Beperkingen Zone 2 van Onkyo TX-NR676

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiga69
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-11-2024
Hallo,

Ik maak al een tijdje naar tevredenheid gebruik van de onkyo NR676. Heb een setup met een zitkamer en eetkamer en dus 2 zones. In de zitkamer heb ik surround setup (5.1). In de eetkamer heb ik stereo setup. Nu heb ik toch wel wat beperkingen gemerkt van zone 2. Vooral als ik zone 2 gebruik voor het luisteren van muziek (de eetkamer dus)

- In de app kan ik alleen maar het volume en de bron regelen voor zone 2. Zaken als treble en bass lijken alleen maar te regelen voor de Main Zone.
- Zelfde geldt voor de listening mode. Je kunt het wel op de main zone aanpassen en dan reageert zone 2 net zo, alleen als je een instelling kiest anders dan 'Direct' krijg je een zeer irritante vertraging op het signaal.

Al met al komt muziek gewoon niet goed (genoeg) tot zijn recht, ondanks goede Kef Q100 bookshelf speakers.

- Ik heb Zone 2 nu aangesloten via speaker kabels. Er is een mogelijkheid om dit via Line out te doen maar wat zijn de beperkingen hierin? Betekent dit dat als ik Spotify afspeel dat niet meer werkt voor Zone 2? Ze hebben het over 'alleen analoog signaal' maar als ik via speaker kabels werk, doet Spotify het wel gewoon in Zone 2.

Ben aan het kijken of ik om de beperkingen kan heen werken maar kom er niet goed uit. Oplossing zou kunnen zijn:

- Zone 2 via lineout met extra stereo versterker voor de eetkamer
- Extra subwoofer die geplaatst wordt in de eetkamer om voller geluid te krijgen naast mijn stereo bookshelf setup
- Of bookshelf speakers vervangen in de eetkamer, wat ik liever niet doe
- Of tenslotte toch een mogelijkheid om geluid te regelen in zone 2 met bestaande setup

Ik hoop dat iemand tips of advies heeft.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:15

FeaR

In GoT we trust

De beperkingen van Zone 2 ga je niet oplossen door de speakerkabel te vervangen door een losse versterker. Het enige verschil wat dat maakt is dat nu de Onkyo voor vermogen voor Zone 2 zorgt en met de andere optie alleen signaal stuurt. De "alleen analoog" zijn de ingangen van de Onkyo die door kunnen worden gezet naar Zone 2.

Zie Pagina 69 van de NL handleiding.
  • Alleen analoge ingangsbronnen, NET of USB worden weergegeven via de ZONE 2 LINE OUT aansluitingen en ZONE 2 L/R-aansluitingen.
  • U kunt geen verschillende AM- of FM-radiostations selecteren voor uw hoofdruimte en voor Zone 2. U hoort
    hetzelfde AM/FM radiostation in alle ruimten. Indien u namelijk een FM-station kiest voor de hoofdruimte, is dat station ook hoorbaar in Zone 2.
  • U kunt geen verschillende ingangsselector NET of USB voor uw hoofdruimte en Zone 2 selecteren. Namelijk, als u ingangsselector USB hebt gekozen voor Zone 2, dan wordt ingangsselector USB geselecteerd in de hoofdruimte, zelfs als NET werd geselecteerd voor de hoofdruimte.
  • BLUETOOTH kan niet worden geselecteerd als de ingangsselector in Zone 2. Als u audio van een Bluetoothapparaat in Zone 2 afspeelt, selecteer dan Z2 Sel: Source en BLUETOOTH als ingangsselector in de hoofdruimte.
  • Als Zone 2 is geactiveerd en de ingangsselector ervan is geselecteerd, neemt het stroomverbruik in stand-by enigszins toe.
  • Als Zone 2 is ingeschakeld, zullen de RI functies niet werken.
  • Wanneer u de AV-receiver in standby zet wanneer Zone 2 actief is, gaat het indicatielampje Z2 gedimd branden.
  • Het activeren van de Zones in de hoofdruimte wanneer de luistermodi op Pure Audio staat, zorgt ervoor dat het automatisch wordt omgeschakeld naar Direct.
Spotify (NET) zal altijd werken, hoe je het ook aansluit. Wat niet zal werken zijn devices met S/PDIF dan wel HDMI aangesloten op de Onkyo. Als je dergelijke bronnen naar Zone 2 zou willen hebben zal je naar een hogere serie receiver moeten kijken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiga69
Bedankt voor het snelle antwoord. Als ik wat meer controle wil over het geluid zou ik dus toch de LineOut optie moeten kiezen met aparte versterker. Begrijp ik dat goed? Dan zou ik bass en treble op zijn minst moeten kunnen instellen.

Mijn doel is goed en vol stereo geluid hebben in Zone 2. Daarvoor moet ik soms wel de klankkleur kunnen bijstellen. Natuurlijk zijn goede boxen het halve werk, maar die Kef Q100 zou toch goed genoeg moeten zijn.

Wat mij betreft hoef ik geen spdif of HDMI in Zone 2, alleen goede stereo audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiga69
Nog even wat extra info:

Heb inmiddels een 2e (stereo) versterker aangesloten voor Zone2 en verbonden via Zone2 LineOut.

Wat de Onkyo doet is het kale (DIRECT) signaal doorgeven aan Zone2 waardoor je zo'n vlak en futloos geluid hebt daar. Hij reageert dan ook niet op Equalizer instellingen van de Receiver. Door er een extra versterker tussen te zetten kan het geluid wel weer aangepast worden met bijv. meer BASS of TREBLE, Loudness etc.

Ik heb een tweedehands ONKYO A 9010 gebruikt voor het stereo geluid en de geluidskwaliteit is echt VEEEEL beter nu voor Zone 2, zodat ik daar van muziek kan genieten.

Mocht iemand met hetzelfde probleem zitten, dan zou ik deze oplossing aanraden!