Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop start niet meer na geheugen-upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• w00t00w
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-10-2021
Hallo allemaal, ik hoop dat dit de juiste plek is voor mijn vraag.

Het zit zo: ik heb gisteren geprobeerd het geheugen in mijn laptop te upgraden van 16GB naar 32GB (2x16GB ipv. 2x8GB), en wat ik ook doe, de laptop wil na installatie niet meer opstarten. Ik krijg geen BIOS beeps, geen POST, alleen een zwart scherm. De fans draaien, de power-LED brandt, maar verder geen activiteit (ook de HDD-LED blijft uit). Zodra ik de oude reepjes terugzet werkt de laptop weer als vanouds.
De nieuwe reepjes zijn praktisch identiek aan de oude: beiden zijn LP-DDR4 PC2400 op 1.2V

Wat aanvullende informatie:
- Laptop: Gigabyte P35x v6
- Oude geheugen: stock
- Nieuwe geheugen: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4S240FSD
- Wat heb ik gedaan: 1 reep geprobeerd, beide repen geprobeerd, BIOS soft-reset, CMOS reset door 15 minuten lang de CMOS batterij en laptop batterij van het moederbord los te koppelen (datum laptop was teruggezet, dus de reset lijkt me geslaagd), uren verspild met Googelen, tweaken, uitproberen en met m'n handen in het haar te zitten...

Mijn vraag is: zijn er nog andere dingen die ik kan uitproberen die ik wellicht over het hooofd heb gezien? Zijn er manieren zijn om te controleren of een reepje RAM defect is?
Als het niet anders is stuur ik de modules gewoon weer terug, maar voordat ik dat doe wil ik er zeker van zijn dat ik alles mogelijk heb geprobeerd (heb al talloze keren PC's en laptops geupgrade en kan me niet herinneren dat het upgraden van het geheugen zo'n ***-klus is - nooit eerder enige problemen hiermee gehad).

MIjn dank is alvast groot!

---

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@w00t00w Wat wil je met 32GB RAM , ondersteund je laptopje dat wel ?
Kan zijn dat Max RAM alleen op 2133 kan.

[ Voor 23% gewijzigd door Hackus op 23-01-2019 12:02 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-11 19:47
Hackus schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:01:
@w00t00w Wat wil je met 32GB RAM , ondersteund je laptopje dat wel ?
Kan zijn dat Max RAM alleen op 2133 kan.
https://www.gigabyte.com/Laptop/P35X-v6#kf

DDR4 2133/2400MHz – Up to 32GB

Zou moeten kunnen.

• w00t00w
Ik heb - uiteraard :) - even research gedaan alvorens mijn bestelling te plaatsen. 32GB DDR4-PC2400 wordt ondersteund, maar om de een of andere reden worden de geleverde reepjes (nog) niet geaccepteerd.

---

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-11 14:30
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat beide reepjes defect zijn, als ze allebei niet werken lijkt het een compatibility issues. Is er een BIOS update beschikbaar?

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Misschien een whitelist gevalletje? :?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

w00t00w schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 13:26:
Ik heb - uiteraard :) - even research gedaan alvorens mijn bestelling te plaatsen. 32GB DDR4-PC2400 wordt ondersteund, maar om de een of andere reden worden de geleverde reepjes (nog) niet geaccepteerd.
En adviseerde Gigabyte dit RAM ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:40
w00t00w schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:59:
Hallo allemaal, ik hoop dat dit de juiste plek is voor mijn vraag.

Het zit zo: ik heb gisteren geprobeerd het geheugen in mijn laptop te upgraden van 16GB naar 32GB (2x16GB ipv. 2x8GB), en wat ik ook doe, de laptop wil na installatie niet meer opstarten. Ik krijg geen BIOS beeps, geen POST, alleen een zwart scherm. De fans draaien, de power-LED brandt, maar verder geen activiteit (ook de HDD-LED blijft uit). Zodra ik de oude reepjes terugzet werkt de laptop weer als vanouds.
De nieuwe reepjes zijn praktisch identiek aan de oude: beiden zijn LP-DDR4 PC2400 op 1.2V

Wat aanvullende informatie:
- Laptop: Gigabyte P35x v6
- Oude geheugen: stock
- Nieuwe geheugen: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4S240FSD
- Wat heb ik gedaan: 1 reep geprobeerd, beide repen geprobeerd, BIOS soft-reset, CMOS reset door 15 minuten lang de CMOS batterij en laptop batterij van het moederbord los te koppelen (datum laptop was teruggezet, dus de reset lijkt me geslaagd), uren verspild met Googelen, tweaken, uitproberen en met m'n handen in het haar te zitten...

Mijn vraag is: zijn er nog andere dingen die ik kan uitproberen die ik wellicht over het hooofd heb gezien? Zijn er manieren zijn om te controleren of een reepje RAM defect is?
Als het niet anders is stuur ik de modules gewoon weer terug, maar voordat ik dat doe wil ik er zeker van zijn dat ik alles mogelijk heb geprobeerd (heb al talloze keren PC's en laptops geupgrade en kan me niet herinneren dat het upgraden van het geheugen zo'n ***-klus is - nooit eerder enige problemen hiermee gehad).

MIjn dank is alvast groot!
Dit zegt mij dat het gewoon niet compatible is met de laptop

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-10 14:30
Zet je oude reepjes er weer even in en gebruik de scantool even op de site van Crucial.

https://eu.crucial.com/eur/en/memory-info

• w00t00w
Om te beginnen heel erg bedankt voor al jullie reacties, luitjes - wordt erg gewaardeerd!

Even per persoon een reactie:

@EnigmaNL: ik heb even op de site gekeken, en er is inderdaad een BIOS update beschikbaar. Deze is van april 2018 beschikbaar gedateerd, en mijn laptop heeft 32GB sinds release ondersteund. Kan het zijn dat dit specifieke type RAM een nieuwere BIOS-versie nodig heeft (als in: nieuwer geheugen kan een BIOS-update vereisen op wat oudere mobo's)?
Rest mij sowieso nog de vraag welke van de twee versies ik nodig heb (FA10 of FB10).

@Hackus: niet dat ik weet, eerlijk gezegd. Enig idee waar ik die informatie zou kunnen vinden (Google geeft mij bij "Gigabyte P35x v6 compatible RAM" alleen obscure webshops en sponsored "aggregator sites" terug (welke je uiteraard van alles proberen aan te smeren).

@xinix03: de v6 versie staat niet op de site (v5 en v7 uiteraard wel :F ). Bij de v5- en v7-versies worden dezelfde, generieke modules genoemd, en niet de Crucial Ballistix gaming reepjes die ik heb aangeschaft. Ik dacht bij mezelf, een gaming laptop houdt van gaming RAM, en heb daarom ook die keuze gemaakt (lagere latency), maar wellicht is dat dus niet het geval...?

[ Voor 8% gewijzigd door w00t00w op 23-01-2019 15:06 ]

---

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-11 14:30
Als er een BIOS update is zou ik die proberen, moet je alleen wel zeker weten welke versie je moet installeren.

Je zou ook het geheugen terug kunnen sturen en het generieke geheugen aanschaffen wat wel door Gigabyte genoemd wordt. Waarschijnlijk nog goedkoper ook.

[ Voor 41% gewijzigd door EnigmaNL op 27-01-2019 18:41 ]

• w00t00w
Terugsturen is inderdaad wat ik heb gedaan, dan maar geen "gaming geheugen".
Bedankt voor je hulp!

[ Voor 39% gewijzigd door w00t00w op 28-01-2019 00:40 ]

---

Pagina: 1