Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 17:47
Mijn vraag
Onze kleine meid groeit in rap tempo op en wordt steeds bewegelijker(gaat richting 2 jaar nu), ik maak vaak foto's met mijn iphone 7 en laatste tijd ook steeds vaker met mijn oude Canon 1000D.

Ik merk aan de foto's die ik maak dat weinig foto's echt scherp zijn, door de beweeglijkheid van de kleine.

Nu wil ik met een beperkte investering kijken hoe ik betere en scherpere foto's kan maken.

Een gedachte is om een lichtsterke lens te kopen voor mijn Canon 1000D, bijvoorbeeld deze:
https://www.kamera-expres...5/canon-ef-50mm-f-1-8-stm

Reviews zijn goed, alleen is deze niet gestabiliseerd. Gestabiliseerde lenzen lijken 10x zo duur en vraag me af wat ik kan verwachten van deze lens. Is deze lens geschikt voor mijn doel? Ik vind het een interessante optie omdat ik later een nieuwere/betere body zou kunnen kopen als ik mijn gear verder wil upgraden.

Zijn er nog alternatieve, b-merk lensen, DSLR kits(4000D of instapmodel ander merk) of compact camera's waarmee ik mijn doel kan bereiken. Mijn budget is max 500 euro maar liever wat minder.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Canon 1000D met kitlens(18-55 2.8, stabilized) en iphone 7

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 17:06
Voor je keuze is het van belang om te weten waarom je foto's onscherp zijn. Lukt het niet om snel genoeg te focussen omdat de kleine veel beweegt, of is er te weinig licht waardoor je een te hoge sluitertijd moet gebruiken? De Canon 18-55 kitlens heeft een diafragma van 3.5 tot 5.6, dus weet je zeker dat je een 2.8 hebt?

Als de kleine te snel beweegt om goed te focussen, dan kan een modernere camera met een beter AF-systeem helpen. Als je te weinig licht hebt, dan zou die 50 f/1.8 een goede keuze kunnen zijn. Hou er wel rekening mee dat de scherptediepte kleiner wordt bij zo'n groot diafragma. Dus (snel) scherpstellen wordt lastiger.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:33

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik vermoed dat een reportage flitser via het dak flitsend je de meeste winst gaat geven, maar zonder info waarom het nu niet lukt wordt het inderdaad lastig. Dus met Wormaap, eerst wat voorbeeldfoto's maybe van voorbeelden waar het nu mis gaat.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 17:47
3.5-5.6 zal het dan zijn

De 1000D stelt snel scherp en maar door weinige licht krijg ik een hogere sluitertijd waardoor de foto's niet scherp zijn. Maar ik ben geen expert op dit gebied.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Twee mogelijkheden, lichtsterkere lens (inclusief opmerkingen van @Wormaap hierboven - voor een APSC camera zou ik evenwel een 35mm aanraden ipv 50mm - been there done that) of flash (leren) gebruiken. Flash flitst natuurlijk wel fel (niet altijd gewenst) en oncamera flash geeft niet meteen de mooiste lichtinval, maar het bevriest de beweging wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:25
Sluit me aan bij bovenstaande adviezen. Beeldstabililsatie vermindert het bewegen van je camera/sensor niet van je dochter.

Persoonlijk zou ik nog voor een kleinere brandpuntafstand gaan dan 35mm of APS-C, maar dat is echt mijn voorkeur. Met je kitlens kun je proberen wat je daarin prettig vindt.

[ Voor 41% gewijzigd door MRIdev op 23-01-2019 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:17
Nog een losse opmerking over beeldstabilisatie, dit heeft weinig nut als je een bewegend onderwerp hebt omdat dat door de sluitertijd nog steeds "vervaagt". Verder zou ik ook een 35mm f/1.8 aanraden en geen 50mm. Die laatste is wel erg ingezoomd als algemene lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Als de onscherpte door sluitertijd komt, dan kan een lichtsterke lens uitkomst bieden. Een flitsertje tegen het plafond laten schieten werkt inderdaad ook prima. Daarnaast kan een andere body nog steeds uitkomst bieden. Mijn 80D schiet tot ISO6400 heel acceptabele platen, de 1000D wil je waarschijnlijk niet boven ISO800 gebruiken. Da's dus drie stops licht winst, puur door je body. Da's meer winst dan een f/1.8 lens oplevert.

50 op APS-C is inderdaad te lang voor binnen. 35 of zelfs nog korter werkt vaak beter. Je kan ook in je bestaande foto's kijken op welke brandpuntafstand je het meest schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 16:38
Als de afstand prima is, dan zou (wel prijzig, maar wellicht 2e hands hier in V&A) de 17-55 f/2.8 IS wel een goede optie zijn.

Binnen zul je al sneller je ISO omhoog moeten gooien of inderdaad een flitser gebruiken.
Wat mij bij de cursussen is bijgebleven is dat je sluitertijd altijd korter moet zijn dan de lengte waarmee je schiet.
Ofwel 50mm, dan minimaal sluitertijd op 1/50 (Even kijken of ik de correcte annotatie heb gebruikt ;) ).
100mm dan 1/100 minimaal. Maar dat heeft dan ook meer te maken met je eigen bewegingen.
f/2.8 is ook weer niet alles omdat je dichtbij dan weer de scherptediepte groter maakt waardoor er meer weg valt in onscherpte. Kan een mooi effect geven overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Allemaal heel nuttige adviezen! Maar wanneer je naar een lichtsterke lens wil gaan en dan met name de vaste brandpunt lenzen: ze hebben een groter diafragma, dus ze laten meer licht door in de max stand waardoor je danwel een kortere sluitertijd kunt kiezen of een lagere ISO kunt kiezen. De keerzijde van de meeste van deze lenzen, is dat de auto focus snelheid trager is dan veel zoomlenzen, dat is mijn ervaring althans. Ik heb een prachtige 85mm f/1.4. Echt werkelijk schitterende lens maar een "slak" met auto focussen. Dat had ik ook met de 135mm f/2, 105mm f/2.8, 60mm f/2.8, 50mm f/1.4 en 35mm f/2.0.

Je zult die dus met zorg uit moeten kiezen.

Ik denk ook dat je met een (third party) flitser meer winst kunt halen. Zoek er vooral een waarbij je de kop naar het plafond kunt kantelen, zodat je indirect flitst.

Een nieuwe camera gaat je relatief weinig brengen, een lichtsterke L zoom lens wel iets.

Met prime lenzen geldt: hoe korter het brandpuntsafstand, hoe minder ver de bewegende lensgroep hoeft te bewegen om te focussen en dat is potentieel sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
PageFault schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:03:
Een nieuwe camera gaat je relatief weinig brengen, een lichtsterke L zoom lens wel iets.
De rest van je post bevat prima advies, maar deze prik ik er toch even uit. De 1000D is een camera uit uit 2008 met 7 hele AF-punten en een ISO die tot 1600 gaat. Dus laten we er vriendelijk vanuit gaan dat 800 nog bruikbaar is.
Een 800D komt met 45 cross-type AF punten en schiet tot ISO6400 bruikbare platen. Afgezien van het feit dat een spelend kind volgen een stuk makkelijker wordt door de veel grotere AF-coverage, win je drie hele stops aan licht, puur op high-ISO capaciteiten. Dat is bijna het volledige verschil in licht tussen een 5.6 en een 1.8 lens.
Normaal ben ik het zeker eens met de algemene wijsheid dat een nieuwe camera niet veel oplost, maar het verschil tussen een 1000D en een moderne camera is wel heel groot. En een 800D is prima binnen het budget van 500 euro te vinden, tweedehands voor nog wat minder.

Hiermee wil ik niet zeggen dat dit per se de beste optie is, maar het is in ieder geval een optie die in dit geval veel winst brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:35

NMH

Moderator General Chat
Een flitser lijkt mij ook de eenvoudigste oplossing. Flitsers hebben weliswaar als nadeel dat ze de sfeer "plat kunnen slaan" (hoewel dat bij indirect flitsen al een stuk minder is), maar bij gewone snapshots van je spelende kind lijkt me dat niet heel bezwaarlijk. Het wordt wat anders als je sfeerfoto's gaat maken, bijvoorbeeld van je kind onder de kerstboom. Voor die gevallen zou ik geen flits gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Of goed leren flitsen ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Ik heb al vele kinderfoto's gemaakt met de pricewatch: Canon EF-S 24mm f/2.8 STM en de pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 STM. Op een EF-S is de 50mm wel erg ingezoomd, maar gezien de lichtsterkte maakt hij ook binnen bij moeilijk licht mooie scherpe foto's. De 28mm is een mooi alternatief of een mooie voor naast de 50mm als je minder close-ups wilt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-10 16:19
Ik heb vroeger prachtige foto's gemaakt met een Sony A300 met 18-70mm kitlens. De CCD van de A300 moest je niet boven de ISO 400 gebruiken ivm ruis.

De Canon 1000D heeft als ik me niet vergis ook een 10MP sensor, maar dan een CMOS variant. Die ruist wat minder, maar is geen topper volgens huidige standaards. De 18-55mm lens die standaard bij de 1000D zat heeft volgens mij geen stabilisatie. Toch zou je er met die combinatie mooie foto's moeten kunnen maken.

Ik heb ook een iPhone SE, die heeft dezelfde camera als de 6S, en dat is de voorganger van de 7. Met de SE kan ik prachtige foto's maken. Portretten met m'n DSLR (A58) zijn wel veel mooier, maar dat neemt niet weg dat er niks mis is met de camera van een niet eens meer zo'n recente iPhone.

Mijn punt is: ik snap eerlijk gezegd niet dat het jou niet lukt om mooie foto's te maken!

Heb je iets in je instellingen gewijzigd? Fotografeer je in Tv en heb je de sluitertijd vastgezet op 1/15s?

Doe eens gek, zet alles op automatisch op je 1000D, maak eens wat foto's, en laat weten hoe ze zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10 17:23

Garyu

WW

NMH schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:33:
Een flitser lijkt mij ook de eenvoudigste oplossing. Flitsers hebben weliswaar als nadeel dat ze de sfeer "plat kunnen slaan" (hoewel dat bij indirect flitsen al een stuk minder is), maar bij gewone snapshots van je spelende kind lijkt me dat niet heel bezwaarlijk. Het wordt wat anders als je sfeerfoto's gaat maken, bijvoorbeeld van je kind onder de kerstboom. Voor die gevallen zou ik geen flits gebruiken.
Flitsers kunnen de boel bederven als ze verkeerd ingesteld worden. Als je eenmaal het flitsen onder de knie hebt, dan kun je juist véél mooiere foto's maken, ook sfeerfoto's onder de kerstboom worden vaak mooier met een (goede) flits.

Ik zou de TS als eerste investering meegeven om een fatsoenlijke kantelbare flits te kopen, die vind je voor <100 euro van een third-party merk met behoud van TTL.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Laatst online: 01:35

NMH

Moderator General Chat
Garyu schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:57:
Flitsers kunnen de boel bederven als ze verkeerd ingesteld worden. Als je eenmaal het flitsen onder de knie hebt, dan kun je juist véél mooiere foto's maken, ook sfeerfoto's onder de kerstboom worden vaak mooier met een (goede) flits.
I stand corrected in dat geval. :) Ik gebruik eigenlijk nooit een flitser, voornamelijk omdat ik vooral landschappen doe en die laten zich alleen flitsen met zo'n flitser die een stukje plutonium samenperst, en die zijn niet meer te krijgen, dus mijn kennis van flitsers is vooral "papieren" kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
  • Laatst online: 28-03 00:36
Nadeel van flitsen is dat je dochter meteen doorheeft dat je foto's maakt. Zonder flitser val je een stuk minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Waarschijnlijk zijn de foto's onscherp doordat de sluitertijd te lang is. Welke sluitertijden gebruik je nu? Ik heb zelf een loopfietsende, steppende, rondrennende dochter van 2 en die krijg ik meestal scherp met een sluitertijd van 1/125, liefst nog 1/250 of korter.

Als je vooral binnen fotografeert kun je beweging bevriezen met een flitser, maar goed overweg kunnen met een flitser vergt wat meer ervaring dan de flitser bouncen via het plafond (is deze wel laag genoeg om te bouncen?) en de standaard 1/60e sluitertijd die je Canon meestal kiest in de A of P modus. Maar het is in deze donkere dagen een goede manier om binnen meer licht te creëren.

De 50/1.8 is een fijne lens, maar voor mij te krap voor binnen. Ik gebruik een 28/2.8 die beter voldoet voor mijn 'binnen-omstandigheden'. Maar misschien heb jij wel genoeg ruimte om de 50/1.8 te gebruiken.

Beeldstabilisatie is niet nodig in dit scenario.
Pagina: 1