Windows start niet na het toebrengen van een M2. SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherNL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-06-2021
Hallo allemaal,

Zoals de titel al zegt kom ik niet verder dan het bios scherm na het toebrengen van mijn nieuwe aangekochte M2. ADATA SX8200 PRO 512gb. Het scherm blijft simpelweg zwart met een wit spatie streepje die aan en uit knippert links boven.

Vervolgens heb ik een beetje zitten rommelen in mijn bios settings maar ik kwam niet verder. Zodra ik mijn nieuwe M2 weer uit mijn moederbord haalde startte windows weer normaal op.

Even later stuitte ik op een video van MSI (YouTube: MSI M.2 Genie: The Easiest Way to Build the M.2 SSDs in Raid 0) En de stappen in deze video heb ik toen gevolgd tot en met stap #10 op 00:25 seconden, want natuurlijk kan ik geen RAID 0 maken als ik niet tenminste 2 dezelfde m2 kaartjes hebt.

(Eerlijk gezegd wist ik tot 5 minuten geleden totaal niet wat ik aan het doen was tot dat ik deze video zag en me realiseerde dat het totaal geen zin had YouTube: RAID 0, RAID 1, RAID 10 - All You Need to Know as Fast As Possible) ik heb natuurlijk maar 1 M2 kaart dus dit ging sowiso nooit lukken.

Nu denk ik misschien zelf al het antwoord te weten hoe ik mijn nieuwe M2 wel ga laten werken en dat is bij simpelweg mijn bios te updated wat ik dus al 3 jaar niet gedaan heb. Het enige wat mij hier van weerhoud is dat het natuurlijk altijd een klein risicotje met zich mee brengt en ik al mijn overclock settings weer op nieuwe moet instellen etc. Ik hoop dat ik mijn nieuwe M2 toch nog aan de praat krijg zonder een nieuwe bios update en ik hoop dat misschien jullie mij daarbij zouden kunnen helpen. Alvast bedankt.

Mobo: MSI z170a Gaming Pro
CPU: I5 6600k @ 4.6ghz
Memory: DDR4 16gb Corsair Dominator
GPU: Radeon Fury x
PSU: Corsair Rm 850
SSD: Corsair MX500 500gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:23
Zoals ik het lees, heb je de M2 "erbij" in gebouwd en niet "in plaats van".

Het kan zijn dat alles normaal is, maar dat de bootvolgorde niet goed staat.
Als ik jou was, zou ik de M2 SSD nog een keertje inbouwen en de BIOS opstarten. Daarin zet je de bootvolgorde terug naar het medium waar je Windows van opstart en je slaat die setting op.
Dan start je opnieuw op en ga je naar de website van de SSD-fabrikant (als je niet opnieuw alles wil installeren) en zoek je naar het woord "clone". Dan vind je meestal gratis clonesoftware (bv. Macrium Reflect) waarmee je een "Smart clone" kunt uitvoeren. Na het clonen start je de BIOS weer op, verandert de bootvolgorde en klaar is GuntherNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherNL
Ja dat klopt, die M2 is inderdaad erbij.

Ik had de boot orde al nagekeken en het zo gezet dat op nummer 1 mijn orignele SSD is waarop windows staat maar alsnog kreeg ik dat zwarte scherm.

[ Voor 11% gewijzigd door GuntherNL op 23-01-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Je nieuwe ssd is een nvme ssd. Hier heb je maar 1 slot van op je mobo. Is je mx500 ook een m2? Zo ja, dan moet je nieuwe ssd waarschijnlijk in dat slot.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je MX500 een SATA-drive is, moet je die niet op SATA 5 of 6 prikken. Dat werkt niet met een M.2 drive samen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherNL
mijn corsair mx500 is gewoon een normale sata ssd, volgens mij staat die op sata 2, maakt dat voorderest wat uit dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je hebt wel de handleiding van je moederbord gelezen en de QVL voor storage doorgenomen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherNL
Ik heb gewoon gegoogled of een M2 ssd compitable is met mijn moederbord is en dat is het. QVL heb ik niet doorgenomen, ik heb net moeten googlen wat het betekend.

Probeerd u nou te zeggen dat die M2 dus niet werkt op mijn moederbord?

[ Voor 18% gewijzigd door GuntherNL op 23-01-2019 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:59
Heb je het moederbord bios een update gegeven? Versie 7984v1F bijvoorbeeld, verbetert de compatibiliteit van NVME's. Er bestaan 14 biosupdates voor dat moederbord https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-GAMING-PRO

[ Voor 63% gewijzigd door Uszka op 23-01-2019 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherNL
Nee
GuntherNL schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:12:
Nu denk ik misschien zelf al het antwoord te weten hoe ik mijn nieuwe M2 wel ga laten werken en dat is bij simpelweg mijn bios te updated wat ik dus al 3 jaar niet gedaan heb. Het enige wat mij hier van weerhoud is dat het natuurlijk altijd een klein risicotje met zich mee brengt en ik al mijn overclock settings weer op nieuwe moet instellen etc. Ik hoop dat ik mijn nieuwe M2 toch nog aan de praat krijg zonder een nieuwe bios update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

Probeer dit

Ga naar de bios en naar de boot volgorde.
Kijk of je daar of er iets als Windows Boot Manager (…...) staat.
Is dat zo zet deze op plaats 1.
en dan opstarten

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:59
Dan zou ik dat toch maar een keer doen, ook voor een update van de microcode voor betere beveiliging. Wel eens van Meltdown en Spectre gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Laatst online: 23:23
Kijk ook eens in de manual van exact jouw moederbord (is online vindbaar).
Daarin staat precies wat er wel/niet op je moederbord past en onder welke voorwaarden (= combinatie van SATA-poorten en M2 bezetting).
Grote kans dat je vraag daardoor wordt beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherNL
Op msi.com staat het volgende:

Storage

• Intel® Z170 Express Chipset
• 6 x SATA 6Gb/s ports* (2 ports reserved for SATA Express port)
• 1 x M.2 Key M Socket supports type 2280/2260/2242 storage devices in both PCIE Gen3 x4 & SATA mode*
- Supports PCIe 3.0 x4 and SATA 6Gb/s standards,4.2cm/ 6cm/ 8cm length M.2 SSD cards
- Supports PCIe 3.0 x4 NVMe Mini-SAS SSD with Turbo U.2 Host Card**

• 1 x SATAe port (PCIe 3.0 x2)*/ ***
• Supports Intel® Smart Response Technology for Intel Core™ processors

* SATA5 and SATA6 ports will be unavailable when installing the M.2 module in M.2 slot. SATA and SATAe ports maximum support 6x SATAs or 1x SATAe + 4x SATAs.

In de 2e comment van dit topic: ''https://forum-en.msi.com/index.php?topic=274225.0'' zegt iemand het voglende: ''is your 850 evo a M.2? if so ports 1, 2, 3 and 4 will be shut off! (if so move your cables out the double block that 1, 2, 3 and 4 are on into the larger one into 5 and 6)''

Momenteel zit mijn SSD in port 1, maar hierboven schreef @MAX3400 dat het juist niet in #5 of #6 moest. Op de website van msi, zoals je hier boven leest staat er ook dat SATA5 and SATA6 ports will be unavailable when installing the M.2 module in M.2 slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peteroff
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Op je Bios staat waarschijnlijk XMP ingesteld, deze geeft problemen op de M.2 poort. Je SX8200 PRO is hierdoor niet werkbaar. Oplossing zoals je al had verwacht (en wat @Uszka al een tijd staat te roepen), je Bios updaten!

[ Voor 11% gewijzigd door peteroff op 24-01-2019 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherNL
XMP Kan je uit een aan zetten, ik heb het uit staan. Maar ja, waarschijnlijk dus eerst de bios updaten :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peteroff
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
GuntherNL schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 06:54:
XMP Kan je uit een aan zetten, ik heb het uit staan. Maar ja, waarschijnlijk dus eerst de bios updaten :F
Niet waarschijnlijk... gewoon de oplossing! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Laatst online: 23:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik herhaal mijzelf in je andere topic
br00ky schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:50:
Tja, als je overal een probleem in zoekt wordt het lastig ;).
Doe die BIOS update nou maar. Als je het goede bestand pakt (dubbelcheck het eventueel hier) ben je erg knap als je de boel alsnog brickt. Wellicht is het niet de oplossing voor je probleem, maar dan is dat in ieder geval afgestreept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherNL
Oke spannend, ik hoop echt dat het gaat lukken, ik heb het nog nooit geprobeerd.

Stap 1: Ik ga naar https://www.msi.com/Mothe...170A-GAMING-PRO#down-bios en download de nieuwste bios update genaamd 7984v1G
Stap 2: Ik pak het zip bestandje uit en kopiereen alle bestanden op een lege usb #1
Stap 3: Ik boot de bios, en maak een copy van mn huidige bios op een andere usb #2
Stap 4: Ik boot de bios en flash de bios met usb #1
Stap 5: Mocht het lukken stel ik alle instellingen het zelfde in als voorheen en start ik windows.

3 vraagjes:
1) Klopt het bovenstaande?
2) Moet ik die lege usb #1 nog met Rufus bootable maken of formatten?
3) Stel ik kom bij stap 5 aan en hij doet het niet, zou ik dan met usb #2 mn bios terug kunnen zetten en vervolgens mijn pc gewoon weer kunnen opstarten?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:28
:+

[ Voor 99% gewijzigd door MuVo op 24-01-2019 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherNL
Excuses MuVo, maar hier snap ik dus echt helemaal niets van.

Ten eerste is er geen fysieke switch op mijn MX500 SSD die ik kan omzetten van Slave naar Master.
Ten tweede weet ik eigenlijk geen eens wat Slave/Mater inhoud.
Ten derde hoezo moet ik dit switchen dan?
Ten vierde hoezo moet ik een mSATA SSD to USB3 adapter aanschaffen?
Ten vijfde hoezo kan ik mn SSD gewoon niet laten zitten, wat is precies het probleem?

Dit alles is echt een enorm obstakel want zo net had ik nog het vertrouwen van oke dit moet me wel lukken die bios updaten enzo maar nu ik jou comment lees ben ik het spoor volledig bijster en zie ik er liever van af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
GuntherNL schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:48:
Excuses MuVo, maar hier snap ik dus echt helemaal niets van.

Ten eerste is er geen fysieke switch op mijn MX500 SSD die ik kan omzetten van Slave naar Master.
Ten tweede weet ik eigenlijk geen eens wat Slave/Mater inhoud.
Ten derde hoezo moet ik dit switchen dan?
Ten vierde hoezo moet ik een mSATA SSD to USB3 adapter aanschaffen?
Ten vijfde hoezo kan ik mn SSD gewoon niet laten zitten, wat is precies het probleem?

Dit alles is echt een enorm obstakel want zo net had ik nog het vertrouwen van oke dit moet me wel lukken die bios updaten enzo maar nu ik jou comment lees ben ik het spoor volledig bijster en zie ik er liever van af..
Negeer mijn post, niks is serieus aan mijn uitleg :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-10 16:44

Soggney

Zeekomkommer

Om fair te zijn, lijkt MuVo zijn comment een zwakke poging tot humor.
Update je bios, zoals zovelen al hebben aangegeven.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuVo
GuntherNL schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 04:37:
Op msi.com staat het volgende:

Storage

• Intel® Z170 Express Chipset
• 6 x SATA 6Gb/s ports* (2 ports reserved for SATA Express port)
• 1 x M.2 Key M Socket supports type 2280/2260/2242 storage devices in both PCIE Gen3 x4 & SATA mode*
- Supports PCIe 3.0 x4 and SATA 6Gb/s standards,4.2cm/ 6cm/ 8cm length M.2 SSD cards
- Supports PCIe 3.0 x4 NVMe Mini-SAS SSD with Turbo U.2 Host Card**

• 1 x SATAe port (PCIe 3.0 x2)*/ ***
• Supports Intel® Smart Response Technology for Intel Core™ processors

* SATA5 and SATA6 ports will be unavailable when installing the M.2 module in M.2 slot. SATA and SATAe ports maximum support 6x SATAs or 1x SATAe + 4x SATAs.

In de 2e comment van dit topic: ''https://forum-en.msi.com/index.php?topic=274225.0'' zegt iemand het voglende: ''is your 850 evo a M.2? if so ports 1, 2, 3 and 4 will be shut off! (if so move your cables out the double block that 1, 2, 3 and 4 are on into the larger one into 5 and 6)''

Momenteel zit mijn SSD in port 1, maar hierboven schreef @MAX3400 dat het juist niet in #5 of #6 moest. Op de website van msi, zoals je hier boven leest staat er ook dat SATA5 and SATA6 ports will be unavailable when installing the M.2 module in M.2 slot.
Om dan toch even serieus te reageren:

Idd zoals hier boven uit jouw moederbord handleiding:
MSI Manual (1/2)

Controleer even de sata poorten, en vergelijk het met de nummers uit de manual. SATA1, SATA2, SATA3, SATA4 zouden moeten werken incombinatie met M.2.

MSI Manual (2/2)

https://www.msi.com/Mothe...0A-GAMING-PRO#down-manual

Daarnaast zou ik adviseren een bios update uit te voeren via MSI Live Update 6, zie hoofdstuk Updating the BIOS with Live Update 6 in de handleiding. Er zijn namelijk in verschillende bios versies m.2 verbeteringen aangebracht.
Updating the BIOS with Live Update 6
Before updating:
Make sure the LAN driver is already installed and the internet connection is set
properly.
Updating BIOS:
1. Install and launch MSI LIVE UPDATE 6.
2. Select Manual scan.
3. Check MB BIOS box and click on Scan button.
4. Select the MB BIOS and click on icon to download and install the latest BIOS
file.
5. Click Next and choose In Windows mode. And then click Next and Start to start
updating BIOS.
6. After the flashing process is 100% completed, the system will restart
automatically.

[ Voor 11% gewijzigd door MuVo op 24-01-2019 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherNL
Ah oke, ik googlede al voor dat ik mijn stappen plan beschreef naar de optie update bios met live update 6 maar zag toch velen problemen en in al die topics stond dat het dus het beste is om gewoon flash usb de bios te updaten.

De orignele SSD zit nu in SATA2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-10 23:48

LankHoar

Langharig tuig

@GuntherNL MSI heeft meestal (altijd?) erg goede filmpjes over het updaten van de bios. Dat geld voor jouw mobo ook:

https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-GAMING-PRO

Daar staat een linkje naar een YouTube video. Bekijk die een paar keer, en volg die stappen. Zo heel ingewikkeld is het niet. Nadat je hem een paar keer bekeken hebt, speel je hem nogmaals af, en na iedere stap zet je het filmpje op pause en voer je die stap uit. Wanneer je dat doet, is de kans dat je je mobo brickt erg klein. Tenzij er net een stroomuitval is op het moment dat je aan het flashen bent, maar die kans is behoorlijk klein ;)

Succes.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
GuntherNL schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:18:
Ah oke, ik googlede al voor dat ik mijn stappen plan beschreef naar de optie update bios met live update 6 maar zag toch velen problemen en in al die topics stond dat het dus het beste is om gewoon flash usb de bios te updaten.

De orignele SSD zit nu in SATA2
Goed dat je wat informatie overde Live update 6 hebt ingewonnen, dan kun je beter de flash usb opties gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherNL
Tenzij er net een stroomuitval is op het moment dat je aan het flashen bent, maar die kans is behoorlijk klein ;)
Waar ik woon valt het stroom gemiddeld elke dag wel 1x uit, en gister avond was het zelfs 3x uitgevallen, momenteel is de sterkste storm hier aan de gang die ik in de laatste 5 jaar gezien heb. Vannacht is zelfs een boom tegen mijn huis gevallen en ben ik dus best wel druk geweest vandaag om het te fixen. Maarja, alsnog is de kans klein dat het net uitvalt in die 5 minuten dat ik de bios update. Fingers crossed. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

GuntherNL schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:43:
[...]

Waar ik woon valt het stroom gemiddeld elke dag wel 1x uit, en gister avond was het zelfs 3x uitgevallen, momenteel is de sterkste storm hier aan de gang die ik in de laatste 5 jaar gezien heb. Vannacht is zelfs een boom tegen mijn huis gevallen en ben ik dus best wel druk geweest vandaag om het te fixen. Maarja, alsnog is de kans klein dat het net uitvalt in die 5 minuten dat ik de bios update. Fingers crossed. O-)
Geen idee waar je woont dat het zo erg is :o Wellicht tijd om een UPS aan te schaffen? PC's houden er niet zo van om steeds abrupt de mond gesnoerd te worden :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GuntherNL
Yes, bios is geupdate, nu kijken of die m2 ssd werkt en of ik mn oude OC instellingen terug kan zetten.

Update: JA HET IS GELUKT, de nieuwe M2 en de OC instellingen zijn allemaal gekopieerd. Het process van het flashen ging toch iets anders dan op die MSI youtube video maar gelukkig is het goedgekomen. Hardstikke bedankt! Excuses dat het zolang heeft moeten duren tot dat ik uiteindlijk mijn bios had geupdate, maar ik heb wel veel geleerd in het process. JAAA

Update2: Verder gaand heb ik weer een paar vragen. Ik zat er aan te denken om mijn C&D schijf te clonen naar mijn nieuwe M2 op de E zodat alles sneller is, maar ik las dat clonen soms wel problemen met zich mee kan brengen en tevens heb ik nog niet geprobeerd om windows te booten vanaf de M2.

Anyway, mijn prioriteit is het sneller laden van games, al mijn games staan op de D schijf, maar er staat ook heel veel andere programmas op de D schijf.

Vraag 1: Zal ik alles clonen naar de nieuwe m2 schijf?

Vraag 2: Is het mogelijk om een gedeelte van mijn D schijf, bijvoorbeeld de ''Games'' folders te clonen naar de E schijf? (Zorgend dat alles wel werkt, dus echt clonen, niet copy+paste ofzo)

Vraag 3: Mijn nieuwe games zal ik uiteraard installeren op de nieuwe E schijf omdat ik dan snellere laadtijden heb. Maar zouden de laadtijden van games nog sneller zijn als windows ook op die E schijf staat?

Vraag 4: Stel ik doe wat ik net beschreef in vraag 3. Ik heb wel eens gehoord dat het het beste is om windows en games te scheiden zoals mijn huidige C en D schijf, maar ik las ook dat het eigenlijk het beste is om windows en games op aparte devices te hebben. Is het dus niet beter om windows gewoon op de C te houden voor ''daily tasks'' en Games op de E ? Of is dit een fabeltje?

Vraag 5: Ik wou de macrium reflect 7 software gebruiken om de schijf te clonen, is dat een goede of hebben jullie betere software?

[ Voor 118% gewijzigd door GuntherNL op 24-01-2019 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-09 11:12
Sowieso maakt het niet uit hoe je de programma's combineert op de schijven, maar om te zorgen dat een SSD zijn snelheid behoudt moet je eigenlijk zorgen voor minimaal 10% vrije ruimte, meer mag altijd natuurlijk (en is ook beter). Bij voorkeur installeer je Windows op de M2 SSD, omdat dit de snelste schijf is (waardoor dus het opstarten sneller verloopt van Windows zelf).

In principe kun je aanhouden dat een programma sneller opstart wanneer je deze plaatst op de snelste SSD, maar of je dat verschil bij games in de praktijk gaat merken is maar de vraag.

Clonen heb ik zelf weinig ervaring mee (bij mij werkt het zelden), maar als je Steam gebruikt kun je de games in de Steam folder op de andere schrijf kopiëren (moet je wel eerst aanmaken via Steam) en Steam detecteert deze dan automatisch (zorg wel dat de game in dezelfde map staat als je installatie directory).

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Je kunt ook een partitie aanmaken op de M2, en daar zou ik gewoon een verse installatie van Windows opzetten. Ja is meer werk, maar wel het meest stabiele. Vooral als je deze al een jaar of 3 hebt lopen kan het geen kwaad even met een schone lei te beginnen.

Dit is alleen antwoord op je eerste vraag, maar automatisch beantwoord ik eigenlijk ook de overige :+

Pagina: 1