Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• hugovantriet
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 06-02 10:28
Hallo,

Ik heb een Raspberry Pi model 3B gekocht, en ik wilde hier graag Ubuntu op installeren. Dat ging op zich prima. Daarna wilde ik enkele programma's gaan installeren vanuit de Terminal. Hier ging het echter mis. De programma's die ik wilde installeren waren niet gemaakt voor de armhf architectuur, maar alleen voor x86 en x64. Is er een mogelijke manier om dit om te zetten naar armhf? Van dit programma is de broncode vrij te gebruiken, dus misschien kan ik daar iets mee?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Hugo

Beste antwoord (via hugovantriet op 23-01-2019 17:18)

• CHBF
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 02:06
hugovantriet schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:39:
Hallo,

Ik heb een Raspberry Pi model 3B gekocht, en ik wilde hier graag Ubuntu op installeren. Dat ging op zich prima. Daarna wilde ik enkele programma's gaan installeren vanuit de Terminal. Hier ging het echter mis. De programma's die ik wilde installeren waren niet gemaakt voor de armhf architectuur, maar alleen voor x86 en x64. Is er een mogelijke manier om dit om te zetten naar armhf? Van dit programma is de broncode vrij te gebruiken, dus misschien kan ik daar iets mee?

Hugo
Geen idee maar waaraom installeer je niet Raspbian? Dat zou goed moeten werken.
Je kan ook Arch installeren op een RPi.
https://lb.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=159752
YouTube: Arch Linux 64bit For Raspberry Pi 3 with Installation Process
Ik zou zelf eerder voor Arch kiezen omdat je waarschijnlijk wat gemakkelijker software kan installeren (uitgebreide repositories en je kan de AUR eventueel gebruiken) die je interessant vindt maar het installeren van Raspbian is waarschijnlijk wat gemakkelijker.

CHBF wijzigde deze reactie 23-01-2019 13:43 (37%)

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

Alle reacties

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:32
ja wie weet kun je het zelf builden? Als de source code beschikbaar is, is er vast en zeker ook wel een manual hoe je dat kunt doen.

Alternatief kun je misschien zoeken of er een repo bestaat die het betreffende programma aanbiedt voor andere architecturen.

Veel concreter kunnen we uiteraard niet worden als je niet wilt vertellen om welk programma het gaat.

edit: Waarom je je topic in "Harde waren" geopend hebt ontgaat me overigens compleet...

mcDavid wijzigde deze reactie 23-01-2019 11:45 (11%)

zcflevo.nl

• zerothe2nd
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 21-02 14:44
De enige opties die er zo snel zouden zijn is de source code downloaden en de programmatuur zelf te compileren. Dat kan je zonder moeite op de Pi zelf doen, al kan het wel wat langer duren omdat de Pi natuurlijk niet zo super snel is,
Een alternatief is om (op linux) met QEMU een armfh device te emuleren, en via daar de software te compileren naar binaries.

• hugovantriet
@mcDavid Ik moet het verkeerde onderwerp hebben aangeklikt, ik pas dit meteen aan!
Het gaat om Popcorn Time, waarbij geen armhf architectuur beschikbaar is. Ik moet dit dus zelf gaan aanpassen in de source code?

edit: ik kon geen betere tag vinden dan wat ik nu heb gekozen

hugovantriet wijzigde deze reactie 23-01-2019 12:08 (13%)
Reden: iets vergeten

• mcDavid
Nee, je moet niets aanpassen in de source code, je moet alleen de source code downloaden en zelf compileren voor jouw architectuur.

Dat klinkt heel ingewikkeld, maar dat valt best mee. Het is een kwestie van een paar commando's in de juiste volgorde uitvoeren. Er zijn vast en zeker kant en klare turoials te vinden als je even googled op "compile [programmanaam] from source" of zo.

zcflevo.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• CHBF
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 02:06
hugovantriet schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:39:
Hallo,

Hugo
Geen idee maar waaraom installeer je niet Raspbian? Dat zou goed moeten werken.
Je kan ook Arch installeren op een RPi.
https://lb.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=159752
YouTube: Arch Linux 64bit For Raspberry Pi 3 with Installation Process
Ik zou zelf eerder voor Arch kiezen omdat je waarschijnlijk wat gemakkelijker software kan installeren (uitgebreide repositories en je kan de AUR eventueel gebruiken) die je interessant vindt maar het installeren van Raspbian is waarschijnlijk wat gemakkelijker.

CHBF wijzigde deze reactie 23-01-2019 13:43 (37%)

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar NOS, want dit heeft niets met hardware te maken.

• hugovantriet
Enorm bedankt @CHBF , en de rest natuurlijk! _/-\o_ _/-\o_
Zou enorm fijn zijn als het zou lukken!
Ik stuur een nieuw bericht als ik het ga proberen, en het is gelukt.

edit: Ik heb van alles wat jullie hierboven hebben benoemd geprobeerd, maar helaas geen succes. Ik ben er ook achter gekomen dat van popcorn time alleen de windows, android en ios source code beschikbaar is.

Iemand nog suggesties/ideeën om popcorn time te laten werken op armhf?

hugovantriet wijzigde deze reactie 28-01-2019 22:39 (45%)
Reden: toevoeging

• hugovantriet
waarschijnlijk hebben jullie mijn vraag niet gelezen omdat ik de vorige had bewerkt in plaats van een nieuwe geschreven. Heeft iemand nog suggesties hoe ik popcorn time kan laten draaien op armhf (raspberry pi)? De OS maakt op zich niet heel veel uit voor mij, als het maar eenvoudig te bedienen is vanaf de bank. Kodi heb ik al geprobeerd met alle plugins, maar deze werkten allemaal kort/niet.

• mcDavid
Wat bedoel je met de "windows source code"? Is de desktop-applicatie voor windows anders dan die voor andere platforms dan?

Lijkt me stug. Voor de rest blijft alles wat ik eerder getypt heb gelden. Zolang je niet met concrete vragen komt kunnen we je moeilijk verder helpen.

zcflevo.nl

• hugovantriet
de concrete vraag is hoe ik popcorn time op armhf krijg (jullie is al opgevallen dat ik nog maar een beginner ben).

• Wolfboy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Zo te zien is het niet makkelijk mogelijk om popcorntime direct werkend te krijgen op een raspberry pi: https://www.reddit.com/r/...ry_pi_popcorntime/dg48w5f

Ik durf niet te zeggen of het wel/niet mogelijk is, maar het is sowieso niet geschikt voor een beginner als je de build-scripts van popcorntime moet aanpassen. In de bovengenoemde link staat exodus als alternatief binnen kodi, misschien is dat nog een optie?

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• tafkaw
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23-02 17:46
Nee! Lees Het algemeen beleid #verbodencopyright nogmaals. Dit is niet toegestaan.

Hero of Time wijzigde deze reactie 04-02-2019 19:58 (81%)

• psychicist
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 17-02 08:42
Ik heb net geprobeerd de release 3.10 en de development branch te compileren op x86_64, maar dat wil ook niet echt vlotten. Dus er moet eerst nog wel het een en ander aan de code veranderd worden, voordat het gaat werken. Als dit werkt, kan ik het proberen op aarch64 te compileren en misschien op QEMU armhf of in een armhf chroot, want ik heb geen armv7 hardware. Maar er moet een andere, eenvoudigere manier zijn om de functionaliteit te verkrijgen die je wilt.

• hugovantriet
*knip* heb ik al geprobeerd, dit werkte in het begin vrij goed, maar na een keer rebooten van de pi deed niks aan die plugin het meer. Dat is ook de reden dat ik op zoek ben gegaan naar alternatieven. Android installeren werkt al helemaal niet (verschillende builds geprobeerd). Vragen voor het verkrijgen van illegale content zien we liever niet.

Hero of Time wijzigde deze reactie 04-02-2019 20:03 (19%)

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:38

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Modbreak:Ik zet dit topic tot nader orde op slot omdat het te veel de illegale kant op gaat. Lees aub Het algemeen beleid #verbodencopyright en bedenk dan of je vraag in strijd is met het beleid hier.

Spekkies | Commandline FTW

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True