Platenspeler aansluiten op versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael1711
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-04-2024
Ik heb voor kerst een platenspeler gekregen (Fenton RP155LW). Hier zaten twee boxjes bij die verschrikkelijk geluid gaven (aangesloten met een tulpstekker). Nu heb ik ook een oude versterker (Kenwood C-A9) met twee goede boxen (van Kenwood, horen bij de versterker) waar ik de platenspeler graag op zou willen aansluiten. Nu heb ik geprobeerd via de tulp uitgang van de platenspeler naar de LD/AUX ingang van de versterker te zorgen dat er geluid uit de boxen komt. Dit is me wel gelukt maar het geluid klinkt niet mooi, welke mode ik ook kies. Soms is het geluid hol, schel en soms heeft de zang erg veel (niet normale) vibratie...
Weet iemand waar dit aan ligt of wat ik hieraan kan doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-08 22:48
Even snel gegoogled:

De op de achterzijde aanwezige RCA uitgang is enkel geschikt voor het aansluiten van de beide meegeleverde speakers. Deze aansluiting is niet bedoeld om de platenspeler aan te sluiten op externe audioapparatuur zoals een versterker of mixer.

En 65 euro voor een complete set van speler met naald, versterker en boxjes in een houten behuizing... ik kan me voorstellen dat dit geen hele hoge geluidsstandaard heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Je hebt om een platenspeler aan te sluiten op een versterker een phono pre-amp nodig.
Vroeger zaten die standaard ingebouwd in versterkers, de zogenaamde Phono aansluiting voor platenspelers.
Gewone lijn ingangen als Aux, Tuner en Tape zijn dus niet geschikt om je platenspeler op aan te sluiten.
Je hebt verschillende mogelijkheden om toch goed geluid te krijgen:

- Koop een losse voorversterker voor platenspelers.
- Koop een moderne platenspeler met ingebouwde voorversterker, die kan je dan wel op een gewone lijn ingang aansluiten.
- Koop een oude versterker met een Phono of platenspeler aansluiting ingebouwd (kringloop)

-edit-
Zoals @Sluw aangeeft heb je dus alleen speakeraansluitingen op je platenspeler, dat is een ander verhaal.
In dat geval kan je hooguit andere luidsprekers aansluiten maar vraag mij af of het geluid daar erg veel van opknapt met de ingebouwde lichte versterker.

[ Voor 17% gewijzigd door PalingDrone op 23-01-2019 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:30
PalingDrone schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:10:
Je hebt om een platenspeler aan te sluiten op een versterker een phono pre-amp nodig.
Vroeger zaten die standaard ingebouwd in versterkers, de zogenaamde Phono aansluiting voor platenspelers.
Gewone lijn ingangen als Aux, Tuner en Tape zijn dus niet geschikt om je platenspeler op aan te sluiten.
Je hebt verschillende mogelijkheden om toch goed geluid te krijgen:

- Koop een losse voorversterker voor platenspelers.
- Koop een moderne platenspeler met ingebouwde voorversterker, die kan je dan wel op een gewone lijn ingang aansluiten.
- Koop een oude versterker met een Phono of platenspeler aansluiting ingebouwd (kringloop)
De Fenton van TS heeft er al een versterker inzitten. Geen voorversterker maar echt een versterker zodat je de boxen er rechtstreeks op aan kunt sluiten.

Helaas is die Fenton nogal van slechte kwaliteit en gaat TS daar nooit hoge kwaliteit geluid uit krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael1711
Kan ik hem dan misschien beter omruilen voor een platenspeler zonder versterker? zoals de Fenton RP120? Of wat is het handigst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 08:13

Bestla

Kvinne

Michael1711 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:39:
Ik heb voor kerst een platenspeler gekregen (Fenton RP155LW). Hier zaten twee boxjes bij die verschrikkelijk geluid gaven (aangesloten met een tulpstekker). Nu heb ik ook een oude versterker (Kenwood C-A9) met twee goede boxen (van Kenwood, horen bij de versterker) waar ik de platenspeler graag op zou willen aansluiten. Nu heb ik geprobeerd via de tulp uitgang van de platenspeler naar de LD/AUX ingang van de versterker te zorgen dat er geluid uit de boxen komt. Dit is me wel gelukt maar het geluid klinkt niet mooi, welke mode ik ook kies. Soms is het geluid hol, schel en soms heeft de zang erg veel (niet normale) vibratie...
Weet iemand waar dit aan ligt of wat ik hieraan kan doen?
Die versterker in je platenspeler is niet veel soeps. Je kan die buitenspel zetten, maar dan moet je wel weten wat je doet. Je moet de speler openschroeven en de draden volgen vanaf je arm die naar de versterkerunit gaan. Dat zijn L+- en R+- draden. Je moet het signaal van die draden naar een voorversterker zien te krijgen die je weer op zijn beurt op een AUX ingang van je Kenwood aansluit.

Succes.
Michael1711 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:38:
Kan ik hem dan misschien beter omruilen voor een platenspeler zonder versterker? zoals de Fenton RP120? Of wat is het handigst?
Betere keus,. Je moet daar wel een voorversterker bij kopen.

Ik weet niet wat je budget is Maar er zijn platenspelers voozien van een voorversterker die wel redelijk zijn en zo op je Kenwood aangesloten kunnen worden. Zo heb ik een Chinese Dual met USB en pre amp die een clone is van een Technics SL 1210 mk2. Nieuw gekocht voor €99

Voorbeeld : https://www.mediamarkt.nl...ikkei-ntt05u-1410761.html

Dit is een Nikkei, maar een exacte kopie van mijn Dual. Made in China onder verschillende merken.

[ Voor 23% gewijzigd door Bestla op 23-01-2019 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael1711
Bestla schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:41:
[...]

Die versterker in je platenspeler is niet veel soeps. Je kan die buitenspel zetten, maar dan moet je wel weten wat je doet. Je moet de speler openschroeven en de draden volgen vanaf je arm die naar de versterkerunit gaan. Dat zijn L+- en R+- draden. Je moet het signaal van die draden naar een voorversterker zien te krijgen die je weer op zijn beurt op een AUX ingang van je Kenwood aansluit.

Succes.

[...]

Betere keus,. Je moet daar wel een voorversterker bij kopen.

Ik weet niet wat je budget is Maar er zijn platenspelers voozien van een voorversterker die wel redelijk zijn en zo op je Kenwood aangesloten kunnen worden. Zo heb ik een Chinese Dual met USB en pre amp die een clone is van een Technics SL 1210 mk2. Nieuw gekocht voor €99

Voorbeeld : https://www.mediamarkt.nl...ikkei-ntt05u-1410761.html

Dit is een Nikkei, maar een exacte kopie van mijn Dual. Made in China onder verschillende merken.
Waarom heb ik een voorversterker nodig als ik een versterker heb (de Kenwood)? En waarom heb ik die bij de RP120 wel nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als ik even lees heeft de fenton al een voorversterker aan boord, dus dat zou niet hoeven.
Als ik nog even verder lees, zou ik met een grote boog om dit soort platenspelers heenlopen, maar dat is een andere discussie. O-)

[ Voor 74% gewijzigd door teacher op 23-01-2019 22:47 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik heb een hele oude platenspeler uit de jaren zeventig. Mijn stereo/versterker heeft geen phono ingang, dus ik kan de platenspeler niet op de Denon versterker aansluiten (ja kan wel maar dan is het geluid bagger).

Een nieuwe platenspeler zou toch wel op een aux moeten kunnen?

[ Voor 27% gewijzigd door LucyLG op 23-01-2019 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:30
LucyLG schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:56:
Ik heb een hele oude platenspeler uit de jaren zeventig. Mijn stereo/versterker heeft geen phono ingang, dus ik kan de platenspeler niet op de Denon versterker aansluiten (ja kan wel maar dan is het geluid bagger).

Geluidskwaliteit van een platenspeler, tsja een nieuwe zal denk ik beter zijn. Maar blijft best wel analoog allemaal gezien de naald en de plaat...

Dus de tulp stekkers op een voorversterker en die dan in de Aux
Een nieuwe platenspeler hoeft zeker niet beter te zijn. Die budgetspelers die TS linkt zijn absoluut niet beter.
Het ligt eraan of de platenspeler een lijn signaal uit stuurt of een phono signaal. Daar zit nogal een groot verschil in. bij een phono signaal ben je inderdaad een voorversterker nodig. Bij een lijnsignaal kun je het gewoon op een lijn ingang van een versterker aansluiten (tuner, cd, aux)

Edit ivm je edit: Nee niet elke nieuwe platenspeler kan op een lijningang (aux). Dat kan alleen als er een voorversterker bij in zit.

[ Voor 6% gewijzigd door .Maarten op 23-01-2019 23:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 00:46
Als de platenspeler alleen een speaker-out heeft, dan zou je toch met deze (https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1079378) adapter er een line-out van kunnen maken en die aansluiten op de versterker?

Ik heb deze adapter zelf in gebruik om een hele oude autoradio met alleen speaker-uitgangen aan te sluiten op een oude stereo-versterker, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Josefien schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:10:
Ik heb deze adapter zelf in gebruik om een hele oude autoradio met alleen speaker-uitgangen aan te sluiten op een oude stereo-versterker, werkt prima.
Die platenspeler van TS wordt geleverd met boxjes van 25 watt ik denk dat de versterker in de platenspeler maximaal dit aankan. Op zich niks mis mee maar indien je die platenspeler op een versterker/stereo/speakers aansluit die veel meer output heeft (140-200 watt?) en je zet het geluid harder aan klinkt het rampzalig..

De subwoofer van mijn Denon is bijvoorbeeld al 140 watt, zouden de speakers niet nog meer watt eisen?

zit ik goed hier? die oude versterker van jou en de speakers zijn wellicht lager in wattage? of je zet nooit de disco aan (ik trouwens niet, headphone is leuker voor de buren) ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door LucyLG op 23-01-2019 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 00:46
Het vermogen maakt in deze niks uit. TS wil de platenspeler gebruiken i.c.m. met zijn Kenwood-versterker (en bijhorende betere speakers) en het probleem is alleen dat de platenspeler geen line-out heeft. Die adapter maakt van het speaker-out signaal uit de platenspeler een zwakker line-signaal die de versterker in kan. Het vermogen van de platenspeler maakt daarbij niet uit.

Waar ik die adapter bij hebt gebruikt: de autoradio heeft hooguit 2x5W of zo. De versterker is een AKAI AM-27 (2x60W op papier). En zelfs op maximaal volume klinkt 'ie niet beroerd. Het vermogen van het apparaat waarvan je het signaal afzwakt met die adapter doet er in deze niet toe.
Pagina: 1