Vraag

• JustBelieve_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02-07-2019
Mijn vraag
Ik heb op mijn monitoren de aansluiting hdmi en displayport. Op mijn videokaart heb ik de aansluitingen hdmi, displayport en dvi. Ik heb een kabel gekocht van displayport naar dvi maar hij werkt niet.
Kunnen jullie mij helpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Monitor: 3x Dell P2418D
Videokaart: MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV1
Kabel: Displayport naar DVI
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

[Voor 17% gewijzigd door JustBelieve_ op 23-01-2019 14:44]

Alle reacties

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-08 23:21
Linkje naar de adapter/kabel?

en heb je zelf al een beetje onderzoek gedaan? daar gaan we wel vanuit op tweakers dat er tenminste een klein beetje eigen onderzoek wordt gedaan

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-08 16:33

Soggney

Zeekomkommer

urgh, dvi naar hdmi had zoveel handiger geweest.
Hoedan ook, als het signaal van displayport niet actief naar hdmi/dvi wordt omgezet zal je geen beeld krijgen.
Ik denk niet dat die kabels actief zijn: dus raad ik je aan om de dvi-displayport kabel te vervangen voor een hdmi-dvi kabel

dvi/hdmi zijn inwisselbaar, dvi heeft geen geluid iirc

Het probleem hier is, is dat je scherm een displayport signaal verwacht, terwijl daar een dvi signaal wordt doorgegeven.

[Voor 26% gewijzigd door Soggney op 23-01-2019 14:48. Reden: displayport/dvi verwisseld en wat meer info]

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:16
Huh? Waarom überhaupt die adapter? Je schermen hebben niet eens dvi?

Of de kabel gaat de verkeerde kant op, of ik snap er echt helemaal niets meer van. :?

[Voor 39% gewijzigd door WEBGAMING op 23-01-2019 15:44]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:49
JustBelieve_ schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:40:
Mijn vraag
Ik heb op mijn monitoren de aansluiting hdmi en displayport. Op mijn videokaart heb ik de aansluitingen hdmi, displayport en dvi. Ik heb een kabel gekocht van displayport naar dvi maar hij werkt niet.
Welke kant denk je dat het signaal op gaat? Is dat van gpu naar monitor of van monitor naar gpu?

Het 2e natuurlijk!
Het is een Displayport naar DVI-adapter, niet andersom. Dus zoals jij hem gebruikt werkt hij inderdaad niet.

Je hebt 3 monitoren op 2560x1440-resolutie, die alleen kunnen worden aangestuurd met HDMI of Displayport.

Die resolutie maakt het nogal lastig.
Zoals Soggney al aangeeft is het dvi-signaal grotendeels gelijk aan hdmi, maar: dvi heeft een lagere frequentie van het verzendsignaal en heeft voor het aansturen van een resolutie van 2560x1440 2 lanes nodig (dual lane heet dat). HDMI kent een hogere maximale frequentie van het verzendsignaal en kent geen dual lane.

Je moet dus nu van een 2-baansweg waar ze 50 km/h op rijden naar een 1-baansweg met 100km/h. Die adapters heb ik nog niet gezien.

(Wat hij overigens zegt over actieve adapters is niet waar. Je hebt alleen in uitzonderlijke situaties een actieve adapter nodig van Displayport naar DVI en dat is als je een aantal monitoren zo wilt aansluiten of al monitoren op DVI/HDMI hebt zitten en er eentje van DP naar DVI bij wilt doen.)

Wat je wel kunt doen is de ene Displayport-aansluiting die je hebt, splitsen in 2 aansluitingen, dat kan door deze: https://www.allekabels.nl...4473/1379347/adapter.html

Dan kun je daar 2 monitoren aan hangen en de 3e aan de HDMI-aansluiting.

• WEBGAMING
Dat gaat ook niet werken, zulke adapter dupliceren volgens mij alleen.

Schaamteloos gekopieerd van een ander forum,

DP > DVI Dual Link verloopjes hebben een extra USB kabel voor de voeding van de actieve omzetter. Bijvoorbeeld Dell 470-AANW, Sapphire 100915, Bizzlink XT625

Dat zijn adapters die je nodig hebt om het (als het goed is) fatsoenlijk aan de praat te krijgen met deze resoluties.

[Voor 146% gewijzigd door WEBGAMING op 23-01-2019 16:08]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:29

nelizmastr

Goed wies kapot

White Feather schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:50:
Je hebt 3 monitoren op 2560x1440-resolutie, die alleen kunnen worden aangestuurd met HDMI of Displayport.
DVI, mits dual link, kan tot 2560x1600, dus dat is het issue niet. Dat de kabel maar één kant op gaat is dan weer wel het probleem ja :)

I reject your reality and substitute my own

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

nelizmastr schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:43:
[...]

DVI, mits dual link, kan tot 2560x1600, dus dat is het issue niet. Dat de kabel maar één kant op gaat is dan weer wel het probleem ja :)
Ja, maar daar heb je niet zoveel aan als er geen DVI poort op de monitor zit :P// en dat is juist het geval.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:49
WEBGAMING schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:59:
Dat gaat ook niet werken, zulke adapter dupliceren volgens mij alleen.
Dat is dus een aanname en niet op waarheid gebaseerd:

[q]Maximale resolutie (afhankelijk van het systeem en de aangesloten hardware):
Displayport 1.1 of 1.2 Single Stream Transport (SST):
tot 1920 x 1080 @ 60 Hz (mirror)
Displayport 1. 2 Multi Stream Transport (MST):
tot 2560 x 1440 @ 60 Hz of 3840 x 2160 @ 30 Hz (spiegel of uitbreiding)

Displayport 1.1 kent maar 2 datastroom, Displayport 1.2 kent er 2. Die 2 stromen worden door deze adapter weer gescheiden, vandaar de mogelijkheid tot spiegel/mirror of uitbreiding.

Je had het overigens ook aan de resolutie kunnen zien, Displayport 1.2 kan op 4k 60hz, bij 2 verschillende data stromen dus nog maar 30hz, Daar blijkt dus al uit dat er niet gemirrord wordt, want dan was er genoeg bandbreedte voor 60hz.
Schaamteloos gekopieerd van een ander forum,

DP > DVI Dual Link verloopjes hebben een extra USB kabel voor de voeding van de actieve omzetter. Bijvoorbeeld Dell 470-AANW, Sapphire 100915, Bizzlink XT625

Dat zijn adapters die je nodig hebt om het (als het goed is) fatsoenlijk aan de praat te krijgen met deze resoluties.
Ja, als op de gpu Displayport werd gebruikt en op de monitor DVI Dual Link, dan wel, hier is het andersom.

2 mogelijkheden (binnen te vinden en betalen oplossingen):
1) hang de 3e monitor aan je moederbord (als die en je gpu dat aankunnen)
2) door mij genoemde adapter om met 1 Displayport-aansluiting 2 monitoren aan te sluiten.
3) :) als je voor 2 gaat, kun je voor de prijs van de adapter en de verkoopprijs van je 1060 misschien wel een kaart kopen die wel totaal 3 hdmi+DP heeft.

[Voor 4% gewijzigd door White Feather op 23-01-2019 20:16]

• WEBGAMING
@White Feather
Nee, dat is gebaseerd op het feit dat alle andere splitters dupliceren. Ik had al een vermoeden dat dat met DP anders kon zijn, daarom zei ik het ook niet als hard feit.

En je hebt gelijk, nu doe ik het ook verkeerd om. |:(

Of een andere monitor die DVI heeft, is natuurlijk ook een gewoon een optie.
Dat zou ik dan eerder doen als 80 euro uitgeven aan een adapter waar je over een paar jaar waarschijnlijk niets meer aan hebt.

[Voor 16% gewijzigd door WEBGAMING op 24-01-2019 17:37]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee