom even van de voeding te halen.
Blaat schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:40:
Met een Seasonic M12ii 520w heb ik in het verleden ook dikke problemen gehad met een Vega 64 kaart zoals RSOD's en uitvallers. Na een overstap naar een Corsair HX1000i waren alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Na uitlezen van de current draw op de 12v rail werd duidelijk waarom.

Total 12v rail power draw piekte op 595w tijdens het draaien van Timespy. Hmm ja, dan kan je raden dat mijn Seasonic z'n broekje vol deed.
Een voeding mag nooit zorgen voor vastlopers, freezes of andere dingen. Dan is er gewoon iets niet goed met de voeding. Bij het overbelasten van de voeding hoort die gewoon uit te schakelen zoals de BitFenix van dexterd83 dus ook gewoon doet. De Seasonic M12II Bronze 520W is gewoon alleen geen goede voeding, spanningsregulatie is zeer matig tot slecht en ook de beveiligingen in de voeding zijn slecht. Dat zal dan ook de reden van de problemen zijn geweest. Een voeding die de spanningen niet stabiel kan houden en een beveiliging die niet (altijd / op tijd) ingrijpt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-09 19:58
MAX3400 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:12:
@dexterd83 ga eens wat reviews lezen? Ongetwijfeld zullen er wat Watts verschil zitten maar ook https://www.legitreviews....ition-evga-ftw2_199849/12 laat zien dat een beetje game-systeem met een 1070 erin dus tegen de 400W netto verbruikt.
Dat is wel met een overclocked 6950x. Zal net iets meer verbruiken dan een R5 2600x :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Heb hier zelf een Ryzen 5 2600 @ 4.1GHz met een Gigabyte Vega 56 Reference op een SF450 voedingkje en dat werkt meer dan prima!

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:09
Gebruik zelf de sfx 600 van corsair met een Vega 64 en een 1700x gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-09 09:24
Undervolted je vega in AMD wattman, ik draaide mijne op 1.05v 1600mhz, dan gebruikt die veel minder stroom en wordt die minder heet, waardoor de MHz ook hoog blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TS'er heeft al RTX2060 gekocht

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocodeluxe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-07 16:50
haarbal schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:23:
Ik had ook problemen met die gigabyte vega 56, bij mij ging het scherm (na een tijdje gamen) op zwart en de fans van de kaart begonnen op volle kracht te loeien.

Je zou in de radeon settings bij wattman de power limit naar -50% kunnen zetten, mocht het aan de voeding liggen. Maar ik denk dat je gewoon 1 van de gare gigabyte vega's hebt.
Ik ondervind dit zelfde probleem, terug gestuurd naar a-nate en uit hun test blijkt er niets mis is met de kaart.. ik heb een 650w voeding. Kaart werkt niet naar behoren dus hoop hem te kunnen ruilen.
Pagina: 1